Vitamine D , solgar

Hoi Dirtsa, Thank u!

Met hoeveel personen gebruik jij het spul en hoe lang gaat zo`n fles eigenlijk mee?

 
Ron fonteine ( www.leefbewust.com ) over vitamine D in nieuwsbrief d.d. 23 maart 2012:

Quote:
De zonkracht neemt toe, en je lichaam maakt via de huid vitamine D aan uit cholesterol. Deze

D helpt de lever te ontgiften. En als je ontgift dan wordt je lichaam ook moe. De lever breekt de vetoplosbare toxines in je lichaamsvet af en stuur het als wateroplosbare variant naar de nieren toe.


 
Dan hoef ik niet bang te zijn dat ik giftig ben want de zon geeft mij juist altijd bergen energie! Ik leef dan helemaal op. ...... Toch?? :wink:

 
Rapunzel: bij mij is het dubbel: ik vind het heerlijk zo warm, maar ik heb kennelijk nog genoeg leverproblemen, want de zon put mij wel uit nog...

 
Volgens mij zijn dat helemaal geen leverproblemen maar bijnierproblemen. Mijn zus had dat in haar slechte periode ook. Als wij samen in een prachtige zonnige tuin zaten dan veranderde zij in een oud omaatje van 80, echt waar. Ze kon zowat haar ene been niet meer voor de andere zetten. Het was niet normaal meer. Inmiddels gaat het al veel beter.

 
Rapunzel, zeg niet te hard dat je geen gif hebt als je opleeft bij de zon. Het kan ook zijn dat je schildklier normaal zo beroerd werkt dat de zon je ondanks een flinke hoeveelheid gif beter doet voelen....

In ieder geval leef ik ook op bij 30 graden en felle zon, maar ik weet wel zeker dat mijn lever nog niet is, zoals die moet zijn....

 
Ik weet het, ik meende het ook niet serieus. Ik heb gif zat denk ik. Tandartsengif onder andere. Je bedoelt dat de schildklier opleeft van zonneschijn?

 
Nou dat weet ik niet, maar hij hoeft minder hard te werken om je warm te houden. Hou je schildklierfunctie over voor andere dingen ;)

 
Wat is nu een goed vitamine D supplement ( als levertraanolie dus niet genoeg vitamine D aanvult ) ? Moet je dan op zoek naar een supplement met ook vit A en K2 erin ? Weet iemand zo'n product ?

 
Het enige waar je in ieder geval op moet letten is dat als je vitamine d gebruikt je ook voldoende vitamine a binnen moet krijgen. Ik ben het er dan ook niet mee eens dat je geen losse vitamine d zou moeten suppleren.

Of denk je dat de kinderen van natuurvolkeren alleen maar buiten in de zon mochten spelen als ze tijdens het spelen een stukje lever aten, om zo ook voldoende vitamine a binnen te krijgen :D

Ik eet wekelijks 150-200 gram lever. Overal wordt uitgegaan van een andere waarde, maar je kan er toch wel vanuit gaan dat er zeker 30.000IU vitamine a per 100 gram in zit. Omdat ik (te) veel binnen zit lijkt het mij prima veilig om hierbij vitamine d te suppleren. Natuurlijk zit in de rest van mijn voeding ook nog vitamine a (en d), maar dit voorbeeld om aan te geven dat tegenover de suppletie met vitamine d ook aardig wat vitamine a staat.

Ik gebruik zelf deze (dagelijks 2000IU), maar volgens mij zijn de meeste vitamine d3 supplementen wel ok.

 
Cham,

Als je al meer dan twee jaar op dit forum zit weet je toch wel dat Vitamine A in grote hoeveelheden niet schadelijk is als het natuurlijke vitamine A is?

 
Dat weet ik idd. Dit is een citaat uit van een artikel van westonprice.org:

Probeer niet om grote hoeveelheden vitamine D via de levertraan alleen binnen te verkrijgen, omdat daarin ook vitamine A zit in excessieve en waarschijnlijk toxische hoeveelheden.

Het gaat er volgens mij om dat je niet zomaar heel veel levertraan of een ander voedingsmiddel in grote hoeveelheden kan gaan om een vitamine groot vitamine D-tekort aan te vullen.

Vitamine D therapie

Quote:
In mijn klinische praktijk, test ik allereerst de vitamine D-status. Als er vitamine D nodig is dan probeer ik vitamine D te combineren met zonlicht en mineralen. Eenzijdige infrequente intense expositie aan het UV-B licht veroorzaakt niet alleen zonnebrand maar onderdrukt ook het immuunsysteem. Van de andere kant normaliseert laag frequente expositie het immuunsysteem, verhoogt het de NK- en de T-cel productie, reduceert de abnormale ontstekingsrespons die typisch van auto-immune ontregelingen afkomstig zijn, en reduceert het optreden van infectieuze ziektes (26; 67; 68-71). Dus is het belangrijk om vaker korte periodes te zonnebaden als er UV-B aanwezig is, beter op deze wijze, dan urenlang in de zon te verblijven op infrequente intervallen. Adequate UV-B expositie en vitamine D productie kan verkregen worden in minder tijd dan er voor nodig is om een rode huid te verkrijgen. Het is nooit nodig om te verbranden of in de zon te bakken om voldoende vitamine D binnen te kunnen krijgen.

Als er geen zonlicht beschikbaar is in je omgeving vanwege de breedtegraad of het seizoen, dan kunnen zonnelampen gebruikt worden die gemaakt worden door Sperti, om te voorzien in een natuurlijk evenwicht tussen UV-A en UV-B. Gebruikt overeenkomstig de instructies er van, zullen deze lampen voorzien in een veilig equivalent aan zonlicht en zullen ze geen verbrandingen veroorzaken of zelfs geen bruining. Van de andere kant zijn regulaire bruiningslampen in zonnebanken zijn niet acceptabel als middel om de dagelijkse dosis vitamine D binnen te krijgen, omdat ze hoge waardes aan UV-A produceren en maar weinig UV-B.

Als je vitamine D gebreksymptomen hebt, of niet in staat bent om de tijd in de zon door te brengen vanwege het seizoen of levensstijl of vanwege voorafgaande huidkanker, overweeg dan een dagelijks supplement van 1000 IU.

Hogere dosissen kunnen nodig zijn maar zouden alleen door je gezondheidsraadgever mogen worden gegeven en gedoseerd, na het testen van het 25(OH)D serum.

1000 IU Kan verkregen worden via een geconcentereerd supplement of via 2 theelepels hoge kwaliteit levertraan. Beide, Calson Labs en Solgar maken een 1000 IU vitamine D supplement wat natuurlijk verkregen wordt via visolie.

Probeer niet om grote hoeveelheden vitamine D via de levertraan alleen binnen te verkrijgen, omdat daarin ook vitamine A zit in excessieve en waarschijnlijk toxische hoeveelheden.

Supplementatie is altijd veilig zo lang als er geen sarcoïdose, lever- of nierziektes aanwezig zijn en het dieet adequate hoeveelheden calcium, magnesium en andere mineralen bevat.

Adequate calcium en magnesium zoals ook andere mineralen zijn belangrijke onderdelen van de vitamine D therapie. Zonder calcium en magnesium in voldoende hoeveelheden zal de vitamine D supplementatie de calcium uit de botten trekken en zal de opname van toxische mineralen toelaten. Supplementair geen vitamine D en ga niet zonnebaden totdat je je er zeker van bent voldoende calcium en magnesium te hebben om aan je dagelijkse behoeftes tegemoet te komen. Weston Price raadt een minimum van 1200 – 2400 mg calcium per dag aan. Onderzoek geeft aan dat 1200 – 1500 mg adequaat is als supplement voor de meeste volwassenen, voor beide mannen en vrouwen (de magnesiuminname zou de helft moeten zijn van de calciuminname).

Twee excellente calciumbronnen in het menselijke dieet zijn – zuivelproducten en bouillon (2).

Als het dieet niet voldoende hoeveelheden bevat zal een supplement nodig zijn. Bottenmeel, dolomietenpoeder of calcium en magnesiumtabletten (Solgar of Kal), of calcium carbonaat, of lactate (Solgar, Kal, Now, of Twinlab) zijn goed calciumbronnen, niet duur en veilig (74) Al deze zijn getest en vrij bevonden van lood en andere zware metalen. Volgens mijn ervaring is het zo dat de soort calcium die gegeven worden via supplementen equivalent zouden moeten zijn aan die in het voedsel gevonden wordt – het bottenmeel zoals in bouillon, calcium lactate zoals in de melkproducten en dolomietenkalk zoals in kalk die gebruikt wordt om maïsmeelproducten te verwerken. Deze soorten werken het meest efficiënt en met de minste kosten tegen uitgeputte voorraden in de botten en algehele uitputting van de serum calciumstatus (75). Als je dieet hoog in proteïne ligt, dan is calcium lactaat of carbonaat waarschijnlijk een betere bron van calcium.

Lees zorgvuldig de bijsluiter om te zien hoeveel elementaire calcium elke dosis of tablet bevat, en wees er zeker van de juiste hoeveelheid te nemen. Als de bijsluiter zegt dat een portie uit 3 tabletten bestaat en 1000 mg calcium bevat, dan moet je deze volledige portie nemen om die hoeveelheid binnen te krijgen.

Grotere hoeveelheden calcium zijn belangrijk voor diegene die bot-ontkalking heeft. De totale dagelijkse calcium als supplement kan variëren van 1500 – 2000 mg afhankelijk van de momentele botstatus en lichaamsgrootte. Probeer je dagelijkse dosis te verdelen. Neem niet alle calcium en magnesium per dag in een keer. Er wordt een hoger percentage calcium geabsorbeerd als het aangevoerd wordt in kleinere, meer frequente hoeveelheden (82).

Dure “chelaat”-calcium is niet noodzakelijk als de vitamine D –status adequaat is. Het innemen van calcium zonder voldoende vitamine D kan andere problemen veroorzaken. De vitamine D controleert de productie van sommige calciumbindende proteïnes, die cruciaal zijn voor normaal calcium gebruik.

Patiënten op vitamine D therapie rapporteren een wijd spectrum aan gezondheidsvoordelen inclusief verhoogde energie en kracht, opgeloste hormonale problemen, gewichtsverlies en een opgehouden verlangen naar suiker, normalisatie van de bloedsuiker en verbetering van zenuwsysteemontregelingen.

Er kan een paradoxale voorbijgaande en niet-gecompliceerde hypercalciuria optreden (meer calcium in de urine), in het begin als het programma begonnen wordt. Deze verdwijnt vlug als er adequate calcium en mineralen worden geconsumeerd. Twee andere tijdelijke neveneffecten kunnen optreden tijdens de eerste paar maanden van behandeling. Een er van is het overdag slaperig zijn na dat de calcium is ingenomen. Deze verdwijnt van zelf na een week. De andere toestand is het opnieuw verschijnen van pijnen en ongemak op de plaats van oudere letsels of verwondingen, een teken van herstel en remodelleren of goed genezen, wat enige tijd kan duren tot dit verdwenen is.


http://www.westonaprice.org/translations/miracle-of-vitamin-d-dutch-translation/

 
http://www.ahealthylife.nl/10-tekenen-van-een-vitamine-d-tekort/

Quote:
Natuurlijke voedingsbronnen van vitamine D:

Paddenstoelen

Zalm, haring, makreel, sardines

Eieren

Zuivelproducten (tip: biologische geitenkaas)

Levertraan

Ik ben zelf geen voorstander van levertraan, want daar zit weinig vitamine D in en vaak veel toxines. Ik houd het qua vitamine D liever op een goed supplement, want elke dag zalm en een paar eitjes noem ik ook niet heel gezond. Eén keer per week zalm en 2 tot 3 keer een eitje lijkt me uitstekend.


Juglen Zwaan is wel linksaf gegaan he?

 
Bovendien bevat zuivel weinig tot geen vitamine D (ligt eraan of de koe in de zon heeft gestaan). Champignon bevatten alleen vitamine D (D2 alias ergocalciferol in dit geval) als ze bestraald zijn met UVB, wat met normale consumptiepaddestoelen niet het geval is. Eieren bevatten ook niet veel D.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.670
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan