Verzadigde vetten in roomboter - zoveel tegenstrijdigheden

Ed Bijman

New member
Ik gebruik roomboter, wanneer ik vlees, vis en eieren bak. De reden dat ik deze verkies boven kokosolie, is omdat ik er een veel verzadigder gevoel aan overhoud, in vergelijking met kokosolie.

Echter roomboter bevat veel verzadigd vet en ik lees zo verschrikkelijk veel tegenstrijdige verhalen over dat juist die verzadigde vetten en dat juist roomboter dus slecht zou zijn omdat het op lichaamstemperatuur een vast vet is.

Kan iemand mij misschien een link sturen, uitleg geven, waar echt precies staat uitgelegd waarom het goed/slecht is ?
 
Ed, je blijft je maar gek laten maken door onbewezen propaganda vanuit de reguliere hoek. Ik vermoed dat je vriendin hier nog veel gevoeliger voor is en je regelmatig aan het twijfelen brengt. Roomboter smelt op kamertemperatuur, het is dus helemaal geen 'vast vet'. Roomboter stolt alleen in de koelkast, maar jouw lichaam is geen koelkast, als het goed is zit je op een min of meer constante 37 graden!

Mike
 
Hallo Mike,

Even wat verder uitgezocht en het is niet helemaal waar wat je zegt, maar ben erachter gekomen dat roomboter geen smeltpunt heeft, maar een smelttraject.

Dit komt omdat roomboter bestaat uit 3 verschillende korte keten vetzuren. Het eerste vet bestaat uit korte vetzuren met dubbele bindingen, waarvan de smeltpunten liggen tussen de -50 °C en de 10 °C.
Het tweede vet bestaat uit korte vetzuurketens met hier en daar een enkele binding. Deze vetten hebben smeltpunten tussen de 10 °C en de 20 °C.
Het derde vet bestaat uit verzadigde vetten, die smeltpunten hebben tussen de 20 °C en de 40 °C.

Maar, dit geeft nog niet echt een antwoord op mijn vraag:

Zijn de verzadigde vetten in roomboter, nu gezond of ongezond ?

Of is het nu beter om om te schakelen van 100% bakken in roomboter, naar bv. 50% roomboter met 50% olijfolie ?

100% kokosolie heb ik geprobeerd, maar krijg er geen verzadigd (vol) gevoel van en heb na het nuttigen van het product, altijd nog trek in andere dingen.
Overigens heb ik datzelfde met bakken in 100% olijfolie.

 
Ed kijk eens of je naar een lezing van Frits van der Blom kunt gaan 'vet ziek van zieke vetten' dan zijn al je vragen beantwoord.
Olie die op kamertemperatuur vloeibaar is kun je niet verhitten. De ketens zijn niet stabiel genoeg dus oxideren ze oftewel dan zijn ze rans. En dat is heel slecht voor je cellen die daardoor niet meer doorlaatbaar zijn en de bron van veel ziekten.
 
Hoe stabieler een vetzuur is, hoe beter het voor je is omdat het niet oxideert. Verzadigd vet is rijk aan waterstofmoleculen, waardoor het het meest stabiele vetzuur op aarde is. Botervet is bovendien ook nog eens ultragezond en extreem ontgiftend. Dus: eet meer boter - alles is beter met boter!

Mike
 
Ik lees de laatste tijd over MCT olie. Als ik hierop google dan zie ik dat het vaak bestaat uit palmvet. Op zich niets mis mee. Is echter MCT olie beter dan kokosolie? Het is geloof ik wel duurder en het is een beetje een hype. Ik denk dat de natuurvolkeren ook geen mct olie hadden.
Weet er iemand het ware van?

Dorothé
 
Mct oil is geen vergelijk met kokosvet. Belangrijkste stof caprylzuur is eruit gehaald. Anti schimmel bact virus parasiet enz
http://healthimpactnews.com/2014/mct-oil-vs-coconut-oil-the-truth-exposed/
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.515
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan