Vlees van dierlijke oorsprong aangetroffen in Belgische supermarkten

ruud

New member
http://tvolen.be/2013/02/11/vlees-van-dierlijke-oorsprong-aangetroffen-in-belgische-supermarkten/

Geplaatst op 11 februari 2013 door Gerard De Rover
Quote:
Er dreigt een nieuw voedselschandaal in ons land, nu bekend raakte dat er vlees van dierlijke oorsprong op de Belgische markt wordt aangeboden. Het Federaal Agentschap voor de Voedselveiligheid (FAVV) overweegt daarom vleesproducten uit de rekken te halen.

Vorige week lekte uit dat diepvrieslasagne van het merk Findus paardenvlees bevatte. Eerder was ook al bekend geraakt dat sommige hamburgers vlees van dierlijke oorsprong bevatten. In Frankrijk, Groot-Brittannië en Zweden werd daarom beslist deze producten uit de rekken te halen.

Ook in België bestaat de kans dat vleeseters zonder het zelf te beseffen dieren hebben gegeten. ‘Daarbij zijn helaas ook echte schattige beestjes, zoals konijntjes, kalfjes en paarden – populaire dieren in de kinderboerderij’, aldus het voedselagentschap. ‘Klanten waren hier niet van op de hoogte. Wij zijn dan ook – net als de bevolking – geschokt dat dit naar boven komt.’

Ook de Boerenbond reageert verbolgen, en garandeert dat bij de productie van Belgische vlees geen dieren gewond of gedood zijn. ‘Wij behandelen dieren net als bijvoorbeeld tomatenplanten. We plukken het vlees er dan wel af, maar het dier blijft leven, net zoals bij het plukken van tomaten de plant niet sterft.’


 
Ik heb het gewoon een paar keer moeten lezen voordat doordrong wat er staat. Vlees komt van levende beesten die we niet doodmaken?

Iedereen weet toch dat hamburgers, frikadellen ed van afvalvlees wordt gemaakt?

Ik ga mijn eigen vlees kweken, groeit blijkbaar vanzelf weer aan na de slacht!

 
Quote:
Paardenvlees aangetroffen in IKEA-bankstellen

Vulling staat niet vermeld in bijsluiter

IKEA bank

Door Dirk-Jan Hoek en Steven van der Jagt • dinsdag 12 februari 2013, 12:21

Meubelgigant IKEA is betrokken geraakt in het grootste meubelschandaal uit de geschiedenis. In tientallen bankstellen zijn sporen van paardenvlees aangetroffen.

Het vlees is gevonden in de Söderhamn driezitsbank en chaise longue, de Sandby tweezitsbank en en de Kivik voetenbank met bergruimte. Op geen van de bijsluiters van deze banken wordt paardenvlees als ingrediënt vermeld. Volgens meubelnorm ISO 9045 mag het dan geen deel uitmaken van de bank.

Een voorlopig onderzoek van het Zweedse ministerie van Veiligheid en Justitie wijst uit dat het vlees via de kapokvulling in de banken terecht is gekomen. De grondstof voor deze kapok wordt geleverd door het Albanese bedrijf Gjuetise, een dochterbedrijf van het Armeense Tonarikian. Gjuetise leverde aan de Italiaanse kapokproducent Casiraghi, dat op haar beurt de kapok leverde aan een Luxemburgse halffabrikatengroothandel via een handelaar op Cyprus. Die had de leverantie weer uitbesteed aan een in Finland gevestigd filiaal van het Bulgaarse transportbedrijf Olgimov. “Als we dat lijntje volgen, hebben we de oorzaak snel te pakken” aldus Kristina Johansson, directrice van IKEA.

De paardenvulling vormt vooral een probleem in landen waar van oudsher een taboe rust op meubels van paardenvlees, zoals Nieuw-Zeeland, Azerbeidzjan en Cambodja. Johansson: “Onze meubels hebben de reputatie cultuuroverstijgend te zijn. Wij nemen deze zaak dan ook uiterst serieus.”

Gedupeerde consumenten kunnen bij IKEA nieuwe vulling ophalen. Die moeten ze wel zelf in de bank plaatsen. Hiervoor wordt een heldere gebruiksaanwijzing bijgeleverd.

http://www.speld.nl/2013/02/12/paardenvlees-aangetroffen-in-ikea-bankstellen/

 
Het is eigenlijk nooit goed om grappen uit te leggen.

Ik heb me echter de afgelopen dagen wel afgevraagd waarom mensen zo verbolgen waren over het feit dat er paardenvlees in hun andere vlees zat.

Ok, een beetje lullig, maar nou niet echt supererg zou ik zeggen.

Terwijl de verontwaardiging werkelijk niet van de lucht was in de berichtgeving.

En toen kwam de grap van bovenstaand artikel voorbij en ik was een soort van opgelucht, omdat ik dacht dat het aan mijn persoonlijke subjectieve opmerkingsgave lag dat het nieuws onterecht gedomineerd leek door dit relatieve non-nieuws van het paardenvlees.

Hoe erg is het nou helemaal dat er paardenvlees door ander vlees heenzit?

Paarden hebben volgens mij vaak een veel beter leven gehad dan de gemiddelde koe.

Voor mij was dit weer het zoveelste voorbeeld van non-nieuws dat voorbij kwam.

Bijna opzettelijk denk ik, dat men dit soort non-nieuws zit te verzinnen om mensen op het verkeerde been te zetten.

 
Het denkbeeld van mensen over voeding vind ik ontzettend krom. We zouden juist blij moeten zijn met dat paarden vlees als mensen zich nou is zouden verdiepen waar het vandaan komt.

we hebben de afgelopen 25 veel welvaart gehad in nederland het kon niet op overal was veel geld te verdienen. veel ouders kochten paarden voor hun kinderen nu het minder gaat met de economie doen mensen massaal afstand van hun paarden vanwege de kosten voor het onderhouden van de dieren Dat een paard onderhouden duur is weet iedereen

de paarden staan vaak het hele jaar buiten en eten gras nu worden ze veel geslacht en in producten verwerkt ik ken een restaurant die verkopen biefstuk van koeien en biefstuk van paarden de koeien staan zowat altijd binnen en krijgen shit voeding en de paarden staan het helen jaar buiten in de frisse lucht en eten gras ik heb gesproken met de eigenaar van het restaurant en hij vertelde mij dat de mensen bijna altijd voor het koeien biefstuk gaan en hij het paarden biefstuk moeilijker verkoopt.

Het koeien biefstuk is zelfs nog duurder dan het paarden biefstuk volgens hem is het paarden biefstuk veel gezonder omdat de paarden buiten lopen en gras eten maar doordat het denkbeeld over voeding van de mensen zo krom is verkoopt hij veel minder paarden vlees dan koeien vlees.

 
Mijn schoondochter die stapelgek op paarden is van kleinsaf vond het heel erg, niet zozeer het feit dat er paard gegeten wordt door mensen, maar zijzelf wil geen paard eten en dat kan je nu niet zeker weten, want je wordt bedonderd zegt ze.

Dus voor haar was het wel schokkend.

Quote:
Voor mij was dit weer het zoveelste voorbeeld van non-nieuws dat voorbij kwam.

Bijna opzettelijk denk ik, dat men dit soort non-nieuws zit te verzinnen om mensen op het verkeerde been te zetten.



ikzelf had zoiets als de quote hierboven, wtf komt dit vandaan?!

 
Ik zou er niet van uit gaan dat paarden heel gezond zijn. Ze worden veel gevaccineerd en ontwormd. Veel paarden krijgen medicijnen toegediend omdat ze bv kreupel zijn, zoals zware pijnstillers.

Wat ik het meest slecht van de zaak vind is dat wat er op de verpakking staat niet in zit, nu is het paarden vlees maar wat nog meer.

Weer een reden om niets uit een pakje te kopen.

 
In Engeland, Ierland en de Verenigde staten, wordt het eten van paardenvlees maatschappelijk niet aanvaard. Joden mogen vanuit hun geloofsovertuiging geen paardenvlees eten.

In Azië doen ze niet zo moeilijk om paard op het menu te zetten.

Als het aangetroffen paardenvlees in de producten niet afkomstig is van landen waar paarden worden gefokt voor het vlees, dan zal het restvlees betreffen van meestal oude paarden.

Kan me voorstellen dat mensen het geen prettige gedachte vinden, dat er in hun portie rundvlees, ook de restanten van een oud paard verwerkt zijn.

En al helemaal niet, als dat ook niet op de verpakking van het product te lezen is.

Daarnaast heeft Dudink gelijk, met zijn stelling dat er veel vergif in paardenvlees kan zitten.

Een koe uit de bio industrie krijgt in haar leven diverse vaccinaties toegediend, alsmede preventie antibiotica.

Een paard wordt geacht langer mee te gaan dan een koe, en krijgt in zijn leven dan ook meer vaccinaties ingespoten. Als het dus oud paardenvlees is wat er in die rundvlees producten verwerkt is, zal dat de gezondheid van die producten vast niet positief beïnvloeden...

 
Paarden in de sport worden minimaal 1x per jaar gevaccineerd. Paarden uit de harddraverij en dat zijn er heel veel worden minimaal 2x per jaar gevaccineerd en meestal ook nog voor meerdere ziektes influenza, tetanus en rhino. Dit betreft dan wel de Nederlandse paarden.

Vooral de paarden uit deze sector belanden vaak bij de slager voordeel is wel dat dit al gebeurd rond de 5 a 6 jaar.

 
Veel paardenstallen stellen ze verplicht, evenals de wormenkuren. Dit gaat nog steeds uit van het achterhaalde concept van 'herd immunity' (de complete kudde is pas beschermd als ook ieder dier is ingeent). Of de paardenbezitter ze legaal kan weigeren, weet ik niet, maar de sociale druk is erg hoog, omdat dit het 'beleid' is van de stal.

Mike

 
Zonder inentingen kun je ook niet naar de rijvereniging en al helemaal geen wedstrijden rijden.

 
ufo, biologische dieren die opgegeten worden worden die ook gevaccineerd?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.472
Berichten
501.616
Leden
8.633
Nieuwste lid
Tarabya
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan