Voedingscentrum haalt hard uit naar het gebruik van kokosolie

G

Guest

Guest
Heb inmiddels 2x een lezing van Mike bijgewoond in Heerlen en leef

sinds een jaar op rauwe melk, volle yoghurt, roomboter, eieren, smoothies etc.

Je komt dan ook met steeds meer sites in aanraking die echte voeding promoten, waaronder veel positieve geluiden over het gebruik van kokosvet etc.

Ik bak nu afwisselend in kokosvet en roomboter en smeer er afwisselend mijn brood mee (al eet ik nog maar weinig brood), waar dat vroeger hoofdzakelijk

croma was. Ik eet ook gemiddeld 1 a 2 kokosnoten per week.

Ben nu echter geschrokken over de geluiden die het voedingscentrum over

het gebruik van kokosvet- en noten kenbaar maak.

Het blijft steeds weer moeilijk als zoiets in de media komt, terwijl

mijn gevoel zegt dat kokosnoten en vet wel degelijk gezond voor me zijn.

Iemand van jullie dit artikel ook gelezen en hier een bepaald gevoel bij of mening

over ? www.voedingscentrum.nl/nl/nieuws/kies-liever-niet-voor-kokosvet.aspx

Gr. Sil.

 
Voedingscentrum? Die neem ik al lang niet meer serieus. Volg je gevoel..

http://naoki.nl/2013/05/22/het-voedingscentrum-vs-het-gezonde-verstand/

 
Sil,

Wat het voedingscentrum denkt over wat dan ook is over het algemeen van geen enkel belang.

Ze hebben lang geleden het pad van "vet en vooral verzadigd vet is slecht" ingeslagen dus daar lopen ze nu een beetje in vast. kokosolie bevat enorm veel verzadigd vet dus dat is volgens het voedingscentrum per definitie enorm slecht.

Zonder daar enig bewijs voor te hebben zoals gewoonlijk.

Quote:
rauwe melk, volle yoghurt, roomboter, eieren



Wat denk je dat het voedingscentrum daar van vindt?

Trouwens, eieren is een leuk voorbeeld. Jaren geleden was elk ei dat je per week at ongeveer (zogenaamd) goed voor zowat een jaar korter leven. Dat zonder enig bewijs alleen vanwege het feit dat er veel cholesterol in zit.

Nu zeggen ze dat een paar eieren per week 'moet kunnen' en zelfs wel enigszins gezond is.

Wat ze eigenlijk zouden moeten zeggen is " wij hebben u jarenlang bang gemaakt voor een zeer gezond voedingsmiddel zonder dat daar enig wetenschappelijk bewijs voor was terwijl er achteraf wel veel bewijs was voor het enorme gezondheidsvoordeel"

Maar toegeven dat ze fout zaten is iets dat blijkbaar 'not done' is in die kringen

 
Zal het een poging kunnen zijn om de bevolking op deze manier lekker dom te houden of bang te maken voor als wie ook probeert om erg gezond te worden? Dat zal het wel zijn denk ik. Niets van aantrekken want de meest gezondste natuurvolkeren aten ook heel veel vet.

Echter heb ik ook steeds vaak de indruk dat het erg ongewenst is om heel gezond te zijn want dan valt er ook niets aan je te verdienen.

 
Ik heb zojuist zeer kritisch naar dit programma gekeken. Heel in het kort: ze zeggen in ieder geval dat je met voeding kunt genezen. Over borstkanker werd gezegd dat melk en vlees NIET aantoonbaar slecht is. Volgende week zie je de mensen van vandaag ook niet terug heb ik begrepen. Dus de lange termijn is niet bekend. Ik denk wel dat het mensen die niet verder zelf onderzoeken niet veel brengt. Inderdaad grotendeel op de vegetarische toer.

 
is ook politiek spel want wij hebben een boterberg maar geen palmbomen.

Er werd geschreven dat er niet voldoende bewijs was. Erg vaag dus want er zijn wel bewijzen maar niet genoeg?

Dat zelfde voedingscentrum promoot ook halvarine en margarine waar ze zelfs wat synthetische vitamine D aan toevoegen en zeggen dat het voor ons allemaal goed is. Terwijl ons lichaam dat niet of nauwelijks kan verwerken.

 
Mijn bericht had moeten staan bij: Food hospital (net 5).

Beetje dom.

 
Wat ik niet kan volgen is: waarom varen mensen niet op op hun geleefde kennis i.p.v. geleende kennis, hun eigen-wijsheid? Hoe kan het toch dat er zoveel vrijwel meteen van hun stuk gebracht worden als ze hier iets lezen of tijdens een lezing van mij horen en vervolgens in aanraking komen met de gebruikelijke leugens van hogerhand en dan verward raken?

Denk ook aan de belangen. Ik als individu heb hier geen financiele belangen bij, dit forum is gratis en die lezingen kosten mij een hoop tijd en energie en de vergoeding die ik daarvoor krijg staat hiermee niet in verhouding. De partijen die deze leugens verkondigen hebben echter heel veel te verliezen! Dus wie geloof je en vertrouw je? Ik denk dat het uiteindelijk neerkomt op een gebrek aan geloof en vertrouwen in jezelf. Wie nergens voor staat, valt overal voor!

Mike

 
@ Mike : heel simpel omdat half Nederland denkt dat het voedingscentrum onafhankelijk en eerlijk is als instituut en de belangen van een gezond volk op nr 1 heeft staan. Daar ga je vanuit maar dan blijkt dat zij gesponsord worden en hun belangen dáár vanaf hangen en niet voor de gezondheid van de Nederlanders kiezen. Dat verwacht je niet van van zo'n officiële instelling.

 
Quote:
31 maart 2014, De Raad van Toezicht van het Voedingscentrum heeft mevrouw dr. ir. Gerda Feunekes (1965) benoemd tot directeur van het Voedingscentrum met ingang van 1 juli 2014. Feunekes werkte vanaf 1996 bij Unilever Research & Development


 
Dat is dus een grote aanwinst voor het (onder)Voedingscentrum.

Komt het toch nog goed met de Nederlandse bevolking :lol:

 
Deze gast: Sander Kersten vertelt dat onze levers vervetten van kokosolie in het programma Kassa Groen (uitzending 3 november 2014) en dat de cholesterolwaarden door kokosolie omhoog gaan. Hij noemt kokosolie een rage, eerlijk waar! Nou klopt het in zekere zin wel dat het hier in het Westen een rage is, omdat we eerder verkeerd voorgelicht werden over vetten: zoals dat we niet te horen kregen hoe schadelijk transvetten zijn.

Quote:
Prof. dr. ir. Sander Kersten

Sander Kersten studeerde humane voeding aan de Wageningen Universiteit en promoveerde in de nutritionele biochemie aan Cornell University in 1997. Daarna was hij postdoctoraal onderzoeker aan de universiteit van Lausanne. Sinds 2000 is hij werkzaam bij de vakgroep humane voeding van de Wageningen Universiteit, waar hij sinds 2011 hoogleraar is in Molecular Nutrition. Bij zijn inaugurele rede merkte hij op dat als het niet aannemelijk te maken is hoe een bepaalde relatie tussen voedselinname en gezondheid tot stand komt, voedingswetenschappers zeer terughoudend zouden moeten zijn in het zoeken naar brede publiciteit. Hij is ook adjunct associate professor aan de Division of Nutritional Sciences bij Cornell University.

Kersten doet onderzoek naar de werking van vet in voeding op cel- en moleculair niveau, in het bijzonder naar vetzuren en PPAR’s, een groep van nucleaire receptoreiwitten die als transcriptiefactoren de expressie van bepaalde genen reguleren.

http://www.sg.uu.nl/sprekers/prof-dr-ir-sander-kersten

 
Er komen toch alleen maar hersenlozen uit die universiteit in Wageningen?

Professoren die zeggen dat mestinjectie beter is dan mest bovengronds uitrijden, 'koude pasteurisatie' van melk, kokosvet is slecht.

 
Cholesteron omhoog? Lever vervet?

Ik heb het programma ook gezien.

Wat ik zo prettig vind hier op dit forum is dat het vaak zo goed uitgelegd wordt. "laat ze maar kletsen". Daarmee bedoel ik dus Sander Kersten, die notabene hoogleraar is. Hij weet heus wel hoe het zit. Wij weten dat er gewoon onwaarheid wordt gesproken en gaan onze eigen weg, maar mensen die geen tijd of geen zin hebben om alles na te zoeken zeggen: zie je wel, die kokosolie is helemaal niet gezond.

Staat er ergens een link over cholesteron en een vervette lever?

Oftewel dat het juist andersom is? (niet in het engels)

De Belgische en Duitse programma,s over voedsel zijn heel wat beter.

 
De propaganda-oorlog wordt weer goed opgevoerd: melk verkort je leven, kokos verhoogt je cholesterol en vervet je lever. Bla-die-bla-die-bla. Don't believe the hype!

Mike

 
Ik had het programma opgenomen, maar ik geloof niet dat ik het hoef te bekijken als ik hier zo de reacties lees.

Delete!

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.510
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan