Voorstellen Clara: onderweg naar verbetering

clara

New member
Hallo allemaal,

Ik ben de afgelopen mij bewuster bezig gaan houden met mijn voeding. Ik heb al uren op internet gesurfd, veel gelezen (waaronder ook dit forum)en ik voel me nu ook echt overweldigd door alle informatie. Helaas spreekt veel elkaar ook tegen...

Hoe ben ik hier terecht gekomen? Ik heb altijd een goed gebit gehad, maar tijdens mijn eerste zwangerschap ontstonden er probleem (ieder kind een tand zegt mijn oma, maar dit is eigenlijk nog hopelozer). Verschrikkelijke kiespijn. Uiteindelijk twee wortelkanaalbehandelingen gehad, een nare ervaring omdat de tandarts slecht NL en Engels sprak en ook niet goed uitlegde wat er nu eigenlijk allemaal gebeurde in mijn mond (dat ze dus eigenlijk je kies doodmaken). Daarna nog meer problemen gehad met mijn gebit, veel meer gaatjes dan eerst en laatst weer een wortelkanaalbehandeling, helaas (het deed zo'n pijn, ik zag geen andere oplossing). Wat ik vreemd vond, ik kreeg de wortelpuntontsteling in een periode van veel stress en slecht eten en slapen, maar dat was voor de tandarts allemaal niet van belang. Het is wortel doodmaken, opvullen, klaar, en business as usual. In andere gevallen wordt er geloof ik ook antibiotica gegeven, maar daar ben ik extreem allergisch voor: ik heb het 1 keer gekregen op mijn achtste en kon gelijk naar de IC aan de beademing vanwege allergische shock. Dus dat was geen optie.

Via tandarts.nl kwam ik op easydentalinfo.nl en via daar op Weston Price. Ik vind het zeer aansprekend dat je kies niet gezien wordt al een geisoleerd object, maar als onderdeel van je complete gestel, je lichaam waarin alles samenhangt. Ik heb namelijk ook nog een hele reeks andere klachten waarvan het me inmiddels duidelijk is dat ze samenhangen met wat ik mijn lichaam aangedaan heb qua voeding en levensstijl.

Mijn andere klachten:

- ik heb ADD. Ik ken mezelf niet anders, ik heb het al sinds mijn jeugd (toen nog MBD), zolang ik me kan herinneren. Ik heb het nooit niet gehad en daarom, zo is het me ook uitgelegd, zie ik het als onderdeel van mijn persoonlijkheid, mijn neurologische make-up. Ik geloof (en hoop!) wel dat het mogelijk is om er minder last van te hebben. Hopelijk lukt dat met voeding. Ritalin heb ik ook geprobeerd, soms neem ik het nog wel eens maar probeer te beperken. Ik word er veel productiever van, maar ook erg gejaagd.

- sinds mijn eerste zwangerschap heb ik last van een lage bloedsuikerspiegel, ik word soms duizelig en draaierig. Advies van verloskundige was om dan ontbijtkoek of liga (ik weet nu, slecht!) te eten op die momenten. Dat helpt altijd enorm. Ik ben nu overgeschakeld op bananen en gedroogd fruit om deze momenten (nog steeds suiker). Maar uiteindelijk wil ik ze natuurlijk nooit meer hebben, dat zou het allermooiste zijn

- veel dorst, ik drink zo'n zes liter (kruiden)thee per dag. Ik wissel soorten af.

- ondergewicht. Ik kan alles eten wat los en vast zit onder aan te komen. Flinke hoeveelheden en twee uur later weer honger. Het komt er maar niet aan. Sinds ik gestopt ben met e-nummer, suiker en witmeel ben ik weer heel erg afgevallen. Daar ben ik niet blij mee. Ik lees zo vaak van mensen die Paleo e.d. gaan eten en heel blij zijn dat ze daar van afvallen, maar dat wil ik juist niet! Bijvoorbeeld, ik lees ook dingen over vetverbranding ipv suikerverbranding, maar dan denk ik, als beginneling, ik wil mijn vet (dat kleine beetje dat ik heb) helemaal niet kwijt!

- ik heb twee kinderen in 14 maanden tijd gekregen. Allebei hebben ze 2.5 jaar borstvoeding gehad. Dus inderdaad, ik ging daarmee door tijdens mijn tweede zwangerschap. Ik heb dat geweten want tijdens zwangerschap twee sloeg mijn lever op tilt (cholestase). Die werkte amper meer waardoor ik knal geel werd, doodziek en gek van jeuk. Mijn kindje trouwens ook (geel en te vroeg geboren). Ik zelf zie nog steeds vrij bleek en licht gelig (oogwit is wel weer wit).

Ik heb al 15 jaar geen vlees gegeten. Sinds mijn eerste zwangerschap eet ik wel weer vis, op advies van verloskundige. Ik eet nu zo'n 1-2 keer per dag vis. Ik heb de afgelopen weken tarweproducten terug geschroefd en ik merk dat ik het echt nodig heb voor voldoende energie. Ik denk er sterk aan om weer te beginnen met vlees (biologisch en gragevoerd natuurlijk) maar ik vind het wel moeilijk en het staat me tegen. De laatste keer dat ik het probeerde was negen jaar geleden en toen sloegen zowel mijn maag als darmen op hol. Geen fijne ervaring. Wat zou de beste manier zijn om het aan te pakken, herintroduceren van vlees? Ik begin er steeds meer van overtuigd te raken dat het toch wel erg gezond en onvervangbaar is.

Wat ik nu doe qua eten. Ik heb een paar weken terug suiker geschrapt, voedingsmiddelen waaraan het toegevoegd is, al het meel niet zijnde volkoren, ook alle olie niet zijnde kokos/roomboter/EV olijfolie geschrapt,e-nummers geschrapt, ik ben zelf brood gaan bakken wat ik lang laat rijzen (broodbakmachine), neem levertraan en zink en ik ben meer roomboter en volle yoghurt (10%) gaan eten. Vooral die laatste twee vinden gretig aftrek, er gaan nu 3 pakjes roomboter per week doorheen (is dat erg?). Verder wil ik binnenkort met Whole30 beginnen, omdat veel mensen hierdoor hun ADD hebben zien verbeteren en het aan de man gebracht wordt als een "nutritional reset". Het klinkt veelbelovend! Zijn er hier mensen die er ervaring mee hebben? Bij Whole30 is geen enkele zuivel en graan toegestaan, ook geen roomboter. Dat wordt nog een hele uitdaging voor me. Er moet dan ook zeker vlees bij, want anders lijkt het me onvolwaardig?

Tot zover mijn lange verhaal. Ik hoop dat ik het tij van mijn gezondheid nog kan keren. Ik wil namelijk nog lang (hopelijk zo'n jaartje of 50 minimaal, ik ben nu halverwege de 20) van mijn lijf (en gebit!) genieten en ik besef me inmiddels terdege dat daartoe nog het nodige werk te verrichten valt, dat dat niet vanzelfsprekend is en misschien niet gaat lukken als ik op de oude manier doorga. Mijn moeder overleed voordat mijn eerste kindje geboren werd. Ik wil wel graag mijn kleinkinderen zien opgroeien :)

Alvast bedankt voor het lezen en voor het meedenken!! Peace :)

 
Hoi Clara, welkom.

Heel verhaal inderdaad. Die 6 liter thee lijkt me geen goed teken, heb je geen diabetes? Niet dat ik je naar de huisarts wil sturen, maar gezond is het niet om zoveel dorst te hebben en zoveel te drinken, je spoelt alle mineralen uit je lichaam. Heb je al over sole gelezen?

De bananen en gedroogd fruit zijn niet veel beter. Je schrijft dat je niet zonder tarwe kan, maar beter kun je voor glutevrije koolhydraten kiezen, zoals quinoa en basmatirijst. Als je perse brood wilt eten kun misschien zuurdesem spelt of roggebrood kiezen.

Ik zou lekker beginnen met bottenbouillon ( omdat je aangeeft dierlijke eiwitten (vlees) moeilijk te verteren kun je hier mee beginnen) verder eieren, rauwe melk en kefir toe te voegen, 3 pakjes boter is niet erg, als het van goede kwaliteit is. Over whole 30, dat is paleo geloof ik? In jou geval zou ik niet teveel suikers op het menu laten, ook geen fruit, dan beter zuivel, maar dat moet je natuurlijk zelf weten.

Verder zou ik eens kijken naar bijnieruitputting, succes!

 
Hoi Clara. Ik vind de zes liter thee ook erg opvallend. En moest ook aan sole denken. En bedacht ondertussen, hoe krijg je t weg! Gezien je ervaring op je 9e heb je een probleem met het verteren van eiwitten. Begin daarom met de vloeibare varianten rauwe melk, bottenbouillon, boter, kefir, ei.

Op het moment dat je voldoende vetstift je neemt zal je minder tot geen behoefte hebben aan suikers, buiten om het feit dat suiker een verslavend effect heeft.

Persoonlijk moet ik er niet aan denken dat ik geen rauwe melk drink, want dat is zo ontzettend compleet en erg lekker :lol: ik ken het whole30 niet, maar is daarom voor mij al een reden om er niet eens naar te kijken. Ik vraag me af of je met die whole30 aan genoeg dierlijke vetten zult komen.

Succes met jouw route naar gezondheid!

O, misschien ook wel leuk voor jou, er zijn verschillende topics over kinderen en wapf.

 
Hey Tanja,

Dankjewel voor je reactie!

Ik ben inmiddels ook naar de huisarts gegaan. Nadat ik veel over voeding en gezondheid las wou ik toch voor de zekerheid een onderzoek. Hij heeft me doorgestuurd voor bloedonderzoek diabetes, nieren en schildklier. Dinsdag de uitslag, erg spannend...Ik vraag me alleen af hoe het precies zit met diabetes en juist duizelig worden van een lage bloedsuiker zoals mij verteld is.

Ik heb over Sole gelezen, heb ook Keltisch zeezout gekocht voor gewoon gebruik in de maaltijd, sole ook geprobeerd te maken maar het smaakte wel erg zout, dus ik ben een beetje bang dat ik daarvan juist nog meer ga drinken.

Ik doe nu 2 dagen Whole30, en daar mag je helemaal geen tarwe of graan (dus ook geen quinoa e.d.). Het idee is dat het een heel streng programma is om 30 dagen te volgen om je lichaam te zuiveren. Zuivel, graan en roomboter heb ik dus nu twee dagen laten staan (normaal at ik het allemaal wel biologisch) en ik weet niet of ik me zo goed voel, heb namelijk ook weer last van mijn kiezen terwijl dat heel lang weggebleven was bij het vorige voedingspatroon. Ook heel erg duizelig en misselijk. Ik eet nu eigenlijk alleen maar groenten en vis. En 2 stuks fruit, waar ik heel erg naar uit kijk gedurende de dag. Is dat heel erg? Ik ben ook bang anders vitamines te kort te komen.

Bijnieruitputting...helaas ook veel overeenkomsten. Jeetje, wat is er met me aan de hand? Ik ben 27, doe toch ook een boel dingen wel goed (niet roken, wel sporten)dan hoort mijn lijf me toch niet zo in de steek te laten? Als ik in de bloei van mijn leven hoor te zijn. :cry: :cry: :cry:

Bedankt voor je reactie!

 
Hey Alexandra,

Ook bedankt voor je reactie! Hangt een antibiotica-allergie samen met het verteren van eiwitten?

Ik ben op Whole30 gekomen via het blog van Leo Goes Paleo. Als ik het goed begrijp is het de meest extreme vorm van paleo. Ik vraag me inderdaad ook af of, nu ik als eiwitten alleen ei en vis eet (3 x per dag, dat wel) of dat wel voldoende is. Ik nam de afgelopen weken altijd veel roomboter en volle yoghurt.

Dit weekend heb ik tijd om langs een bioslager te gaan. Wel heel gek, na 15 jaar! en dan o.a. een mergpijp kopen om boullion van te trekken. Of kan ik beter met kip beginnen? Welk vlees is het gezondst en het makkelijkst te verteren, kip? Ik ben er wel achter dat ik dieren moet hebben die hun 'natuurlijke' voer gekregen hebben. Ik vraag me wel af hoe ik het weg ga krijgen.

Waar koop jij rauwe melk? Ik heb nog geen adres kunnen vinden in mijn omgeving (albranswaard), en ik heb ook nog eens geen auto. Vroeger als kind het wel gedronken op vakantie, het was inderdaad erg lekker. Vooral met zo'n laag room erop... :D

Groetjes en bedankt!!

 
Nog iets, beetje stom vraagje, maar kan ik mijn topic-titel nog aanpassen? Ik las pas later dat mijn naam er in moest staan...

 
Dat is geen slecht idee om eens te laten onderzoeken, ben ook benieuwd wat de uitslag is. Heb nog even naar dat Whole30 gekeken, maar dan mag je wel ghee/geklaarde boter, dus waarom gebruik je dat niet? Ook lijken ze niet vies van vlees en eieren. Ik denk dat je van alleen vis en groenten niet veel gaat opknappen.

Is inderdaad erg dat jij je met 27 jaar zo slecht voelt, maar je lijf laat jou niet in de steek, jij hebt je lijf in de steek gelaten door er niet goed voor te zorgen. Misschien niet zo leuk om te horen, maar ik kan het niet mooier maken dan het is.

 
Ik zou als ik jou was de site van Poeki eens goed doorlezen www.voedingisgezondheid.nl

Deze site is een soort samenvatting van dit forum en de basis van wapf wordt hier goed uitgelegd.

Sole drink je niet puur, maar bv een theelepel in een glas water. Doe er gelijk een scheut(je) appelazijn bij. Dit is de perfecte combinatie om je maagzuur op peil te brengen (mocht dat een probleem zijn) wat de eiwitvertering weer ten goede komt.

Als je toch naar de slager gaat.... Gewoon beiden kopen! Alles in de pan en bubbelen maar :lol:mik heb nu botten, schenkel, kip en tong opstaan.

Je richt door whole 30 nu heel erg op je ADD, maar het lijkt mij dat dit niet je basisprobleem is. Zoals ik het lees is het zeker niet zo dat je door de ADD niet meer kunt functioneren. Ik zou me eerst richten op de tekorten in je lichaam aanvullen. Je zult merken dat ook de ADD waarschijnlijk minder wordt of anders ervaren. Doordat je nu zo weinig vetten neemt zal je bloedsuiker blijven schommelen. Deze krijgt door het fruit een boost waardoor de schommelingen erger kunnen worden.

Ik koop mijn rauwe melk in de omgeving van Breda. Niet om de hoek voor jou. Zoek op t forum naar adressen en via internet. En anders, letterlijk de boer op en vragen.

Enne, Mike of Poekie kunnen je titel aanpassen. Komt waarschijnlijk vanzelf goed :)

 
Hey Tanja

Ik eet wel eieren hoor. Ik ben 15 jaar geleden gestopt met vlees eten vanwege de bio-industrie en omdat ik dacht dat dat gezonder was. Met de kennis van nu wil ik weer rustig beginnen. Ik heb jaren terug ook geprobeerd weer met vlees te beginnen, maar daar reageerde mijn lijf niet zo goed op. Vandaar dat ik nu rustig aan wil beginnen. Ghee mag inderdaad bij Whole30. De reden dat ik dat niet gebruik is dat het nu eenmaal niet in de schappen van de AH ligt hier in het dorp :) net als het vlees (daar stel ik toch hoge eisen aan, ze hebben bij de AH wel wat biologische dingen maar met gekke toevoegingen, of onduidelijk wat de dieren gegeten hebben, dan ga ik liever naar de slager waarmee ik daarover kan praten. Zaterdag ga ik naar de natuurvoedingswinkel en slager! :) dat ligt nu eenmaal niet in mijn dagelijkse route.

Mijn uitroep over mijn lijf...ik vind je commentaar niet naar. Waar ik me wel kwaad om kan maken is dat deze kennis niet wat beter beschikbaar en bekend is. Ik heb jarenlang adviezen opgevolgd (schijf van vijf, sporten, vegetarisme wat gezond zou zijn), op de ritalin (ook weer voorgeschreven door het mainstream circuit!) na geen gekke dingen gedaan en nu zit ik voor mijn dertigste met een versleten en uitgeput lijf. Dat maakt nogal moedeloos. Hopelijk kan ik met voeding het eea verbeteren.

 
Hoi Alexandra

Die website heb ik al aardig door genomen. Veel informatie daar vanaf gehaald, zo maak ik tegenwoordig mijn eigen tandpasta :) Sole ga ik met appelazijn maken, ben benieuwd!

Ik las zo'n whole30 testimonial van een vrouw met ADD. "For the first time in 36 I felt NORMAL". Toen was ik verkocht, dat wou ik ook meemaken! :) Ik probeer nu wel bij elke maaltijd vet te eten (dus ei en vis). Ik hoop dat als daar vlees bij komt dat ik dan wel genoeg vet neem om een effect te merken. Als de 30 dagen om zijn (misschien wel eerder :oops:), val ik alle zuivel aan die ik kan vinden, want dat mis ik nu gigantisch. Misschien kan ik wel iets regelen met iemand die wel een auto heeft en in de buurt woont (benzinekosten delen ofzo).

Voor de titel, zal ik Mike of Poekie mailen/een berichtje sturen, of merken ze het vanzelf op?

Heel erg bedankt nog, he!

 
Ja, ze zijn goed he :lol:

Ik heb het idee dat je nu al in de valkuil van "het dieet" aan het vallen bent. Je denkt op dag twee al aan het einde van de 30 dagen en je vraagt je af of je de 30 dagen wel gaat halen. Je hebt nu al een soort van craving naar zuivel.

Je woont in een dorp. Ga eens een rondje door de B-wegen fietsen en kijk eens wat er allemaal te koop is. Of misschien kan je ook wel wat op internet vinden. En dan even vragen of het biologisch is en wat de dieren te eten krijgen.

 
Bij deze opgemerkt en aangepast!

Ik wil al een tijdje op je posts reageren, maar was er tot nu toe door tijdgebrek nog niet aan toegekomen. Komt-ie:

Quote:
Ik heb altijd een goed gebit gehad, maar tijdens mijn eerste zwangerschap ontstonden er probleem (ieder kind een tand zegt mijn oma, maar dit is eigenlijk nog hopelozer).


Dit betekent dat je al voor de zwangerschap mineraaltekorten had en dat je kind is gaan parasiteren op jouw mineraalvoorraad (jong leven gaat altijd voor, ook al gaat dit ten koste van de gezondheid van de moeder).

Quote:
Wat ik vreemd vond, ik kreeg de wortelpuntontsteling in een periode van veel stress en slecht eten en slapen, maar dat was voor de tandarts allemaal niet van belang.


Voor de tandarts misschien niet, maar het is wel degelijk van belang! Dit is een periode geweest die extreem zwaar is geweest voor je bijnieren. Deze hebben onvoldoende ontstekingsremmende cortisol kunnen produceren. Zo te lezen is het er in de loop der jaren niet beter op geworden, maar juist slechter!

Quote:
ik heb ADD. Ik ken mezelf niet anders, ik heb het al sinds mijn jeugd (toen nog MBD), zolang ik me kan herinneren. Ik heb het nooit niet gehad en daarom, zo is het me ook uitgelegd, zie ik het als onderdeel van mijn persoonlijkheid, mijn neurologische make-up.


Geloof nooit dat je 'nu eenmaal zo bent'! Je hebt geen idee hoezeer hormonen je gedrag, gevoelens en denkvermogen kunnen bepalen (mannen weten dit zeker 1 week in de maand maar al te goed, als ze in een relatie met een vrouw zitten!). De ADD is het gevolg van ondervoede hersenen, die horen te draaien op verzadigd vet, cholesterol, eiwitten en mineralen.

Quote:
Ritalin heb ik ook geprobeerd, soms neem ik het nog wel eens maar probeer te beperken. Ik word er veel productiever van, maar ook erg gejaagd.


De gejaagdheid geeft aan hoe belastend dit spul is voor je bijnieren. We hebben het hier over pure speed!

Quote:
sinds mijn eerste zwangerschap heb ik last van een lage bloedsuikerspiegel, ik word soms duizelig en draaierig. Advies van verloskundige was om dan ontbijtkoek of liga (ik weet nu, slecht!) te eten op die momenten. Dat helpt altijd enorm. Ik ben nu overgeschakeld op bananen en gedroogd fruit om deze momenten (nog steeds suiker). Maar uiteindelijk wil ik ze natuurlijk nooit meer hebben, dat zou het allermooiste zijn


Je bent niet alleen tijdens je zwangerschap van mineralen beroofd, je hele energiehuishouding is in de war geschopt en daarmee je hormoonhuishouding. Geen stabiele bloedsuikerspiegel = geen stabiele hormoonspiegel. Suikerbronnen helpen op de korte termijn, maar zorgen op de langere termijn voor verdere bloedsuikerschommelingen, geen wezenlijke oplossing dus. Je hoort te draaien op (dierlijke) vetten en eiwitten, niet op suiker, zetmeel en koolhydraten.

Quote:
veel dorst, ik drink zo'n zes liter (kruiden)thee per dag. Ik wissel soorten af.


Klinkt als een (pre)diabetisch verschijnsel. Jij merkt een ontregelde bloedsuikerspiegel alleen aan de dips (hypoglykemie), maar deze volgen altijd na pieken (hyperglykemie). Behalve dat je alvleesklier d.m.v. insuline de overtollige suiker uit het bloed haalt streeft het lichaam ook naar verdunning van de glucose en uitscheiding ervan via de urine. Daarom heb je zoveel dorst.

Quote:
ondergewicht. Ik kan alles eten wat los en vast zit onder aan te komen. Flinke hoeveelheden en twee uur later weer honger. Het komt er maar niet aan. Sinds ik gestopt ben met e-nummer, suiker en witmeel ben ik weer heel erg afgevallen. Daar ben ik niet blij mee. Ik lees zo vaak van mensen die Paleo e.d. gaan eten en heel blij zijn dat ze daar van afvallen, maar dat wil ik juist niet! Bijvoorbeeld, ik lees ook dingen over vetverbranding ipv suikerverbranding, maar dan denk ik, als beginneling, ik wil mijn vet (dat kleine beetje dat ik heb) helemaal niet kwijt!


Je schildklier draait te snel om te compenseren voor je onderactieve bijnieren. Hierdoor is je stofwisseling te snel en neem je veel te weinig voedingsstoffen op. Je doet er verstandig aan je dagelijkse koolhydraatinname voorlopig niet onder de 100 gram te brengen. Sterker nog, misschien voel je je wel beter op 150 of 200 gram per dag en dan moet je dat gewoon doen! In de tussentijd langzaam de vetten en eiwitten ophogen, zodat je geleidelijk de kh-inname kunt verlagen.

Quote:
k heb twee kinderen in 14 maanden tijd gekregen. Allebei hebben ze 2.5 jaar borstvoeding gehad. Dus inderdaad, ik ging daarmee door tijdens mijn tweede zwangerschap. Ik heb dat geweten want tijdens zwangerschap twee sloeg mijn lever op tilt (cholestase). Die werkte amper meer waardoor ik knal geel werd, doodziek en gek van jeuk. Mijn kindje trouwens ook (geel en te vroeg geboren). Ik zelf zie nog steeds vrij bleek en licht gelig (oogwit is wel weer wit).


Je hebt veel te snel opnieuw een kind gekregen. De eerste zwangerschap had je al uitgeput en ontregeld en je hebt nauwelijks 'oplaadtijd' gekregen (2 tot 3 jaar) op basis van een optimaal voedingspatroon. Geen wonder dus dat je deze klachten hebt ontwikkeld!

Quote:
Ik heb al 15 jaar geen vlees gegeten. Sinds mijn eerste zwangerschap eet ik wel weer vis, op advies van verloskundige. Ik eet nu zo'n 1-2 keer per dag vis. Ik heb de afgelopen weken tarweproducten terug geschroefd en ik merk dat ik het echt nodig heb voor voldoende energie. Ik denk er sterk aan om weer te beginnen met vlees (biologisch en gragevoerd natuurlijk) maar ik vind het wel moeilijk en het staat me tegen. De laatste keer dat ik het probeerde was negen jaar geleden en toen sloegen zowel mijn maag als darmen op hol. Geen fijne ervaring.


Verdere verzwakking omdat je onvoldoende bouwstoffen (vetten en eiwitten) hebt binnengekregen. Bovendien hebben vegetariers een vreselijke spijsvertering en stofwisseling en standaard te weinig maagzuur en candida, waardoor de eiwitvertering dramatisch slecht wordt. De zware eiwitten in vlees worden dan inderdaad moeilijk verteerbaar en ook heb je geen hang naar vlees. Dat klinkt al aardig in de richting van 'verplicht vegetarisme'.

Quote:
Verder wil ik binnenkort met Whole30 beginnen, omdat veel mensen hierdoor hun ADD hebben zien verbeteren en het aan de man gebracht wordt als een "nutritional reset". Het klinkt veelbelovend!


Veel en veel te strikt voor jou op dit moment, het gebrek aan koolhydraten gaat jou verder uitputten en verzwakken! Vandaar ook dat je de volgende ervaring beschrijft na 2 dagen op dit protocol:

Quote:
Ik doe nu 2 dagen Whole30, en daar mag je helemaal geen tarwe of graan (dus ook geen quinoa e.d.). Het idee is dat het een heel streng programma is om 30 dagen te volgen om je lichaam te zuiveren. Zuivel, graan en roomboter heb ik dus nu twee dagen laten staan (normaal at ik het allemaal wel biologisch) en ik weet niet of ik me zo goed voel, heb namelijk ook weer last van mijn kiezen terwijl dat heel lang weggebleven was bij het vorige voedingspatroon. Ook heel erg duizelig en misselijk. Ik eet nu eigenlijk alleen maar groenten en vis. En 2 stuks fruit, waar ik heel erg naar uit kijk gedurende de dag.


Niet zo gek dus dat je uitkijkt naar dat fruit, zo iemand als jij moet simpelweg niet te laag in koolhydraten gaan, want dat trekken je bijnieren niet!

Verder sluit ik me aan bij wat anderen hier al geschreven hebben.

Mike

 
Ja, echt heel snel ook!

Het hele idee is ook dat je het maar 30 dagen zo streng vol moet houden en daarna, als je ontgift bent, weer dingen kan gaan uitproberen om te kijken of het effect heeft. Waarom is dat een valkuil? Omdat het een levensstijl moet zijn die je makkelijk de rest van je leven vol houdt? Dat lukte met het vorige patroon wel, maar daar zat dan ook veel biologische zuivel, brood en kaas in. Ik denk dat ik dit alleen vol houdt de rest van mijn leven als ik echt significante verschillen in mijn ADD en lichamelijke gesteldheid ga ondervinden. Maar precies daarom test ik het ook uit.

Fietstochtje staat op de planning. Hoewel ik voor mijn gevoel midden in de havens- en industrie woon, helaas. Daarom wil ik ook graag verhuizen.

 
Ontgiften is niet waar je je inperste instantie mee bezig moet houden in jouw geval. Er is geen reserve om een heftige ontgifting aan te kunnen. Je wil te snel, te veel ben ik bang.

Goede en volledige voeding ontgift ook. Maar wel op een tempo dat je lichaam aankan. Het zal dus eerst de goede bouwstenen eruit halen, vervolgens opslaan en daarna gebruiken om rotzooi uit je lijf te werken.

Succes met het maken van keuzes!

 
Nog even ter aanvulling:

STOP met sporten, ELKe vorm van sporten! Wat jij op dit moment nodig hebt is rust, TOTALE rust! Slaap is de allergrootste heler, nog belangrijker dan voeding! Een kenmerk van bijnieruitputting is perfectionisme, alles op wilskracht willen doen, voortdurend over je grenzen willen gaan, adrenalinekicks opzoeken. Rust, rust en nog eens rust! O, en had ik het woord 'rust' al genoemd? :wink:

Mike

 
Mike, heel erg bedankt voor je tijd en moeite, ik waardeer het echt (vanmiddag was je grote post mij niet opgevallen omdat ik tegelijk aan het typen was).

Ik heb besloten voorlopig te stoppen met W30. Vanmiddag ben ik een paar tredes van de trap gevallen omdat ik zo duizelig werd. Mijn vriend schrok hier erg van en ik zelf ook. Ik ga toch maar wat meer koolhydraten eten (rijst). Ik heb twee kleine kinderen waar ik voor moet zorgen en dat kan niet op deze manier.

Het is mij goed duidelijk hoe het zo ver heeft kunnen komen. Het maakt veel indruk om dat zo te lezen. Ik weet nu ook wat ik dinsdag qua bloeduitslag kan verwachten.

Ik wil inderdaad snel te veel. Perfectionistisch, check. Alles op wilskracht willen doen, ook check (soms het idee dat dat het enige is wat ik te bieden heb, omdat ik zo'n gebrek aan concentratie en overzicht heb). Jullie leggen griezelig snel de vinger op de zwakke plek :wink:

Ik ga op mijn gemak verder lezen. Ik zou bijvoorbeeld inderdaad wel eens een verplichte vegetariër kunnen zijn. Ik heb wel de neiging om alle opgedane kennis snel te willen toepassen, terwijl dat inderdaad waarschijnlijk niet geschikt is voor mij. Dit is het gevolg 27 jaar slechte keuzes en invloeden. Ik hoop gewoon dat het me geen 27 jaar kost om ongedaan te maken.

Erg bedankt!

 
Die vinger en die zwakke plek. Zou het kunnen komen door herkenning :wink: Velen hier op het forum hadden/hebben een zwakke eiwitvertering, te weinig maagzuur en moeten ontgiften. Daarbij heeft iedereen zijn of haar eigen "extra" zwakke plekken.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.459
Leden
8.646
Nieuwste lid
Marco777
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan