vet intolerantie? Mogelijk oorzaak?

Joopie

New member
Hoi,

Zijn er hier ook mensen die vet niet zo goed kunnen verdragen? Ik lees overal de positieve voordelen van vet en ik zou graag wat meer consumeren. Maar bij mij geeft de consumptie van vet allemaal problemen. Naar mijn idee gekomen na een periode van "matig" vet gebruik en de leverreiniging.

- lymfestelsel lijkt er van te stagneren (exessieve slijmvorming).

- pijn/ irritatie in de leverstreek.

Mijn vertering is nog geen sterk punt, wordt aangewerkt (enzymen, betaine HCL). Leverreinigingen begin ik niet meer aan, lijkt meer kwaad als goed te doen.

Maar nu de vragen:

- Kan mijn lichaam binnenkort weer vet verdragen?

- Zijn er mensen die ditzelfde fenomeen hebben gehad, en hoe hebben ze dit opgelost?

- kan ik nu inderdaad maar beter naar mijn lichaam (pijntjes/irritaties) luisteren en vet nog even niet gebruiken, of negeren en toch meer vet consumeren?

Lichaamsgewicht 53kg (veel te laag, hoe het beste verhogen??).

Proteïnen inname: ~70 gram/per dag uit vlees. (Verdraag geen zuivel, noten, vis, peulvruchten e.d.).

koolhydraat inname: 120g kh uit witte rijst (om gewicht verlies te beperken)

vet inname: beperkt 10-20g i.v.m. zware ongemakken.

Indien geen consumptie allergische voedingsmiddelen ontlasting meestal 1x daags.

Enig advies?

Groet,

Joopie

*zijn er overigens ook mensen compleet van al hun problemen af via het WAPF dieet*?

 
Joopie,

Hieruit maak ik op dat je een slechte ontgifter bent, mede als gevolg van een verzwakte lever- en galblaasfunctie. Ik ben benieuwd welk 'kwaad' je hebt ervaren door lever/galreinigingen. Mogelijk interpreteer je de voor jou o zo noodzakelijke ontgifting als negatief, terwijl het in werkelijkheid een zeer positieve ontwikkeling is. Je lever heeft het overduidelijk moeilijk met te veel vet en dus doe je er inderdaad verstandig aan je vetconusmptie aan te passen aan wat op dat moment voor jou wel haalbaar is.

Mike

 
De reiniging lijkt het te hebben verergerd. Ik had er namelijk geen last van voor die reinigingen (3 keer). Dit is al wel een jaar geleden.

Is het mogelijk de lever te reinigen (ontgiftings-capaciteit terug te winnen) zonder die olijfolie, bitterzout, citroensap e.d.? Zoja, hoe?

Ergens dacht ik gelezen te hebben, dat hetzelfde effect bereikt zou kunnen worden met alléén een goed voedingspatroon.. echter weet ik niet meer waar.

 
Bij mij heeft de Buteyko-ademhaling bijgedragen aan het ontspannen van de galwegen (geen buikpijn rechtsboven meer); verder is mijn spijsvertering er ook door verbeterd, en nu kan ik veel meer vet verdragen dan een half jaar geleden. Duurt wel even, hoor, het is geen tovermiddeltje.

Het zou natuurlijk zo maar kunnen dat het bij meer mensen helpt. Zie topic Ademhaling.

 
Interessant! ik had ook een link met ademhaling gelegd en het irriterende gevoel, maar ik kon er nooit achter komen wat het was.

Hoe werkt die buteyko ademhaling in het kort precies? (zal het topic later doorlezen)

 
Ik waardeer je antwoord enorm Poekie, maar toch heb ik het idee dat ik het op een andere manier moet aanpakken ipv via lever de reinigingen.

1) Het Aansterken v/d vertering en daarmee de darmwand herstellen, zodat allergieën verdwijnen

2) lymfestroom stimuleren (niet via leverreiniging), maar ademhaling zoals Jenneke aangeeft of matige beweging (wandelen).

3) Indien mogelijk (is nu een beetje een probleem), meer eten om aan te sterken (dus de lever meer kracht geven).

Misschien dat ik hierna ga denken aan een lever reiniging, maar u ligt het probleem ergens anders.

 
Is er overigens al iemand van zijn auto-immuun ziekte af door lever reinigingen?

Vooralsnog lees ik hier over veel mensen die wel één of ander probleem hebben, hier en daarmee wat experimenteren en verbeteren.

Maar zijn er ook die echt kunnen zeggen dat ze "genezen" zijn, of van hun medicatie af zijn? (ook geen supplementen meer gebruiken).

Vb. mensen die de diagnose reuma, ms, CFS,... hebben.

 
Hoi Joopie,

ik zit ook met de vetvertering,ook van eiwit en koolhydraten.

itt bij jou: bij mij zet alles, maar vooral vet zich om in vet: dat is ook niet handig kan ik je vertellen.

vet is voor mij op het moment dan ook iets om mee op te passen jammer genoeg.

ik heb zelf niet het idee dat bij mij de lever een probleem is en dat komt ook uit testen van verschillende behandelaars.

de pancreas maakt wel wat overuren, maar schijnbaar ook niet dat je zegt dat het nou de spuigaten uitloopt.

hoe het dan kan dat bij mij de vertering nog steeds niet helemaal optimaal is, geen idee.

mijn darmen doen het inmiddels ook weer aardig terwijl ik volop een leaky gut en voedingsallergieen had dientengevolge.

als je vet niet verdraagt dan lijkt me het dat er eerst iets anders moet gebeuren.

misschien is het altijd belangrijk dat je ook zuur bij je vet eet om vet te kunnen verdragen.

een manier om je lever te ondersteunen is met mariadistel.

het benodigde zaad ervan kun je bijv. kopen bij www.kenkkruiden.nl

je haalt een halve eetlepel per dag door de koffiemolen en je kunt het bijv. in je yoghurt doen.

koffieklysma's die ondersteunen je lever ook goed: ze zorgen dat de galvloeistof opgeschoond wordt (deze zit vaak vol gifstoffen omdat het lichaam gewend is de galvloeistof te hergebruiken).

lymfeklieren kun je helpen om op te schonen met bijv. lymphomyosot van Heel of bijv. het kruid akkerhoningklaver dat een lymfagogum is (ondersteuner lymfeklieren).

ik gebruik ook pancreasenzymen en rauwe gevriesdroogde pancreas (gekocht bij iherb) bij het eten.

dat geeft me verlichting bij de voedselvertering.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.603
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan