Vit C plas je niet uit, deze meneer ontdekte vit C

Hoe kijk ik tegen acrobylpalmitaat aan?

https://www.fatsforum.nl/topic/vitamine-c/page/2#post-22543

Ik noemde het dus al een flinke tijd geleden op het forum. Mijn voorkeur zou uitgaan naar de vetoplosbare vitamine C, omdat dit de variant is die de vroege mens via orgaanvlees in grote hoeveelheden binnen kreeg. Mijn enige zorg is en blijft: waar komt die ascorbine vandaan? Ik mag niet hopen uit GMO-mais!

Mike

 
De grotere a-merken garanderen dat deze vit c GMO vrij is, zoals Solgar, nutribiotic ect...

Dit kon ik vinden over de stappen"
Quote:
The manufacturing procedure for NutriBiotic Ascorbic Acid involves 15 steps:

Steps 1 thru 9 (Starch Hydrolysis): Vegetable starch is broken down into simple sugar (D-Glucose) by the action of heat and enzymes.

Step 10 (Hydrogenation): D-Glucose is converted into D-Sorbitol.

Step 11 (Fermentation): D Sorbitol is converted into L-Sorbose.

Step 12 (Acetonation): L-Sorbose is combined with an acid at low temperatures.

Step 13 (Oxidation): The product is then oxidized with a catalyst, acidified, washed and dried forming L-Gluconic Acid.

Step 14 (Hydrolysis): L-Gluconic Acid is treated with hydrochloric acid forming crude ascorbic acid.

Step 15 (Recrystallization): The crude ascorbic acid is filtered, purified and milled into a fine crystalline powder.


vit c wordt dus uit zetmeel vervaardigd, maar wat ik me dan afvraag.. in hoeverre bevat het eindproduct dit ook nog?

 
Er zijn inderdaad meer vragen dan antwoorden rondom vit. C. Ik weet het eerlijk gezegd ook niet en tot die tijd gebruik ik het gewoon niet. Ik neig naar asorbylpalmitaat, maar ik moet gewoon echt zeker weten hoe het gemaakt wordt en waarvan. Wel douche ik in vit. C-water (ascorbinezuur) en heb daar veel baat bij.

Mike

 
Oke, naja deze neem ik, Vitamine c, en ik zie niks staan in de ingredientenlijst: Cellulose (capsule), rice flour, magnesium stearate (vegetable source) and silica.

Contains no sugar, salt, yeast, wheat, gluten, soy, milk, egg or preservatives.

 
@mike
Quote:
Ik noemde het dus al een flinke tijd geleden op het forum. Mijn voorkeur zou uitgaan naar de vetoplosbare vitamine C, omdat dit de variant is die de vroege mens via orgaanvlees in grote hoeveelheden binnen kreeg. Mijn enige zorg is en blijft: waar komt die ascorbine vandaan? Ik mag niet hopen uit GMO-mais!


Ik heb onlangs ook ascorbyl palmitaat aangeschaft van AOV. Het middel bevalt goed. Maar naar aanleiding van jouw opmerking (quote) heb ik de firma AOV maar een mailtje gestuurd. Vandaag kreeg ik onderstaande mail terug:

Quote:
In antwoord op uw vraag informeren wij dat de Vitamine C als ascorbyl palmitaat (productnr. 9108) is samengesteld uit palmitine uit palmolie en ascorbinezuur uit citrusvruchten. Het product bevat geen andere ingrediënten.

Het product is in de huidige productlijn niet meer leverbaar, maar gaat medio december 2012 in ongewijzigde samenstelling over naar de natuurlijke productlijn als 333 Vitamine C Ascorbyl palmitaat - 60 gram.


Op zich klinkt dit goed, maar is dit ook goed?

Heb hier namelijk geen verstand van.

 
Quote:
In antwoord op uw vraag informeren wij dat de Vitamine C als ascorbyl palmitaat (productnr. 9108) is samengesteld uit palmitine uit palmolie en ascorbinezuur uit citrusvruchten. Het product bevat geen andere ingrediënten.


Bovenstaande quote is uit mijn vorige berichtje. Heeft iemand een idee of dit goed is?

Mijn potje is zo goed als leeg en ik twijfel of ik hiermee door moet gaan.

 
Het lijkt mij eerlijk gezegd geen verkeerd product. Maar wat wel van belang is: is de palmolie duurzaam (er worden complete stukken regenwoud verwoest voor palmolieplantages) en zijn de citrusvruchten onbespoten?

Mike

 
Inzake de Vitamine C Ascorbyl Palmitaat

Quote:
Het lijkt mij eerlijk gezegd geen verkeerd product. Maar wat wel van belang is: is de palmolie duurzaam (er worden complete stukken regenwoud verwoest voor palmolieplantages) en zijn de citrusvruchten onbespoten?


Heb er weer een mailtje aan gewaagd en dit is het antwoord van de firma AOV:

"Het gaat hier om duurzame palmolie. De citrusvruchten zijn onbespoten. Onze producten worden getest op verontreinigingen en contaminaties."

Klinkt goed, maar 100 % zeker weten doe je het toch niet.

Ik ga het product toch maar weer aanschaffen want het beviel mij goed.

 
ik las dat de meeste vit c in lever zit.

nu eet ik geen lever maar wel biologische leverworst, toch wel elke dag ongeveer 2 theelepels. zou ik dan genoeg vit c binnenkrijgen?

 
Tweevoudig Nobelprijswinnaar Linus Pauling, een groot wetenschapper, adviseert gezonde mensen dagelijks 3 gram vitamine C te gebruiken. Volgens Pauling kan de dosering zonder bijwerkingen bij ziekte (griep) opgevoerd worden naar 10 gram of, bij ernstige ziektes (kanker), zelfs naar 30 gram. Vitamine C is niet giftig ook niet in een dagelijkse dosis van 130 gram per dag.

http://vitamine-supplementen.pilliewillie.nl/voedingssupplementen/vitamine-c.2.php

Is vitamine C wellicht méér dan een vitamine?

Vrijwel alle zoogdieren maken het zelf, klokje rond, in de lever en de nieren. Mensen, apen en cavia’s verloren dat vermogen. Koppige dokters beweren al jaren dat een spuit vitamine C iedere virusinfectie in de kiem smoort. En dat de ADH fors omhoog moet. Kwakzalvers?

http://www.uitdaging.net/gezond/vitamine_C_overdosis.html

 
Ik wilde vandaag vitamine C bestellen van het merk NOW foods, maar het schoot mij te binnen dat je in Amerika nog weleens GMO producten hebt waarvan het niet op de verpakking staat. ascorbyl Palmitate, 500 mg van NOW foods lijkt deze echter te hebben helaas. De fabrikant verklaard dat ze tegen GMO's zijn, maar dit niet altijd kunnen voorkomen. Bij andere producten van NOW foods staat er ook NON-GMO bij vermeld en bij deze niet, dus dan zal dit wel een product zijn waar dat wel in zit.

Nu dacht ik altijd dat in Europa dit vermeld moest worden, maar als een fabrikant het niet op de verpakking hoeft te zetten, hoe komen ze er hier dan achter dat het er in zit? :? Klopt het dat we voorzichtig moeten zijn met supplementen uit Amerika omdat hier niet altijd bij vermeld wordt dat hier gmo's in zitten?

 
Heeft iemand ervaring met gemalen rozenbottels van jacob hooy?

Ik ben op zoek naar een goede manier om vit c binnen te krijgen en lees over acerolapoeder en rozenbottelpoeder. Ik vind dat best duur alkemaal.

Is gemalen rozenbottel niet gewoon hetzelfde? Het is in ieder geval een stuk goedkoper.........

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden..

Linda

 
Ik gebruik de rozenbottelpoeder van Ron Fonteine, niet zo duur en exotisch als acerola, weet alleen niet precies hoeveel vit c erin zit, misschien weet iemand anders dat wel?

 
Volgens deze link

http://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_c#Plant_sources

bevat rozenbottel ( rose hip ) 426 mg vit c per 100 gr

en acerola 1677 mg per 100 gr

 
Mijn vraag eigenlijk is of gemalen rozenbottel hetzelfde is als het veelbesproken rozenbottelpoeder.

1kg gemalen rozenbottel van jacob hooy kost iets van 12 euro per kilo nl, dat scheelt.

Het lijkt mij dat de hele rozenbottel vermalen wordt. Is rozenbottelpoeder anders van samenstelling? Of wordt daar ook de hele rozenbottel voor gebruikt, weet iemand dat?

Linda

 
Een goede natuurlijke bron van vitamine C ascorbylpalmitaat is trouwens rauwe schapenmelk.

Schapenmelk is overigen ook hoog in zink en koper.

Schapenmelk:

4,2 mg - 4,6 mg / 100gr

Geitenmelk:

1,1 mg - 1,3mg / 100gr

Koemelk:

0,94 mg - 1,0 mg (andere bronnen geven 2,0 mg) / 100gr

Deze geeft: 1,5 mg / 100gr

Moedermelk:

5,0 mg / 100gr

Kippenlever:

17,9 mg / 100gr

Runderlever:

20,0 mg - 27,0 mg / 100gr (Deze site geeft maar: 1,3 mg / 100gr )

Varkenslever:

24,0 mg - 25,3 mg / 100gr

Lamslever:

30,0 mg / 100gr

Ganzenlever:

4,5 mg / 100gr

Eendenlever:

4,5 mg / 100gr

Kalkoenlever:

24,5 mg / 100gr

 
Vraag die opkomt is of bij koemelk geldt dat het gehalte voor gepasteuriseerde of rauwe melk genoemd wordt.

 
Quote:
Vraag die opkomt is of bij koemelk geldt dat het gehalte voor gepasteuriseerde of rauwe melk genoemd wordt.



Die vraag gaat ook op bij de andere melken en bij lever.

Blijf natuurlijk het feit dat 1 liter schapenmelk net zoveel vitamine C bevat als 1-2 citroenen!!

Vele sites lijken geen onderscheid te maken. Terwijl vitamine C ascorbylpalmitaat door pasteurisatie toch echt eraan gaat...

Oxideert vitamine C ascorbylpalmitaat ook wanneer het blootgesteld wordt aan lucht?

Of gaat het net als wateroplosbare vitamine C ook achteruit bij invriezen?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.671
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan