Voeding melkkoeien in winter e.a.

G

Guest

Guest
Eindelijk ben ik er in geslaagd een biologische boer te vinden waar ik rauwe melk kan halen.

Nu heb ik een vraag over het voer wat de koeien krijgen in de winter en of dit oké is voor de melk die ik dan weer drink.

Ze krijgen persvoer, mais en wat hooi maar niet veel.

Ook wordt er gemolken met een melkrobot en gaat de melk automatisch naar de tank waar het erg koud wordt gehouden. Is dat nadelig?

Tot slot: wat is de goede hoeveelheid rauwe melk die je op een dag kunt/moet drinken?

Echt tot slot: is schapenmelk of geitenmelk beter? Zo ja, waarom? Zo nee, waarom niet.

Iemand die mij wijzer wil maken?

Alvast bedankt.

 
In de winter krijgen de koeien op stal vaak hooi, kuilgras en bieten te eten.

Drink net zoveel biologische rauwe melk als je lekker vindt. Als je één glaasje per dag wilt drinken is dat prima. Als je een liter per dag wilt drinken is dat ook prima.

Geitenmelk is doorgaans afkomstig van geiten die gevaccineerd zijn tegen q-koorts, vandaar dat ik de voorkeur aan koeienmelk geef.

 
Annemieke,

Het is het allerbeste als de koeien 's winters ook grasgevoerd zijn. Mais is geen koeienvoer, ik heb nog nooit een koe een maiskolf af zien eten. (woorden van Mike). En waar bestaat dat persvoer uit?

Maar dan is het altijd nog beter als niet biologische rauwe melk. Probeer alleen voor jezelf het beste te krijgen wat er is.

Schapen of geitenmelk maakt in principe niet uit, alle rauwe melk is goed.

Maar net wat Ufo zegt, i.v.m. vaccinaties zou ik in jouw geval ook kiezen voor koeienmelk.

Je kunt van de melk ook kefir en yoghurt maken, is ook errug lekker en bijzonder gezond voor je darmen.

Lia

 
Probeer je boer warm te krijgen voor pure graze, als ze eenmaal overstappen op het saladebuffet van pure graze kunnen volgens mij de koeien vrijwel het hele jaar door buiten grazen.

 
Een koe kluift niet aan een maiskolf, nee. Maar die krijgen ze ook niet te eten op die manier.

De koe krijgt namelijk de gehele plant te eten, die na het oogsten wordt vermalen. Dit is inclusief de dan nog onrijpe kolven. En aangezien mais ook een grassoort is, zie ik daar eigenlijk niet zoveel problemen mee.

 
Poekie, je vraagt waar dat persvoer uit bestaat.

Ik heb het niet gevraagd maar de boerin zei wel dat ze alles zelf verbouwen.

Ik neem aan dat het gaat om ingekuild gras en mais. Als ik ze weer zie zal ik eens vragen.

Dirtsa, nooit gehoord van pure graze. Zal er eens over lezen. Dank voor de tip, je weet maar nooit.

Het zijn wel mensen die hun best doen alles zo natuurlijk mogelijk te doen.

Ze vertelde bijv. ook van hun kippen en dat iemand had gezegd dat ze in de winter lampen in het hok moesten plaatsen zodat de kippen dan doorleggen. Maar dat willen ze niet. Zij redeneren net als ik; als de natuur bepaald dat er in de winter niet gelegd wordt is dat zo.

Vond ik erg leuk om te horen.

 
Mais is foute boel. Het is rijk aan zetmeel en zorgt voor insulineweerstand bij de koeien. Daarnaast is mais inderdaad heel vaak genetisch gemodicificeerd en dit maakt de dieren bewezen onvruchtbaar.

Mike

 
Bij mijn weten mag er geen GMO mais verbouwt worden in de EU. Dacht dat ik dat pas had gelezen.

Maar zowiezo, het zijn biologische boeren en die gebruiken geen GMO gewassen.

 
Ik wil eens lezen over die Pure Graze en kijken wat dat is.

Kan het daar altijd noemen. Aan de andere kant: ik ben net 1x wezen melk halen en om dan al gelijk met allerlei voorstellen te komen om hun bedrijf anders in te richten.....

Maar als ik er meer over weet kan ik het eens vragen of zij er van weten en of ze weten dat mais zorgt voor insulineresistentie bij koeien.

Mike, zou jij die melk in de winter dan niet drinken?

 
@Mike

Het punt is alleen voor veel mensen, waaronder bij mij is het erg moeilijk om echt biologische melk te kunnen halen. Ik haal nu tegenwoordig bij een nieuwe boer, dichter in de buurt ook nog en daar heb ik een heel gesprek mee gehad over wat zij nu precies hun koeien voeren.

De boerin vertelde me dat ze de koeien zo lang mogelijk buiten houden, maar ze moeten op een punt naar binnen want anders trappen ze hun hele land kapot. Ze geven krachtvoer, dat is voor hun onvermijdelijk maar kweken zelf ook op hun eigen land voer voor de koeien.

Hoe doe jij dit mike, heb jij echt een biologische boer die zijn koeien in de winter ook buiten houdt in de weide?

Ik drink gewoon rauwe melk in de winter, ik accepteer het maar.

 
mijn boer, Matthijs uit Ingen, is ook overgegaan van bijvoeren met grassen en kruiden enz.

Hij is ook geinteresseerd in Weston Price en zijn ideeen, zodoende nu "om".

Ik stuur hem regelmatig interessante mails en hij stuurt mij ook weer leuke info. Dat gaat over en weer.. Heel erg leuk

 
Goedzo Marijan, dat is ook de bedoeling. leren van elkaar en open staan voor elkaar. De boerin waar ik de melk haal gaat regelmatig mee naar lezingen van Mike, maar zij kunnen mij heel veel leren en vertellen over hoe ze met de koeien omgaan, waarom en ook de boeren hebben tijd nodig om om te kunnen schakelen.

 
Wij zijn net weer bij een van onze boeren geweest, de niet biologische; de gebroeders Verdegaal.

Er staat een interview met de twee mannen op internet over de roomboter die zij maken.

Ze hebben blaarkoppen. Volgens hun geven blaarkoppen minder melk en doordat ze minder melk geven hebben ze ook minder voer nodig. Dat houdt in dat ze in de winter alleen kuilgras krijgen en absoluut geen mais. Ze zeggen dat mais van invloed is op hun producten: boter en kaas. Zomers staan ze uiteraard buiten.

Wij hebben dus net melk gehaald en gaan ook de proef op de som nemen: de melk een aantal dagen zo laten staan.

Ik heb er alle vertrouwen in.

Lia

 
deze ratten hebben net zulke grote tumoren als bij Aspartaam gevoerde ratten. zie www.aspartaam.nl

 
Bij mijn adresje geven ze in de winter gras, hooi en een heel klein beetje Bix??

Is dat ok?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.779
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan