Vitamine D tekort natuurlijk verhelpen door zon

Froggiefied

New member
Hallo allemaal

Ik heb al voor een tijdje last van een vitamine d tekort. Mijn waarde is rond de 41 waar een normale gezonde waarde rond de 60-80 moet liggen. Ik ondervind grote nadelen aan het tekort. Zo kan ik niet echt meer genieten van muziek of films en merk ik daarnaast dat ik in het alledaagse sociale verkeer steeds onverschilliger ben.

Nu weet ik dat veel mensen op dit forum levertraan in combinatie met boterolie aanbevelen voor een vitamine d boost maar ik vind dit middel toch te riskant omdat het mij niet allemaal erg natuurlijk lijkt. Tevens heb ik mij al eerder beter gevoeld door simpelweg meer tijd door te brengen in de zon dus acht ik de levertraan ook niet noodzakelijk.

Dit brengt mij terug tot de topictitel, heeft iemand van jullie ervaring met het wegwerken van een vitamine d tekort door simpelweg meer tijd door te brengen in de zon? En zijn er daarbij nog belangrijke dingen waar men op moet letten? Zo weet ik dat de zon het sterkst is tussen 11-3 en dat bij bewolking minder vitamine d wordt aangemaakt door de huid. Ook zou ik graag horen van jullie hoe jullie het buiten zijn combineren met school/werk.
 
Wat is er niet natuurlijk aan levertraan met boterolie? Beide hebben een lange geschiedenis van menselijke consumptie.

Mike
 
@Mike

Tot hoever gaat het dan terug volgens jou? dat gebruik van levertraan? Het lijkt mij simpelweg onnodig in dit geval omdat ik een geschiedenis heb van lang binnen zitten wegens een game verslaving (inmiddels al lang geen sprake meer van die verslaving.) Als ik dan levertraan zou slikken kan ik net zo goed naar buiten gaan niet waar?
 
Als je in de zon gaat: draag nooit een zonnebril zodat je hersenen niet gefopt worden en de natuurlijke bescherming in werking treedt. Ook komt er dan meer licht bij je binnen wat het letterlijk lichter maakt bij je. Dit werkt als natuurlijk antidepressivum. Denk ook aan magnesium!
Wat je beschrijft als onverschillig en niet kunnen genieten van muziek klinkt alsof je richting een burn-out (of depressie) afgaat.
 
Hier in Nijmegen schijnt de zon volop. Is dat waar jij woont ook zo? Zo ja, wat doe je dan nog binnen achter die computer? ;-)

Het gebruik van levertraan gaat terug naar de Grieken en Romeinen, die visingewanden lieten fermenteren, iets wat 'garum' werd genoemd:

https://en.wikipedia.org/wiki/Garum

Mike
 
Ik woon in Amsterdam. Als de zon hier schijnt dan zie je dat amper terug in de smalle straten. Daarnaast zit ik meestal binnen voor colleges en dergelijken.

@mike
Ik ben wel geinteresseerd in levertraan maar kon in het topic daarover weinig vinden over mensen die zich daadwerkelijk beter zijn gaan voelen. Heb jij hier toevallig ervaring mee of een voorbeeld van?
 
Froggiefied, een ander voordeel van de levertraan: Een vriendin van mij was na het lezen van het boek 'Genees tandbederf' (zie hier in de rechtermenubalk) aan de combi van boterolie en levertraan gegaan van Green Pasture. Omdat ze toen kiespijn had waren er foto's gemaakt van haar gebit. Uiteindelijk heeft ze een wortelkanaalbehandeling gehad en na verloop van tijd kwam ze weer bij haar tandarts die weer een foto wilde maken. Er was een duidelijke verbetering in haar gebit te zien: veel sterkere tanden want de botdichtheid was gestegen.
 
Ik denk dat je niet ontkomt aan wat slikken. Voor een goede synergie ook zorgen voor andere voedingsstoffen. Geloof dat ze zoncapaciteit sowieso minder is door vervuiling en veel binnen zitten is ook al niet bevorderlijk. Daglichtlampen (soort spaarlampen) - de iets duurdere - geven ook wat uv-licht af maar of dat voldoend is.
 
Voor vitamine D aanmaak is de zon alleen in de zomermaanden krachtig genoeg tussen 11 en 15 uur. Dus de rest van het jaar moet je dat anders oplossen, of suppletie of uit voeding: Levertraan met boterolie, vette vis, boter.
 
Je hebt cholesterol nodig om vit. D om te kunnen zetten uit zonlicht. Eet dus je cholesterol!

Mike
 
Je moet het zo zien: je lichaam past het verschil bij, zo belangrijk is cholesterol dus. De lever is de grootste cholesterolproducent, maar naarmate er meer cholesterol via de voeding binnenkomt hoeft de lever minder hard te werken om op het gewenste cholesterolgehalte te komen. Hoe goed je lever in staat is om dit proces uit te voeren is afhankelijk van de gezondheid en kracht van je lever.

Er vindt altijd een uitwisseling plaats tussen de inname (en opname) van voedingsstoffen en het vermogen van het lichaam om zelf voedingsstoffen aan te maken en het is altijd beter om gezonde voedingsstoffen overvloedig te consumeren, teneinde zo de druk op het lichaam te verminderen. Hoe minder hard het hoeft te werken, hoe meer energie er voor jou overblijft!

Mike
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.510
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan