vetvrees

ruud

New member
Quote:
Vet in voedsel bereikt drie uur na maaltijd al buikstreek

Door: redactie − 13/05/12, 12u59 − Bron: belga.be

Amper drie uur na het binnenspelen van een maaltijd kan het vet uit het voedsel al omgezet worden in vetweefsel rond de buikstreek. Dat hebben wetenschappers van de Oxford University ontdekt, zo meldt de Britse krant The Sunday Times.

Vroeger ging men ervan uit dat het proces veel trager verloopt, schrijft The Sunday Times. De onderzoekers stelden vast dat de gemiddelde persoon enkele uren na de maaltijd het equivalent van twee à drie theelepels vet kan opstapelen rond zijn middel. De hoeveelheid neemt nog toe als het om vetrijke maaltijden gaat die 's ochtends genuttigd worden, zoals het klassieke Engelse ontbijt met spek of worsten.

Het vetweefsel rond de taille wordt volgens het onderzoek alleen als kortstondige opslagplaats gebruikt, zodat het bijvoorbeeld bij het sporten aangesproken kan worden. Als mensen echter overdadig blijven eten, verspreidt het vet zich naar de weefsels rond onder meer het achterwerk en de billen voor langetermijnopslag.



http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Ge...eikt-drie-uur-na-maaltijd-al-buikstreek.dhtml

 
Er staat helemaal niks over het onderzoek zelf... hoeveel koolhydraten namen mensen met die vette maaltijden, is hier rekening mee gehouden? Dit zegt mij helemaal niks...

 
Wat ook vaak gebeurt bij dit soort 'onderzoeken' is dat er geen verzadigd vet wordt geconsumeerd, maar bewerkte, plantaardige vetten. Deze zijn eveneens dikmakend, omdat het lichaam ze bijzonder moeilijk kwijt kan en wel twee jaar nodig heeft om ervan af te komen.

Mike

 
Haha wat een prachtige naam voor een website : your doctor is a liar ! :evil:

 
Ik was vandaag even kort in de supermarkt om wat producten voor mijn werk uit te zoeken. Ongelofelijk hoe vol de verpakkingen staan leuzen die je willen doen geloven dat je maar beter zo weinig mogelijk vet kunt eten. Vetarm, 3% vet, light, 20% minder vet, slecht 8 kilocalorieën... Je wordt er niet goed van! Heel vaak staat ook in grote letters de calorische waarde vermeld, viel me opeens op. Maar de mierzoete waterijsje met het "Ik kies bewust-logo" spannen toch wel de kroon. Een uurtje rondspeuren in de supermarkt en ik had 'gegeten en gedronken'. Ik heb een lading makreelblikjes en sardinesblikjes in water gekocht, evenals een stapeltje schelvisleverblikjes. Voorlopig hoef ik er dus ook niet meer te komen!

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.673
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan