Voorstellen Cham

Micave,

Ik heb even Primal Body Primal Mind van Nora Gedgaudas geraadpleegd voor wat betreft ADD. Samengevat komt het erop neer dat het zeer zeker ondervoede hersenen betreft en dat de voedingsstoffen die je tekortkomt volgens haar zijn: verzadigd vet, cholesterol, lange-keten omega-3 vetzuren, mineralen en aminozuren. Je weet dus wat je te doen staat!

Mike

 
Mike,

Thanks, ben zelf nog in het boek bezig maar door de laatste, wat zwaardere, weken gaat het allemaal iets langzamer dan gepland. Ik weet zeker wat mij te doen staat en het meeste komt de laatste tijd al met hordes naar binnen...

Wat zijn echter volgens jou de beste bronnen van deze zaken?

Verzadigd vet:

Kokosolie Vigin, Aman Prana + Gras gevoerd vlees

Cholesterol:

Af en toe ei, als kind allergisch getest op eigeel dus doe ik rustig aan. Binnenkort nieuwe test trouwens. Lever komt eraan, staat in bestelling bij de boer die mijn vlees levert (mooie woordspeling op het laats, vind je ook niet)

Lange keten omega 3 vetzuren:

Zalm, levertraan Royal Ice, Kokosolie

Mineralen & Aminozuren

Uit voeding dus groente en beetje en eventueel vlees dat het bevat. Daarnaast suppletie

De ADD is echter wel mijn laatste zorg, de vermoeidheid en de POTS spelen veel meer parten. Daarvoor heb ik je advies al opgevolgd en ik heb gisteren de suppletie binnen gekregen van de door jou geadviseerde merken. Wat ben ik toch heerlijk volgzaam voor mijn doen ;-)

Heb je al een datum voor Zwolle?

@Cham,

Sorry voor het kapen van je topic trouwens. De discussie werd echter zeer interessant en daarom zijn wij hier verder gegaan. Hopelijk lees je ook veel interessante informatie die voor jou van toepassing kunnen zijn.

 
Ik loop nog steeds met de volgende vraag rond over hoogbegaafdheid, aangezien ik mezelf ook in dit profiel herken nadat ik er eens ooit boeken over ben gaan lezen:

-Ontwikkelt je intellect zich zo sterk als compensatiemechanisme omdat je gevoelsontwikkeling moeizamer ontwikkelt of achterstand heeft?

-Of ontwikkelt je gevoel zich zo moeizaam omdat je intellect zo dominant ontwikkeld is en je voortdurend geneigd bent om te werken met datgene waarmee je het gemakkelijkste werkt?

Mike beweert de eerste, ik heb altijd gedacht dat het de tweede is. Echter, als ik naar mijn geboortehoroscoop kijk, dan zie ik beiden terug: moeite met omgaan met gevoelige omstandigheden en een dominant, autonoom intellect.

 
Ik heb hier een hele andere, waarschijnlijk voor jou onverwachte kijk op:

Zie allereerst dit artikel van mij:

https://www.fatsforum.nl/topic/de-hormonale-hierarchie

Als bijnierverzwakking ten grondslag ligt aan leerstoornissen, gedragsstoornissen en neurologische problematiek en je kijkt naar de dag- en nachtcyclus van de mens, dan krijg je een beter begrip van de energie die gevoed wordt, ten koste van de tegenovergestelde energie.

's Ochtends vroeg spoort het bijnierhormoon cortisol ons aan tot actie. Het cortisolniveau bereikt zijn hoogtepunt om 8.00 u 's ochtends. Cortisol vertelt ons dat het tijd is om wakker te worden en dingen te gaan doen. Deze actieve, naar buiten gerichte energie is mannelijk, hetgeen betekent dat de bijnieren moeten worden gezien als een mannelijke hormoonklier.

Na 18.00 u 's avonds daalt het cortisol-niveau en daarmee de activiteit, om het lichaam voor te bereiden op de nachtrust. Het cortisol-niveau is op zijn laagst om 20.00 u 's avonds, precies 12 uur later. Het lichaam wordt slaperiger en passiever dankzij het hormoon melatonine, dat het stokje overneemt van cortisol. Melatonine wordt geproduceerd door de epifyse. Deze naar binnen trekkende energie is vrouwelijk, hetgeen betekent dat de epifyse moet worden gezien als een vrouwelijke hormoonklier. Niet voor niets krijgt menigeen juist in een ontspannen ruststaat allerlei in-zichten en in-spiratie. Niet voor niets heet de epifyse ook wel het Derde Oog. Het reageert zelfs op licht in de slaapkamer, terwijl je twee ziende ogen gesloten zijn!

Zwakke bijnieren geven extra gas om zo lang mogelijk een gezonde balans te onderhouden met de organen, klieren en systemen waarmee ze samenwerken en communiceren (een imposante lijst: lever, nieren, zenuwstelsel, hart, bloed, schildklier, alvleesklier en wie weet wat nog meer). Hierdoor raken ze uiteindelijk uitgeput, maar voordat dit gebeurt zullen de bijnieren zo lang mogelijk zo veel mogelijk cortisol blijven produceren. Dit verklaart waarom mensen zelfs in hun slaap onrustig kunnen zijn of moeite hebben met ontspannen en in slaap vallen of doorslapen. De cortisolcyclus wordt dan dus verlengd en dit gaat ten koste van de melatonine-cyclus.

En daarin zit hem nu precies de crux: er is dan sprake van een overdaad aan mannelijke, actieve energie, ten koste van de vrouwelijke, passieve energie! Vertaal dit nu naar de linkerhersenhelft (analytisch, rationeel, ego, mannelijk) en de rechterhersenhelft (creatief, emotioneel, sociaal, vrouwelijk) en je ziet dat een overdaad aan cortisol en daarmee dus mannelijke, actieve, intellectuele, egogerichte energie ook automatisch de linkerhersenhelft zal voeden, ten koste van de meer inzichtelijke, wijzere, vrouwelijke

rechterhersenhelft. Je creeert dan kennis zonder wijsheid, maar daar heb ik al een artikel over geschreven. Academische wetenschappers kunnen dan weliswaar briljant zijn op hun vakgebied en toch ernstig ondervoede hersenen hebben. Het is gewoon een weegschaal die extreem naar 1 kant uitslaat, ten koste van balans aan de andere kant.

Ik hoop dat dit e.e.a. voor jou verduidelijkt, Dennis.

Mike

 
Deze "mavo-muts" leest zeker mee :wink:

Idd erg interessant. Ik kan me alleen vaak beter verbaal verwoorden dan dat ik dingen op papier zet.

Heb Primal body primal mind van Nora Gedgaudas aangeschaft. Het gaat niet snel maar vind het tot nu toe een heel interessant boek!

 
Hi Cham,

Laat je jezelf niet minder voelen vanwege de mavo, dat zegt namelijk helemaal niks over iemand (Mavo muts klonk alsof je het minderwaardig zou vinden). Zelf heb ik niet eens een middelbaar school diploma (ben later wel via een omweg gaan studeren maar toch).

Onderwijs zegt erg weinig over iemand. Daarnaast kom ik in mijn werk erg veel mensen met titels waarvan ik denk... Prutsers! Zelf denk ik dat gezond boerenverstand het grootste goed is en niet één of ander fancy diploma.

Wat goed dat je dat boek aangeschaft hebt. Ik denk dat ik het een vriend van mijn in de VS cadeau gaan doen via Amazon.com om hem te overtuigen dat hij moet stoppen met zijn levensstijl zoals hij dat nu doet. In ieder geval erg knap dat je er mee bezig bent en jezelf verdiept ondanks de taalbarrière, veel respect van mijn kant hiervoor.

Laat even weten wat je van het boek vindt wanneer je het uit hebt (ik heb het ook nog niet uit, heb teveel boeken tegelijk aangeschaft)

 
Quote:
Onderwijs zegt erg weinig over iemand.


Succes in ons schoolsysteem zegt veel over hoeveel volgzaamheid je kunt opbrengen en in hoeverre het systeem past bij je persoonlijkheid en leerstijl. Voor de een is dat een zware kluif, de ander fietst er zo doorheen. Ik heb verschillende vrienden die echt intelligent en fijngevoelig zijn of een hele krachtige persoonlijkheid hebben zoals echte leidersfiguren, maar die gefaald hebben in ons rechtlijnige, reproductieve schoolsysteem dat weinig oog heeft voor verschillende typen mensen en geen ruimte biedt voor mensen die wakker zijn en zelf hun leertraject willen uitzetten.

@ Mike

Ik ga jouw verhaal nog een keer wat uitvoeriger lezen voordat ik erop reageer. Nu ga ik van het mooie weer genieten!

 
Heb mijn mbo later nog behaald maar dat zegt idd zo weinig. Kan en doe er nu niks mee!

Mijn engels verbeteren dat zou ik wel fijn vinden.

Momenteel mijn hersenen aan het voeren met veel vet wapf voeding :mrgreen:

Waar ben jij inmiddels in het boek Micave?

Ik vind het nog steeds een erg goed boek. Al vind ik Nora soms erg makkelijk praten over in de vet-verbranding komen, alsof je dat zo eventjes doet.

 
Daar ben ik het mee eens! Ze is heel kort door de bocht: gewoon vet eten, relatief weinig eiwitten en nagenoeg geen koolhydraten en dan komt alles goed. Zo simpel is het helaas niet. Bovendien ben ik het niet met haar eens dat je zo weinig eiwitten zou moeten eten, omdat je lichaam heel snel eiwitten zou omzetten in glucose. Ik denk dat er zeker een drempel is wanneer het lichaam eiwitten aanwendt voor de productie van glucose, maar dat deze drempel hoger ligt dan Nora stelt. Sterker nog, als er 1 voedselgroep is die de bloedsuiker stabiel kan houden, dan is het wel eiwitten!

Mike

 
@Cham,

Goed dat je dat nog gedaan hebt. Voer je hersenen maar goed, daar ben ik nu ook mee bezig. Ga vandaag of morgen mijn eerste lever eten en ik hoop dat ik het lekker vind. Ik heb er direct maar meerdere stukken gehaald dus ik ben benieuwd en als ik het niet lekker vind moet ik maar even door de zure apple (of lever) heen bijten.

Ben zelf nog niet zo ver in het boek en ben in meerdere boeken tegelijk bezig. Dit vind ik echter wel één van de betere die ik tot nu toe gelezen heb. Zelf ben ik op pagina 100 maar vanaf volgende week heb ik meer tijd, en minder internet, om echt er even voor te gaan zitten.

Wat je zegt over die vetverbranding is waar. Ik vind ook dat ze het makkelijk doet overkomen maar ik denk dat ze verderop in het boek daar nog wel iets meer over gaat zeggen.

Wat ik opmerkelijk vind is dat ze je heeeeel erg bang maakt in het begin van het boek. Je bent echt shit scared na het lezen van de hoofdstukken over granen, soja en meer.

 
@Mike,

Ja idd die eiwitten was ik zelf nog niet overuit wat ik daar nou van moest vinden.

@Micave,

Haha ook gelijk meerdere levers besteld, nou moet je wel he :D

Ik geloof dat Dennis eens de tip gaf om lever fijn te maken en te mengen met gehakt om zo aan de smaak te kunnen wennen en in appelazijn leggen heb ik zelf ookal voorbij zien komen. Vandaag toevallig ook jerseyvlees besteld inc. hart en lever. Kippenlevertjes gaan best maar dit een koeienlever en hart word ook een uitdaging denk ik hoor.

Daar word je vast lekker chaotisch van al die boeken tegelijk :wink:

Ja klopt ze gebruikt veel de kracht van de herhaling waar op zich niets mis mee is.

Waar ze me nog het meest bang voor heeft gemaakt zijn de suikers. Nu denk ik dat ze daar idd een punt heeft al doe ik wel relaxed met de koolhydraten, heb genoeg gelezen op dit forum om te snel te gaan.

 
@Micave,

Ja het zeer zeker de goede kant op. Het ging/ gaat de laatste tijd steeds beter en toen vond ik ook nog eens deze site waar ik een heel goed gevoel bij heb! Ik probeer nee ik vertrouw op mijn gevoel :D

Naast de vette voeding neem ik bijnierextract, vitamine C gewoon en de in vet oplosbare, de sole, levertraan en verder had ik nog L-glutamine en probiotica staan. Vandaag voor het eerst kefir maken, die kan dan de probiotica vervangen.

Hoe gaat het met jou Micave en wat neem jij naast je voeding zoal?

 
Quote:
Wat ik opmerkelijk vind is dat ze je heeeeel erg bang maakt in het begin van het boek. Je bent echt shit scared na het lezen van de hoofdstukken over granen, soja en meer.


Dat is geen bangmakerij, dat is een wake-up call. Kijk, dat is nu die recht-voor-zijn-raap stijl die Amerikanen hanteren en die mij zo aanspreekt. Wij Nederlanders kennen dat niet, tenzij het plat en oppervlakkig is, zoals bijv. Theo van Gogh en Geert Wilders zich uitdrukken. Dat is rechtstreeks zonder inhoud en dat is plat en oppervlakkig. Als iemand rechtstreeks is met inhoud valt dit buiten het Nederlandse politiek correcte kader en interpreteren we het als bangmakerij.

Daarom moet ik hier kletsen als Brugman om iedereen te doordringen van de gevaren van nachtschades en granen en van het feit dat we dermate ver gedegenereerd zijn dat het inmiddels al 5 voor 12 is geweest. Dat is puur realisme, waar je kennelijk de mensen mee in hun gezicht moet slaan, willen ze wakker worden en de koffie ruiken. De toon die Nora hier aanslaat mag ik juist heel erg en is m.i. ook nodig om de ogen van de mensen wijd open te sperren, niet uit angst maar uit een gevoel van: oh, zit dat zo!

Mike

 
Quote:
Mijn definitie van 'ziekte' is: een vergiftigingscrisis veroorzaakt door voedingstekorten.


Mike, wat is jouw definitie van gezondheid?

 
Mike, helemaal mee eens en volgens mij hadden wij elkaar hier al in gevonden. Toch vond ik dat zij dit anders doet dan de andere Amerikaanse Primal/Paleo schrijvers.

 
Quote:
Mike, wat is jouw definitie van gezondheid?


Eenheid met onze lichaam en geest, met elkaar, met de aarde en met het universum. Gezondheid is niet los te zien van spiritualiteit. Een citaat uit een recente discussie tussen ons:

Quote:
Het woord 'heilig' betekent heel-ig. Denk ook aan het woord 'helen' (heel-en) en 'heling' (heel-ing) is iets wat wij allemaal nastreven. Het Engelse woord voor 'gezondheid' is 'health', wat weer een afgeleide is van 'heal', waardoor je 'whole' wordt, of 'holy'. Gezondheid = heilig. Het gaat allemaal om eenheid, eenwording en dat is eenheid met zowel het leven als de dood. Beide dienen gerespecteerd en geerd te worden, omdat beide ook weer 1 zijn.


Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.813
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan