vitamine d

Ikie

New member
Hey , na een tijdje meelezen me toch een keertje aangemeld :)

Hoe zit het nu met vitamime d

Ik kom juist trug van een reis en heb 10 dagen volle zon op mij gehad

en me niet ingesmeerd buiten met kokoksvet en soms olijfolie

Als ik nu vb op die 10 dagen 150000 iu heb gehaald , hoe lang blijft dit in men lichaam

geeft ze elke dag dag een bepaalde hoeveelheid af of is het direct uit het lichaam

groetjes

 
Geen idee hoe lang vit. D in je lichaam blijft. Of je lichaam het wel heeft opgenomen heeft overigens te maken met hoeveel cholesterol er in je lichaam aanwezig is. Cholesterol zet zonlicht om in vit. D.

Mike

 
Hey Buster,

Ik denk dat je daar wel even profijt van zult hebben, maar idd het hangt af of je wel genoeg vet eet. Mensen in Spanje kunnen veel in de zon zitten, maar als hun dieet erg 'westers' is, zullen ze alsnog een tekort hebben.

Om goed te functioneren heb je per dag 100mcg D nodig. Ik neem dagelijks 2ml gefermenteerde codliver olie en volgens de verpakking zit ik dan op ruim 200% van de ADH (ADH is 5mcg). Wat je dus kan doen is daar ook mee beginnen om deze super dosis vast te houden. Ik neem ze altijd in met vet, liefst boter.

Waar ben je geweest trouwens? Ben jaloers op zoveel zon!

Groet

Heleen

 
Even een vraag over vitamine D. Al geruime tijd, maanden, heb ik last van botklachten. Zo doen mijn hakken al zeer als ik op de grond sta. (Ik weet dat ik mij nog voor moet stellen en zal dit volgende week doen. Zo krijgen jullie een beter beeld van mijn achtergrond.)

Maar ik heb even een vraag over vitamine D. Bij een bloedonderzoek in het ziekenhuis is niets naar voren gekomen met betrekking tot de klachten. Wel viel mijn oog op het volgende, namelijk de waarde van 1.25 (OH)2. De reguliere referentiewaarden zijn 40-140. En mijn waarde is @208 H. Waarom er een @ voor staat weet ik niet. Mijn vitamine D waarde is 59 (deze was ergens in de 60). Natuurlijk te laag en daarom heb ik een tijdje vitamine D geslikt. Enkele weken voor het bloedonderzoek ben ik hiermee gestopt.

De waarde van 1.25 (OH)2, namelijk 208, is toch veel te hoog? En is het niet gek dat ze hier niets van hebben gezegd?
 
Geisoleerde vit. D is NIET goed voor de botvorming. Vit. D is calciferol en het woord zegt het al: vit. D bevordert kalkopname. Maar calcium is goed voor de botten, zul je zeggen. Voor botvorming heb je echter de tegenhanger van calcium nodig, fosfor. Voor een goede fosforopname heb je weer vit. A nodig. Geloof het of niet, maar geisoleerde en geconcentreerde vit. D maakt je botten juist broos en veroorzaakt letterlijk verkalking, waardoor je sneller botbreuken kunt krijgen.

Mike
 
Duidelijk verhaal. Advies is denk ik dat ik over moet gaan op levertraan?

Maar dan nog even over de waarde van 1.25 (OH)2. Deze is toch veel te hoog? Terwijl mijn andere vitamine D waarde weer te laag is. Wat betekent/zegt dit? Of welke gevolgen heeft een te hoge 1.25 (OH)2?
 
Ik heb totaal geen verstand van bloedwaardes en hecht er ook weinig waarde aan, aangezien het gemiddelden zijn van (half)zieke mensen. Levertraan is complete voeding en dus een beter alternatief.

Mike
 
Cholesterol zet zonlicht om in vit. D.

Kleine correctie: Zonlicht zet cholesterol om in vit. D.
 
Hoe zit het eigenlijk met huidveroudering en z zonlicht? Dat de huid er ouder van wordt vind ik eigenlijk wel overtuigend.
 
Hier wat meer info over 0,25 en 1,25 D waarden.

http://b12vitaminetekortpodium.blogspot.nl/2011/10/vitd-bepaling-25d-en-125d-zijn_6367.html

Er schijnt een link te zijn met bijnieruitputting.

Citaat: Het gehele “endocriene stelsel” wordt beïnvloed door de 1,25D het actieve hormoon calcitriol. Bij een te hoge 1,25D calcitriol waarde zullen diverse hormonale processen negatief beïnvloedt worden c.q. ontregeld raken met al de nare gevolgen van dien. De hormoon producerende klieren o.a. de schildklier, bijnieren, bijschildklieren, alvleesklier en nieren zijn betrokken in het regelen van de afgifte dan wel knijpen van hormonen in een “feedback mechanisme” met het niveau van de 1,25D.
 
Debsy, misschien goed om deze tekst te lezen die ik op 16 juni 2012 al schreef:



Je klacht doet sterk denken aan mensen die zgn. ‘zonneallergieen’ hebben. Dit is natuurlijk je reinste kolder! De zon is de brenger van alle leven op aarde, inclusief de mensheid. Je denkt toch niet werkelijk dat de oermens door de steppes heen trok, niezend van de ‘hooikoorts’ met een zonnebril op en waarbij menigeen de andere kant niet haalde door de huidkanker die die enge en schadelijke zon veroorzaakt? M.a.w. dit zijn MODERNE aandoeningen, ‘welvaartsziektes’ zeiden wij vroeger. Dit kan alleen maar betekenen dat er moderne veranderingen in ons eet- en leefpatroon aan ten grondslag kunnen liggen. De medische wetenschap weet vaak niet de oorzaak van deze aandoeningen, zo ook met vitiligo, omdat ze met 2 belangrijke dingen geen rekening houden: voedingsfactoren en hormonale factoren.

Een zonneallergie heeft te maken met voedingstekorten. De huid is dan simpelweg te zwak en te dun om zich goed genoeg tegen de zon te kunnen beschermen. Dit wordt VERERGERD door zonnebrandcreme! Behalve dat het de huid verhindert om kostbare UV-straling op te nemen, die overigens d.m.v. CHOLESTEROL worden omgezet in bruikbare en zeer noodzakelijke vit. D (een hormoon, geen vitamine!), bevatten zonnebrandcremes allerlei schadelijke en zelfs kankerverwekkende chemische toevoegingen. De huid is het grootste orgaan van het lichaam en alles wat je op de huid smeert komt via de porien in je bloed terecht. Een zwakke staat van de huid (en dat heb jij, anders zouden huidcellen niet afsterven bij jou, vooral onder invloed van zonlicht) heeft dus te maken met voedingstekorten en vervuild bloed. Behalve de zonnebrandcremes dien je dan dus ook zeer kritisch te gaan kijken naar al je badkamerproducten. Je zult zien dat er aluminium in de deodorant zit, sodiumlaurylsulfaat in je shampoo en tandpasta, fluoride en mogelijk ook zoetmiddelen ala aspartaam of sorbitol in je tandpasta, parabenen en synthetische parfums in deze en andere huidproducten (OOK die ‘lekkere’ geurtjes die je gebruikt als aftershave, parfum etc.!).. Al deze stoffen zijn kankerverwekkend en grijpen rechtstreeks in op de hormonen (met name de schildklier en bijnieren) en je zenuwstelsel en hersenwerking!

Mike
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.691
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan