Vitamine D

@vrysuyver: roept wel vragen bij mij op, dit artikel. Erg interessant trouwens. Maar wat ik niet begrijp is dat de magnesiumstatus van mijn vriend en mij goed zit, maar onze Vit.D3 waarde vrij laag is. Als ik het goed heb begrepen wordt er in het artikel duidelijk gemaakt dat je een lage magnesiumwaarde hebt als de 25-OH laag uit de bus komt. Begrijp dan niet goed hoe wij aan die waardes komen, terwijl wij niet te weinig "maggie" hebben.

 
Zou dat dan niet weer komen omdat je magnesiumniveau heel slecht te testen is in je bloed ? dat er pas een tekort van magnesium uit een bloedonderzoek komt als die tekorten al mega groot zijn ?!

 
Is dat zo, dat het slecht via het bloed te testen is? Ik had een waarde van 0,81, mijn vriend van 0,89. Ideale waarde zit tussen de 0,7 en 1. We zaten dus niet aan de ondergrens.

Edit: ik lees nu inderdaad dat het via het bloed niet goed te meten is. Nou ja, maar trouw doorsprayen met de magnesiumolie.

 
Ik merk steeds vaker dat er onder forumleden een eenzijdige focus bestaat op vitamine D. Chris Masterjohn heeft in de nieuwste Wise Traditions een mooi artikel geschreven over vetoplosbare vitamines, waaruit eens te meer blijkt dat vit. A, D en K een SYNERGETISCHE werking vertonen en dus NIET GEISOLEERD dienen te worden ingenomen. Een treffend citaat uit het artikel:

Quote:
We should keep in mind, however, that none of these studies takes into account the interactions between vitamins A, D and K. It may be that vitamin D status higher than 40 ng/mL protects against heart disease in the context of a diet that provides liberal amounts of organ meats, animal fats and fermented foods. It may also be that a simple cause-and-effect relationship between vitamin D exposure and serum 25(OH)D, or between serum 25(OH)D and disease risk, greatly oversimplifies the issue (see sidebar). The uncertainty over these questions underlines the need to pay more attention to optimizing the nutrient density and nutrient balance of the diet rather than overemphasizing the usefulness and importance of optimizing blood levels of vitamin D.


Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.928
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan