Voorstellen Cham

@ Micave,

(Heb jou quotes maar even vetgedrukt gedaan omdat het me anders niet lukte te quote)

Goed dat je van de meds af bent, im geloof er absoluut niet in en ben zelfs overtuigd dat ze op de langere termijn veel meer kapot maken dan helen. Zelf heb ik ze niet geslikt, wel voorgeschreven gekregen. De alarmbellen gingen rinkelen toen ik de bijsluiter las ("we denken dat het werkt op" stond er en dat icm de bijwerkingen).



Dat weet ik wel zeker ik ben zo blij dat ik ervan af ben.Nu ben ik de schade aan het herstellen en de oorzaak aan het aanpakken. Voorheen nooit kunnen indenken dat dit mogelijk was,maar het kan echt!

DD zie ik zelfs als een gave (80% vd tijd). Alleen door de beperkingen van mensen zonder ADD wordt de gave niet erkent maar verziekt. Ons snelle denken, creatief zijn enthousiast en al het moois wat er bij komt kijken maakt ons speciaal. We worden echter altijd geconfronteerd met onze tekortkomingen en op een gegeven moment herken je je eigen kwaliteiten niet meer.A Wat jou zo speciaal maakt is al zo gewoon voor jezelf dat je dat niet meer ziet en alleen nog maar de negatieve kanten. Probeer de goede zaken weer te herkennen want dat is belangrijker dan die paar dingen die toevallig bij onze kwaliteiten horen.

Zelf heb ik altijd medelijden met de 95% die middelmaat is (probeer die gedachte vast te houden).

Vier jaar geleden belande ik met een chronische depressie bij het centrum AD(H)D voor volwassenen. Daar kreeg ik voorafgaande een vragenlijst met 10 punten. Op alle 10 de punten geslaagd dus een hele hoge score en het labeltje ADD. Ik was toen 24 en had mijn leven lang last van: chaotisch, dromerig, sloom, gevoelig, moeilijk grenzen aan kunnen geven, altijd alles kwijt..

Nu ik dit stukje schrijf kan ik zeggen dat alleen het gevoelige en het moeilijk grenzen aan kunnen geven over is en misschien klinkt het gek, maar wat mij betreft bestaat AD(H)D niet.

Een goed onderbouwende theorie over oa depressie en ADD icm voeding kun je vinden op http://www.exendo.be



Deze site ken ik idd voorheen "de Poort". Ze gaan in op exorfine die zitten in gluten, melk, soja, spinazie..

Ook als jij vragen hebt deel ze graag. Wellicht een keer per mail oid communiceren (wat meer privé)



Dat is goed, :)volgens mij gaat dat via Mike

 
Ik wil niemands zeepbel hier al te hard doorprikken, maar ADD is NIET een 'speciale gave' die 'niet erkend wordt, omdat de maatschappij middelmatigheid bevordert'. Ik zie dit soort pseudo-spirituele redenaties vaker, waarbij ziekte en degeneratie wordt verheven als zijnde 'bijzonder' en zelfs 'een teken van spirituele evolutie'. Denk hierbij aan de 'Indigo-kinderen' (hyperactief, slecht reagerend op autoriteit)). Ik heb wel eens een discussie gehad met een autist, die autisme zag als een 'normaal verschijnsel', iets wat hij gewoon meer had ontwikkeld dan anderen.

BULLSHIT! Los van de discussie of ADD nu bestaat als ziektepatroon of niet hebben we het simpelweg over ondervoede hersenen, hersenen die beroofd zijn van essentiele voedingsstoffen om goed te kunnen functioneren, zoals verzadigd vet, cholesterol, lange-keten vetzuren (DHA, arachidonzuur) en mineralen. Dit maakt je niet 'speciaal', wat je speciaal maakt is als je je volledige menselijke potentieel vervult vanuit overvloed, niet schaarste. Pas dan ga je leven i.p.v. overleven. Denk aan dit treffende citaat van Weston Price:

Quote:
De grote massa moet onderwezen worden dat TEN VOLLE LEVEN GEHOORZAMEN AAN MOEDER NATUUR IS.


En zo is het maar net! Als je een dergelijke beperking hebt en je hersenen de creativiteit hebben om bepaalde eigenschappen (bijv. creativiteit) extra te ontwikkelen t.o.v. andere, meer doorsnee mensen is dit alleen maar een teken van de veerkracht van het leven, waarbij je als je te weinig van het een hebt meer krijgt van het ander. Maar daarmee hoor je nog niet tot een bijzondere groep mensen die 'minder doorsnee' is, dit is een grote denkfout!

Elitair of spiritueel doen over tekorten en gebreken is niet het antwoord, de natuur wil je HEEL-EN. Heel worden betekent: tekorten opheffen. Ondervoede hersenen moeten dus gevoed worden. Het is een fysiek en biologisch orgaan dat ook fysiek en biologisch gevoed moet worden, de hersenen zijn niet beter te 'denken' of te 'voelen'. We kunnen alleen helen vanuit de energie van overvloed, alleen dan kunnen we ons geboorterecht van volmaakte gezondheid en geluk waarmaken. Schaarste koesteren als een bijzondere eigenschap maakt niet onderdeel uit van de oplossing, maar is onderdeel van het probleem.

Mike

 
@Mike,

Be that as it may, ik ben het niet helemaal met je eens. Wat ik bij veel, zogenaamde ADD'ers, heb gezien zijn kwaliteiten waar menigeen jaloers op is. Of dit nu komt door ondervoeding of degeneratie zou wellicht kunnen maar om jezelf een ziekte aan te laten praten omdat je afwijkt van de standaard vind ik BULLSHIT. Deze mensen kunnen zo erg veel maar worden telkens gewezen op tekortkomingen die dat helemaal niet zijn, maar zo ervaren worden door het 'de mainstream'. Ook kunnen we tot in de treurnis discussiëren over of ADD überhaupt wel bestaat of niet en of het altijd een ondervoeding van de hersenen is. Zolang ze moeite hebben met het aantonen van ADD dmv brainscans oid (dr. daniel amen beweert dat te kunnen dmv spect scans) blijf ik het nog een steeds een twijfelachtige diagnose vinden.

Zelf hebben mijn eigenschappen mij veel gebracht in mijn leven maar ook wel zaken gekost. Echter wanneer ik de rekensom maak is die elke keer in het voordeel.

Natuurlijk wil ik mijn tekorten opheffen en nog meer potentieel uit mijzelf halen en mij nog beter voelen maar om alle eigenschappen kwijt te raken die aan ADD geassocieerd worden zou ik wel heel spijtig vinden. Bijvoorbeeld het snelle denken, associaties zien die andere niet zien, het snelle schakelen, creativiteit en enthousiasme zijn eigenschappen die je veel ziet bij ADD'ers en waar ze zeer veel baat bij hebben.

Ik heb een hoge pet van je op maar ik vind dat je hier te eenzijdig tegenaan kijkt. Het voelt een beetje als een omgekeerde psychiater die pillen voorschrijft. Psychiaters (waar ik geen hoge pet van op heb overigens) zien overal geestesziektes en meds al oplossing. Jij ziet overal voedingstekorten en voeding als oplossing terwijl niet alles een tekort hoeft te zijn. Bij psychiaters gaat zelfs de uitdrukking op: "wanneer je alleen een hamer hebt zie je ineens overal spijkers" en daar moest ik nu ook aan denken toen ik je tekst lag.

Ik ben er van overtuigd dat voeding de sleutel is, sterker nog, ik heb het af en toe al zelf mogen ervaren. Ik werd scherper, rustiger in mijn hoofd (voelde spiritueel of sereen) en gelukkiger. Dit gaat nog met vallen en opstaan. Maar juist op die momenten vond ik ook dat mijn kwaliteiten beter tot zijn recht kwamen en de negatieve zaken minder werden en dat ik steeds meer de oude Micave werd. Nu spelen bij mij helaas ook POTS en CVS (bijnieruitputting) en speelt de winst daarop ook mee in mijn ervaring van welbevinden.

Wat ik in ieder geval aan probeer te geven is dat wanneer je ADD schijnt te hebben volgens de vragenlijsten / gesprekken je niet ziek moet laten praten want je bent niet ziek, je bent anders! Zoals in alle samenlevingen en groepen wordt anders dan het gemiddelde niet gewaardeerd. Mensen houden van gelijkgestemden en personen zoals hen, dan hoeven ze zich niet minder te voelen of aan te passen. Hetzelfde zie je met ons eten. Waarschijnlijk zijn de mensen in je directe omgeving blij dat het beter met je gaat maar aan de andere kant hopen ze ook stiekem dat het niet door de voeding komt. Dat betekent namelijk dat ze wellicht zelf ook aanpassingen moeten maken en dat is vervelend.

Je zal altijd anders hebben dan gemiddeld. Probeer echter voor jezelf een situatie te creëren waar je optimaal gebruik kunt maken van je kwaliteiten en je beperkingen niet de overhand nemen. Iedereen heeft beperkingen en je zou het gebrek aan kwaliteiten die ADD'ers hebben als beperking kunnen zien van de overigen. Dat neemt niet weg dat je wel moet zorgen dat je 'past' in de maatschappij waar je in leeft maar niet ten koste van alles! Dit is niet elitair bedoeld maar gewoon zoals het is.

 
Los van je discussie met Mike:

Quote:
Natuurlijk wil ik mijn tekorten opheffen en nog meer potentieel uit mijzelf halen en mij nog beter voelen maar om alle eigenschappen kwijt te raken die aan ADD geassocieerd worden zou ik wel heel spijtig vinden.


Hier hoef je dan:
Quote:
sterker nog, ik heb het af en toe al zelf mogen ervaren. Ik werd scherper, rustiger in mijn hoofd (voelde spiritueel of sereen) en gelukkiger. Dit gaat nog met vallen en opstaan. Maar juist op die momenten vond ik ook dat mijn kwaliteiten beter tot zijn recht kwamen en de negatieve zaken minder werden en dat ik steeds meer de oude Micave werd.


.. niet bang voor te zijn! En geeft je - zonder jezelf af te hoeven doen als iemand met een 'aandoening' - een antwoord in de richting die Mike je wil aanreiken.

Hilda

 
Micave,

Het punt is niet of ADD al of niet als aandoening bestaat, dat soort hokjesgeest vind ik totaal oninteressant. Het punt is dat je kennelijk niet het verband ziet tussen je vermeende ADD en je POTS/CVS. Denk jij dat dit toeval is? Reken maar dat jij aan ernstige voedingstekorten lijdt, waarschijnlijk vanaf de geboorte al (of daarvoor, in de baarmoeder)! Ik zie niet overal voedingstekorten, ze zijn er gewoon - en niet te zuinig ook! Telkens weer moet ik constateren hoezeer dit onderschat wordt, ook door forumleden hier.

In de nieuwste editie van Wise Traditions, het kwartaalblad van de WAPF, staat een ingezonden brief die m.i. precies zegt waar het op staat. Ik typ hier een relevant citaat over:

Quote:
Many of us are coming from families where we suffer from severe deficiencies, manifested in all kinds of ailments. Many of us have been born to vegetarian of vegan mothers eating a lot of soy, many of us have been born to mothers suffering from adrenal fatigue and whose mothers, in turn, had suffered from adrenal fatigue. Some of us have to go back more than three generations in order to see a generation that did not suffer from bad health, were vibrantly healthy, had wide shoulders and faces, a healthy disposition to life and died a natural death.


Het punt is dat jij na een leven lang als 'anders' gezien te zijn door een maatschappij en cultuur die de middelmaat hoog houdt nu besloten hebt de boel om te draaien en je 'ADD' juist te zien als een zegen. Daarmee verbind je dus je identiteit hieraan en dit voedt niet je hersenen, maar je ego. Als mensen tranen in de ogen krijgen van jouw kijk hierop komt dit omdat ze, net als jij, hiervoor nooit de (h)erkenning hebben gekregen die ze verdienen. In dat opzicht voel ik met jullie mee, maar je draagt niet bij aan een oplossing als je dit als een 'speciale gave' gaat zien, want daarmee ga je het koesteren en houd je het juist in stand!

Een ander voorbeeld dat ik nog niet had genoemd is 'hooggevoeligheid'. Hoog-sentitieve personen (HSP) willen ook ook graag hun ego bevestigd zien door zichzelf en anderen wijs te maken dat ze 'speciaal' zijn. Onzin! Ze hebben een slechte stressafweer door bijnieruitputting, waardoor ze veel te makkelijk sfeertjes en energieen oppikken van anderen die dominanter zijn. Dat is geen kracht, dat is zwakte! Je staat gewoon zelf te zwak in je schoenen en ontleent nu je identiteit aan je 'hooggevoeligheid'. Werkelijke kracht is precies weten waar je zelf staat en je door niets of niemand omver laten blazen.

Overigens, jouw antipathie tegen middelmatigheid kan ik helemaal meevoelen. Zie deze woorden van mijzelf:

Quote:
Wij leven in een land en cultuur van middelmatigheid. Je moet een middelmatig leven leiden, in een middelmatige auto rijden, een middelmatig inkomen hebben van een middelmatige baan, in een middelmatig huis wonen, een middelmatig gezin hebben, etc., etc. Daarom leven we ook in de 'Dark Ages' voor wat betreft voortschrijdende inzichten vanuit Amerika. De hele grass-fed-movement komt hier maar mondjesmaat op gang, want die middelmatigheid maakt dat je maar zeer langzaam in beweging komt, uit angst om vanuit het grijs in zwart of wit te vervallen en dan door de grijze massa te worden uitgebannen.


https://www.fatsforum.nl/topic/wat-te-doen-als-je-weg-in-t-leven-kwijt-bent#post-4074

Ik ga ook met je mee als het gaat om je antipathie tegen vage 'diagnoses' die uitsluitend d.m.v. stemming (i.p.v. keihard wetenschappelijk onderzoek) in de DSM terechtkomen. Als je een beetje lol wil maken met het creeren van fictieve, willekeurige 'aandoeningen', dan is hier de Disease Mongering Engine:

http://www.naturalnews.com/disease-mongering-engine.asp

Ook vind ik het fantastisch dat de natuur zorgt voor compensatiemechanismes, waardoor je scherper en beter in bepaalde dingen kunt zijn dan gemiddelde mensen. Prima, niks mis mee, maar ga ondervoeding van de hersenen nu niet verheffen tot het hoogste goed, want dat is wel degelijk elitair (jij en anderen zijn immers 'beter' dan de middenmoot). Dat is misschien leuk voor je ego, maar je helpt er jezelf (en anderen) niet mee, want dan heb je een krachtige prikkel om toch maar vooral zo te blijven en jezelf niet werkelijk te verbeteren. Het voedt ook de energie van isolatie en afscheiding en niet van heelheid (en daarmee dus ook geen heling).

Er is een rechtstreekse link tussen je 'ADD' en je andere klachten en jouw 'scherpheid van geest' zou wel eens meer ingegeven kunnen zijn door stress en adrenaline (bijnieruitputting) dan door de 'briljantheid' van jouw overprikkelde geest. Je moet je hersenen voeden en niet stimuleren. Velen van ons weten het verschil niet tussen voeding en stimulering, tussen kracht en zwakte, tussen overvloed en schaarste, tussen leven en overleven. Oppervlakkig klinkt je kijk op 'ADD' heel mooi, maar het is 'zelfbevlekking', zoals Giel Beelen zou zeggen.

Mike

 
Mike,

Begint een leuke discussie te worden zo, hou ik van. Ook waardeer ik je eerlijkheid en directheid en ik zal ook zeggen wat ik vind. Ik ben het met je eens dat ADD maar een raar iets is, een door ons zelf bedacht hokje waarin we van alles proberen te stoppen. Het is niet tastbaar en niet aantoonbaar te maken door een wetenschap die dat wel verwacht van alternatieve therapieën.

Nergens zeg ik dat ik geen verband zie tussen ADD, POTS + CVS. Ik geloof wel degelijk dat dit met elkaar te maken heeft en ik merk zelfs dat de één een katalysator is voor de ander. Echter de POTS heb ik sinds een jaar of 6 (met remisies tussendoor) en de ADD al heel mijn leven. Daarom is er voor mij wel een onderscheid te maken tussen de klachten die bij POTS horen en welke niet. Ik probeer de reguliere geneeskunde er dan ook steeds van te overtuigen dat ze breder moeten kijken om het op te lossen, pak alles wat niet deugt erbij en kom dan tot een oplossing.

Zelf denk ik deze oplossing in voeding gevonden te hebben samen met suppletie. Ik heb gelukkig al hele mooie momenten mogen beleven en hier ga ik ook mee verder. Een aantal maand geleden ben ik deze weg gaan bewandelen en dit doe ik ook met volle overgave en zonder restricties.

De kwaliteiten die bij ADD beschreven worden en die ik ook bezit zie ik nog steeds als gaven en dat zal zo blijven omdat dat het ook is. Dat is niet omdraaien van de zaak maar dat is gewoon een feit. Dit zeg ik niet om mijn ego groter te maken want een ego kan ik niks mee en zit mensen alleen maar in de weg. Nog steeds vind ik dat je ADD als een gave mag zien omdat het mensen ook veel brengt. Dat betekent niet dat ik niet doorga op de weg van herstel maar het betekent dat je jezelf niet ziek moet laten praten omdat je afwijkt van het gemiddelde. Door de kwaliteiten die ADD brengt ben je nu ook eenmaal beter dan de middenmoot in de zaken die bij de kwaliteiten passen. Net zoals je minder dan de middenmoot bent ik zaken als plannen bijvoorbeeld. Nogmaals dit is niet om mijn ego op te pompen want daar hecht ik geen waarde aan maar dit is zoals ik het ervaar.

Of mijn scherpheid van geest komt door een leven lang leven op stress en adrenaline lijkt me onwaarschijnlijk, dan zou ik namelijk veel eerder moeten zijn gecrasht. Maar nu we het toch over briljantheid van geest hebben leg ik je graag wel het volgende voor. Hoe zit het met hoog begaafde kinderen? Zelf heb ik als kind de diagnose gekregen (hoorde ik onlangs van mijn vader, wilde ze niet vertellen en ze wilde mij ook geen klas over laten slaan). komt dit door ondervoeding naar jouw mening? Het zegt mij niet zoveel en was het ook niet van plan om te melden op dit forum maar nu kan het nuttige info zijn.

Zelf denk ik overigens dat ziektes als ADD ontstaan door een maag brein connectie en dat in combinatie met exorfinen (exorphins) uit gluten, caseine, spinazie en Soja. Wanneer je dat ondervoeding kan noemen sluit ik me daar bij aan maar zelf zou ik het eerder gedrogeerd noemen vanwege de opiaat achtige werking van deze eiwitten.

Fijn dat ik een medestander heb gevonden wat betreft middelmaat. Waarschijnlijk denk je zo ook over consensus, ik in ieder geval wel. En polderen moet helemaal verboden worden want daar komen altijd halve oplossingen uit waarbij iedereen ontevreden is.

Je DSM V generator is briljant en deze mail ik misschien nog wel een keer naar bekenden in de psychiatrie om ze een beetje te sarren. Al hoor ik daar ook al angstige geluiden over de nieuwe DSM.

Je afsluiting over zelfbevlekking spreekt met niet aan, helemaal niet omdat je het zelf zo wil noemen maar Giel Beelen het laat doen, zeg het dan zelf. Ik voel me niet beledigd maar ik vind wel dat je daarmee een gevoel van superioriteit uitstraalt en de ander graag op zijn plaats wil zetten. Misschien nog wat ondervoeding van je brein met als gevolg “god like sydrome” ;-) (ik denk dat iemand die Bill Hicks waardeert de humor hier wel van in kan zien)

Leuke discussie maar op een aantal punten verschillen we nog van mening. Over voeding ben ik het helemaal met je eens maar niet over ondervoeding en de kwaliteiten die daar gepaard bij gaan.

Thanks,


Micave

 
Leuke discussie.

bijnier uitputting is inderdaad een proces dat jaaaaren kan duren, ik zie het als een neerwaartse conjunctuur golf opgaand iedere keer dat je rust/ontsopant (herstel) en neergaand bij uitputting).

Met mijn huidige inzicht ga ik het echter wel eens zijn met Mike. Dat de oorspronkelijke oorzaak van disfunctioneren (ofwel ziekte, waar jij dan allerlei benamingen bij geeft zoals CFS, hoog begaafdheid, POTS etc.) het gevolg is van ondervoeding en daardoor een onderdrukt immuunsysteem.

Het enige waar ik mijn twijfels bij heb, is de stelligheid dat disfunctioneren verdwijnt bij het opheffen van tekorten. Tuurlijk zal dat in veel gevallen wel kunnen, maar of dat ook geldt voor mensen die dusdanig verzwakt zijn en aan auto-immuun ziekten e.d. lijden zal de tijd moeten uitwijzen..

Ik heb tot nu toe niemand gehoord of gezien die ÉCHT genezen is van een auto-immuun ziekte door voeding (geen tijdige remissie, verlichting van klachten, of bloeduitslagen die zogenaamd weer 'normaal' zijn, maar echte 'gezondheid' bereikt heeft)

Maar ja wat is eigenlijk 'gezondheid', iemand die deze term kan definiëren?

 
Micave,

Quote:
Fijn dat ik een medestander heb gevonden wat betreft middelmaat. Waarschijnlijk denk je zo ook over consensus,


Ik HAAT politieke correctheid, dus misschien heb ik ook wel ADD. :wink:

Ik heb hier ook al vaker e.e.a. over geschreven:

Quote:
Als ik spreek over 'de wetenschap' heb ik het in werkelijkheid over een religieuze cult die krankzinnigheid als rationaliteit verkoopt in politiek correcte termen en die kennis onderdrukt i.p.v. verspreidt.


Je komt overigens met interessante info over jezelf:

Quote:
Hoe zit het met hoog begaafde kinderen? Zelf heb ik als kind de diagnose gekregen (hoorde ik onlangs van mijn vader, wilde ze niet vertellen en ze wilde mij ook geen klas over laten slaan). komt dit door ondervoeding naar jouw mening?


Mensen die hoogbegaafd zijn hebben een zeer sterk ontwikkelde linkerhersenhelft, als compensatiemechanisme voor een onderontwikkelde rechterhersenhelft. Zoals eerder gezegd zorgt de natuur voor compensatiemechanismes, waarbij de weegschaal niet in balans is maar doorslaat naar de ene of de andere kant. Bij hoogbegaafde mensen zie je vaak dat ze sociale intelligentie missen. Geen idee of dat bij jou ook het geval is, daarvoor ken ik je niet goed genoeg. En ja, dit komt door voedingstekorten. Het ene gedeelte van het brein verzamelt alle voedingsstoffen, terwijl het andere structureel tekort komt.

Mike

 
Quote:
Zelf denk ik overigens dat ziektes als ADD ontstaan door een maag brein connectie en dat in combinatie met exorfinen (exorphins) uit gluten, caseine, spinazie en Soja.


Deze opmerking had ik in het achterhoofd toen ik het volgende artikel las in de nieuwe Wise Traditions, het kwartaalblad van de WAPF:

http://www.westonaprice.org/health-issues/getting-at-the-gut

Deze case study van een meisje dat geboren werd uit twee ouders met darmdysbiose toont aan dat ondervoede hersenen parodoxaal genoeg kunnen leiden tot...hoogbegaafdheid:

Quote:
Bright she was. Mary has an IQ of one hundred forty.


Uit dezelfde case study blijkt echter ook dat haar sociale kant allesbehalve goed ontwikkeld was en hoe juist dit gebrek aan sociale intelligentie leidde tot het verder ontwikkelen van haar academische intelligentie:

Quote:
It was soon after she began kindergarten that Mary’s parents realized that her anger and behavior were far from normal. By first grade she was throwing chairs and other objects in the classroom at children, especially boys. She would threaten homicide to others. Despite many attempts by patient teachers trying to redirect her behavior, Mary was uncontrollable. By the beginning of second grade, Mary was suspended.

Mary understood she was different from her peers. She would run down the hall at home flailing her arms and raging for two hours at a time. Often she crawled in between her mattress and box springs or buried herself under the bed for hours on end. Other times she would withdraw into herself and her books. (To date, at age thirteen, Mary has read over two thousand books.)


Kortom, zoals eerder gezegd, ondervoede hersenen kunnen leiden tot een overontwikkelde rationele linkerhersenhelft en een onderontwikkelde emotionele en creatieve rechterhersenhelft. In de academische wereld zijn ze gek op dit soort mensen, het zijn de 'vakidioten'. Dat het levensgevaarlijk kan zijn om opgesloten te zitten in je linkerhersenhelft blijkt uit dit artikel, waarin ik de op ego gebaseerde academische wetenschap (kennis zonder wijsheid) een vorm van krankzinnigheid noem:

https://www.fatsforum.nl/topic/waar...-is-van-het-probleem-en-niet-van-de-oplossing

De rationele linkerhersenhelft is het mannelijke deel van de hersenen en gaat uit van het opdelen van gehelen in details, die vervolgens geanalyseerd worden. De mannelijke energie is de energie van isolatie en afscheiding, de vrouwelijke energie van het geheel en van eenheid. Het ego gaat eveneens uit van isolatie en afscheiding en is daarmee mannelijk. De zetel van het ego is dan ook in de linkerhersenhelft. Dus, Micave, weet je zeker dat je niet gemotiveerd wordt door je ego?

Mike

 
Erg interessante discussie. Het geeft weer een nieuwe kijk, nieuwe inzichten en ook nieuwe vragen. Ik vraag me af hoe dan de disbalans zou ontstaan waardoor de rechter hersenhelft onderontwikkeld blijft en de linkerhersenhelft overontwikkeld wordt. Ik kan me wel voorstellen dat de maatschappij en het schoolsysteem hier veel aan bijdragen, maar zo veel hoogbegaafdheid ontstaat hier nou ook weer niet uit. Is er dan ook een voedingsfactor in jouw ogen Mike? Is bepaalde voeding sterker voedend voor de linkerhersenhelft en is er bepaalde voeding die je rechterhersenhelft verzwakt?

 
Ik weet niet precies hoe het werkt. Het zou kunnen dat de darm als 'tweede brein' meer in contact staat met de rechterhersenhelft? Het is maar een idee.

Mike

 
@Mike,

Zeker interessante info, ook omdat ik het zelf niet zo ervaar. Ben altijd wel 'bright' geweest en altijd het gevoel gehad dat ik alles kan als ik me er maar voor inzette maar voelde me nooit hoogbegaafd. Heb ook wel wisselende IQ testen gehad qua scores, meestal is de tijd die je hebt voor mij de beperkende factor, maar dat zal wel komen door het gebrek aan concentratie.

Sociaal ben ik gelukkig goed ontwikkeld en wanneer ik fit ben kan ik ook genieten van sociale bezigheden. Ik meng me makkelijk in groepen en heb dan ook een baan in de buitendienst waar je met veel verschillende mensen contact hebt. Ook vind ik mezelf een gevoelig persoon en anderen vinden dat ook. Natuurlijk zou je als tegenargument kunnen brengen dat het aangeleerd gedrag is, maar dat is sociaal gedrag sowieso voor een heel groot deel.

Het gooien met stoelen en dergelijke komt mij niet bekend maar ga het zeker een keer proberen. Misschien doe ik het wel tijdens je volgende lezing, gewoon omdat het kan ;-) (dit is verre van serieus, voor de zekerheid nog maar even vermelden). Wanneer je wat 'Noordelijker' een lezing geeft ben ik er graag bij overigens.

Mijn eigen visie op een eventueel hoogbegaafd karakter is dat ik mij gewoon sneller ontwikkelde dan leeftijdsgenoten. Daarentegen stopte mijn ontwikkeling ook eerder. Ik behoorde altijd tot de langste (ook dikste) kinderen van de klas op de basisschool en had de grootste voeten van de school. Dit is later allemaal rechtgetrokken op de middelbare school toen ik in klas 2 a 3 stopte met groeien en de rest mij allemaal inhaalde. Wellicht gebeurde dit ook met mijn hersenen.

Zaken die wel kunnen duiden op 'hoogbegaafdheid' is dat ik automatisch Engels geleerd heb door TV te kijken. Toen ik op de middelbare school kwam leerde ik dan ook weinig tijdens Engels. Voor een docent Engels is dat wellicht een pain in the ass omdat het eigenlijk Amerikaans is en geen Engels.

Vanuit een ondervoedingsoogpunt kan ik hier een mooie theorie bij bedenken en dat is dat mij lichaam zo snel mogelijk 'volwassen' moest worden om zich te kunnen voortplanten want dan is, evolutionair, de missie geslaagd. Eventuele tekorten door ondervoeding of slechte voeding worden naar de lange termijn geschoven zolang je jezelf maar hebt kunnen voortplanten (één van de theorieën die ik nu even bedenk).

Het is een mooi, en ook ontroerend, verhaal in de WAPF nieuwsbrief. Kan ik hieruit opmaken dat wanneer je het GAPS protocol volgt je darmen heelt en daardoor in een later stadium niet meer intolerant bent voor caseïne? Zelf breek ik dat namelijk niet af door een gebrek aan enzymen daarvoor (Dipeptidyl peptidase-4 enzym oa). Hierop ben ik getest door Neurozym uit Noorwegen. Dat is dan ook de reden dat rauwe melk voor mij helaas geen optie is.

Wat mijn ego betreft, no worries Mike! Deze zit mij niet in de weg en anderen ook niet. Sterker nog, daar moest aan gewerkt worden bij mijn huidige werkgever. Ik moest leren zeggen dat bepaalde successen door mij kwamen en niet door anderen of mijn voorganger. Waarschijnlijk denk jij er anders over door mijn 'beter' dan de middelmaat theorie met ADD maar dat komt omdat dat gewoon ook zo is wanneer je ADD symptomen hebt. In andere zaken bet je weer minder goed dan de middelmaat met ADD.

Wat ik wel grappig vind is dat deze theorieën juist door vakidioten bedacht zijn en dat ook jij als 'vakidioot' beschreven zou kunnen worden wanneer je dat zo wenst te zien. Er is een dunne lijn tussen gepassioneerd zijn en vakidioot. Zelf vind ik je gepassioneerd zijn maar het is maar door welke bril iemand wenst te kijken.

@DenniS, Het is in een erg interessante discussie. Ik neem aan dat je bedoelt dat er meer belang wordt gehecht aan de 'rechter' hersenhelft dan aan de linker in onze huidige maatschappij en schoolsysteem en daarom je lichaam bepaalt om die beter te ontwikkelen? Klinkt enigszins aanvaardbaar al vraag ik mij wel af hoe het lichaam 'registreert' dat die hersenhelft het belangrijkst is. Wellicht door de mate van gebruik en dan krijg je een een soort van sneeuwbal effect hierbij lijkt mij.

 
Quote:
Zaken die wel kunnen duiden op 'hoogbegaafdheid' is dat ik automatisch Engels geleerd heb door TV te kijken. Toen ik op de middelbare school kwam leerde ik dan ook weinig tijdens Engels. Voor een docent Engels is dat wellicht een pain in the ass omdat het eigenlijk Amerikaans is en geen Engels.


Dan ben ik ook hoogbegaafd! Naarmate je meer over jezelf schrijft krijg ik alsmaar meer herkenning en zie in jou iemand die in meerdere opzichten een vergelijkbaar levenspad heeft bewandeld. Leuk, want er zijn er niet zoveel als ons! En nee, dit is niet elitair bedoeld, inderdaad. Ik ben erg goed in mezelf dingen aanleren. Naast Amerikaans Engels, dat ik eveneens op jonge leeftijd leerde via diverse kanalen (ik spreek accentloos Amerikaans), heb ik mezelf ook bluesgitaar leren spelen en alle kennis die ik hier spui over voeding en gezondheid is ook voortgekomen uit zelfstudie. Ik leer het beste vanuit een persoonlijke, innerlijke motivatie en dan ben ik inderdaad gepassioneerd, dus dat heb je goed gezien!

Quote:
Ik neem aan dat je bedoelt dat er meer belang wordt gehecht aan de 'rechter' hersenhelft dan aan de linker in onze huidige maatschappij en schoolsysteem en daarom je lichaam bepaalt om die beter te ontwikkelen?


Precies andersom. Onze maatschappij is een 'dictatuur van de linkerhersenhelft'. Dit is de rationele, analytische kant die mannelijke energie vertegenwoordigt. Deze energie van afscheiding en isolatie heeft ons veel analytisch begrip opgeleverd over allerlei zaken, maar ook een existentiele angst om opgeslokt te worden door het geheel, de vrouwelijke energie. Hierdoor zijn we in oorlog gekomen met de natuur en daarmee met onszelf.

Mike

 
Volgens mij is er ook een boekje wat magnesium voorschrijft bij add,en andere ziektes.

(ziektes is niet het goede woord, aandoening ook niet, ,hoe kan je dat nou goed zeggen?

hoe zou je ADD noemen?)

magnesium de oplossing heet het volgens mij, erg interessant om te lezen hoe belangrijk magnesium is

 
@Mike,

Dat bedoel ik qua hersenhelften. Haalde links en rechts even door elkaar. Wellicht hebben we inderdaad zaken gemeen. Ik herken in ieder geval in jou het 'er vol voor gaan' en dan zal niks je ook stoppen.

Ook grappig dat jij op ongeveer een dezelfde wijze Engels geleerd hebt. Accenten neem ik overigens minder makkelijk over en wat ik wel eens jammer vind is dat ik niks gedaan heb met het Engels dat ik zo makkelijk geleerd heb. Ik was die student die je in de klas had en nooit wat deed en dan ineens een 10 haalde op de luistertoets en leestoets en voor de rest deed ik weer niks. Er had zoveel meer in gezeten dan er uitgekomen is maar ach, gedane zaken nemen geen keer en ik mag nog niet klagen.

Laten we de overeenkomsten maar een keer bespreken tijdens één van je lezingen waar niet gelezen wordt. Ik ben van plan om te komen wanneer er 1 Noordelijk wordt gegeven.

@Elmo,

Zelf gebruik ik magnesium en het helpt een beetje, maar het is geen geneesmiddel zoals in het boek Magnesium, the missing link wordt beschreven. Zelf denk ik niet dat het zo makkelijk is om 1 supplement te nemen en voilà, je geneest over een periode van tijd. Ik geloof wel dat wel allemaal een tekort hebben aan magnesium maar daar hebben we wel meer van.

Ziektes is inderdaad niet het goede woord. Mike zal het waarschijnlijk ondervoeding noemen met als gevolg een verhoogde prioriteit in ontwikkeling van dat deel van de hersenen die ADD vertegenwoordigd (waarvan niemand weet hoe het exact zit).

Onlangs las ik nog een artikel waarin ze dachten dat ze wisten waar de oorzaak van AD(H)D ligt. Er wan onderzoek gedaan dmv van een MRI naar de hersenen van een grote groep patiënten. Daaruit bleek dat de patiënten met AD(H)D kleinere hersenen hadden. De oorzaak van AD(H)D was dus de kleineren hersenen.

Wanneer je beter leest zie je dat bijna alle patiënten aan de Ritaline waren. Van Ritalin is bekend dat de hersengroei achterblijft... Zo zie je maar weer hoeveel prutsers er zijn op onze aardbol ;-)

Kan best zijn dat ik dit las op de Amerikaanse WAPF site, heb de context onthouden de details niet.

 
Micave,

Bedoel je met 'noordelijk' aan de linkerkant van het IJsselmeer of aan de rechterkant? Ik geef nl. op 9 september een lezing in Noord-Holland, zie voor de details de site van Poekie (www.voedingisgezondheid.nl).

Mijn definitie van 'ziekte' is: een vergiftigingscrisis veroorzaakt door voedingstekorten.

Mike

 
Hier een mooi voorbeeld van de krankzinnige en frauduleuze academische 'wetenschap', deze keer over het wereldwijde, niet-bestaande 'klimaatprobleem': slechts 60 mensen binnen de IPPC liggen ten grondslag aan de foutieve hypothese dat de niet-bestaande opwarming van de aarde door de mens zou zijn veroorzaakt, tegenover maar liefst 31.000 wetenschappers die dit falikant tegenspreken! Don't believe the hype!

Mike

 
Hi Mike,

Ik woon in het midden van Friesland, ongeveer een uur rijden van Zwolle. De kop van Noord Holland duurt iets langer maar dat heb ik er wel voor over. Ik begreep echter dat je ook in Zwolle gaat 'optreden' dus dat is ook nog een optie voor mij.

Bedankt voor de links, die over de climate change moet ik nog lezen. Helaas is er zoveel bedacht wanneer het op medicatie aankomt voor de zogenaamde chemische onbalans in de hersenen. Neem nu de zogenaamde reuptake inhbitor pomp die wij zouden hebben in de axon van de zenuwvezel. Helaas is hier zelfs de hele theorie op gebaseerd van SSRI en alle aanverwanten. Allemaal BS en het enige wat het doet is je drogeren en je zieker maken op de lange termijn.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.787
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan