Vette huid

Meuzik

New member
Ik (m, 28) heb al jaren last van een vette huid. Hoofdzakelijk op m'n voorhoofd en neus (t-zone). Op deze gedeelten heb ik ook grotere poriën, die - van dichtbij - goed zichtbaar zijn. Over de oorzaak tast men in het duister, heb ik ontdekt. Iets met hormonen? Voeding? Gevolg van acné in het verleden?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee. Wie herkent dit probleem? Hoe gaan jullie ermee om?

Hoe ik dit van binnenuit moet aanpakken, weet ik echt niet. Het is niet minder geworden sinds ik a la WAPF eet. Eerder nog iets meer, heb ook meer puistjes tegenwoordig.

Uitwendig heb ik een tijdje kokosolie gesmeerd. Dat werkt fantastisch op drogere huid, op vette huid wordt het niet minder vet en voelt het als een smeerboel. Ik smeer regelmatig molkosan en ik ga nu proberen om met waterstofperoxide te reinigen. Vette huid ontstaan wellicht doordat de poriën verwijd/uitgerekt zijn, waardoor er meer talg naar buiten komt. Als h2o2 zelf littekenweefsel herstelt, kan het wellicht ook de poriën weer verkleinen/herstellen?

Maar ook op dit punt ben ik benieuwd naar jullie ervaringen.
 
Kom je voldoende in de zon? Het lichaam heeft behoefte aan zon om aan voldoende vitamine D te komen. Het vet op de huid (cholesterol) wordt omgezet in vitamine D (cholecalciferol) dan dan via de huid wordt opgenomen. Mogelijk zal het lichaam meer huidvet aanmaken bij een tekort aan vitamine D om zo alsnog het tekort aan te vullen. Bij voldoende zon zal er minder huidvet geproduceerd hoeven worden.
 
@ Gerard,
Goeie vraag. Ik gebruik levertraan en eet vrij veel (vette) vis. Maar ik heb een redelijk donkere huid, snel bruin. Dat is wel een risicofacto wat betreft de opname van vitamine D. Dus wellicht speelt dit een rol. Maar is méér levertraan nemen dan een optie?

@ Mike
Bedoel je schimmels op de huid of inwendig? En hoe zou je dit specifiek kunnen aanpakken naast het WAPF-protocol (en borax, wat Gerard net noemde)?
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.458
Leden
8.646
Nieuwste lid
Marco777
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan