Voedingsgist, biergist en b-vitaminen en schimmelvorming in de darmen

ruud

New member
Wat ik niet helemaal begrijp is de relatie tussen schimmelvorming in de darmen met voedingsgist, biergist en b-vitaminen.

In het boek Eat fat loose fat van Sally Fallon las ik dat biergist onmogelijk candida zou kunnen bevatten naar haar zeggen omdat candida groeit op geraffineerde koolhydraten: niet op schimmels.

Maar het kan toch zo zijn dat de biergist die op koolhydraten wordt gekweekt, dat daar ook candida tussen zit?

Ik weet wel dat toen ik een keer een anti-candidadieet deed dat ik op voorschrift van een behandelaar tijdelijk ook geen b-vitaminen mocht gebruiken in het begin.

En die b-vitaminen komen volgens mij ook van de gisten.

En dan iets dat ik zeker weet: een tijd lang heb ik erg veel tartex gegetend, dat is die vegetarische pate uit de biowinkel, en daar zit voedingsgist in.

En in die tijd kreeg ik last van mijn darmen.

Door probiotica ben ik toen weer verlost van dat probleem, maar ik weet zeker dat voedingsgist ook de schimmelvorming in de darmen bevordert uit eigen ervaring.

Ik gebruik nu ook elke dag biergist, maar ik vraag me wel af hoezeer dat dus inwerkt op de schimmelvorming in de darmen, ook al schijnt het juist ook infecties tegen te gaan: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/4132909

Hebben jullie hier een kijk op of ervaring mee?

 
Wel ervaring met Tartex, daar heb ik ook last vast.

Bij mij komt dat (voor zover ik weet) door een overgevoeligheid voor MSG (e621, glutamaat)

 
Zit er dan MSG in de Tartex?

Dat wist ik niet, want daar ben ik dus ook overgevoelig voor.

Overigens krijg ik van MSG geen problemen in mijn darmen zover ik het kon traceren: wel dat ik me gelijk beroerd voel en hoofdpijn krijg.

 
In de meeste soorten zit gistextract en dat is eigenlijk gewoon MSG:

http://www.natuurlijkgezondeten.nl/downloads/Gistextract artikel.pdf

Bij mij alleen last van de darmen: pijn en gasvorming.

Of het ook in de tartex zit waar alleen gist inzit (en geen extract) dat weet ik niet. Ik vermoed van wel, maar dat is alleen mijn gevoel.

Ik zou het kunnen uitproberen, maar daar heb ik weinig zin in.. :?

Doe mij maar een stukje goeie leverworst.

 
Zover weet zit de Candida Schimmel in ieder lichaam. Maar is het meer de vraag hoe de Candida kan groeien tot abnormale ongezonde groei. Dat komt volgens mij door veelvuldig antibiotica en synthetische cortisol remmers, waardoor de goede bacteriën terrein verliezen en de darmbalans verdwijnt. Maar inderdaad ook geraffineerde suikers door het gist proces kan de Candida gaan groeien.

Ik weet wel dat Candida makkelijk kan floreren op broodgist. Dus waarom dan niet op biergist?

 
Hoi JP dank voor die pdf.

Daar zitten ook links / verwijzingen bij aan het eind waar ik nog eens verder ga loeren.

@ EducateYourself: ik denk wel dat het zo is dat candida enkel floreert op koolhydraten (en schijnbaar volgens Sally Fallon dan alleen de geraffineerde), maar dan nog: als je koolhydraten hebt waar je dan biergist op kweekt: waarom zou daar dan niet ook candida tegelijk op kunnen groeien?

 
Ik vraag me af welke invloed de gist in brood op candidagroei kan hebben, de gist in het brood is immers hartstikke dood door het bakken.

 
Er is veel discussie over de vraag of gist candida nu wel of niet voedt. Pilliewillie is bijvoorbeeld van mening dat dit niet het geval is.

Mike

 
Bij Sundancer.nl heb ik biergist besteld. Deze blijkt van Biover te zijn en op de pot staat:

Biergist (gluten) ontwikkelt zich door de cultuur van micro-organismen (Saccharomyces cerevisiae of Calbergemsis) op gekiemde gerst (mout), een uiterst rijk voedingsmilieu.

Hiervoor had een pot Pax biergist en deze vermeld slechts dat het sporen van gluten kan bevatten.

Weet iemand het fijne ervan hoe dat zit met biergist en gluten?

 
Sally fallon zei toch ook dat candida niet op gist groeit? Ik had dat hier ergens gelezen op het forum.

Zetmeel/koolhydraten zijn duidelijke voedingsbronnen voor candida en schimmel.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.691
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan