Voeding bij dwarslaesie

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
G

Guest

Guest
Iemand in onze nabijheid heeft al 2 jaar een partiële dwarslaesie (vanwege kneuzing hoog in de rug door val, dus geen breuk). De vooruitgang gaat heel traag het geloof in herstel wordt steeds minder. Hij kan zijn vingers niet bewegen, armen wel iets meer. De benen en romp gaan wel wat vooruit.
Inmiddels krijgt hij magnesium olie op de plek vd kneuzing en andere plaatsen.
Welke voeding kan mogelijk bijdragen?
In het verpleeghuis is de voeding imo niet echt bevorderlijk voor de patient.
 
Vitamine B is heel goed voor herstel van zenuwcellen. Kijk maar waar dat veel in voorkomt. Verder: Soep van o.a zenuwen, een goede slager kan je alles van een koe leveren, denk aan ruggemerg.
 
Dank je wel Gerard, ik neem gewoon kombucha (vit B) en beestenbottensoep voor hem mee! Zit ook te denken aan gefermenteerde levertraan ivm vit A en D.
En zoveel mogelijk mee naar buiten nemen.
Nog meer tips?
 
Dan mis ik nog het zenuwweefsel.
Verder: beweging voor zover het de genezing niet dwarsboomt. Doorbloeding is essentieel.
Alcohol helemaal vermijden, ook alcohol die in de spijsvertering kan ontstaan door gisting (suikers).
 
Met Kombucha en soep krijgt hij echt niet genoeg voedingstoffen binnen voor het herstel van zenuwen. Ik denk zelf dat het nog geen eens helemaal helpt de slechte voeding goed weg te werken. Het zal heus wel iets doen en het is heel lief maar hij heeft meer nodig. Ik heb naast algemeen vitamine b ook vooral specifiek over vitamine b12 gelezen en MSM. Ik zou dus gaan voor grootte hoeveelheden vitamine b complex, daarnaast veel b12. En natuurlijke vormen dus bijvoorbeeld 10mg methylcobalamine met 10mg adenosylcobalamine/dibencozide en foliumzuur erbij en misschien voor hem zelf meer. Dit tegenwoordig normale hoeveelheden als je het ergens krijgt dan de huisarts, het is ook in deze hoeveelheden te koop.

Ook zou ik als ik hem was in de weer gaan met van die plakplaatjes die elektrische stroomstootjes gegeven. Van die dingen die in het filmpje hier onder ook te zien zijn. Je stimuleert de spieren zo maar nog belangrijker is dat er zo ook informatie van de spieren naar de hersenen doorgegeven zal worden misschien dat ze zo ook de zenuwen kunnen herstellen.

 
Die stroomstootjes is ook een idee, hij gaat nu naar Rotterdam waar ze biofeedback doen gericht op dwarslaesie.
Ik zit te denken aan vit B12 injecties maar die doen ze volgens mij niet als B complex en alleen B12 he er t dzn imo geen zin.
Liesje hij kan ontlasten mbv tillift, hij voelt wel aandrang.
Verder heeft hij een verblijf katheter omdat de verpleging vaak te laat was als hij moest plassen.
 
@ Elkedageenei, een verblijfcatheter? De hele dag zo,n ding in je blaas omdat ze een paar keer te laat waren? Er bestaan speciale broekjes die urine opvangen. Want hij is niet altijd te laat begrijp ik. Ik zou zo,n ding niet willen hebben als het niet perse nodig is.
Ik heb nog niet gezocht naar de consequenties van zo,n catheter maar ga ik even doen. Ik denk aan ontstekingen bv.
 
Ja houd op schei uit Liesje.. eigenlijk heeft hij veel meer zorg nodig dan ze kunnen bieden. Heeft ook ook te vaak last van doorligplekken ivm autorit naar Rotterdam, is nl. zo'n 2 uur rijden enkele reis.
 
Bij Mens-en-gezondheid staat inderdaad: bij 80% van de urineweg-infecties is er een verband met een blaaskatheter.
Als hij zelf nog iets te zeggen heeft zou ik een broekje nemen.
Ik heb zelf ooit 3 weken in het ziekenhuis gelegen en hoewel iedereen zijn best deed ging er toch veel mis en moest ik me er mee bemoeien.
Hoe kan hij in 2 uur in een auto een doorligplek krijgen? Ligt hij dan op een harde brancard o.i.d. Dan is zijn huid zeker al zwak op die plek. Volens mij zijn er wel speciale kussens hiervoor.
Even googelen.
 
Heel gevoelige huid. Hij zit in zijn rolstoel id auto en heeft dan doorligplek bij zijn stuit na 4 uur rijden heen en terug.
 
Er zijn inderdaad speciale kussens voor het doorliggen. Volgens mij krijg je die vergoed.
Ik heb gewoon gezocht op doorliggen. Als hij die niet heeft dan snap ik niet dat verzorgers hem daar niet op attent maken.
 
Lief van je Lies.
Die heeft hij wel maar het komt niet van het liggen maar van het zitten in de rolstoel op weg naar de biofeedback in Rotterdam wat 2 uur rijden is.

Gister heb ik hem 2x een theelepel sole in glas water gegeven, 's avonds had hij opgezwollen voeten, kan dit door de sole komen? Leek mij vreemd.
 
Er zijn ook antidecubitus zitkussen in diverse soorten: met lucht gevuld, schuimrubber, enz:
https://www.google.nl/search?q=anti...ved=0ahUKEwi0sI7njObMAhVFWBQKHfGjCQkQ_AUIBygB

Opgezwollen voeten kan door te weinig bloedsomloop komen; te weinig beweging, maar ook stremming in aderen, bijvoorbeeld door een rand van een stoel waar de benen te veel op drukken. Bewegingen maken zoals bij het op de tenen gaan staan en weer terug helpt de doorbloeding. Je kan deze beweging ook zittend wel maken.
 
@Gerard Interessant dat er ook anti-decubitus zitkussens zijn, dank voor de link. Jij denkt dus ook niet dat het van de sole komt Gerard?
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.514
Berichten
527.286
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan