Vet eten vermindert complicaties bij operatie

Asaya

New member
Vet eten vermindert complicaties bij operatie

ENSCHEDE - Het toedienen van vetrijke voeding rondom een operatie kan mogelijk complicaties verminderen. Dat toont Jacco de Haan van Medisch Spectrum Twente aan in zijn promotieonderzoek.

Foto: ThinkStock

Vette voeding in de darm zet een zenuwreflex aan die de ontstekingsreactie remt. Ook beschermt het verschillende organen, waaronder de darm.

Daarbij blijkt vette voeding ook effectief te zijn wanneer het lichaam al schade heeft opgelopen, zodat deze behandeling mogelijk ook kan worden toegepast bij patiënten na een ongeval. Het onderzoek zorgt voor een geheel nieuwe kijk op voeding rondom operaties en andere heftige ontstekingen.

Verder is van groot belang dat vette voeding niet alleen de scherpe kantjes afhaalt van de acute en zeer heftige ontstekingsreactie, maar ook leidt tot een efficiënter afweersysteem in de periode erna.

Naar aanleiding van de veelbelovende resultaten bij proefdieren werd de behandeling met vette voeding in de mens getest.

Bij gezonde vrijwilligers bleek vetrijke voeding een ontstekingsreactie sterk af te remmen. Momenteel worden er studies opgezet die aan moeten tonen of vette voeding bescherming biedt aan patiënten die een zware operatie ondergaan.

http://www.nu.nl/wetenschap/2963745/vet-eten-vermindert-complicaties-bij-operatie.html

 
Misschien dat door dit soort bewijzen in de reguliere gezondheids sector en media het slechte imago betreft de vetten weer kan verdwijnen. We eten minder vetten dan ooit en zijn dikker dan ooit. Moet toch eens een belletje gaan rinkelen...

 
Ah mooi, grappig hoe sommige dingen zo lopen en een ander weer op ideeen en aanwijzingen brengt. Ik hoop dat die persoon er wat aan heeft.

 
Mike, ik begrijp het, maar de persoon waar ik het voor vroeg doet hier waarschijnlijk niets mee. Nota bene iemand met een beroep hoog op de maatschappelijke ladder. Hij snapt het niet echt en doet braaf wat de artsen hem voorstellen..

 
Dan heeft het ook geen zin om je voor hem in te spannen en de vraag hier te posten. Steek je energie liever in mensen die wel willen, zou ik zeggen.

Mike

 
Mijn reactie duidde op dat ik hem gisteren heb gesproken en aan zijn manier van reageren doet hij er niets mee had ik het idee. Dus inderdaad, laat maar gaan.

 
Ik zet mijn vraag hier maar even neer, omdat dit topic over operatie's gaat.

Ik moet een kijkoperatie ondergaan en daarbij kon ik kiezen of onder algehele narcose of niet en dan daarbij pijnstillers celebrex 200 mg en 2 paracetamol 500 mg.

Ik heb voor de laatste optie gekozen, omdat narcose mij heftiger lijkt dan pijnstillers.

Maar is dat wel zo?

Ook de pijn schijnt behoorlijk te zijn bij deze operatie, de meeste vrouwen gaven het een cijfer 7 of 8, dus 0 is geen pijn en 10 heel veel.

Ik sta dus behoorlijk in dubio.

Welke van deze 2 kwaden is beter, de narcose of de pijnstillers?

Wat zouden jullie doen?

 
Hoi Gaia, wat een lastige keuze die ze je hier geven...

Ik mis eigenlijk de optie van een plaatstelijke verdoving, is dat niet mogelijk?

Hebben ze ook een indicatie gegeven van de duur van de operatie?

 
Hoi Jacqueline, thnx voor je reactie, er kan tijdens de operatie wel bij verdoofd worden door middel van een spuit en de operatie zal ongeveer 15 minuten duren mits ze geen rare dingen tegenkomen.

 
Heel moeilijk dit Gaia...

Het blijft kiezen tussen 2 kwaden: een narcose is niet goed voor je, maar heftige pijnbeleveing kan ook op veel niveaus (extreme) srtess en schade veroorzaken, zo ook de angst vooraf. Ook is de pijnbeleving en de (eventuele latere) reacties van het lichaam hierop bij elke persoon weer anders.

Probeer eens bij jezelf te analyseren: hoe ervaar ik pijn, hoe reageer ik daarop, hoe kijk ik achteraf terug op pijn die ik gehad heb, maak ik me daar van te voren extreem druk over etc...

Het belangrijkste is om voor jezelf te ontdekken hoe je hierin staat.

Dit klinkt natuurlijk allemaal heerlijk zweverig, maar ik kan niet veel anders zo op een forum...

Ik zou je in ieder geval, denk ik, adviseren de keuze te maken waar jij je het beste (lees: vooraf meest gerust) bij voelt. Welk alternatief je ook kiest: het blijft altijd een aanslag op je lichaam).

Sterkte meid!

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.672
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan