Vitamine K toedienen vlak na geboorte baby

G

Guest

Guest
Hoi allemaal,

Ben ik weer...

Ik wist al dat het de gewoonte is om naast de borstvoeding de baby extra vitamine K en D toe te dienen, omdat dit te weinig aanwezig zou zijn in de borstvoeding en het erg belangrijk is voor de stolling van het bloed. In kunstvoeding is al kunstmatige vitamine D en K toegevoegd.

Nu kwam ik er laatst achter dat verloskundigen ook vlak na de geboorte de baby vitamine K toedienen.

Als ik (de moeder) borstvoeding ga geven en ik voldoende boterolie, levertraan e.d. eet, kan ik toch zonder zorgen de extra toediening van kunstmatige vitamine K en D weigeren?

Wil toch graag even weten hoe jullie daar in staan... onzeker als ik toch blijkbaar ben :oops:

 
Ik heb begrepen dat die vitamine K helemaal niet zo goed is om te geven .

Misschien weet iemand hier op het forum er meer over .

Mijn dochter geeft het in ieder geval niet aan haar borstgevoede dochters .

 
Ik ben bij de eerste na een heel lange bevalling in het ziekenhuis terecht gekomen en heb me daar met hand en tand moeten verweren dat ze mijn baby geen vitaminen zouden geven. De tweede bevalling is wel thuis gelukt en toen heb ik ook niks gegeven. Maar ook in het ziekenhuis mag jij dus echt zelf beslissen wat je je baby geeft of laat geven, er is niks verplicht ook al zullen ze niet vaak meemaken dat iemand zoiets in vraag stelt.

Vitamine K zit níet te weinig in de borstvoeding. Er worden elk jaar een aantal babies geboren met een bloedstollingsziekte. Deze babies zijn ziek en zijn wel gebaat bij extra vitamine K, omdat ze dit van nature niet genoeg hebben. Deze kinderen zouden bloedingen kunnen krijgen zonder extra vitaminen en omdat ze er zo vroeg mogelijk bij willen zijn krijgen alle babies tegenwoordig die vitaminen aangeboden. Als jouw kind geen bloedstollingsziekte heeft heeft het ook geen extra vitamine K nodig. Je zou het ook nog kunnen overwegen bij kinderen die een heel zware lange bevalling achter de rug hebben en kneuzingen hebben omdat ze bijv gehaald zijn met de zuiger. Maar een gezond kind dat met een normale bevalling geboren wordt heeft geen vitamine K nodig.

Er is ook nogal verschil in wat voor druppels, druppels met suiker of andere toevoegingen. Je kan er vast ook meer over lezen op www.borstvoeding.com

 
Hoi,

Bedankt voor jullie reacties! Dat bevestigt mijn gevoel.

Ik lees nog even verder op die site.

Groetjes!

 
Er bestaan schijnbaar verschillende varianten van de vit k druppels. Wij kregen voor onze baby deze aangeboden: http://www.kompendium.ch/prod/pnr/4702/de?Platform=Mobile Zit Vit K1 in, maar ook andere stoffen, onder meer lecithine. Wij hebben geweigerd. Volgens de verloskundige bestaan er ook varianten waarin niet de synthetische, maar een andere vorm van vit K zit (?), maar die had ze niet. Vraag me ook af wat daar dan verder weer bij in zit.

Blijkbaar kun je zelf in de late zwangerschap brandnetelthee gaan drinken ter inname van K1: http://www.thehealthyhomeeconomist.com/skip-that-newborn-vitamin-k-shot/

 
Ik kan mij niet meer herinneren of ik toestemming heb gegeven om na de geboorte van mijn kinderen dat eerste shot vitamine K te geven. Volgens mij bij de eerste wel en bij de tweede niet. Ik kan me wel herinneren dat ik geen vitamine D heb gegeven de eerste 6 maanden en vitamine K (die je daarna zelf ook 'moet' geven) heb ik speciaal laten maken op basis van olijfolie omdat de normale op basis van pinda-olie was en dat wilde ik niet.

Nu zou ik helemaal niks meer geven, maar toen werd ik nog bang gemaakt.

 
Quote:
vitamine K (die je daarna zelf ook 'moet' geven) heb ik speciaal laten maken op basis van olijfolie omdat de normale op basis van pinda-olie was


Dat is dus plantaardige K1 en daar heb je niets aan. In gefermenteerde levertraan zit de wel bruikbare K2.

Mike

 
Daar wist ik toen niks vanaf, heb ook alle winkels afgezocht naar natuurlijke vitamine D maar dat kon ik niet vinden. Niemand die ook iets zinnigs kon vertellen.

In de winkel ook eens van solgar multi voor kinderen met vitamine D2 gekocht, gevraagd wat het verschil was met D3. Ze wisten het niet en hebben gebeld met Solgar en die gaven aan dat D2 beter opneembaar was. Solgar geloof ik dus ook nooit meer.

We zitten nu gewoon aan de goede levertraan, eindelijk, helaas heel wat jaren later dan ik had gewild.

 
Ook D2 is een niet-opneembare plantaardige variant. Zowel K2 als D3 zitten in gefermenteerde levertraan. Het perfecte supplement voor baby's dus!

Mike

 
Ik wilde het vandaag gaan bestellen. Maar welke moet ik dan hebben, de Royal of de fermented CLO?

En daar zit dan dus voldoende vitamine D in?

 
De Blue Ice Royal is een combinatie van koudgeslingerde boterolie en gefermenteerde levertraan. Dit is de synergetische combinatie die Weston Price ontdekte, waarbij de boterolie en levertraan elkaars werking versterken.

Mike

 
Hallo,

Momenteel zit ik in mijn 37ste week van mijn zwangerschap en ben me aan het verdiepen in de vit. D en K, die ze bijna standaard geven aan pasgeboren kinderen. Zelf slik ik al de levertraan/ boterolie van Bleu Ice Royal en ik lees hier dat dit ook prima is voor de pasgeboren baby.
Nu heb ik hier nog een vraag over:
Ik zelf slik de capsules, wat gebruik je voor de baby.
En hebben jullie ervaring met het geven van de olie? Accepteren de kinderen deze heftige smaak? En hebben jullie tips voor het toedienen van de olie?

Ik zie uit naar een reactie!

Groet!
 
Belangrijk is dat moeder (die borstvoeding geeft) juiste waarden in bloed heeft en dus ook in BV zit.

Voor Vit K shots na geboorte lees dit: http://www.thehealthyhomeeconomist.com/skip-that-newborn-vitamin-k-shot/

Voor wat betreft die levertraan, je kunt deze op de billen smeren van de kleine, dat neemt prima op. Uiteraard een baby nooit zomaar in mondje stoppen, pas als ze eerste hapjes eten kun je het met vaste voeding geven.

Anders via gekolfde melk via de fles of WAPF formula, daar zit het standaard in, samen ook met boterolie.
 
@Gerard, WestonPrice.org zegt dat babys vanaf 3 mnd Levertraan mogen (1/2 tl) en enkel de levertraan zonder smaakje. Neem zelf 2 tl p/d (borstvoeding)
Mijn kindje is getint

Wat is jouw mening hier over?
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.672
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan