Vocht in huis

Henry

Member
Ik merk dat mijn huis blootgesteld is aan vocht ,in de woonkamer merk ik dit aan vochtvreters ,op de badkamer aan schimmel aan de kitsranden.Op zolder hangt de was te drogen dus daar is het ook aardig vochtig plus dat daar geslapen wordt.Aangezien ik last van candida heb zou ik wel eens willen weten of dit ook in verband kan liggen met vocht in huis i.v.m schimmels.Hoe lossen jullie vocht problemen op en wat kan het allemaal aan richten op je gezondheid?
 
Henry, schimmels kunnen je weerstand behoorlijk aantasten.
Zorg dat er goede ventilatie is (regelmatig de boel tegen elkaar open) en voldoende verwarmen. Is er ergens een lekkage?
Vochtproblemen in de badkamer is meestal een ventilatieprobleem.
Wim
 
Nee geen lekkage ,de afzuigkap staat ook niet altijd aan met koken vanwege lawaai ,De badkamer deur staat vaak open ,en op zolder hangt de was te drogen.We hebben in ons huis wel mechanische ventilatie ,gek dat deze nooit aan staat bij ons.
 
Het kan zijn dat de ventilatie defect is. Meestal betreft dit dan 1 of meer van de condensatoren die voor de snelheidsregeling gebruikt worden. Als de ventilatie uit staat is het geen wonden dat er te veel vocht in de woning blijft.
Zorg dus dat de ventilatie weer werkt zoals het hoort en vergeet niet dat er ook lucht aangevoerd moet worden, dus roosters in ramen altijd open.
 
ventilatie is niet defect.Ik denk niet dat ik wat aan vochtvreters heb deze pakken het probleem niet aan.Je kunt het misschien wel gebruiken om te meten of het nog vochtig is.
 
gek dat deze nooit aan staat bij ons
Dus niet gek dat er een vochtprobleem is.
Bij veel woningen kan of mag deze niet eens uit (minimaal stand 1).
Als de was droogt komt er ook veel vocht vrij wat waarschijnlijk ook niet goed weg kan.
Er zijn regeltjes bedacht in het bouwbesluit over hoeveel kuub per uur ververst dient te worden. Soms is die mechanische ventilatie aangelegd om daar aan te kunnen voldoen. In de praktijk staat die vaak uit vanwege herrie of trillingen e.d. met luchtproblemen als gevolg.

Wim


 
Bedankt Wim, hoe zou ik het vochtigheidsgehalte het eenvoudigst kunnen meten en hoe hoort het te zijn ?
 
Het vochtigheidsgehalte kun je meten met een hygrometer.
In de winter moet deze minimaal 40% zijn en maximaal 60%. Als het meer dan 60% is dan condenseert het vocht op koude buitenmuren en ramen. Vooral het vochtlaagje op muren (hoeken, de lucht staat daar "stil") bevordert schimmelgroei.

Wim
 
Het probleem wordt door jezelf veroorzaakt:

-als je de afzuigkap niet aanzet vraag je erom.
-was op zolder drogen hetzelfde.
-mechanische ventilatie uitzetten hetzelfde.

Een afzuigkap maakt alleen herrie als ie kapot is of als het afvoer kanaal verkeerd is aangelegd of verstopt zit.
Voor mechanische ventilatie hetzelfde. (denk ook aan de filters)

Raam op zolder open tijdens drogen en de toegang naar de rest van het huis dicht.
Afzuiging in de badkamer?
Wordt er wel eens gelucht? Dat is twee ramen tegen elkaar openzetten.

Klinkt allemaal duur, maar vochtige lucht zorgt juist voor een hoge energierekening.
 
Bedankt ,om het vocht op zolder te verdrijven heb ik op de slaapkamers de ramen open en op zolder het zolderraam zodat het er uit kan trekken.
 
Mijn huis blijft vochtig ondanks centraal afzuigsysteem (wat aan staat en schoon is), ondanks roosters die open staan en ondanks ramen die open staan (bovenverdieping). Zo vochtig zelfs dat hier overal zilvervisjes zitten en de schimmel in de badkamer staat. Mijn vermoeden is dat luchten niet genoeg is maar dat er een structureel probleem is want de kruipruimte is niet droog. Misschien is dit ook in jouw huis aan de hand Henry?
 
Nee heksje dat nu ook weer niet ,moet er zelf wat meer aan doen ,wat ik me dus nog afvraag is of het candida in de hand kan werken ,oa de zichtbare schimmels (kitranden) in de badkamer.
 
Ventilatiesystemen en rooster moeten wel schoon zijn. Ze verzamelen stof en dat hindert de luchtstroom. Vaak is er bij een ventilatiesysteem een motorloze afzuigkap op aangesloten, waardoor er ook vetdeeltjes in de ventilator komen. Hierop zet stof zich vast en vermindert zo de werking van de ventilatie. Ook bij systemen waar de wasemkap niet op het systeem is aangesloten verzamelt zich stof, alleen wat langzamer en makkelijker schoon te maken.

Vocht in de kruipruimte is slecht voor de fundering en de vloer. Dit moet worden aangepakt: als het vocht niet verdwijnt door ventilatie (roosters in de buitenmuren, zo'n 20 cm boven de stoep / grond), dan zal er iets anders moeten gebeuren. De oorzaak opzoeken, bijvoorbeeld een lekkage in de riolering of hemelwaterafvoer, een te hoge grondwaterstand in de wijk, er blijft bij regen water staan op de stoep voor het huis, enz. Kan het probleem niet op die manier worden opgelost, dan kan je zelf nog wel iets doen: een gat graven in de kruipruimte van ongeveer 60 cm diep en daar een lenspomp in zetten. Ik zie dit laatste als noodoplossing.

Als met goede ventilatie het vochtprobleem in de woning niet opgelost kan worden, dan moet er verder gezocht worden naar de oorzaak van het teveel aan vocht. Bij wasdrogen in de woning, veelvuldig douchen en idem koken, kan het zijn dat er extra ventilatie nodig is.
Overigens: de laatste dagen waait de wind uit het oosten en is het vrij droog buiten. Zijn er nu nog steeds problemen?
 
Gerard ,heb alleen een sterk vermoeden dat er veel vocht in huis is.Met koken zijn wel eens de ramen beslagen.Ik zou het wel willen gaan meten.Heb in de afzuigkap 2 metalen roosters deze zijn vettig weet niet goed hoe ze goed schoon te maken zijn ,laatst hebben we ze in de vaatwasser gedaan.Dit heeft wel wat geholpen.Moeten ze misschien een keer vervangen worden ?
 
Zijn de beslagen ramen voorzien van isolerende beglazing? Zo ja, dan is er echt te veel vocht. De roosters kunnen in de vaatwasser als ze van RVS zijn, als ze van aluminium zijn kan je ze in een bak met heet water met veel vaatwasmiddel onderdompelen en dan goed op en neer schudden.
 
het is dubbele beglazing ,met koud weer tijdens het koken wil deze wel een beslaan.Ik ga goed op de afzuigkap letten ,misschien een hogere stand.
 
Volgens mij is de manier waarop tegenwoordig gebouwd wordt het probleem.

In Nederland woonden wij in een oud monumentaal pand aan de dijk. Sommige muren waren regelmatig vochtig. Maar het huis was totaal niet geïsoleerd en zat zo vol kieren dat het totaal geen probleem was.

Volgens mij moet je de natuurlijke ventilatie zo hoog mogelijk houden: dubbel glas er uit, isolatiemateriaal weg halen, tochtstrip verwijderen enzovoorts. Of gewoon niet in zo'n dichtgetimmerd huis gaan wonen. Misschien wat drastisch maar volgens mij wel de oplossing voor veel problemen.
 
Hmm. Dat klinkt als een mannenhuis Aart. Daar wil je alleen zijn als je eigen thermostaat goed werkt. Iets minder drastisch kan vast ook.
En een nieuw huis kan ook te droog zijn. Behalve vochtvreters, worden er ook bevochtigers verkocht. Dus een huis er tussenin! Maar ja, dat is voor de nieuwbouwers onder ons.
Afijn hier in huis hebben we schimmel in de wc, in de douche(ondanks raampje), slaapkamer (wel luchten, niet stoken) en de garage (hangen ook de natte jassen) Grappig genoeg is onze bijkeuken schimmelvrij en daar zijn regelmatig de ramen beslagen. Maar daar is inderdaad wel enkel glas en de zon staat er elke dag op.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.459
Leden
8.646
Nieuwste lid
Marco777
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan