Vitamine D

Ikie

New member
Tot 2 jaar geleden slikte ik 5000 IE vitamine d3 per dag. Door dit forum ben ik overgestapt naar de Blue Ice Royal en slik zoals voorgeschreven 1 capsule per dag.

Daarnaast heb ik een tuin en ben daar vaak in de volle zon aan het werk.

Dus dacht ik dat zit wel goed met de waarde.

Nou...niet dus. Midden in de zomer, vaak in de zon en slikken van 1 capsule geeft nu na bijna 2 jaar een waarde van 53. Dit is laag normaal. Aan het vet gehalte zal het niet liggen, ik neem de capsule altijd bij de vette yoghurt.

Aangezien er bij ons nu best wel veel potten door heen gaan en de prijs per pot omhoog schiet wordt het wel een erg dure aangelegenheid om allemaal 2 capsules per dag te gaan slikken.

Wat ik vooral wil benadrukken is dat je niet blindelings moet vertrouwen op het feit dat je wel een goede waarde zal hebben want je slikt Blue Ice Royal!

Wat gebruiken jullie en wat is de laatst gemeten waarde?

 
Hallo Wim, ik ken mijn huidige, persoonlijke vitamine d-waarden niet, maar ik gebruik een uvb-lamp https://www.fatsforum.nl/topic/lichttherapie om de dag 15 min: deze heeft als voordeel dat je niet alleen vitamine d zelf aanmaakt via de huid (je omzijlt de spijsvertering zo), maar ook stikstof (voor zeer veel dingen goed in je lijf zoals tegen hart- en vaatziekten), melatonine (ik slaap er erg goed op) en zwavel (goed voor o.a. de ontgiftiging).

 
Hoi Wimck.

Mijn waarde is laatst ook gemeten, die was 59. Maar ik gebruik de levertraan nog niet zo lang, en had toen nog niet zoveel in de zon gezeten. 1 capsule is inderdaad te weinig: om de juiste hoeveelheid binnen te krijgen. 1/2 teaspoon (Amerikaanse hoeveelheid) staat voor 4 capsules. Ik gebruik 1 teaspoon, dat zouden dan 8 caps. moeten zijn.

 
Ik was ook gestopt met het slikken van vitamine D3 druppels (2000 IE per dag). Een hele tijd de UVB-lamp gebruikt met daarnaast 2 levertraancapsules (Blue Ice Royal) per dag.

Vitamine D3 waarde schrikbarend laag. Namelijk 35.Ik ben me dan ook dood geschrokken. Dat was na deze winter waarin ik me heel slecht heb gevoeld. Op een gegeven moment dacht ik zelfs, ik lijk wel depressief. Nou, geen wonder. Ik neem momenteel weer vitamine D3 druppels in (4000 IE) per dag.

Maar ik vind dat best linke soep, ik ben niet zo voor de supplementen, maar ik weet helaas geen beter alternatief.

 
In de zon zijn heeft nogal wat voordelen: Er wordt vanzelf D3 aangemaakt, het voelt lekker, is ontspannen en je blijft lekker warm.

Om via zonlicht voldoende D3 te krijgen, moet de huid het natuurlijke vetlaagje hebben. Douchen en wassen halt dit laagje weg. Ook na het zonnebad de vetlaag laten zitten, de opname heeft enige tijd nodig. Mensen wassen zich over het algemeen veel te vaak. Gebruik geen zeep en geen deo of andere chemie op je huid.

 
Ik heb een paar jaar geleden een onderzoekje gedaan naar vitamine D waarden.

Van 5000 gemeten waarden (niet 5000 personen!) heb ik een indeling gemaakt met waarden <50, tussen 50 en 100, tussen 100 en 150 en > 150. Ook de leeftijd heb ik daar bij gezet. De samengevatte resultaten:

van alle 5000 uitslagen was 73,8% < 50,

slechts 10 (0,2%) van de uitslagen was >150

24,4% zit tussen de 50 en 100

1,6% zit tussen de 100 en 150

Bij de mensen tussen de 20 en 40 zit 79% onder de 50

Verder valt op dat de mensen die ouder zijn dan 80 het minst slechte gehalte hebben.

Zou dit betekenen dat die mensen waarschijnlijk altijd al hoog hebben gezeten in de waarde en daarom deze leeftijd hebben kunnen bereiken?

Het is al vaker gezegd, dit is een zwaar onderschat probleem.

 
magnesium is nodig voor de opname van vit D, als je veel stress ervaart dan zou je zeggen tekorten magnesium, waardoor de vit D slecht wordt opgenomen?

klinkt logisch dus @Gerard

 
Voor alle duidelijkheid, ik heb een binnenberoep. Maar als het even kan zit of werk ik in de zon.

Vanaf Maart dit jaar ben ik met een klusje op het dak van mijn huis bezig en zit vanaf die tijd dus bovengemiddeld veel in de zon.

Dat is ook de reden dat ik toch wel ben geschrokken van mijn waarde.

Ook magnesium gebruik ik al lange tijd, dit smeer ik 2X per week ruim op mijn huid.

Zelf had ik het idee dat het wel goed zat en de reden van het plaatsen van dit bericht is dat je er dus niet automatisch van uit moet gaan dat het met je vitamine D waarde wel goed zal zijn.

 
@ Wimck: Werk je op het dak zo veel mogelijk met bloot bovenlichaam? Op de rug is er meer wet op de huid en werkt de aanmaak erg goed. Niet verbranden natuurlijk.

Vergeet ook niet dat D in verhouding moet zijn met A en dat er ook E en K2 - 7 voldoende moet zijn.

Eet je lever?

 
Hoeveel vit. D wordt er dan geadviseerd zou een mens dan moeten hebben?

 
hier kun je veel info vinden over vitamine D.

Alle persoonlijke adviezen waardeer ik maar mijn boodschap is allereerst bedoeld als waarschuwing aan alle lezers van dit forum om hier vooral veel aandacht aan te besteden en als je kans ziet de waarde te laten bepalen doe dat dan.

 
Toch nog wel een persoonlijk tintje met de reden waarom ik extra aandacht heb voor vitamine D: op 10 jarige leeftijd ben ik geopereerd aan ernstige vergroeingen aan de onderbenen. Dit was zo erg dat ik dreigde in een rolstoel terecht te komen.

Tijdens 2 operaties hebben ze een stuk uit mijn onderbenen gezaagd en daarna de 2 delen weer met platen en schroeven aan elkaar gezet.

Oorzaak? Rachitis of ook wel engelse ziekte genoemd!!

Die platen en schroeven heb ik nu nog steeds maar het feit dat ik op het dak aan het werk ben geeft wel aan dat ik behoorlijk mobiel ben :D

En de eerste 10 jaar van mijn leven heb ik in de polder gewoond en was een buitenkind. Iets anders dan buiten spelen kenden wij nauwelijks. Vers vlees van de boer naast ons en van koeien die meest buiten liepen. En de beste kaas van Nederland komt uit het dorp waar ik ben opgegroeid.

Melk werd zo bij de boer uit het vat getapt en rauw gedronken.

Blijkbaar heeft mijn lichaam moeite met de opname van vitamine D (en wie weet wat nog meer?)

 
Een heel verhaal op Wikipedia over vit. D. Lijkt me voor mij wel zinvol om dat te laten kontroleren. Ik ben over de 70 en heb darmklachten en nu ook rugklachten sinds 14 dagen. Minstens 20 jaar geleden heb ik een foto laten maken en dat was licht versleten. Mijn rug ging verder altijd wel goed. Ook wel eens botdichtheid laten meten. Is niet denderend.

Als je dan het verband van vit D ziet op het hele gestel dan zal een beetje extra vit D zeker geen kwaad kunnen.

 
Het volgende verhaal van Food en Mood evenals het verhaal van Wimck hierboven is me goed bijgebleven:
Quote:
Ik was ook gestopt met het slikken van vitamine D3 druppels (2000 IE per dag). Een hele tijd de UVB-lamp gebruikt met daarnaast 2 levertraancapsules (Blue Ice Royal) per dag.

Vitamine D3 waarde schrikbarend laag. Namelijk 35.Ik ben me dan ook dood geschrokken. Dat was na deze winter waarin ik me heel slecht heb gevoeld. Op een gegeven moment dacht ik zelfs, ik lijk wel depressief. Nou, geen wonder. Ik neem momenteel weer vitamine D3 druppels in (4000 IE) per dag.

Maar ik vind dat best linke soep, ik ben niet zo voor de supplementen, maar ik weet helaas geen beter alternatief.

(zie hierboven).

En nu ben ik een filmpje aan het kijken over diabetes type I: een vitamine-d-gevoelige ziekte: #t=47

Wat er in het filmpje gezegd wordt is dat het geven van levertraan volgens metingen in Finland de diabetes type I significant veel minder goed kon voorkomen dan vitamine d3-toediening.

Zie meer uitleg over de presentatie van de spreker, Frank C. Garland PhD, hier: http://www.leefbewust.com/diabetes1/vitamined.htm

(voor het verschil in resultaat tussen levertraantoediening versus vitamine d3-toediening moet je het filmpje bekijken trouwens: die slide van levertraangebruik zie je niet op leefbewust.com).

 
Het is geen eenvoudig verhaal, aangaande Vit.D3. Jij had ook eens een artikel geplaatst over dat via het bloed de niet actieve vorm vaak wordt gemeten Lievergezond? Weet zo niet meer welke waarde er dan gemeten moest worden. Als levertraan zo goed zou werken zou F&M toch geen vit.D tekort kunnen hebben? Maar ws. is bij haar de niet actieve vorm gemeten. Lastige puzzel hoor.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.626
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan