Vitiligo

Vitiligo wordt daarin opgenoemd als aanwijzing en symptoom van B12-tekort.

Hoi Spal, ja b12-tekort is misschien weer een gevolg van maagzuurtekort.
 
Ik moest nog denken aan een artikel op NaturalNews. Hierin wordt uitgelegd dat de term 'redneck' afkomstig is van een tekort aan B-vitamines, waardoor je nek rood kleurt door de zon:

http://www.naturalnews.com/023580_disease_nutrition_corn.html

Redneck is een term voor blanken. Blanken hebben dus vaak voedungstekorten, waaronder B-vitamines. Zou een tekort aan vit. B de huid roze kleuren als standaardkleur en rood doen verbranden in de zon?

Mike
 
ik vindt het wel opvallend dat ik er steeds meer mensen mee rond zie lopen, ook relatief jonge mensen met bv hele verkleuringen in het gezicht, al zijn het meestal de handen.
 
@Lievergezond

Maagzuur tekort kan een oorzaak zijn echter de weg die b12 aflegt om uiteindelijk in de cellen te worden opgenomen is complex. Er kan op meerdere punten een hindernis zijn.

Uit het boek 'Is het misschien vitamine B12-tekort?:

De weg van b12 ziet er zo uit:

B12 in je voedsel is gebonden aan dierlijke eiwitten
Deze moeten eerst daarvan losgemaakt worden
Daarvoor gebruikt het lichaam een enzym (pepsine)
Dit enzym kan alleen in voldoende mate worden aangemaakt als er in de maag genoeg maagzuur is

De maagwand produceert ook een eiwit, intrinsieke factor
Dit eiwit vind zijn weg naar de darmen voor gebruik in een later stadium van het proces

Andere eiwitten, R-binders, voeren b12 de dunne darm in

In de dunne darm hecht intrinsieke factor zich aan b12
Dit gaat dmv weer een ander eiwit, proteasen (eiwitsplitsende enzymen)
Dit eiwit voert de verbinding b12/intrinsieke factor naar het laatste deel van de dunne darm (kronkeldarm)

De cellen in de wand van de kronkeldarm (ileum) bevatten receptoren
Deze receptoren hechten zich aan de verbinding b12/intrinsieke factor en trekken het de bloedbaan in

In de bloedbaan voert een ander eiwit, transcobalamine II, vitamine b12 naar verschillende delen van het lichaam.

Een overschot wordt afgevoerd naar de lever en daar opgeslagen.





 
Zowel mijn opa aan moederskant als de broer van mijn moeder plus mijn moeder zelf hebben ataxie. Ze lopen en praten alsof ze teveel gedronken hebben. De laatste jaren gaat het bij mijn moeder wel erg hard bergafwaarts. Vandaar dat ik op zoek ben gegaan naar de oorzaak van deze aandoening.

In mijn zoektocht ben ik uitgekomen op B12-tekort.
Kennelijk is het in de familie aan moederskant een erfelijke kwestie. Genen die een predispositie hebben. Daarnaast is het voedingspatroon van mijn oom en mijn moeder er een dat voornamelijk gebaseerd is op granen, aardappelen en wat groenten.

Mijn opa is uiteindelijk gestorven op 95-jarige leeftijd omdat hij gestikt is. Op den duur is vanwege deze aandoening slikken niet meer mogelijk.

Dit is het voorland van mij moeder. Ik praat als brugman om haar te laten inzien dat het niet nodig is in haar vaders voetstappen te treden. Tot nog toe tevergeefs.

Aangezien ik nu de conclusie kan trekken dat B12-tekort in mijn familie voorkomt en ik al van kleins af aan aanwijzingen heb van een tekort (vitiligo), ben ik voornemens om mijn b12-gehalte te laten opmeten.

Ik had de indruk dat de aanmaak van maagzuur bij mij weer in orde is.
Hoe het verder op is met de eiwitten en enzymen of receptoren die een rol spelen bij b12-opname weet ik niet.
 
Symptoom van een verlaagd cortisolgehalte: toename van witte, pigmentloze vlekjes op de huid/hyperpigmentatie van de huid. Bron: Alles draait om je hormonen, Rineke Dijkinga, p. 274
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.906
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan