Voeding tijdens menstruatie

autumn

New member
In een poging om mijn vriendin een andere kant te laten zien van anticonceptiemiddelen ben ik me eens nader gaan verdiepen in de natuurlijke manier van omgaan met je menstruatiecyclus. Zo ben ik op een boekje gestuit "Vrouw zijn... en blijven - met kruiden en voeding" van Jaap Huibers. Het is een antroposofische benadering van de vrouwelijkheid en grotendeels sta ik wel achter zijn standpunten. Over voeding en de menstruatietijd schrijft hij:

Quote:
Gedurende de menstruatieperiode van de vrouw is het lichaam volledig afgestemd op reinigen. Er kan dus geen sprake zijn van opbouw. De opbouwstoffen die een belangrijke rol spelen bij de opbouwprocessen in het lichaam, zijn met name eiwitten. Het is dus een volstrekt natuurlijke zaak dat het vrouwelijke lichaam gedurende de menstruatieperiode weinig of helemaal geen behoefte heeft aan eiwitten. De praktijk leert dan ook dat vrouwen die gedurende de genoemde periode vlees, vis, zoete melk en eieren achterwege laten, duidelijk minder klachten hebben, dan wanneer ze deze voedingsmiddelen wel gebruiken.


Klinkt vrij logisch...

Ook over koffie is de schrijver heel kritisch, maar ik heb nu geen tijd om het te citeren.

 
Waarom hebben veel vrouwen zo´n vreselijke zin in chocolade tijdens hun menstruatie? Dat is gewoon een behoefte aan verzadigd vet, toch een serieuze bouwsteen. Ik eet gewoon wat ik altijd eet (dus veel eiwitten vlees, vis etc) en ik heb daar ook gewoon net zoveel zin in als wanneer ik niet menstrueer. Ik heb totaal nergens last van, geen pijn, geen kramp, geen hoofdpijn, geen stemmingswisselingen, ik voel het ook niet aankomen, kortom, geen last. (dat was voor wapf wel anders!) Ik gebruik geen anticonceptie, als je aan de pil bent heb je geen echte menstruatie. Een cursus natuurlijke familieplanning is misschien wel interessant. Dat koffie slecht is dat is voor iedereen zo, niet alleen voor menstruerende vrouwen ;-)

 
Het is inderdaad eerder andersom. Dierlijke vetten en eiwitten voeden en stabiliseren de hormoonklieren en zorgen voor een rustige, pijnloze menstruatie, zonder stemmingswisselingen. Ik zou eerder de opjagende koolhydraten laten staan!

Mike

 
Ja dat was ook mijn gedachte, als ik die eiwitten en vlees/vis etc moet laten staan, wat moet ik dan nog eten? Nu geef ik ook nog borstvoeding, ik ben helemaal niet alleen aan het reinigen, een vrouw kan van alles tegelijk :)

 
Ik eet nu een half jaar wapf en mijn menstruatie lijkt nu de laatste keer wat beter te gaan (even afkloppen). Ik had altijd vrij hevig bloedverlies met behoorlijke stolsels en vlak na de eisprong een tussenbloeding waarna ik al klachten kreeg als pijnlijke borsten, hoofdpijn, laag energielevel. De tussenbloeding is nu uitgebleven tot twee dagen voor de werkelijke menstruatie die deze keer veel lichter was en aanzienlijk minder en kleinere stolsels. Ik eet ook gewoon vet en eiwitten al heb ik tijdens de menstruatie wel meer behoefte aan water en dat drink ik dan ook. Dus ik hoop dat deze nieuwe trend doorzet!!

 
Je moet blijkbaar een man zijn om te bedenken dat menstruatie reinigend is en je daarom niets opbouwend tot je moet nemen. Ik verander niets aan mijn eetpatroon tijdens mijn menstruatie en ook ik bemerk steeds minder klachten nu ik wapf eet. Al is het de ene maand beter dan de andere. Ik vermoed dan ook dat mijn hormonen nog lang niet in balans zijn, maar eerst andere dingen aanpakken.

Heb er altijd een beetje moeite mee als de schrijver een man is die gaat vertellen hoe vrouwen om moeten gaan met de menstruatie en hun cyclus. Ik ben ondertussen allang blij dat mijn cyclus weer is afgestemd op de maan en ik daaraan kan zien waar ik in mijn cyclus zit!

 
Inderdaad Alexandra, dat gevoel krijg ik ook. Dennis fantastisch dat je je vriendin wilt informeren over anticonceptiemiddelen, maar ik moet er niet aan denken dat een kerel zich met mijn cyclus gaat bemoeien.

 
Ik doelde voornamelijk op de schrijver van het boekje waaruit Dennis quote Tanja. Maar als ik er even verder over nadenk.... Ik geloof een hele maand pms als mijn vent zich met mijn menstruatie en cyclus zou gaan bemoeien :twisted:

Vanaf de aller eerste keer is mijn menstruatie jarenlang hels geweest. En daarom is het wel een onderwerp waar ik me altijd voor heb geïnteresseerd. En ergens wist ik heus wel dat het slikken van de pil geen zuivere koffie was.

Voor mij is het zeker niet alleen een verhaal van voeding. Er komt een groot psychologisch stuk bij kijken. Ruim tien jaar geleden ben ik met het psychische en spirituele stuk bezig geweest. Het effect was toen dat ik een paar dagen weg was en compleet onverwachts en pijnloos ongesteld werd. Ik wist niet wat me overkwam! Ik heb dit toen ik een relatie kreeg niet vast kunnen houden.

Ik wil nu het complete plaatje, voeding, psychisch en spiritueel aanpakken. Maar eerst zaken aanpakken die bijna dagelijks roepen. En door voeding wordt dit nu toch al meegenomen.

 
Ik heb er als jong meisje ook heel veel last van gehad. Gelukkig heeft mijn moeder mij toen meegenomen naar een vrouw dit touch for health en bachbloesems bij mij heeft toegepast en dat heeft alle problemen in 2 bezoekjes verholpen. Sindsdien heb ik nooit echt last gehad, op een krampje na.

Ik heb van mijn 16de- 18de wel eens aan de pil gezeten, maar vond het zo vreemd dat mijn menstruatie 5 maanden uitbleef nadat ik was gestopt dat ik toen al bedacht dat dit enorme troep moest zijn en er nooit meer aangegaan.

Ik vind een condoom een prima anti-conceptie middel. Bij een vaste partner kan daar nog periodieke onthouding aan worden toegevoegd, maar dat was het.

Ik heb mijn partners altijd heel duidelijk verteld dat ik geen hormonen in mijn lijf moest, maar ook nooit een abortus zou plegen en dat je van seks nu eenmaal kinderen krijgt, dus als ze die niet wilde, dat ze dan maatregelen moesten nemen. Ik heb nog nooit gezeur gehoord over de nadelen van een condoom...

 
Bij mij is het altijd een hel geweest, veel bloeden en veel pijn, soms zo erg dat ik niet meer stil kon zitten. Het gaat het laatste jaar veer beter, het is al aardig regelmatig. De laatste 4 keer precies 38 dagen. Nu alleen minder pijn en een beetje minder stolsels zou wel fijn zijn.

Ik heb vroeger een aantal jaar de pil geslikt omdat het zo onregelmatig was. Dat werd toen door de dokter voorgeschreven en wist ik veel als meisje van 16. Jaren terug gestopt vanwege kinderwens alleen dat ging dus ook niet goed. Meteen niks voor een half jaar en dat soort dingen. Toen ben ik me er in gaan verdiepen en heb mezelf gezworen nooit meer die troep te slikken. Allen die kinderwens daar ben ik naar 7 jaar nog steeds mee bezig.

Wat betreft eten tijdens. Ik heb altijd zin in chocolade en biefstuk, al is het laatste minder geworden sinds ik wapf eet.

 
Quote:
Waarom hebben veel vrouwen zo´n vreselijke zin in chocolade tijdens hun menstruatie? Dat is gewoon een behoefte aan verzadigd vet, toch een serieuze bouwsteen.


Ik denk dat het niet zo zeer de drang naar vetten hoeft te zijn die vrouwen naar chocola doet grijpen. Ik denk eerder dat het stofje 'fenylethylamine', dat in chocola voorkomt, hiervoor verantwoordelijk is. Dit is een milde drug je een plezierig gevoel geeft. Ook de suiker (eveneens een drug) in de chocola zou wel eens hard aan ze kunnen trekken. Suiker verhindert het contact met je gevoel en kan zo bezien als een verdovend middel aangemerkt worden.

Maar verder, fijn voor jullie dat je ook op dit gebied baat (b)lijkt te hebben bij de WAPF-voedingsstijl! Alvast bedankt voor jullie reacties en ik ben benieuwd wat de bevindingen zijn van andere vrouwen op het forum...

 
Ik heb de eerste jaren nooit problemen gehad met ongesteld zijn. van mijn 16e tot 20e aan de pil. Toen gestopt omdat ik mij er niet goed bij voelde. vervolgens een 7 jaar zonder problemen ongesteld geweest. Laatste jaar is het verschrikkelijk, ik heb dan problemen met mijn ontlasting, ik ben heel moe, voel me depressed. Zodra de rommel er uit is ben ik weer opgeknapt. Ik heb ook een kinderwens alleen is de kans klein gezien het zaad van mijn vriend. ik heb geen zin aan gerommel aan mijn lijf in de zin van IVF

 
@ kaasmeisje

Halverwege deze post staan onder het kopje 'Concrete tips voor regeneratie' misschien wel dingen die je kunt toepassen om de kwaliteit van het zaad van je vriend te verbeteren.

 
Ik heb juist meer behoefte aan vlees en ander verzadigd vet tijdens mijn menstruatie. Vooral rauw vlees (biefstuk, rauwe lever)

 
Dennis, sinds ik WAPF is mijn goesting voor chocolade zo goed als nihil. Terwijl vroeger had ik maanden dat ik er een moord voor gedaan zou hebben vooral tijdens dat deel van de maand. Ik at vroeger ook wel roomboter en verzadigde vetten maar toch niet in die mate dat ik dat nu doe. Ik geloof dus niet zo dat die verslavende stofjes verantwoordelijk zijn voor zin in chocolade. Er zijn wel stoffen op de wereld die harder verslavend zijn en meer effect hebben maar daar kan ik ook prima van af blijven ;-) Ik lust ook totaal geen melkchocolade, als het de suiker was die trekt zou toch melkchocolade altijd harder moeten aantrekken als hele pure wegens het hogere suikergehalte? Ik heb, sinds ik wapf, ook helemaal geen trek meer in friet, terwijl vroeger zou ik dat elke dag hebben kunnen eten, ik moet er nu niet meer aan denken. Mijn ervaring is dat die overdreven cravings echt gewoon voedseltekorten zijn, en tot die voedseltekorten worden aangevuld blijven de cravings. Dat arme lichaam blijft snakken naar wat het nodig heeft dus hoe meer rommel je eet hoe meer zin in die rommel.

Wat betreft condooms, ik vind het ondingen. Als je alles graag natuurlijk hebt stoort een stinkend stukje rubber op die momenten toch ook? hier zit er niet veel anders op wegens heel vruchtbaar en momenteel geen kinderwens meer maar leuk is anders vind ik.

 
Ik ben ook geen groot fan van rubbertjes hoor Iklustvet, maar alle andere opties komen ook niet in aanmerking. Wat mij alleen vaak stoort is dat precies dat argument wordt gebruikt om hormonen in te schakelen. Dan heb ik liever die ondingen.

Ik heb trouwens sinds Wapf ook nauwelijks nog cravings. Ik snaaide s' avonds nogal eens en dat is ook totaal voorbij, heerlijk, wat een rust.

 
Ik denk dat die cravings echt een symptoom van verslaving aan koolhydraten zijn. Door vetrijk en kh-arm te gaan eten hebben we ons van die verslaving bevrijd. Misschien had dit ook wel gekund met ongezonde vetten en voeding die arm is aan nutriënten... ?

 
Het was echt niet alleen chocolade waar ik naar verlangde als ik ongesteld was. Ik denk ook dat het een zucht naar vet is. Chips, koek, taart, friet, ik gooi maar wat op.

Zomaar wat gedachten, ik kan me goed vinden in het stuk dat menstrutaie een zuivering is. Maar ook iets waarin duidelijk wordt waar de tekorten liggen. Over t algemeen dus in het gebrek aan vetten. Waarom zouden wij vrouwen naar de chocolade grijpen voor dat stofje waar Dennis het over heeft? Ik geloof niet dat dat de reden is. Of het moet komen doordat zovelen onder ons hormonen slikken en daardoor onbewust een vlucht voor zoeken.

Ik heb er nu ook geen last meer van, het vreten tijdens of voor de menstruatie. En ik heb ook nog niets anders verzonnen dan condooms. Jammer, maar helaas.

 
sinds een jaar of 3 heb ik geen menstruatie meer.

Van mijn 18 tot 28 ongeveer de pil gebruikt. Daarna 2 kinderen gekregen, jaar daarna een hersenbloeding en weer jaar later trombose in been gehad.

Ik ben nooit meer aan de pil begonnen om die reden.

De pil verdoofde in mijn geval, ik heb vele jaren tijdens niet pilgebruik heel veel hoofdpijn en buikpijn gehad van menstruatie tot overgeven en flauwvallen toe. Mijn derde kind kwam op mijn 37ste. Net ervoor ontdekten ze in ziekenhuis dat ik een bloedstollingsfactor probleem heb. Ik moest in ziekenhuis bevallen om die reden. Mijn bloed stolde te snel.

Ik heb jarenlang als symptoon daarvan jeuk in mijn benen en zij gehad door slechte doorbloeding. Dat is nu al jaren goed doordat ik een jaar of 10 terug al overging op roomboter en kokosvet. Ik heb mijn levenlang plastic boter gegeten, blueband, bona enz.

Heb ook nooit geen borstvoeding kunnen geven ofschoon ik dat bij alle 3 de kinderen probeerde en heel graag wilde. Er was dus ws genoeg aan de hand (en nog)

Ik heb nu weinig last van overgangsklachten, dus er is wel e.e.a. verbeterd.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.528
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan