vit.C

G

Guest

Guest
Op aanraden van mijn orthomoleculair arts slik ik 2 Vit.C capsules van 1000mg per dag.

Meerdere keren las ik dat synthetische vitamines niet goed zijn.

Nu ben ik over gegaan op de acerolabes-tabletten.

Hoeveel tabletten moet ik per dag slikken om evenveel Vit.C binnen te krijgen?

Wie kan mij daarop antwoord geven?

Vr. groet,

Anneko

 
Vitamine C kun je tot behoorlijke doses slikken, alleen niet alles in 1x omdat er steeds maar een bepaalde hoeveelheid opgenomen kan worden (al zijn daar de meningen inmiddels ook al weer over verdeeld) Het makkelijkst is om dat met zuiver ascorbinezuurpoeder te doen, dan kun je zelf de grammen afwegen en het ergens door heen mengen (water, melk etc) het wordt er een beetje zuur van. Hier een adres waar je het kunt kopen: Nova Vitae

 
De vetoplosbare variant van vitamine C is vele malen effectiever dan de wateroplosbare.

Maar de acerolabes (poeder of tabletten) is ook een goede vitamine C leverancier.

De vet oplosbare vitamine C vind je in orgaanvlees en rauwe melk.

Hier nog een stukje van Mike:
Quote:
Bedenk dat ALLES terug te draaien is. Alles wat niet in je lichaam thuishoort is positief geladen en kan met zuurstof (H2O2) en de zapper worden verwijderd. Daarnaast zijn er van diverse substanties bekend dat ze chelerend (bindend) werken, waaronder alfa liponzuur, vitamine C, koriander, blauwgroene algen (chlorella, spirulina), etc. Wil je echt snel schoon schip maken, doe dan intraveneuze ozontherapie.

Mike


En hier nog een schrijven over zuurstof, waarin Mike aangeeft dat vitamine C in je lichaam omgezet wordt in waterstofperoxide.

Dus waarom ook niet aan de H2O2?

 
Anneko,

Orgaanvlees zou ik je dan van harte willen aanbevelen: Vitamine B1, B2, B6, folium zuur vitamine B12, vitamine c en wat dacht je van mineralen als fosfor, ijzer,koper, magnesium en iodine en niet te vergeten de vetoplosbare vitamines A, D, E en K.

Dit is ook superfood en zit alles in en ook nog heel geconcentreerd.

We zouden eigenlijk allemaal aan de orgaanvlees moeten.

Een leeuw eet eerst de organen na een jacht sessie omdat ze weten dat daar alle voedingsstoffen in meest geconcentreerde vorm aanwezig zijn.

 
Zodra je diarree ervan krijgt of als je maag begint te gorgelen, weet je dat je genoeg hebt. Dus in principe kan je zoveel nemen totdat je observeert dat je dosis wel zo hoog genoeg is voor die dag.

(Ik raad ook orgaanvlees aan.)

Ikzelf heb voor een hele lange tijd vitamine C poeder (ascorbic acid) gebruikt, gewoon bijv. een half theelepeltje mixen in water en opdrinken. En dan een paar glazen per dag bijvoorbeeld. Sommigen houden niet van het zure smaakje, die voegen dan een beetje xylitol of stevia toe. Ik houd niet echt van die zoetstoffen, dus ik vind het wel lekker zonder iets anders er in. Maar goed, elk individu is anders. Hoop dat dit helpt.

 
Poekie, hoe weet je dat de vetoplosbare vitamine C vele malen effectiever is? Ik denk ook dat je heel wat orgaanvlees en tauwe melk moet drinken wil je aan die minimale hoeveelheid van 1000 mg komen. Er is aangetoond dat vitamine C volgas wordt verbruikt door je lichaam.

En lost acerolapoeder/ascorbinezuur ook niet gewoon op in een glas melk?

 
Voor vitamine C maakt het niet uit of je een synthetische of natuurlijke variant neemt,wat je het beste kunt doen is de goedkoopste variant nemen,vooral als je de dosering af en toe op moet bouwen (tot darmtolerantie) bij stress,ziekte enz...

 
Quote:
Voor vitamine C maakt het niet uit of je een synthetische of natuurlijke variant neemt,wat je het beste kunt doen is de goedkoopste variant nemen


Hier ben ik het dus niet mee eens. Een natuurlijke supplement is ALTIJD!! beter dan een synthetische supplement! Dingen zoals acerola poeder of zoals Haydarpasa terecht zegt orgaanvlees, of rauwe melk zijn altijd beter dan simpele ascorbinezuur.

Mike gelooft niet in simpele zuur/base theorien, maar ik denk dat als je geisoleerde voedingsstoffen tot je neemt je altijd aan het roven bent van ander voedingssoffen. AscorbineZUUR zal je dus net zo hard beroven van bijv magnesium en calcium dan bijv fytineZUUR.

In een supplement als acerolapoeder zit al magnesium en calcium in, in de perfecte verhouding zoals de natuur het bedoeld heeft. Weston Price geloofde ook ik hele voeding, vandaar dat hij levertraan met boterolie aanbeveelt, en niet synthetisch vitamine A, D en omega 3 vetten. Voeding werkt ALTIJD beter dan in een labrotorium in elkaar geknutselde pilletjes of poedertjes. De natuur weet het ALTIJD beter, al denken de meeste mensen vaak van niet.

Hier een hele oude mail die ik ooit van Mike kreeg en die veel duidelijk maakt over vit c en zuurstof:

Goed dat je hierover dieper nadenkt en leuk om met jou hierover in de diepte door te filosoferen!

Ik denk dat ik het antwoord weet. Ik heb het nota bene afgelopen keer gezegd maar de avond verliep tegen het einde nogal chaotisch, dus ik weet niet zeker of de boodschap goed genoeg is overgekomen. Ik ga hier dus zeker opnieuw op terugkomen op de 26e. Ik zei nl. in reactie op de vit. C-discussie die losbarstte n.a.v. Anneke's verhaal het volgende:

"Er is nog iets beters dan vitamine C. Vit. C is een antioxidant en verhoogt dus het zuurstoftransport naar de cellen. Waarom niet meteen actieve zuurstof toevoegen aan je cellen? Er is niets beters dan zuurstof!"

Nog specifieker: er is niets beters dan peroxide. Peroxide zit in zeewater. Als zeewater verdampt door de zon en opstijgt om regenwolken te vormen en uiteindelijk neerdaalt op de aarde dan bevat regenwater eveneens peroxide. Peroxide maakt dus onderdeel uit van de complete watercyclus van de aarde. Dit betekent dat alle voedsel die wij eten peroxide hoort te bevatten. Dat kan natuurlijk alleen het geval zijn als we zoveel mogelijk onbewerkt en rauw voedsel uit land en zee eten. En laat dit nu net de menselijke evolutie zijn! Er is nooit een noodzaak geweest voor vitamine C omdat er meer dan genoeg zuurstofrijk voedsel aanwezig was, zowel in planten- als dierenvorm en zowel van het land als uit de zee. Het is de 'beschaving', die samenviel met de opkomst van de landbouw en veehouderij, die gaandeweg heeft geleid tot productiemethodes die steeds meer tot afname van het peroxidegehalte in voeding heeft geleid. Vandaar de noodzaak voor krachtige antioxidanten in voeding, zoals vit. C en anderen.

Toch is en blijft peroxide superieur aan vit. C. Vit. C kan je weliswaar helpen om je cellen effectiever van zuurstof te voorzien, maar die cellen hebben nog steeds een behoefte aan peroxide. ELKE lichaamscel (en er zijn er zon 100 biljoen!) kan nl. zijn eigen peroxide aanmaken, mits deze gezond is natuurlijk en niet zelf lijdt aan verstikking. Wil je je cellen dus echt goed helpen om gezond en sterk te worden, dan zul je niet via een omweg (vit. C) maar rechtstreeks de peroxide naar de cellen moeten brengen. Dit is ook waarom ozon, de andere vorm van actieve zuurstof, werkt. Ozon wordt nl. omgezet in peroxide in het menselijk lichaam. Voor alle duidelijkheid: er is niets mis met het eten en drinken van antioxidanten zoals vit. C, maar wil je sneller en effectiever resultaten bereiken dan moet je beseffen dat het om zuurstof gaat, en wel de actieve vormen (peroxide, ozon).

Nog een verschil tussen de vroege mens en ons: de stabiele zuurstof die hij inademde maakte ruim 30% procent uit van de atmosfeer. Nu is dat nog maar zo'n 20-21%, als je geluk hebt. En in deze zuurstof zitten ook nog eens talloze vervuilende stoffen (Moeder Natuur heeft zelf ook een gebrek aan peroxide en ozon om deze troep versneld weg te werken). De vroege mens had dus totaal geen behoefte aan vit. C omdat deze inderdaad voldoende voorradig was uit voeding (denk ook aan orgaanvlees, dat ook vit. C bevat, met name de bijnieren). Eerst en vooral had de vroege mens letterlijk genoeg lucht! Zowel in de vorm van stabiele zuurstof (O2) als actieve zuurstof in de vorm van peroxide (O1) en ozon (O3), dat hij verkreeg uit zijn eten en drinkwater.

Tevens zegt dit iets over de moderne mens. Wat is ziekte? Het maakt me niet uit welke ziekte. Juist ja, celverstikking die in meer of mindere mate optreedt. Hoe los je het op? Door actieve zuurstof toe te voegen aan de cellen! Vergeet vit. C, we hebben nu iets beters, nl. de manier waarop de natuur zelf troep opruimt door de positieve ionen te binden aan negatieve en deze te neutraliseren. Zo deed de vroege mens het ook en zo kan het nog steeds! Bijgevoegd twee super interessante Engelstalige ebooks over peroxide om je verder in te lezen hierover.

Wat betreft je vraag over zwaartekracht, dit hadden we inderdaad nog niet uitgebreid doorberedeneerd. We moeten hier de quantummachanica in:

Griekse wiskundigen als Pythagoras en later de Italiaanse Fibonacci kwamen met het principe van de Gulden Snede wat in het complete Universum is terug te vinden (dus ook buiten onze planeet). Dit principe houdt in dat alle leven bestaat uit zowel een binnenwaartse als een buitenwaartse spiraal. Je krijgt dan een kip-of-ei-vraag: wat was er eerder, de binnenwaartse of de buitenwaartse? Ik denk dat de binnenwaartse spiraal de basis is van alle leven en de buitenwaartse hieruit voortkomt.

Misschien kan ik het het beste illustreren aan de hand van de seizoenen. We kennen twee koude seizoenen (herfst, winter) en twee warme (lente, zomer). In de koude seizoenen lijkt alle leven af te sterven, maar het tegendeel is waar. Tijdens de herfst sterven de bladeren af en vallen op de grond, waar ze een belangrijke voedingsbodem vormen (humus). De aarde heeft dan een naar binnen trekkende, concentrerende werking. Aangezien het seizoen koud is, is deze naar binnen trekkende spiraal dus op basis van kou (implosie). Rudolf Steiner wist dit, vandaar dat hij in zijn biologisch-dynamische landbouwmethode meststoffen in een koeienhoorn (spiraalvormig en organisch materiaal) deed en deze begroef onder de grond, waardoor gedurende de winter deze meststoffen gedynamiseerd werden, ofwel gevangen en geconcentreerd. Vlak voor de lente groef hij vervolgens de koeienhoorns weer op, verdunde de inhoud in water en verspreidde dit zeer energetische materiaal over het land. Tot op de dag van vandaag is bd-landbouw absoluut superieur aan welke vorm van landbouw dan ook, iets waarvoor reguliere wetenschappers maar geen verklaring kunnen vinden.

Ik wel. Steiner snapte dat de concentratie van levenskrachten altijd een naar binnen trekkend, vrouwelijk proces is op basis van kou en implosie en dat de groei naar buiten toe een mannelijk proces is op basis van explosie en warmte. Steiner werkte dus op slimme wijze mee met de cyclus van Moeder Natuur! Het probleem is dat de hedendaagse wetenschap dit absoluut niet doet en uitsluitend uitgaat van het mannelijke, explosieve denken op basis van hitte en niet van het vrouwelijke, implosieve op basis van kou. Daarom hebben onze auto's explosie-motoren en produceren ze vervuiling en lawaai en zijn ze minder dan 50% efficient (frictie, gaat tegen het vrouwelijke implosieproces in). We zouden er beter aan doen om het tegenovergestelde te doen en te denken vanuit implosie op basis van kou en dus implosie-motoren bouwen. Maar ja, die zijn dan 100% efficient en produceren geen vervuiling en lawaai en daar valt geen cent aan te verdienen. Reken maar dat men dit op hoog niveau wel weet en deze kennis zorgvuldig onder de pet houdt!

De Oostenrijker Viktor Schauberger (tijd- en landgenoot van Steiner) ontdekte dat water hetzelfde principe aanhoudt. Water, zo ontdekte hij, is op zijn krachtigst bij een temperatuur van 4 graden celcius en water dat ontspringt bovenin een berg houdt altijd deze temperatuur aan, ongeacht de temperatuur van de bodem en het seizoen. Het is de implosieve kracht van water op 4 graden celcius die water het vermogen geeft om helemaal boven in de berg uit te komen (anti-zwaartekracht) om vervolgens weer naar beneden te kletteren (zwaartekracht) en zo een levenscyclus te creeeren in het ecosysteem van een berg. Je zou jezelf ook eens moeten afvragen of bergen wel zijn ontstaan zoals wordt beweerd. Was het werkelijk stuwing door explosieve krachten (mannelijk denken) of kan de aarde simpelweg omhoog groeien? Feit is dat bergen extreem veel mineralen en andere gezonde voedingsstoffen bevatten en dat bergvolkeren steevast de meest gezonde en langstlevende volkeren zijn op aarde. Het is ook altijd koud in de bergen. We hebben hier dus te maken met geconcentreerde levenskrachten die mensen in goede gezondheid houden, zelfs als de lucht ijler wordt en het zuurstofgehalte afneemt! De rol van mineralen moeten we zeer zeker ook meenemen in dit verhaal. Er zijn mono-atomische elementen die bekend staan als ORMUS die anti-zwaartekrachtcapaciteiten bevatten. Bijgevoegd een artikel over Ormus dat ik heb geschreven voor het blad Support in Curacao.

Schauberger deed een proef met een forel. Hij vroeg zich nl. af hoe een forel (of zalm) na een lange, uitputtende trektocht (deze vissen overlijden door pure uitputting zodra ze hun voortplantingswerk hebben gedaan) in staat zijn om tegen watervallen op te zwemmen. Hij creeerde een gecontroleerde proef waarbij hij constant warm water toevoegde om te kijken wat het punt was dat de forel niet meer omhoog kon zwemmen. Dit bleek bij 9 graden celcius te liggen. De forel kon daarna met geen mogelijkheid meer omhoog komen. Het had dus niets te maken met spierkracht maar met anti-zwaartekracht! Wat Schauberger observeerde was dat zolang de temperatuur van het water tussen de 4 en 9 graden bleef de forel in staat was om het midden van de stroom op te zoeken en dan met gemak zich omhoog wist te werken met minimale spierkracht. Hoe dan? Water kolkt, wat spiraalvorming is. Het water kolkt het liefst naar binnen (vrouwelijke, naar binnen trekkende spiraal) en dus ging de forel naar het centrum van de stroom, waar het water zijn electromagnetische kracht concentreert. Vervolgens werd de forel min of meer omhooggezogen. Beam me up, Scotty! Vogels doen exact hetzelfde door koude luchtstromen op te zoeken. De vissen zwemmen niet maar worden gezwommen, de vogels vliegen niet maar worden gevlogen! In de lucht- en scheepvaart weet men al heel lang dat als je koude stromen opzoekt dit brandstofbesparend werkt. Nu weet je de werkelijke reden waarom!

Om die reden is ons hart ook geen pomp. Als je water een heuvel op wil pompen, waar zet je de pomp dan neer? Onderaan de heuvel, toch? Waarom dan zit ons hart niet in onze benen maar juist bovenaan? Het antwoord is: omdat het geen pomp is maar een zuiginstallatie! Een pomp bovenaan een heuvel is geen pomp maar een zuiginstallatie. Steiner wist dit en beweerde ook dat het hart geen pomp was. En met hem vele anderen, zoals Schauberger (en ik). De waarheid is dat het hart zich volzuigt met bloed en daarna simpelweg het bloed loslaat. Dit is een katapultwerking en jij weet dat want je hebt dit als kind vast ook wel gedaan. Trek een steen in een katapult zover mogelijk naar achteren en je merkt dat dit moeiteloos gaat (geen frictie want de beweging is naar binnen). Laat vervolgens de katapult los en je lanceert de steen veel verder dan je hem naar binnen hebt getrokken. Dit is exact wat het hart ook doet, niets geen gepomp (dat is explosief mannelijk denken en totaal niet efficient). Het gekke is, we noemen de longen toch ook geen luchtpomp? Daarvan accepteren we wel dat ze zich volzuigen met lucht en dan simpelweg loslaten bij de uitademing. Je zult ook merken dat je veel krachtiger kunt inademen dan uitademen. Als je inademt is de lucht ook koud en als je uitademt is deze warm, dit is ook geen toeval.

Je snapt nu ook meteen waarom bevallingen zo pijnlijk zijn. We moedigen vrouwen aan om te persen, het stomste wat je kunt doen! Het lichaam bereidt zich voor d.m.v. weeen (naar binnen trekkende beweging - hoezo vrouwelijk en levensscheppend?) op simpelweg LOSLATEN. Je kunt de zwaartekracht een handje helpen door niet te liggen tijdens de bevalling maar gehurkt te zitten, zoals vrouwen bij natuurvolkeren dat deden. Deze bevielen vrijwel pijnloos en moeiteloos en waren vaak na een half uur alweer aan het werk met het kind op de rug.

Hoe zijn wij mensen in staat om elke dag weer op te staan en tegen de zwaartekracht in te gaan? Juist ja, door de ruggeWERVEL. Weer die spiraal! Klimplanten spiraliseren zich omhoog. D.m.v. spiraalvorming creeren mens, dier, plant, lucht en water electromagnetisme dat zonder frictie tegen de zwaartekracht in gaat. Er bestaan geen rechte lijnen in de natuur en dus moeten wij ook ophouden met letterlijk rechtlijnig te denken. Er zijn talloze andere spiraalvormen in de natuur te zien, bijv. schelpen en je eigen vingerafdruk. Je zult zien dat deze zowel naar binnen als naar buiten gaan en dat perfecte symmetrie oplevert (Gulden Snede).

Wat heeft dit nu met quantummechanica te maken? Deze zeer interessante tak van wetenschap ontdekt keer op keer dat het dualisme van de natuur gebeurt op basis van SAMENWERKING i.p.v. tegenwerking, wat Descartes, Darwin, Newton en Pasteur altijd hebben beweerd. Er is zwaartekracht en anti-zwaartekracht tegelijk, electrische stroom gaat twee kanten op (wisselstroom), de tijd gaat zowel vooruit als achteruit (Einstein), er is materie en anti-materie, er zijn negatief en positief geladen ionen, er is man en vrouw, het gaat in de natuur altijd om het VERENIGEN van twee schijnbaar tegenovergestelde krachten. Zonder plus- en minpool samen geen magnetisme. Kijk naar de frictie op de wereld tussen mensen omdat we in de illusie verkeren dat we tegenover elkaar staan. Al deze tegenovergestelde energie maakt mensen 'verhit', 'heethoofden'. De explosieve, mannelijke energie maakt dat we verspilling en lawaai produceren en dat we niet 100% efficient met onze energie omspringen, net als met die explosie-motor in onze auto. Het vrouwelijke, naar binnen gerichte principe is gebaseerd op 100% efficientie vanuit vrede, rust en harmonie, balans.

Dit is de reden waarom ik denk dat de naar binnen trekkende, koude, vrouwelijke energie aan de basis staat van alle leven, zowel op als buiten de aarde. Niets geen Big Bang dus, gewoon samentrekken en loslaten. We zien dit terug in de zwarte gaten die aan de basis staan van alle melkwegstelsels. Leven wordt eringezogen en houdt op materie te zijn en wordt pure energie (dood, oncreatie) en vervolgens komt er ook weer leven in materiele vorm uit (gevangen energie, creatie). Niets wordt verspild en dood is geen dood, maar een andere, hogere vorm van leven op basis van pure lichtenergie en dus geen vertragende en beperkende materiele behuizing (lichaam, planeet). Wij zijn dus gevangen licht en alleen door licht af te remmen en door tijd en ruimte kan het zich materialiseren. Iets ontstaat dus uit 'niets'. Het 'niets' is niet materieel en dus niet zichtbaar, voelbaar, hoorbaar, ruikbaar of proefbaar voor ons. Het is immers immateriele, hogere, scheppende energie. Je hoeft de wind niet te zien om te weten dat hij waait, nietwaar? De kern van alle leven werkt op basis van hetzelfde, 'holle' principe. Dit betekent dat de kern van een cel eveneens een vacuum is en onze aarde is eveneens hol. Er gaat een sterke aantrekkingskracht vanuit naar binnen (zwaartekracht), die vervolgens zich naar buiten toe materialiseert (anti-zwaartekracht).

Snap je nu waarom ik me de laatste keer op de kennisavond hier door tijdgebrek niet aan heb gewaagd? Ik hoop dat ik het zo een beetje begrijpelijk heb uitgelegd. Je zult ongetwijfeld n.a.v. hiervan de nodige vragen of opmerkingen hebben. Misschien moet ik er hier op een kennisavond ook een keer zo uitgebreid op ingaan.

 
Alle mensen hebben vrijwel een tekort aan magnesium in deze tijd, daar zit jammergenoeg gewoon niet voldoende in in het voedsel. Daarom zal ik ook levenslang magnesium supplementen innemen. Het is één van de cruciale elementen voor ons. Meer info in "The Magnesium Miracle"

Verder is mijn ervaring met ascorbinezuur positief en zo ook van anderen die ik ken. Zo heeft men bij infecties ascorbinezuur genomen (meer dan dat ze normaal nemen) en zo snel genazen. Je kan het natuurlijk in een combinatie nemen, als men dat wilt. Mijn punt is alleen, dat ik vind dat ascorbinezuur niet slecht is. Persoonlijk zou ik geen acerola met vitC nemen, maar dat is omdat ik een dieet volg zonder enige suikers en acerola bevat die.

Ook heb ik steeds minder ascorbinezuur nodig nu ik een enkel vet- en vleesrijk dieet volg, omdat er in vlees uric acid zit die eenzelfde werking als vitC heeft en zelfs krachtiger werkt.

Quote:
Vitamin C is needed to hydroxylate the amino acids lysine and proline into hydroxylysine and hydroxyproline- connective tissue. That is why scurvy is characterized by a degeneration of connective tissue. However, unknown to most, red meat already contains hydroxylysine and hydroxyproline which is absorbed into the bloodstream when eaten. Thus, less vitamin C is needed to hydroxylate proline and lysine, because they are already present in the blood in the hydroxylated state.

However, one might ask about the role vitamin C plays in antioxidant function. Sure, a purely carnivorous diet will prevent scurvy, but will it replace the other biochemical functions of vitamin C? While those who regularly consume liver and brains do not need to concern themselves too much here, what about those carnivores who consume primarily muscle meat and eggs? Sure, they may be free from scurvy, but are there some other unseen health effects, such as excessive free radical damage from lack of vitamin C?

First of all, a ketogenic metabolism (dit is mijn metabolisme, omdat ik in ketosis zit door mijn dieet) produces less free radicals than a carbohydrate-burning metabolism. Secondly, there are numerous other substances, endogenous and dietary, that act as antioxidants present on a purely carnivorous diet. But what if this is insufficient? Should meat and eggers be worried?

Fortunately, the answer no. And the answer may lie in uric acid.

Uric acid is derived from purines in meat. They are the final metabolic end-product of purine compounds. This is because the genes encoding for the production of the enzyme uricase, needed to break down uric acid, have been absent from primate DNA for millions of years.

The thing that makes ascorbate as a molecule useful is the property of being a strong electron donor. Uric acid is also a strong electron donor (1). In fact, it may even be a better electron donor than vitamin C (2). Because of this, uric acid is a powerful antioxidant, similar to vitamin C. Thus, it follows that the loss of the enzyme uricase and the consequent increase in blood levels of uric acid in primates has probably provided a substitute for ascorbate in certain biochemical functions, including antioxidant activity.

Since meat is rich in purines, uric acid is inevitably abundant in the bloodstream of someone who consumes a large amount of muscle meat and organ products. Conclusion: Even if a human carnivore does not consume vitamin C-containing animal products, a purely carnivorous diet is still sufficient to produce the biochemical functions that vitamin C is normally responsible for.


en

Quote:
In humans and higher primates, uric acid is the final oxidation (breakdown) product of purine metabolism and is excreted in urine. In most other mammals, the enzyme uricase further oxidizes uric acid to allantoin.[8] The loss of uricase in higher primates parallels the similar loss of the ability to synthesize ascorbic acid, leading to the suggestion that urate may partially substitute for ascorbate in such species.[9] Both uric acid and ascorbic acid are strong reducing agents (electron donors) and potent antioxidants. In humans, over half the antioxidant capacity of blood plasma comes from uric acid.[10] The Dalmatian dog has a genetic defect in uric acid uptake by the liver and kidneys, resulting in decreased conversion to allantoin, so this breed excretes uric acid, and not allantoin, in the urine.[11]

Uric acid is created when the body breaks down purine nucleotides. Purines are found in high concentration in meat and meat products, especially internal organs such as liver and kidney.

In addition to that, vitamin C uses the same receptors as glucose to enter the cell membrane. So if we have eaten a lot of simple sugars, as in sweets, cool drink, but also complex carbohydrates which are broken down to glucose after being digested, less Vit C can be absorbed because the receptors are already in use.

So it seems that a mutation happened to those already eating meat, especially organ meats, from which you get lots more of nutrients than you ever get from fruits. Indeed, one actually needs LESS vitamin C on a meat/fat diet.


 
Quote:
Verder is mijn ervaring met ascorbinezuur positief en zo ook van anderen die ik ken. Zo heeft men bij infecties ascorbinezuur genomen (meer dan dat ze normaal nemen) en zo snel genazen.


Klopt, er zijn vele goede resultaten behaald met ascorbinezuur. In acute gevallen, zoals bij infecties vind ik het ook geen probleem, maar voor de langere termijn zou ik toch echt voor natuurlijke voeding/supplementen kiezen. Tja, en dat je dan bij een theelepeltje acerolapoeder 0.5 gram koolhydraten binnen krijgt zou ik in elk geval niet zo moeilijk over doen..

Magnesium zou best kunnen dat het te weinig in onze bodem zit, maar ook hier is er vast wel een natuurlijk voedingsmiddel of supplement te vinden dat je kunt gebruiken ipv een synthetisch pilletje. Jij volgt nu een dieet met enkel vlees en vet?? Dan eet je vast ook orgaanvlees, want met spiervlees alleen kom je nooit aan al je voedingsstoffen. Hart bevat bijvoorbeeld mega veel magnesium.

Quote:
Ook heb ik steeds minder ascorbinezuur nodig nu ik een enkel vet- en vleesrijk dieet volg, omdat er in vlees uric acid zit die eenzelfde werking als vitC heeft en zelfs krachtiger werkt.


Bedankt, dat wist ik niet :) Vandaar dus dat de eskimo's en andere vleesetende volkeren die WP bestudeerde geen vitamine c tekort hadden. Ze aten ook de bijnieren, maar dit zal ook zeker een rol gespeeld hebben.

 
Quote:
Klopt, er zijn vele goede resultaten behaald met ascorbinezuur. In acute gevallen, zoals bij infecties vind ik het ook geen probleem, maar voor de langere termijn zou ik toch echt voor natuurlijke voeding/supplementen kiezen. Tja, en dat je dan bij een theelepeltje acerolapoeder 0.5 gram koolhydraten binnen krijgt zou ik in elk geval niet zo moeilijk over doen..


Haha ja, dat is inderdaad niet zo veel.

Quote:
Magnesium zou best kunnen dat het te weinig in onze bodem zit, maar ook hier is er vast wel een natuurlijk voedingsmiddel of supplement te vinden dat je kunt gebruiken ipv een synthetisch pilletje. Jij volgt nu een dieet met enkel vlees en vet?? Dan eet je vast ook orgaanvlees, want met spiervlees alleen kom je nooit aan al je voedingsstoffen. Hart bevat bijvoorbeeld mega veel magnesium.


Ik eet het liefst geen spiervlees (die waren vroeger eigenlijk bestemd voor de honden), men at dan vooral het vettige vlees; tong enz. En je hebt gelijk ik eet orgaanvlees en ander soort vlees dat lekker veel vet bevat. Uiteindelijk ben ik wel minder supplementen gaan nemen, inderdaad, omdat mijn voeding wel van nature de vitaminen en mineralen bevat. De darmflora komt dan ook vanzelf in orde (in mijn geval dan). Ik neem wel nog L-glutamine voor het genezen van mijn darmsysteem (na jaren van schade door koolhydraten, gluten en meer), en verder ook Omega 3, want ik kan niet altijd grasgevoerd vlees kopen. En magnesium ook natuurlijk (neem het zekere voor het onzekere en ook omdat ik niet elke dag bijv. kalfshart eet). Ik ga mezelf wel testen binnenkort om te kijken hoe ik op het moment zit met tekorten enz.

Ik wilde er nog bijzeggen dat als men een ziekte heeft; diabetes, kanker, auto-immuunziekten enz. dat het lichaam dan meer magnesium nodig heeft.

Sorry voor het off-topic gaan!

 
Hoi Rapunzel,

Dat had ik vroeger wel. Toen ging ik glutenvrij en ook nam ik geen melkproducten meer in, omdat er in zuivelproducten (rauw of niet) ook stoffen bevatten die schade kunnen aanrichten. (De beste manier om te kijken of je geen allergie hebt voor melkproducten is om ze te vermijden en dan een glaasje te drinken eenmaal je darmsysteem wat hersteld is, en dan te kijken of je een reactie krijgt of niet). Anyway, dus in die periode heb ik gewoon zoveel mogelijk slechte dingen vermeden (geen e-nummers enz) en ging af op biologische producten. Daarna ben ik dus over gegaan naar de low-carb high-fat dieet en heb ik geen lekke darm meer, maar ik zit nog wel in de genezings-fase zeg maar.

Een heel mond vol, maar het komt er op neer dat wanneer ik overgegaan ben naar een dieet dat voor onze voorouders het meest natuurlijke was, veel van mijn klachten zijn verdwenen.

 
Hoeveel jaar heeft de genezing bij jou geduurd? Ik krijg niet zo heel veel reacties van zuivel eten hoor! Hoogstens 48 uur later een beetje wind. Low carb, high fat ben ik ook. En ook nog medium protein omdat bijv. gebakken eieren in de vorm van psoriasis uit mijn hoofd komen. Het is niet gemakkelijk. Jij bent dus al die tijd wel glutenvrije granen blijven nemen? Op een GAPS dieet mag dat niet, pas als je een heel eind genezen bent.

 
Bij mij wel rond een jaar, maar het darmsysteem is nog wel in de genezings-fase. Tot nu toe gaat het heel goed. Ik denk dat je pas weet of je echt allergisch bent voor melkproducten als je systeem wat beter werkt, straks doe je jezelf schade aan zonder dat je het weet. Uiteindelijk is dat aan jou natuurlijk om te kiezen wat je wilt doen!

Ja, ik kon toen ook geen eieren eten, daar kreeg ik hoofdpijn van, dus die had ik ook niet meer ingenomen, totdat ik mijn lekke darm onder controle had. Een jaar ofzo later at ik weer een eitje om te kijken of ik dan een reactie kreeg en voilá ik kon ze gelukkig weer eten. Dus ik zou ook op dit moment je eieren afraden.

Helaas nam ik toen wel glutenvrije granen in zoals boekweit. Maar in de tijd dat ik me verdiepte in lowcarb/highfat diet ben ik erachter gekomen dat vrijwel alle granen anti-nutrienten bevatten die niet fijn zijn voor het lichaam plús ze bevatten veel koolhydraten (suikers) die stress veroorzaken in het lichaam. Ik kreeg wel puistjes toen ik boekweit at, maar wist nooit hoe het kwam, nu weet ik dus waarom. Momenteel is mijn huid opgeklaard en neem ik dus ook geen granen meer in. En ook als ik later helemaal in orde ben neem ik geen granen meer in, omdat vlees, vetten en als uitzondering enkele groenten de meest natuurlijke voedingsbronnen zijn voor het lichaam. Granen kwamen pas veel later aan bod in de geschiedenis van de mens, en ons lichaam is daar niet voor aangepast.

Het hangt ook per persoon af hoe lang het duurt voordat je voor een grote deel genezen bent.

Rijst is zeker een no-go en bevat een eigen soort van gluten. En ik las net nog een artikel over de effecten van lectines van rijst: http://www.greenmedinfo.com/blog/rice-potato-tomato-may-be-inflammatory-wheat

Linzen neem ik ook niet in o.a. vanwege de lectines. Het beste is natuurlijk om eerst jezelf te verdiepen in wat je wilt doen en kennis op te doen, voordat je een verandering maakt in je dieet, maar dat weet je denk ik wel :)

 
Chico, dat is de paleo manier van denken: lectines en saponines zijn de vijand. Ik weet er alles van! Het is de vermijdingsstrategie. Liever zou ik zodanig genezen dat ik er weer tegen kan! Toch vraag ik me af of het allemaal wel zo zwart/wit is. Er zijn ook mensen van lekke darmen aan het genezen met Mucopure+een glutenvrij dieet. Verder is mijn eiwitvertering slecht. Dan kan ik echt niet vlees/vis als ontbijt EN lunch EN diner nemen want dan houd ik geen haar meer over! De bijnieren zorgen voor dat maagzuur en die hebben weer meer koolhydraten nodig (dat heb ik gezien bij mijn zus met bijnierinstorting) dus ik vind het moeilijk allemaal.... Fruit kan ik ook al niet veel eten vanwege een vervette lever. Ik verbeeld me dat ik weg kan komen met mijn 5 eetlepels quinoa+ een kleine pollepel linzen per dag. En dan geweekt in appelazijn water zodat de anti-nutriënten eruit zijn. Maar misschien heb jij nog andere ideeën voor me? Ik ben trouwens al anderhalf jaar bezig hè...

 
Zou dat stuk tekst wat janse hier boven schreef van mike over vit c en zuurstof niet handig zijn voor het alleen lezen forum ??

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.675
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan