Voedingswaarde van lever

G

Guest

Guest
Vandaag heb ik voor het eerst lever gekocht.

Jaren geleden heb ik wel eens een paar keer kippenlevers gekocht en deze bevroren en daarna rauw gegeten. Toen had ik veel gelezen over het rauwe paleo dieet van Aajonus Vonderplanitz. Ik was toen wat fanatieker in heel gezond eten maar daar wil ik nu ook weer naar toe werken. Ik wordt gek van mijn kouwelijkheid en mijn moeie dipjes na een uur of 7. Ik weet dat mijn lever een zwakke plek is dat is ook geconstateerd door mijn natuurgeneeskundige. Ik ga nu dus 1x per week lever eten. En ik wil vanaf nu echt mijn kh minimaliseren.

Toevallig stuitte ik op dit fimlpje en scrolde ik net precies op 5.18 daar staat een mooi tabelletje met de voedingswaardes van lever.

Opvallend is ook de hoge vitamine C in vergelijking met en appel!

&feature=related

 
Als je last hebt van kouwelijkheid, vraag ik me af of het zo bijdehand is om koolhydraten te minimaliseren.

Kouwelijkheid duidt op een trage schildklier en om je schildklier (en bijnieren) op gang te houden heb je toch echt koolhydraten nodig.

Excessief koolhydratengebruik is niet de oplossing, maar minimaliseren lijkt me voor jou ook niet geschikt.

Ik weet zeker dat Mike zal zeggen dat je voor je lever je gezonde vetten flink omhoog moet gooien.

 
Dat is inderdaad exact wat ik wil zeggen! Daarnaast ben ik het met Pinklady eens dat je niet ineens te laag in kh moet gaan zitten. 100 gram (droog gewicht) per dag is een mooi uitgangspunt, dan kun je altijd nog zakken.

Mike

 
Ja ik zou mijn levertraan verdubbelen. Helaas is mij halvolle pot met levertraan en boterolie uit de koelkast gevallen. We hebben nu even niet genoeg geld, zodra ik dat weer heb ga ik het gelijk aanschaffen.

Gaat een trage schildklier niet vaak gepaard met overgewicht of hoeft dat niet perse?

 
Met KH bedoelde ik ook eigenlijk meer dat ik mijn kh die ik eet wil vervangen door betere keuzes. Ik eet bv nu iedere middag nog 2 snedes brood. Dat gaan vervangen door glutenvrije granen (gierst) of zoete aardappel. Ik eet sowiezo regelmatig een appel en sinaaassappel want ik maak die superfruitsmoothie om de dag.

 
Volgens die tabel is de 'gezondheidswaarde' van lever een 4,2 :roll:

Maar goed, b11 is foliumzuur en dat zit iig wel heel veel in runderlever;

http://chriskresser.com/natures-most-potent-superfood

Als je bovenstaande tabel bekijkt dan zie je dat lever zelfs t.o.v. vlees barst van de ijzer, zink, B6, B12, B11, B5 enz.

Uitgerekend al die vitaminen en mineralen waarvan wordt gezegd dat mensen met lyme, ME, burn out, etc, daar in meer of mindere mate tekorten van hebben.

En al die mensen slikken zich maar suf in allerlei vage en dure muli-vitaminen, ijzertabletten, en B vitaminen met vaak ook nog eens diverse soorten rommel erin zoals magnesium-stearate.

 
De gezondheidswaarde lijkt me een stikkertje dat het voedingscentrum erop heeft geplakt op basis van de hoeveelheid vet en cholesterol.

De gezondheidswaarde van gekookte aardappelen is een 7,9 :mrgreen:

Dat cijfer neem ik niet serieus.

Ik vind het wel eens leuk om de hoeveelheid vitames en mineralen van bijvoorbeeld lever te vergelijken met groente en fruit. En toen viel me de afwezigheid van B11 op.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.845
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan