Vlees en wild

Godsgeschenk

Well-known member
Hallo mensen,

Ik open hier een nieuw topic, omdat ik niet kon vinden waar ik het onder kon plaatsen. Waarschijnlijk had het wel gekund, maar heb ik niets passends gevonden. Sorry bij voorbaat.
Mijn vraag is welk wild vlees is echt wild en wat kun je in de wildtijd goed eten:
Is dat alleen nog haas en ree?
Hoe zit het met wildzwijn en wilde gans en kwartels, fazant en patrijs, wilde duif, wilde eend, wild konijn? Is dit echt wildvlees of wordt ons iets op de mouw gespeld?
Waar kun je zoiets goed kopen?
Is een polier te vertrouwen of is dat hetzelfde principe dan bij een slager?
Is het zinvol om uit te zoeken waar een WBE (wildbeheereenheid) zit en het daar te halen?
 
Dank je Cholesteroliscool.
Ja, daarom ook mijn vraag. Waar kan ik gaan. Ik heb geen Franse kennis met een jachtgeweer en wil toch graag goed wild eten. Zijn er toch mogelijkheden?
 
Duitsland! Ja, ik zou eens in Aken of grensgebied kunnen kijken. In Vaals is ook al veel bos. Maar ja, om met vlees te gaan slepen. Het zou dus fijn zijn als het in M'tricht of omgeving beschikbaar zou zijn.
Om toch even terug te komen op mijn vraag boven:
Mijn vraag is welk wild vlees is echt wild en wat kun je in de wildtijd goed eten:
Is dat alleen nog haas en ree?
Is het zinvol om uit te zoeken waar een WBE (wildbeheereenheid) zit en het daar te halen?
 
Ja Mike, dat weet ik nog toen ik er woonde. Misschien ook wel de Real?!? Ook trouwens bij de Edeka. In de link van Colesteroliscool stond dat de Plus ook echt wild verkoopt. Is dat waar?

Is ree en haas wel altijd goed? En als ik naar een jager stap?
Trouwens toen in nog in DE woonde, at ik heel veel wild vlees, en heel eenvoudige restaurantjes/boshutjes hadden echt wild vlees. Je kon er oma's keuken eten.
Ja, dat mis ik wel heel erg. In het Schwarzwald had je echte 'wald'keuken en de wildgerechten waren ongelooflijk lekker.
Snik.....ik mis het nog steeds...gaat dat dan nooit over?
:-(
 
Wild was vroeger al voedsel voor de zogenaamde "elites".
Zij noemden het jagen en wanneer het klootjesvolk ging jagen was het ineens stropen.
Deze moesten zich maar voeden met zult of balkenbrij.
Er is nog geen zak veranderd wat dat betreft.
Ree/hert is veelal kweek uit Nieuw-Zeeland, haas is moeilijk te kweken net als wild zwijn dus daar zit je wel goed denk ik.
Ik heb geen ervaring met WBE maar vermoed dat de afname daar ook wel is "geregeld".
Maar je kunt het altijd proberen.
 
Dank je.
In de tekst uit jouw link staat:
Wie elders voor haas, ree of wild zwijn kiest, weet zeker dat hij goed ziet. Deze dieren zijn moeilijk in hokken te houden.
Daar lees ik dus uit dat ree ook in orde is. Of het daadwerkelijk zo is, weet ik natuurlijk niet.
 
http://www.slagerijvandergeer.nl/
een geweldige slager, die alles van het dier zelf verwerkt, zelf de dieren uitzoekt, alles is graasvlees, Hereford Rund, Heideschaap, eten dus uitsluitend grassen en kruiden. En ook varken en kip loopt altijd buiten maar worden wel bijgevoerd. Kijk eens op zijn website, het is heel redelijk geprijsd en wordt bij aanschaf van minimaal 100 euro gratis thuisbezorgd 1x per maand.
 
Bij ons in de weilanden zie ik af en toe ook jagers lopen, ze schieten de hazen neer. Maar in de landerijen om die weilanden zien we regelmatig gifwagens rijden. Vooral over de bietjes die voor een supermarkt worden gekweekt. Deze week werd het grasland naast ons doodgespoten, er zullen wel weer bloembollen op komen, nog meer gif. Dat weiland dat nu doodgespoten is werd eerder na elke maaibeurt voorzien van kunstmest, wil jij dat haasje nog eten? Dan ben je zelf het haasje.

Je moet wel heel goed weten waar het wild dat je wilt eten vandaan komt.

Lia
 
Dus dan misschien beter wild wat in het bos loopt.
Goh, ik dacht dat haas ook in het bos liep en dat alleen konijn op de velden liep.
We moeten dus heel erg uitkijken.
Ik heb het boek 'Slik je dat' gelezen en ga het nog eens lezen omdat het zo interessant is. Dan koop je werkelijk niets meer in de supermarkt en misschien ook niets meer in de biowinkel, maar alleen vers van een bioboer en vlees van de boerderij waarvan je weet welk vlees hij heeft. Het is werkelijk een zeer aan te raden boek:
http://www.bol.com/nl/p/slik-je-dat/9200000048037991/
 
de bietjes worden op dit moment gerooid en gaan op weg naar de supermarkt, eet smakelijk.

Lia
 
Leuke aflevering!

Nikko en Tom bezoeken De Wilde Slager voor een unieke les over wild!​



En voor wie op jacht is naar wild vlees, deze website kwam ter sprake in de video:
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.626
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan