Voeding melkkoeien in winter e.a.

Bix zijn brokken. Krachtvoer dus. Als je hele strenge winters hebt kan krachtvoer zelfs noodzakelijk zijn. Ik vind dit niet zo'n probleem.

Mike

 
Wat wordt ik toch ongelooflijk kwaad als ik zie hoe het eraan toe gaat. Ik heb zojuist de Genetic Roulette Movie bekeken. Echt waar ik wou dat ik er iets aan kon doen. Erg off-topic maar moest het even kwijt :evil:

 
Mwtje, je kunt er, zij het beperkt, wel wat aan doen.

Maak mensen in je omgeving erop attent en mijdt het zelf als de pest.

Wat ik niet wil ondersteunen koop ik niet. Ik stem heel bewust met mijn portemonee.

De klant is koning. Als we het niet willen wordt het niet meer geproduceerd.

In Amerika is nu een hele strijd aan de gang omdat de mensen willen dat GMO's op de labels worden vermeld maar de biotechbedrijven als Monsanto, dat koste wat het kost, willen voorkomen omdat ze weten dat mensen het dan gaan mijden.

 
Dit is de ultieme verwrongen logica die Monsanto er op nahoudt. Uit alle 'wetenschappelijk onderzoek' blijkt dat GMO's 'volkomen veilig' zijn. Dan ben je dus des te trotser om dit te vermelden op het etiket. Juist doordat men er alles aan doet om dit niet op etiketten te vermelden, is er maar 1 conclusie mogelijk: het deugt niet en men heeft duidelijk iets te verbergen.

Gelukkig zijn er steeds meer mensen die door dit soort leugens en bedrog heen prikken. Je hebt helemaal gelijk, Annemieke: als de consument het niet meer koopt, wordt het niet meer verkocht. Je kunt deze lijn doortrekken: geen oorlog zonder soldaten, geen corrupt politiek systeem zonder stemmers, geen corrupt geldsysteem zonder consumenten. We zijn machtiger dan we denken, de basis van de pyramide is het breedst en houdt de bovenste driehoek overeind!

Mike

 
Quote:
'als de consument het niet meer koopt, wordt het niet meer verkocht. Je kunt deze lijn doortrekken: geen oorlog zonder soldaten, geen corrupt politiek systeem zonder stemmers, geen corrupt geldsysteem zonder consumenten. We zijn machtiger dan we denken, de basis van de pyramide is het breedst en houdt de bovenste driehoek overeind!'



Kan ik maar één ding op zeggen: AMEN!

Ik stem dus ook al jaren niet meer. Ik houd mijn stem liever dan dat ik die weggeef aan iemand met mooie praatjes, die spontaan vergeten zijn zodra zijn achterend zich op het pluche heeft genesteld. Je reinste schijndemoratie zeker nu Brussel steeds meer zeggenschap wil én krijgt.

Maar goed, ik dwaal een beetje af geloof ik. :roll:

Mike Adams heeft idd vaak goede berichten. Bezoek zijn site vaak iedere dag wel even. Heerlijk zoals hij overal bovenop zit en naar buiten brengt.

 
Waar ik zo op hoop is dat het allemaal instort en dat we fatsoenlijk opnieuw kunnen beginnen dit gaan we op deze manier niet trekken. Voor mij mag het.

Als ik dat stuk van Mika Adams lees dan vraag ik me af is het hier ook al zo erg als in de VS? Ik heb gevoel van niet maar misschien voel ik dat verkeerd.

 
Mwtje, geduld. Het is aan het instorten maar 'ze' gebruiken every trick in the book, om ons te laten geloven dat het allemaal weer goed komt binnen dit systeem.

In mijn ogen onmogelijk omdat het puur op gebakken lucht is gebasseerd en de mensen wakker beginnen te worden.

We leren dat slavernij al een tijdje niet meer bestaat. Wat een lachtertje! De slavernij was nog nooit zo groot. En het ergste is nog wel dat het gros van de mensen niet eens doorheeft dat we allemaal slaven zijn :(

Johann Wolfgang von Goethe schreef het al:
Quote:
"None are more hopelessly enslaved than those who falsely believe they are free."


Ach ja, hangt af van de definitie van het woord 'vrijheid' dat je gebruikt denk ik. Is de afwezigheid van militaire tanks in de straten vrijheid?

Voor mij niet maar veel mensen schijnen te denken van wel.

Sjonge, dit gaat echt niet meer over de voeding van koeien in de winter - lol! :lol:

 
De winter staat weer voor de deur en ik was in gesprek met de boer, waar ik mijn melk al een tijd lang haal, over de voeding van de dieren (was met name benieuwd naar de wintervoeding, omdat ik dacht dat ze zomers toch alleen maar gras en klaver zouden eten).

's Zomers eten de koeien gras en klaver in de wei en als krachtvoer ontvangen ze dan geplet graan en 'bio stimulans brok' (mengvoer met een groot aandeel korrelmais). 's Winters krijgen ze hetzelfde maar dan ingekuild gras ipv vers.

Ik heb aangegeven dat mais harder vet geeft (dit zie je ook terug in de melk omdat deze wat klontert na 5 dgn koelkast, deze week voor het eerst). De boer gaf aan het nodig te vinden korrelmais bij te voeren omdat hij geen snijmais bijvoert. Volgens hem is mais energie, dus goed voor de conditie van de koeien, zeker in de periode kort na het afkalven. Ik gaf aan dat bieten ook energie kunnen geven, maar volgens hem gaat het dan voornamelijk om snelle energie in de vorm van suiker (en die zit er al redelijk wat in kuilgras). Hij ziet weinig kansen het rantsoen te verbeteren. Wel heeft hij geinformeerd naar lijnzaad.

Ik ben echt een hele lange tijd bezig geweest om uberhaupt een goede biologische boer te vinden die mij rauwe melk wil verkopen.

Het voedingspatroon van de koeien is niet ideaal vind ik. Wat vinden jullie en zouden jullie het wel drinken ?

Eind januari verwachten we een kleine en ik heb al bijna alle ingredienten in huis voor de baby formule die ik wil gaan maken met de melk van deze koeien.

 
Ik denk als dit het beste is wat je in de buurt kan vinden de nadelen niet opwegen tegen de voordelen ervan.

Wij drinken melk van Blaarkoppen die zomers gras en klavers krijgen en s winters kuilgras. Heb ik 2 maanden geleden ontdekt in ons dorp terwijl we al maanden naar een nabijgelegen dorp reden.

Voor de baby formula misschien een manier vinden om de omega 3 gelijk te trekken naar de omega 6. Maar daar zou ik een expert voor vragen.

 
Die rauwe melk lukt nog steeds niet bij mij. Helaas geen biologische koeienhouder in de omgeving. Zou rauwe melk van een niet biologische boer dan de voorkeur hebben boven biologische gepasteuriseerde melk?

Heb nog een vraagje over Keltisch zeezout. Ik las net een stukje over een ogenbadje met een theelepel zout. Is dat iets wat aan te raden is. Het was een artikeltje over macula degeneratie, wat schijnbaar veel vaker voorkomt dan vroeger.

http://www.fsponline-recommends.co....=MC&s=45656&o=43666&l=186827&

Is dat inderdaad handig om te doen? heb geen idee, maar wel iemand met deze ziekte in de familie.

Sorry als deze laatste vraag wat off-topic is.

 
Wat ik me afvraag.

Naast kuilgras geven de melkveebedrijven hun koeien, zeker in de winter, ruwvoer (maïs, bieten of aardappelen) of krachtvoer (granen, bijproducten van oliebereiding (waaronder sojaschroot) etc.

Ik heb het idee dat op dit forum krachtvoer wordt geprefereerd boven ruwvoer (zoals maïs). Maar als je leest waaruit het krachtvoer bestaat dan word je daar toch ook niet vrolijk van ?

Ik ga morgenavond een nieuw biologisch melkveebedrijf bezoeken. Oa in verband met een baby op komst (nog 8 wkn) switch ik wellicht nog van leverancier van melk ivm de babyformule die we gaan maken (we gaan natuurlijk voor de beste kwaliteit). Het huidige melkveebedrijf geeft zijn koeien naast kuilgras namelijk ook geplet graan en korrelmaïs.

 
Ik zag dat al eerder staan de babyformule.

Ik dacht dat borstvoeding het meest gezond was of vergis ik me nu.

Ook heb ik onlangs een artikel gelezen over stamcellen die in navelstrengen zitten.

Deze worden door de farmaceutische/medische industrie gebruikt vor stamceltherapie etc.

Het blijkt dat je na de geboorte van een kind die stamcellen voor het kind zelf kunt laten zijn, dan heeft het meer weerstand etc.

Dit gebeurt dan door niet onmiddellijk de navelstreng door te knippen, maar eerst de navelstreng leeg te kloppen richting baby en dan daarna pas de navelstreng door te knippen. En waarom zou je een baby niet zijn eigen stamcellen gunnen die in de navelstreng voor handen zijn. Ik neem aan als je dit bespreekt met diegene die de geboorte begeleidt dat ze dat wel willen doen.

Ik weet niet meer precies welk artikel het was, maar bij onderstaande link vind je ook informatie hierover.

http://vrijegeboorte.blogspot.nl/2011/04/het-laten-uitkloppen-van-de-navelstreng.html

 
@Ollie

Het meest gezonde dat er is blijft gewoon moedermelk. Ik haal in ieder geval alle ingredienten voor de babyformule alvast in huis voor 1/3 jaar voor het geval borstvoeding niet of onvoldoende lukt.

 
Niemand die mijn bovenstaande vraag inzake de voeding van de koeien kan beantwoorden ? Blijft me toch bezighouden.

 
Ik lees dat je je enorm inspant om het allerbeste voor de baby te krijgen, daarom snap ik het niet en wordt een beetje verdrietig dat je er van uitgaat dat borstvoeding niet of onvoldoende gaat lukken. Bij zo'n instelling zie ik het somber in, heb vertrouwen.

tja weer niet het antwoord waar je op hoopte waarschijnlijk...sorry

 
Ha, bedankt dames.

Ik moet even iets toelichten denk ik. Ik ben nl de vader. Natuurlijk stimuleer en motiveer ik mijn partner en gaan we er volledig voor. Je kunt het er natuurlijk op aan laten komen door de ingredienten van de baby formule niet in huis te halen. Op het moment dat borstvoeding dan niet of onvoldoende lukt ben je ineens aangewezen op de poederrommel uit ons land omdat veel ingredienten allemaal uit Amerika moeten komen (en dat duurt toch een paar dgn). Dus mijn gedachte was dus om voor de zekerheid een voorraadje ingredienten voor de formule in huis te hebben (goed voorbereid zijn noem ik dat, dus niet een kwestie van vertrouwen lijkt mij). Ik ga er natuurlijk vanuit dat we dit niet nodig hebben. Je hoeft dus niet verdrietig te worden Tanja :lol:

Maar goed, de vraag ging uiteindelijk over de voeding van de koeien.

 
http://blgg.agroxpertus.nl/expertise/voederwaarde/artikelen/minder-mineralen-graskuilen-door-mestwetgeving

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.812
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan