vlees beginnen te eten nadat je het compleet ontwend bent

clara

New member
Hallo allemaal,

Ik ben er dankzij dit forum achter dat ik waarschijnlijk een 'verplichte vegetariër :wink:' ben, maar ook dat het toch eigenlijk wel heel goed voor je gezondheid is om veel te eten. Aangezien ik op dat gebied wel wat hulp kan gebruiken, ben ik biologisch grasgevoerd vlees aan het overwegen. Probleem is alleen dat ik letterlijk en figuurlijk over mijn nek ga van de gedachte dat ik het moet eten. (zie daar: de verplichte vegetariër!). Ik weet dat er hier nog meer mensen zijn die weer begonnen zijn met vlees eten na een periode zonder.

Ik ben benieuwd hoe dat is verlopen? Hoe smaakte het, kreeg je het weg? Hoe heb je het weer opgebouwd, welke gevolgen had dat? Waar ben je mee begonnen, hoeveel en hoe vaak? Kortom, hoe laat je je lichaam weer langzaam wennen aan het eten van vlees?

Ik ben erg benieuwd naar jullie tips en ervaringen!!

 
Hallo Clara,

Twee maand geleden ben ik weer vlees gaan eten, na 35 jr. zonder vlees en 25 jaar zonder vis. Dus de laatste 10 jr eet ik weer vis, misschien dat daardoor de vleesconsumptie makkelijker is.

Vlees staat me niet tegen en ik merk (en dat vond ik best grappig), dat ik het wel weer lekker vind. Ik ben begonnen met kleine porties, 35 gram en zeker niet iedere dag. Inmiddels kan ik iets meer eten. Biefstuk spreekt me (nog) niet aan, maar gehakt runderlever en verse worst is aangenaam naar binnen gegleden.

Ik merk wel dat het nog niet in 'mijn systeem' zit, want soms vergeet ik het gewoon een paar dagen....en ineens denk ik dan weer, 'oja ik zou weer vlees gaan eten'.

Misschien helpt het jou om eens op de site van poekie de recepten te lezen en te beginnen met beestenbottenbouillon. www.voedingisgezondheid.nl

Succes en vooral ...eet smakelijk... :wink: :P

Miek.

 
"verplichte vegetariër" houdt in dat je geen vlees meer kan verteren, maar ik zie een (mislukte) :wink: staan.

Is het bij jou kunnen of zit het vooral in je hoofd?

Als je vlees niet kan verteren dan zou ik dat aanpakken.

o.a. met kefir en zeezout (daar is genoeg over geschreven, niet echt mijn gebied, vlees is een van de weinige dingen waar ik geen problemen mee heb gehad) :-)

 
Ik denk allebei, JP.

In mijn lijf omdat ik het ooit geprobeerd heb en mijn maag en darmen helemaal op tilt sloegen. In mijn hoofd omdat ik nu misselijk wordt bij de gedachte, er weerstand tegen voel en het niet wil proeven.

Volgens Mike zijn dit allebei tekenen van verplicht vegetarisme. Je lijf is er niet klaar voor eiwitten te verteren en stuurt daarom dit signaal naar je hersenen "niet lekker eet dit niet". Als ik het goed begrijp. Ik wil nu beginnen met kippenbouillion.

Miek, het in mijn systeem krijgen zal inderdaad ook nog lastig worden.

 
Om het beter te kunnen verteren:

Drink elke ochtend 2 glazen water met sole en appelazijn. Het zout en de appelazijn zorgen voor meer maagzuur, meer maagzuur zorgt voor een betere vertering van de eiwitten in het vlees.

En inderdaad met kleine porties beginnen. Ook de leverworst is niet te versmaden en eigenlijk min of meer 'voor verteert'.

Je zou ook kunnen beginnen met kleine beetjes gehakt, rul bakken en je groentes wokken, dan door elkaar mengen, kom je niet alleen vlees tegen. Een mengsel is misschien beter weg te krijgen.

Lia

 
Ik ben na 10 jaar vega begonnen met salami worstjes. Die vond ik als kind altijd lekker, niet die supermarkt salami, maar de ambachtelijke luchtgedroogde worstjes zoals je die in Zuid-Europa krijgt. Ik heb toen geen last gehad van mijn spijsvertering of misselijkheid, ik heb ervan gesmuld. Wat ik hiermee wil zeggen is kies iets uit wat je vroeger lekker vond of nog goede herinneringen aan hebt, iets waar het water je bij in de mond loopt. Als iets je niet smaakt/tegenstaat worden er geen spijsverteringsenzymen aangemaakt.

Mijn kinderen eten ook niet zo graag vlees maar lusten bijvoorbeeld wel gehaktballetjes en spekjes of gehakt door de saus. Kippenbouillon is wel een veilige keus als je er echt weerzin tegen hebt.

 
Toen ikzelf in 2009 na 19 jaar vegetarier te zijn geweest het roer omgooide, gooide ik meteen moddervet rundergehakt in de pan. Dit leidde tot 2 dagen verstopping! Toen heb ik een andere strategie gevolgd: ik ben hele dunne plakjes magere rosbief gaan eten op Menno-brood. Dit 'pakte' gelukkig wel, uitstekend zelfs! Door dit een tijdje vol te houden, ging ineens dat moddervette gehakt er wel prima in en sindsdien kan ik letterlijk alles verteren!

Mike

 
Misschien kan je het beste beginnen met vlees dat op nepvlees lijkt: van vega-burger naar hamburger, van soja-worstjes naar echte knakworstjes, van quornstukjes naar kipfilet, van nierbonen naar echt nieren... :mrgreen:

Ik grap er nu een beetje mee, maar misschien kan je beginnen met kleine beetjes gehakt (helemaal uit elkaar roeren) of kipfilet heel fijn snijden of fijnhakken. Ik heb een tekst geschreven die je misschien wat vooruit kan helpen in het verteren van vlees:

Het verbeteren van de spijsvertering

 
Wouuu mike, dan had je zeker ook veel galstenen of niet ? na die 19jaar.?

En mike in de 5 maanden dat jij de lever galblaas zuiveringen deed

at je toen ook tussen door gewoon vlees,vet,rauwe melk ????

 
Toen (2008) was ik nog vegetarier. Vegetarisme is een recept voor galstenen. Ikzelf heb dat jaar maar liefst drie (!) galkolieken gehad, die me 20 helse minuten op de WC opleverden, waar ik lijkwit uitkwam. Wat er uiteindelijk uitkwam, was zwartgroene galslijk die de boel had versperd. En ik mag nog van geluk spreken dat het eruit kwam, anders was ik linea recta met de ambulance vertrokken naar het ziekenhuis en hadden ze zonder pardon mijn galblaas eruit gesneden!

Mike

 
Oke mike ,maar raad je mensen niet aan om in de periode van de levergalblaas zuiveringen alkalisch (basisch) voedsel te eten zoon 5 maanden???

want ik ben nu ook al zoon 4 maanden bezig met zuiveringen maar merk dat ik nog wel verstopt zit met galstenen en eet tussen door alleen maar wapf ???

 
RobinAlexander, ik eet sinds 8 maanden wapf, gedurende 2 jaar ben ik nu meer dan 12 zuiveringen verder, doe bijna dagelijks de milde zuivering en nog ben ik niet schoon en scheidt ik stenen uit. Op het moment dat ik te weinig of overdag een aantal uren geen vet eet dan verstopt de boel. Flesje slagroom drinken en alles stroomt binnen vijf minuten weer door. Je hebt mensen die na een paar zuiveringen galsteenvrij zijn. Je hebt mensen, zoals ik. Te veel op hun lever hebbend en veel te weinig hun gal gespuwd. Die doen er blijkbaar wat langer over :wink:

 
Ja goed stuk ik heb het gister gelezen

maar ik heb je ook wel is horen zeggen dat het voor sommigen mensen beter is eerst af te breken en paar weken en dan opbouwen ???

 
Een vegetarisch of zelfs veganistisch protocol kan een therapeutisch nut vervullen, maar dient hooguit 1 maand te worden aangehouden. Het mooie van WAPF is dat je 70% opbouwend eet en 30% afbrekend. Je ontgift dus, terwijl je tegelijkertijd de juiste bouwstoffen binnen krijgt!

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.514
Berichten
527.285
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan