Voor en na de invoering van wap levenstijl

Asaya

New member
Ik ben benieuwd naar hoe wap je leven heeft beinvloed. D.w.z hoe was het voor die tijd en hoe is het nu betreft de volgende terreinen:

Je lichamelijke en psychische gesteldheid.

Hoe is het met je gewicht gegaan, ben je aangekomen/gelijk gebleven/afgevallen, wat is je lengte?

Eventueel als je wil ook wat je eet en wat voor supplementen je gebruikt.

Ik ben pas begonnen en mijn dag ziet er ongeveer zo uit:

Halve liter rauwe kefir met wat kruiden

smiddags een aantal eieren met 1 a 2 glazen zuurkoolsap of ander soort groente.

savonds groente met vlees.

tussendoor wat rauwe melk en/of soms rauwe kaas.

Betreft supplementen ben ik nog aan het zoeken wat voor mij werkt. Op dit moment ascorbyl palmitate, selenium, jodium. Ik wil straks beginnen met royal ice (codliver/butteroil)

Mijn lengte is 1.72 en ik weeg op dit moment 75 kg. Mijn gezondheid is het allerbelangrijkste dus daar richt ik mij nu op. Toch zou een paar kg minder in de toekomst niet erg zijn wat mij betreft. Ik merk wel dat ik wat angst heb om vet te eten. Ik ben een aantal jaar geleden tientallen kilos afgevallen en heb zeker geen behoefte om dat er weer bij te krijgen. Hier om beperk ik mijn koolhydraten zeker tot max 100 per dag.

Op dit moment heb ik nog veel last van vermoeidheid. Ik heb veel allergieen en slaap ook niet goed, word vroeg wakker. Ik ben snel overprikkeld, niet stressbestendig.

Ik merk nu wel dat ik al ietsje meer kan hebben betreft prikkels. Ik ben nu 2 weken verder sinds de start.

Ik had de vraag in een ander topic gesteld maar wilde het topic niet overnemen en denk dat de vraag zo beter tot zijn recht komt.

 
Reactie van Ratel in het andere topic:

Voor ik begon met rauwe melk enz. was mijn geheugen een zeef, snel van slag, vaak moe, dipjes na het mn.n brood eten.

Nu wanneer ik soms nog dipjes heb is het denk ik omdat ik heb 'gesmokkeld' of te weinig koolhydraten heb gehad m.n. in de avond.

ik woog voor de zomer ong. 69 kg, nu 62,2, ik ben 1.63 en krimp heel langzaam [;-)]

starten doe ik de dag momenteel met;

2 glazen sole en boterolie, levertraan vit c

1/4 liter smoothie met o.a. eigenste yoghurt, flinke scheut wei/room, kokosolie, appelazijn,sole, flink kaneel,koriander, garam massala, gember,curcuma, bosvruchtenjam, honing, 2 rauwe eieren en een druppel lugol jodium

eenmaal op mijn werk zo'n uur later nog 1/4 smoothie

tegen half 12 glas kefir en 1/4 smoothie en/of melk

stuk kaas of als ik thuis ben gebakkeneieren of yoghurt met boekweitvlokken of de beroemde beestenbouillon [;-)]

tegen half 4 kefir of overgebleven smoothie (meestal maak ik 1 1/2 tot 2 liter voor 2 dagen)

avondeten is bv.biefstuk (heerlijk,je mag me er voor wakker maken!)of ander vlees met 2 groentesoorten, vaak eentje zoiets als sla of witlof.heeeel soms gierst of rijst.

Ik bak eigenlijk alles in ghee of roomboter, bij de biefstuk maak ik de kruidenboter altijd zelf.

als ik trek heb doe ik yoghurt met boekweitvlokken in de avond, das niet zo vaak meer)

op zaterdag vaak 3 haringen rond de middag, dan start ik vaak met 3 gebakken eieren

op zondag tussen de middag wel eens 2 speltbrood met de kids

ik heb nog steeds slechte gewoontes o.a. koffie drinken al is het een stuk minder loslaten is nog erg moeilijk.

stap voor stap wordt het steeds beter en als je je beter gaat voelen m.n. in je hoofd wil je wel doorzetten [:)]

ik hoef niet meer terug al heb ik ook heel soms wel eens de verleiding, boodschapen doen is een makkie vergeleken met eerder, ik loop nu zo hele schappen voorbij...........heerlijk.

Toen ik moeite had of hongergevoel kreeg ben ik meteen een glas smoothie en of kefir gaan nemen en klaar was het, verzadigd.Dat heb ik niet meer.

ik kom elke zaterdag op de markt voor mijn biologische groente en de visboer kijkt wie van mijn kids er bij mij lopen en weet al precies of hij de haring in stukjes moet doen of niet (die van 3 doet hem eten aan de staart)

@Poekie ik heb jouw recept voor smeerleverworst gemaakt!! het was heerlijk, moest zelfs mijn 4 ingevroren potjes afstaan aan familie en vrienden [;-)]

nu weer aan de slag, nog even en ik ga in de verkoop van kefir en smeerleverworst

wel heb ik er extra vergine olijfolie bijgedaan toen het klaar was, de mijne wilde niet smeren, toen wel!

ratel

 
Hoi Asaya,

Sinds ik wap volg is het met mijn energie gestaag omhoog gegaan.

Ik had ook extreme vermoeidheid, slaapproblemen, astma (af en toe), allergieen, depressies, darmproblemen, gebitsproblemen, beginnende diabetes en .. nee meer eigenlijk niet :)

Al deze dingen zijn langzaam maar zeker beter geworden na beginnen met wap.

Vooral voor de allergieen zou ik als ik jou was zeker met de botten bouillon beginnen.

Heel helend voor de darmen!

Ik ben er trouwens niet door aangekomen eerder vet afgevallen en spieren aangekomen.

Ik weet het niet precies omdat ik geen weegschaal heb, alleen een spiegel.

Wat betreft supplementen, ik gebruik:

magnesium (magnesium chloride, voornamelijk via de huid)

Lugols

Selenium (SE methyl L-selenocysteine, dit is de beste "vorm" als het goed is. Andere kunnen toxisch zijn)

levertraan/boterolie van Green Pasture

Als je zoals je zegt je kh beperkt tot 100 gram per dag zou ik zeker meer vetten gaan eten omdat je anders zeker problemen krijgt cq de problemen gaan niet weg.

En runder lever lijkt mij een zeer goed idee.

Heb je op de site van Poekie het gedeelte over bijnieruitputting al gelezen?

Hier laat ik het even bij.

Ik heb nog veel meer te vertellen maar dat komt later wel.

Remco

 
Voordat ik met het WAPF-dieet begon leefde ik al nagenoeg suikervrij. Dat is een GROOT verschil, wel of geen suiker eten. Afgelopen jaar heb ik een uitgebreide leverreinigingskuur gedaan en andere dingen om van het overmatig eten af te komen en dan bedoel ik vooral wat snoepen in de avond. En met snoepen bedoel ik niet langer zoetigheid, maar ook nootjes en gewoon zin hebben in extra, terwijl mijn buik al vol genoeg is. Dit is een heel stuk minder geworden. Meestal heb ik nu aan het avondeten genoeg, ook wanneer ik niet eens supervet heb gegeten.

Aan mijn stemming, gevoel en energieniveau is niet zo zeer wat verandert, aan mijn gewicht ook niet. Qua levensinstelling/bewustzijn ben ik misschien wat geaarder geworden. Ik ben wat minder met spiritualiteit bezig. Maar ik weet niet of dit allemaal aan het dieet is toe te schrijven.

 
Ik ben nu een paar weken bezig, onderwijl nog aan het inlezen. Ik heb veranderingen aangebracht in de verhouding tussen inname van koolhydraten, eiwitten en vet.

Veranderingen die ik gemerkt heb:

Ontstekingen in spieren en gewrichten zijn veel minder, de pijn is nog niet weg.

De dip in de middag heb ik de laatste dagen niet meer.

De bloedarmoede lijkt te verminderen, nagels krijgen voorbij het halve maantje meer kleur.

Het lukt me zowaar af en toe dingen te doen zinder mezelf op te jagen (dat was een gewoonte geworden).

De vitamine C tolerantie is gunstiger: Ik kon eerst tot maar liefst 30 gram vitamine C opgelost in water innemen voordat de ontlasting dun werd. Nu is dat al bij zo'n 10 gram. Dit wijst er op dat het lichaam veel minder vitamine C nodig heeft, dus minder stress ervaart (ontstekingen zelf zijn ook stressbronnen door de afvalstoffen die ze produceren).

Het gewicht neemt niet toe, ondanks de neiging om soms wat veel te eten.

"Negatief" effect: de stoelgang is veranderd van 4 naar 1. Er is nog steeds niets af te vegen, dat is al jaren zo. Waarschijnlijk eet ik nog onvoldoende vetten.

 
Van 4 keer per week stoelgang naar 1 keer per week stoelgang? Of is dit per dag? Gisteravond hoorde ik nog van iemand tijdens een lezing dat een Indiase ayurvedische arts geschrokken was van de algemene belabberde staat van de lever van ons westerlingen. Het is de lever die afvalstoffen en gifstoffen vetoplosbaar maakt en via de darmen stuurt als ontlasting. De hogere vetinname heeft bij jou dus een averechts effect, vanwege een verzwakte leverfunctie. Dit is inderdaad epidemisch in onze samenleving en dus lees je over soortgelijke ervaringen ook regelmatig hier op het forum. Gezien de staat van je lever moet ik dan ook constateren dat je momenteel niet te weinig vetten eet, maar teveel!

Mike

 
Sorry Mike, de stoelgang is van kwaliteit 4 naar 1 gegaan, dus harde keutels, breukgevaar voor het porselein, in plaats van een mooie gladde Monica sigaar Daarom denk ik dat meer vet gunstig kan zijn om de voedselstroom wat kan versnellen.

 
Aha, op die sigaar dus! :mrgreen:

Toch blijft het principe dat ik beschreef dan nog wel degelijk op jou van toepassing. Harde keutels duiden op ontlasting die te lang blijft hangen (verstopping). Het zou dus zeer zeker door een overbelaste lever kunnen komen die door de hoge vetconsumptie het nu nog zwaarder krijgt.

Mike

 
@Gerard. In principe zou je het moeten merken als je te veel vet neemt: op een gegeven moment ben je verzadigd, kun je niet meer, alleen al het idee.

Ik merk zelf ook aan rode ogen dat ik het iets langzamer moet opbouwen (ogen = nieren). Eerst aan de organen werken denk ik dan maar. Ook leverreinigingen. Is je lichaam wel flink aan het ontgiften met deze voeding ? (merk je aan gekleurde ontlasting)

 
@Mike: op welke manier zorgt de overbelasting van de lever voor verstopping? Ik weet niet zeker of het verstopping is, want de ontlasting komt meerder keren, soms wel 5 keer, iedere keer een beetje, maar bij elkaar redelijk veel.

Vanochtend de C-tolerantie getest, dit leverde diarree op, zoals te verwachten was, zonder naar gevoel in de buik. Na 2 keer diarree direct weer over en yoghurt gegeten met extra slagroom (beide Demeter)

@ thijs: Ik raak niet gemakkelijk verzadigd in de zin van afkeer, wel heb ik minder behoefte aan steeds iets eten De ontlasting is erg donker.

 
Ik merk dat mijn stoelgang wat is verbeterd. Hiervoor at ik meer richting paleoachtig. Dat was zonder zuivel. Ik kon geen zuivel verdragen. Nu eet ik rauwe kaas en rauwe kefir en dat gaat goed. Leverreinigingen heb ik ook een jaar gedaan en zit er over na te denken om het over een tijd weer te doen. Alleen wil ik wel eerst beter in mijn energie zitten. In het verleden ben ik ook druk aan het zoeken geweest naar wat voor mij nu een juist dieet was. Ik ben ook jarenlang vegetarier geweest. Ik merkte dat ik allerlei allergieen ging ontwikkelen. Eerst hooikoorts en daarna ook voedselallergieen. Er zou heel goed een verband kunnen zijn met de comsumptie van sojaprodukten en het weglaten van vlees. Ik ben erg blij dat ik nu weer zuivel kan eten.

 
Ik merk dat ik meer energie krijg van de kefir. Het maakt voor mij een groot verschil of dit van rauwe melk gemaakt is of niet. Mijn vermoeidheid is nog niet weg maar er zit wel wat verandering in. Ik merk wel dat ik als ik zout eet veel vocht vast houd. Het is himalayazout. Is dit normaal of komt dit omdat ik lang geen zouten gegeten heb? Sinds 2 dagen ben ik ook begonnen met codliver/butter gel. Helaas was alleen de kaneel versie nog te verkrijgen. Hierna wil ik de normale proberen, ik heb liever geen stevia.

Ik merk dat ik wat beter slaap en dat ik mijn dromen beter kan onthouden. Misschien zit er hier ook een verband met wapf.

 
Oei ik vrees het ergste na het lezen van dit topic en de reacties.

Ik heb nooit vet gegeten en nu dat ik een dag of 10 bezig ben met WAP is mijn stoelgang echt waardeloos tenminste dat denk ik afgaande wat ik hier lees.

Ik had om de 1 a 2 dagen (dat weet ik niet precies meer) altijd een mooie monica sigaar en nu is het een enkele keer per dag of 2 a 3 geloof het of niet.

Die monica sigaar is veranderd in keutels samengeraapt tot wat los werk.

Betekent dit dat ik nu te vet eet als ik het goed begrijp

En dus veel minder vet moet gaan eten

Graag jullie gewaardeerde advies

 
Joke, ik kampte met hetzelfde probleem (WAP sinds ongeveer 4 maanden en opbouwende constipatie). Maar sinds een week neem ik elke ochtend 1,5 el citroensap + 1,5 el olijfolie in warm water op een nuchtere maag (stimulans lever ten behoeve vertering). En sinds vele jaren nu eindelijk soepele ontlasting.

 
De tip van de citroensap met olijfolie gebruik ik al langer maar het heeft bij mij nul, nul effect.

Eet ik dan toch te veel vet?

De laatste week ben ik nog meer vetten gaan eten omdat vet glijdt ;-) maar niet bij mij dus en voor mijn lever waarschijnlijk te veel wat ik begrijp.

Iemand andere tips behalve een overdosis magnesiumoxide?

 
Het verteringsstelsel is bij velen ontregeld. Dat verklaart ook de obstipatie op een waf voedingspatroon, deze is namelijk vezelarmer en je lichaam heeft een hekel aan vezels en werkt deze er graag snel uit. Hierdoor kan het dus lijken dat alles oke is daar in de donkere kronkels. Nu ontdekt je dat het daar niet oke is. Zowel de korte als lange termijn oplossingen zijn meermaals besproken, dus ff googlen

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.780
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan