Voeding als wapen - natuurlijk vs kunstmatig -- (leestekst)

autumn

New member
Als de grote industrie de voedselvoorziening totaal heeft overgenomen hebben ze ons sterk in hun macht. Zoals de grote bankiers de economie in handen hebben en een inflatie kunnen forceren, zo kan de levensmiddelenindustrie een schaarste of zelfs een hongersnood forceren. Maar niet alleen dat, ook kan er dan volop gerommeld worden met schadelijke toevoegingen, gevaarlijke bewerkingen, genetisch gemanipuleerde gewassen, gekloonde dieren en noem maar op.

Is voeding bruikbaar als instrument ter manipulatie van het volk? Jazeker! Wordt voeding gebruikt als instrument ter manipulatie van het volk? Jazeker! Zijn wij reeds onbewust beïnvloed door de voeding die we eerder tot ons genomen hebben? Nogmaals jazeker... Het klinkt wellicht radicaal om zulke beweringen te doen als je hierover nog nooit iets gehoord hebt, maar wereldwijd wordt voeding ingezet om mensen dom, ziek en afhankelijk te maken. Dit gebeurt in oorlogsgebieden om de bevolking te onderdrukken, in ontwikkelingslanden om de bevolking arm te houden, maar ook in de zogenaamde geciviliseerde wereld om de bevolking slaafs te houden. En dit is geen nieuw verschijnsel, het wordt al eeuwenlang ingezet. Omdat het te uitgebreid wordt om dit binnen mijn kader uitvoerig en gedetailleerd te behandelen, wil ik er slechts kort op ingaan. Daarom schets ik het even heel zwart/wit.

Natuurlijke voeding laat ons natuurlijk zijn; ze laat ons natuurlijk denken, voelen en handelen. Met natuurlijk bedoel ik zoals het in de natuur ook gaat, in kringlopen, in verbondenheid met de omgeving, intuïtief en organisch. Mensen die natuurlijk denken zijn bezield met wat ze doen. Ze vinden zichzelf belangrijk, maar ook hun leefomgeving en hun nageslacht. Zij willen zelf overleven, maar daarbij de wereld om hen heen niet onnodig veranderen. Zij kiezen voor een balans die ten goede komt aan allen. Zij laten zich leiden door denken en door voelen. Een hoger innerlijk weten (het geweten) is betrokken bij hun besluitvorming. Daarbij hoort bijvoorbeeld een levensinstelling van natuurvolkeren zoals Indianen. Zij gebruikten wat ze nodig hadden voor zichzelf en hun naaste omgeving. Ze namen van de natuur het nodige om te overleven en deden dit met respect en dankbaarheid. Het idee van recycling hoort hier ook bij. Je maakt iets wat zo duurzaam mogelijk is vervaardigd met zo min mogelijk aan vervuiling. Alle bijproducten zijn binnen een korte tijd biologisch afbreekbaar. Als het product kapot gaat probeer je het te repareren en anders gebruik je de onderdelen voor het maken van iets nieuws. Zijn er onderdelen onbruikbaar, dan smelt je ze om en zorg je ervoor dat ze gemaakt waren van een materiaal dat snel biologisch afbreekbaar is en juist als voeding dient voor andere wezens. Omdat je beseft dat je verbonden bent met je omgeving probeer je deze dus ook zo min mogelijk te vervuilen en vernielen. Je bent immers afhankelijk van die omgeving. Dus je houdt de lucht schoon, het water schoon en de bodem schoon. Zo blijf je zelf ook schoon.

Kunstmatige voeding laat ons kunstmatig zijn; ze laat ons kunstmatig denken, voelen en handelen. Met kunstmatig bedoel ik volgens door de mens bedachte methodes en schema's, met gebrekkig rekening houden met de omgeving, puur voor zelfbehoud en zelfverrijking. Het is een rechte lijn die dwars door ecologische systemen heen kan breken. En dit kan alleen als je de deelnemende mensen expliciet dwingt als slaven of door ze impliciet te dwingen. Door mensen af te leiden van hun gevoel en hun verbondenheid met de omgeving, krijgt je mensen die in hun hoofd getrokken zijn, totaal geïdentificeerd met hun ego. Als je mensen zo ver hebt gekregen, zullen gemakkelijk een systeem volgen, ja zelfs een systeem dienen die een uiteindelijk doel heeft ons tot slaaf te maken. En kijk om je heen hoe erg we afgeleid worden. Alles draait om uiterlijk vertoon, plezier, genot en zintuiglijke prikkels. Zowat de hele bevolking kijkt dagelijks meerdere uren televisie per dag. Maar bijna geen enkel programma voedt onze ziel, herinnert ons aan een gevoel van diepe verbondenheid. Bijna geen enkel programma is er op gericht om te laten zien waar de huidige mensheidsontwikkeling naar toe leidt. Zijn er programma's die ons een spiegel voor houden en ons met onszelf in contact brengen? Welk programma sterkt ons in onze eigenwaarde, geeft ons een gelukkig gevoel en stimuleert ons om onze ware potentie naar buiten te brengen? Het is allemaal wel leuk, grappig, spannend en vermakelijk, maar weinig verrijkend. En tussendoor vliegen de reclames om je oren en zitten in vele programma's boodschappen verborgen die ons leren dat we meer moeten kopen, meer moeten bezitten en meer moeten consumeren. Er wordt niet geadverteerd voor ware gezonde pure voeding. We worden niet gedoceerd in een ware gezonde levensstijl. Nee we worden gedoseerd in onszelf ziek maken. En dit gebeurt via de weg van gemakzucht en genotzucht. Gemakzucht en genotzucht zijn heden ten dage het manipulatiemiddel bij uitstek. Alles draait om snel en gemakkelijk te eten. Dat lijkt zo ideaal, want dan heb je veel tijd over om te werken, tv te kijken en nog meer te kopen. Dit dient de economie en de rijke elite, maar niet jezelf. Ook moet al het eten zo lekker mogelijk zijn. En je moet er zo sterk mogelijk naar gaan verlangen. Is het eten niet verleidelijk genoeg, dan gooien ze er kunstmatige smaakversterkers bij die een onbalans in je hersenen geven, zodat je meer en meer ervan gaat eten. Hele teams van psychologen en sociologen zijn bezig om te bedenken hoe ze voeding en verpakkingen zo kunnen maken dat ze ons zo snel mogelijk kunnen verleiden. Complete campagnes zijn ontworpen om ons zo ver te krijgen dat we ons met bepaalde merken en producten gaan identificeren zodat we er zo veel mogelijk van gaan kopen. Reclames spelen in op ons gevoel en proberen ons te laten geloven dat we wel wat lekkers voor onszelf verdienen. Ze leren ons dat we er bij horen door ook hun schadelijke, ongezonde producten te gebruiken. Ook allerlei programma's en nieuwsuitzendingen stippen graag even aan hoe fijn het is om van een lekker ijsje in de zon te genieten, zonder daar bij te zeggen dat suiker een verslavend gif is dat maar twee dingen voedt: je genotzucht en je doodsdrift. De media staat bol van misleiding, afleiding en manipulatie; allemaal propaganda van en voor de industrie. Er zijn tegenwoordig zo veel ongezonde en schijngezonde lekkere producten op de markt, er zijn zo veel handige voorbewerkte ingrediënten en maaltijden op de markt; op deze manier worden we afhankelijk gemaakt van de industrie. En mensen die afhankelijk zijn kan je gemakkelijker controleren, manipuleren en domineren. Een drugsverslaafde gaat door het slijk om het middel te verkrijgen naar waar zijn geest zo hunkert. Zo schikken veel mensen hun leven ook in zekere mate naar de wensen van de industrie. En bereken maar eens wat de gemiddelde nederlander dagelijks uitgeeft aan nepvoeding. En overal waar mensen komen en gaan, overal willen ze consumeren, consumeren en nog eens consumeren. Als je puur leeft en een volwaardige maaltijd hebt gegeten, dan hoef je uren lang niet aan eten te denken. En dan heb je niet om de haverklap trek in een prikkelend drankje of tussendoortje. Dan zijn een paar slokken water tussendoor voldoende. Heel dit gebeuren van genotzucht bevredigen en gemakkelijk eten zorgt ervoor dat we minder bezig zijn met iets heel essentieels: levenskracht tot ons nemen via voeding. En deze levenskracht zorgt er nu juist voor dat we ons bewustzijn verruimen en ons verder ontwikkelen door creatieve processen aan te gaan in onszelf en in wisselwerking met onze omgeving. De vraag die ik zou willen stellen is: Mag je van jezelf nog veel tijd besteden aan het samenstellen en bereiden van een gezonde maaltijd voor jezelf of je gezin?

Een hele andere kant die er ook nog bij komt is dat we niet alleen afhankelijk gemaakt worden van de industrie en de supermarktketens die deze producten verkopen. We worden ook afhankelijk gemaakt van de farmaceutische industrie. We krijgen namelijk niet alleen een hoop onzinnige lege voeding binnen, we krijgen ook een flinke lading ongezonde stoffen binnen. Heel veel gezondheidsklachten die mensen tegenwoordig hebben verdwijnen als sneeuw voor de zon als diegene consequent meer dan een week gezond gaat eten en alle schadelijke producten laat staan. Omdat onze focus alsmaar wordt gelokt naar gemak en genot, hebben we veelal niet in de gaten hoe zeer we onszelf aan het vergiftigen zijn. Het lichaam van de gemiddelde westerling zou door de keuringsdienst van waren niet goedgekeurd worden voor consumptie, omdat het zo schandalig vervuild is.

De vorige alinea geeft een summiere illustratie van hoe we hiertoe verleid worden. We geven dus niet alleen heel veel geld uit aan ons gemak en ons genot; we geven daarmee tegelijkertijd ook heel veel geld uit aan het ontkrachten van ons immuunsysteem, aan de degeneratie van het DNA in onze cellen, aan de afbraak van vitale lichaamsweefsels en aan de vergiftiging van ons eigen lichaam. En indirect geven we door onze zucht naar gemak en genot ook veel geld uit aan de medische onderzoekskosten die ons te wachten staan wanneer we de rekening gepresenteerd krijgen van deze levensstijl. Begrijp me niet verkeerd. Ik ben een enorme levensgenieter en hou er van, ja streef er zelfs naar om dingen praktisch en gemakkelijk te maken. Maar hierin zo ver doordraven dat het voornamelijk om het genot en gemak draait, is in mijn ogen niet de bedoeling van het leven. Hoe meer je geniet van het ware natuurlijke leven, hoe beter. Hoe meer je het ware natuurlijke leven vergeet omdat je genot en gemak nastreeft, hoe slechter. En wat is nou meer waar en natuurlijk dan jezelf voeden met oorspronkelijke producten uit de natuur?

Waarom hebben we dan niet in de gaten dat we zo ongezond leven? Waarom voelt niet iedereen meteen of iets wel of niet gezond is? Het gevoel is een subtiel orgaan, een fijnstoffelijk zintuig. Voelen vraagt openheid, zuiverheid, concentratie en aandacht. En wat je nodig hebt is contact met dit gevoel. De media lijkt erop gericht te zijn om dit contact zo veel mogelijk te verbreken. Stress is de allergrootste verzuurder van ons lichaam. Een drukke, gejaagde levensstijl geeft een sterke verzuring van het lichaam. Kijken naar snelle, flitsende televisiebeelden is stress voor je lichaam, dus veel moderne programma's, films en tekenfilms verstoren het contact met je gevoel. Ook geraffineerde voeding verzuurd je lichaam. Dus haastig een kant-en-klare maaltijd uit de magnetron voor de tv naar binnen schrokken is een ware zuuraanval op je lichaam. Maar naast geraffineerde voeding werken ook bijna alle reguliere medicijnen en genotmiddelen verzurend op je lichaam. Hoeveel mensen zijn wel niet de hele dag bezig om zich te verzuren? Ze lopen van hot naar her, jagen met hun voertuig door het verkeer en hebben agenda's vol afspraken en activiteiten. Ze drinken dagelijks frisdrank en koffie, ze stoppen zich vol met zoute snacks, zoete tussendoortjes, fastfood, alcohol, giftige rook en noem maar op. Door deze verzuring verlies je het contact met je lichaam, waardoor je niet goed meer voelt wat er in je lichaam gebeurt. Je voelt niet goed meer hoe je lichaam bepaalde voeding ontvangt.

Ten tweede merken we deze vergiftiging niet op omdat we niet direct ziek worden. Veel giffen werken cumulatief. Ze stapelen zich op en veroorzaken op de langere termijn ziektes. Een mensenlichaam kan wel tegen een stootje. Van veel giffen wordt je echt niet zo maar meteen ziek. Van een keer roken krijg je ook geen longkanker. Daar dien je een paar jaar aan te werken. Onze generatie kinderen zijn van jongs af aan al bezig om hun lichaam te beschadigen door de vele geraffineerde voeding die ze voorgeschoteld krijgen. Onbewust zijn zo nu al bezig om het fundament te leggen voor de latere ziektes. En de cijfers liegen er niet om. Diabetes is de snelst groeiende aandoening is Nederland en komt bij steeds jongere mensen voor. Dit komt voornamelijk door het consequent aanjagen van de bloedsuikerspiegel waardoor de alvleesklier en de bijnieren overbelast raken en uitputten. En dit wordt veroorzaakt door de dagelijkse dosis aan geraffineerde suikers in frisdrank, snoep, koekjes en geraffineerde graanproducten. Eén op de vier Nederlanders krijgt tegenwoordig in zijn levensloop een of andere vorm van kanker. Kanker is daarmee op weg naar doodsoorzaak nummer 1. Zelfs onze huisdieren krijgen tegenwoordig al net zo veel kanker als hun baasjes omdat ze troep uit de fabriek te eten krijgen in plaats van echte voeding. Een lichaam trekt dat gewoon niet oneindig. Na 30, 40 of als je geluk hebt 50 jaar ongezond eten scheidt je immuunsysteem er mee uit en krijg je ziektes waarvan ze zeggen dat die erfelijk zijn, omdat de dokters het niet kunnen verklaren waarom iemand ineens zo ziek wordt. Maar doktoren krijgen in hun opleiding nauwelijks kennis over voeding mee. Ze krijgen ziekteleer, maar geen gezondheidsleer. Ze hebben daarom ook niet geleerd om een verband te zien tussen voeding en ziek worden. Als je dit verband niet ziet, bestaat die voor jou ook niet. De remedie die wordt toegepast is dus de patiënt tevreden maken met het bestrijden van de symptomen. De farmaceutische industrie heeft voor ieder kwaaltje een ander chemisch middeltje bedacht die je lichaam nog verder vervuild en vergiftigd. En voor iedere bijwerking is weer een ander middeltje bedacht. En zo zijn er veel zieke mensen die dagelijks een handvol medicijnen gebruiken. En vergis je niet, in de farmaceutische industrie gaan vele, vele miljarden om. De macht van de farmacie reikt tot in de politiek, de media, de universiteiten, de bonden, de dokters, het wereldbeeld van het volk en dus ook de opvoeding. En weer geldt het principe van afhankelijkheid. Zo lang je het volk zwak en ziek houdt zijn ze gemakkelijk te controleren, te manipuleren en te domineren. Een sterk, gezond en zelfbewust mens is veel gemakkelijker in staat om zijn eigen gang te gaan. En als deze mens optimaal in balans is met zichzelf, dan zal die vol vertrouwen in het leven staan en vanuit liefde handelen. Afhankelijkheid is mijns inzien altijd gebonden aan angst, angst voor een gebrek, angst voor een gemis, angst voor het verlies. Een afhankelijk mens heeft iets of iemand nodig en daarin schuilt altijd een vorm van zelfzucht. Je wilt en moet daardoor iets hebben voor jezelf en dit kan gemakkelijk ten koste van iets of iemand gaan.

Wil je meer weten over hoe dit in zijn werk gaat en welke middelen er precies worden ingezet, dan kun je eens kijken op onderstaande sites.

http://www.uitdaging.net/gezond/voeding_als_wapen.html

http://www.wijwordenwakker.org/content.asp?m=m4&s=m30&ss=P813&l=NL

 
Wederom een prima stukje tekst Dennis! Misschien een idee om deze stukjes ook aan Ron Fonteine door te spelen?

 
Quote:
Misschien een idee om deze stukjes ook aan Ron Fonteine door te spelen?


Ja dat zal ik eens doen!

 
Dennis,

Dank je wel, wat een ongelofelijk mooie en vooral ware tekst.

Dit is wat ik de wereld ook als boodschap in mijn hoofd wil meegeven maar weet het soms niet zo goed te verwoorden maar oh wat is deze tekst toch zo mooi verwoord.

Subliem.Nogmaals bedankt.

Wat ik al jaren roep als vrienden om mij heen zeggen dat wij zo ver gevorderd zijn en alles zo goed is ontwikkeld zeg ik ja in principe is er in vergelijking met de Egyptenaren in de tijd van de piramides niets veranderd. Het is alleen een andere tijd met andere machthebbers en het volk is weer net zo slaafs en manipulatief en ga zo maar door.

Jouw verhaal bevestigd het weer.

 
Dank je Haydarpasa

Ja gister tijdens een feestje waar volop gerookt werd, dacht ik nog even terug aan onderstaande zinnen:

Quote:
Een afhankelijk mens heeft iets of iemand nodig en daarin schuilt altijd een vorm van zelfzucht. Je wilt en moet daardoor iets hebben voor jezelf en dit kan gemakkelijk ten koste van iets of iemand gaan.


Iemand die verslaafd is aan tabak vervuild zijn omgeving vanuit een zelfzuchtige gewoonte. Maar in mijn ogen gaat dit nog veel verder. Iemand die verslaafd is, wordt gemanipuleerd door een entiteit. Ik vraag me af of mensen van nature wel zo zelfzuchtig kunnen zijn. Naar mijn idee is er altijd sprake van een verslaving wanneer mensen zelfzuchtig handelen, verslaving aan fysieke stoffen (eten, koolhydraten, alcohol, drugs) of verslaving aan andere dingen zoals gokken, seks, extreme sporten, geld, materialisme, macht... Sinds ik zo naar invloedrijke upperclass-mensen kijk, besef ik dat het voornamelijk de verslavingen zijn die zo veel ellende veroorzaken in de wereld. Via verslavingen worden mensen gemanipuleerd. Onder een verslavingen ligt naar mijn idee altijd een emotioneel issue. Als mensen niet leren voelen en niet met hun emoties leren omgaan, zullen ook nooit hun innerlijke drama's op kunnen lossen. Daarom wens ik voor dit jaar 2012 dat iedereen:

1. zijn hart vindt

2. zichzelf bevrijdt van ongezonde gewoontes

3. zich herinnert waarom die naar de aarde is gekomen

Want als je je ware passies hebt gevonden en daar iets mee gaat doen, dan is je leven zo rijk en vervult dat je echt geen externe middelen nodig hebt om de leegte op te vullen. Zo ongeveer al het genot en vermaak waar onze maatschappij van overloopt wordt overbodig zodra mensen bij zichzelf komen en hun ding gaan doen. En als je bewust bent van jezelf en in contact staat met je hart, ben je daarom ook niet vatbaar voor lagere entiteiten die zich energetisch aan je willen verrijken via innerlijke of uiterlijk strijd- en drama-patronen die ontstaan wanneer mensen (in de ban van hun verslaving) zelfzuchtig handelen. Een belangrijk stap in het vinden van levensgeluk is totaal verslavingsvrij worden...

Het zou tijd worden dat dit een voorname plaats krijgt in het schoolsysteem: hoe ga ik om met mezelf en mijn emoties, hoe pleeg ik reflectie op mezelf, hoe communiceer ik op een opbouwende manier, hoe werk ik samen volgens co-creatieve principes. Dat kan allemaal met behulp van verhalen en rollenspellen getraind worden. Het schoolsysteem zou doordrenkt moeten zijn van de 12 grondhoudingen van meesterschap. Ach ja, het is al mooi dat we het ons beter voor kunnen stellen dan het nu is. Dat biedt in ieder geval de nodige zingeving...

 
Prima, integreren in het schoolsysteem, maar wat dacht je ervan dat iedereen daar juist thuis eens mee begon. Anders krijg je weer een afschuifsysteem, : ik kan het niet helpen, want op school doen ze er niets aan...

 
Quote:
Prima, integreren in het schoolsysteem, maar wat dacht je ervan dat iedereen daar juist thuis eens mee begon.


Ja dat sowieso!!

Maar als school dien je ook een voorbeeldfunctie te geven naar de samenleving toe. Een basisschool zou op een zeer hoog moreel niveau moeten functioneren. Leerkrachten zouden een zeer hoge sociale status moeten bekleden, want o wat doen zij belangrijk werk! Schandalig dat er zo wordt bezuinigd op het onderwijs, terwijl voetbalclubs gesubsidieerd worden en prof-voetballers huizenhoge salarissen hebben...

 
Als het dichterbij was dan vind ik de vrije school nog het beste alternatief. Meer lessen over en in de natuur, veel verhalen, rekenen aanleren dmv liedjes en dan stampen op het ritme.

Meer sociale vaardigheden/toneel/cultuur.

 
Dennis,

Laat ik je uit de droom helpen. Het enige van belang wat je op school leert is lezen, schrijven en rekenen. En dat kunnen de ouders zelf hun kinderen binnen enkele jaren leren! Ga eens bij jezelf na hoeveel jij je nog werkelijk kunt herinneren van alle 'kennis' die je al die jaren hebt geleerd op school. Bar weinig, nietwaar? Hoe zou dat komen? Omdat school helemaal niet als functie heeft om je werkelijke kennis bij te brengen, maar om je van je ouders af te scheiden, je in het gelid te laten lopen, je in je linkerhersenhelft te houden en je hoofd te vullen met pseudowetenschappelijke aannames. Nu, zoveel jaren later, kom je op een forum als dit en blijk je meer te moeten afleren dan aanleren!

Mike

 
Quote:
Omdat school helemaal niet als functie heeft om je werkelijke kennis bij te brengen, maar om je van je ouders af te scheiden


Wat een ware woorden.

En het wordt met de dag erger, die scheiding.

Zelfs zo erg dat ouders ook in hun eigen vakanties hun kinderen naar de creche brengen omdat ze dan tijd voor zichzelf hebben, die ze al niet hebben.

We worden niet alleen van onze naasten gescheiden op alle mogelijke manieren, maar ook van onszelf op alle mogelijke manieren.

Hoe redden wij onszelf zsm uit deze hoge drukpan?

Hier las ik een aanzet voor mensen met kinderen.

 
Maar Mike... Just a question.

Ik dacht dat jij ook leraar bent (was?)... Dan doe (deed?) jij toch ook mee aan het systeem dat als doel heeft
Quote:
"je van je ouders af te scheiden, je in het gelid te laten lopen, je in je linkerhersenhelft te houden en je hoofd te vullen met pseudowetenschappelijke aannames"?


Of moet ik het anders zien?

 
Ik sta niet voor de klas in een school. Ik ben juist stukgelopen op dat systeem, niet zozeer vanwege de leerlingen (die ik zag als individuen en niet als holle vaten die vol met kennis moeten worden gegoten) maar vanwege het schoolbeleid dat door de directie (sorry: het management) werd bepaald. Ik werk voor een taleninstituut en geef daar Nederlands en Engels aan gemotiveerde volwassenen, letterlijk van loopjongen tot directeur. Ik ontmoet zoveel verschillende mensen, dus het is nooit saai!

Mike

 
Ik snap het. Even heel erg off-topic: word jij als docent Nederlands nou niet gestoord van alle d/t-fouten (en dat schrijf ik ongetwijfeld niet zoals het hoort :wink: ) of alle spatiefouten? Als je dan nog stelt dat mensen op school nog rekenen, lezen en schrijven leren, dan is het bij het schrijven in ieder geval ook nog eens goed fout gegaan. D's en t's worden (of werden, toen ik nog op de basisschool zat) er echt ingeramd en toch is het kennelijk iets heel lastigs.

 
Weet je, zelf schrijf ik ook niet geheel foutloos maar ik heb er niet zo'n probleem mee als mensen een t gebruiken waar een d zou moeten staan. Het klinkt hetzelfde en het betekent hetzelfde. So what?

Maar ja, het hoort niet he.

 
Als ik me eraan ga storen word ik knettergek! Toch is een principe van de natuur orde. Er is niets mis met goed leren schrijven en spellen. Misschien moet ik maar eens een keer wat basisregels werkwoordspelling hier neerzetten! :wink:

Mike

 
Zelf heb ik er stiekem, vooral in officiële documenten, wel een probleem mee. Het staat slordig en onprofessioneel, vind ik zelf. Dat leidt trouwens ook vrij gemakkelijk tot minder serieus genomen worden.

Daarnaast bemoeilijkt het het lezen, ook al merk je dat misschien niet direct. Daar zal ik je verder ook niet mee lastigvallen: het heeft te maken met de manier waarop wij mensen tekst (taal) waarnemen en verwerken.

Ook al betekent/klinkt het hetzelfde, ik ben toch echt voor een correct gebruik van de (werkwoord)spelling.

 
@ Mike

Ik heb een jaar of 5 geleden een PABO diploma gehaald en zou voor de klas kunnen. Ik was al behoorlijk bewust toen ik aan de PABO begon en ik heb me flink in het onderwijs verdiept tijdens die 4 jaar. Ik heb met name in allerlei onderwijsvernieuwers stage gelopen zoals: Iederwijs, Vrije school, EGO enz. Maar ik ben tijdens het laatste jaar van de PABO definitief afgeknapt op het schoolsysteem met als basisreden: veel te veel dwang en veel te veel druk, zowel naar mij toe als naar de kinderen toe.

Ik geloof echter dat er best wel wat goeds van het onderwijs te maken zou kunnen zijn, maar dan moet er wel een gruwelijk-grondige revolutie uitbreken. Mijn ideale onderwijssysteem zou naar mijn idee echt meer te bieden hebben dan wat een doorsnee ouder zijn kind zelf zou kunnen leren. Ik zou voor een mengeling gaan van bovenste 3 voorbeelden + nog een groot stuk aanvulling.

Quote:
Ga eens bij jezelf na hoeveel jij je nog werkelijk kunt herinneren van alle 'kennis' die je al die jaren hebt geleerd op school. Bar weinig, nietwaar?


Het gaat niet enkel over kennis opdoen, het gaat nog veel meer om zelfredzaamheid ontwikkeld, begripsvermogen ontwikkelen, abstract denkvermogen ontwikkelen, motoriek ontwikkelen, communicatieve vaardigheden ontwikkelen, gevoel ontwikkelen, eigen persoonlijkheid ontwikkelen enz. Ook al ben ik een aanzienlijk deel van de kennis vergeten, de oefeningen hebben toch vaardigheden opgeleverd misschien wel zonder dat je daar erg in had. Het is dan ook niet belangrijk om te onthouden welke boeken ik heb moeten lezen, welke oefeningen ik heb gedaan en sommen ik heb uitgerekend. Het gaat erom dat ik heb leren lezen, schrijven en rekenen. En niet alleen dat, ik ben ook wegwijs geworden in een atlas, wegwijs geworden in de natuur, wegwijs geworden in de geschiedenis, wegwijs geworden in mijn lichaam... allemaal vrij minimaal en beperkt en met allerlei verdraaiingen, maar er is wel een basis gelegd. Ik zou het allemaal heel anders doen als ik mijn eigen kind zelf zou gaan onderwijzen, maar goed... het heeft me wel die basis gegeven waardoor ik slim genoeg ben geworden om bij dit forum uit te komen... :)

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.780
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan