Vervuilde Vis

Louisa

New member
Hallo,

ik vond niet echt iets over vervuilde vissen op dit forum. Wel dat veel mensen vis eten. Ikzelf ook (haring, zalm, makreel, ...). Alleen nu ben ik gaan googelen op vis eten en vervuiling en kom ik de meest angstaanjagende artikelen tegen over vis :( Dat eskimo's zelfs gestopt zijn met vis eten want het is puur gif. Zwaar vervuilde oceanen, vis zit vol toxines en dat stapelt zich op in je lichaam. "vis wijzer, vis niet" Beter natuurlijke vervangers voor je omega's zoeken dan vis (olie) HELP... Ik word daar niet blij van, want ik eet vrij veel vis. Nu las ik ook dat kweekvis veel problemen geeft. Wat moet ik geloven? Wie weet hier iets van?

 
Volgens mij: als je vis eet uit koude wateren zijn ze redelijk schoon, zoals wilde zalm. Maar dan niet uit Noorwegen.

Kweekvis is inderdaad uit den boze, die krijgen allerlei groeimiddelen toegediend en zijn dus niet goed voor je gezondheid: pangasius en tilapia.

Lia

 
Ik vind dit ook een probleem. Zalm wordt ook gekweekt. Haring lust ik niet.

Ook vraag ik me af waar de visolie-capsules van zijn gemaakt. Is dat dan opeens gezonde olie? Ze kunnen immers op hun website zetten wat ze willen, kunnen we toch niet nagaan.

Trouwens, dat er vis wordt gekweekt vind ik geen probleem, maar doe het dan goed.

 
Ik eet zalm van lidl met keurmerk - is dat safe?

Ik eet ook gerookte zalm van de supermarkt. Is dat safe?

Ik eet haring van een goede viswinkel (erg vers) en gestoomde makreel. Deze week ook paling een keer geprobeerd. Ook eet ik af en toe slibtong.

 
@liesje: ja, al die bedrijven die visoliecapsules maken hebben mooie uitleggen dat het wel meevalt met de vervuiling vd oceanen en mooie plaatjes waar veilige vis te krijgen is enz enz...

Maar dan andere websites melden dat elke vis uit welke oceaan dan ook gewoon puur gif is. Beter eet je helemaal geen vis meer.

http://www.viswijzervisniet.nl/gezondheid/vis-is-ongezond/

http://www.mare-nostrum.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=11:vervuiling-en-giftige-vis&catid=1:news-show-cat

 
Lidl zalm = wilde zalm dus ok, gerookte zalm van supermarkt = gekweekte vis dus niet ok.

Hoe kleiner de vis hoe minder stapeling van gifstoffen dus haring, sardientjes, sprotjes dat werk.

 
Ik ben juist met het idee van WAPF het afgelopen jaar veel haring gaan eten. Haring is volgens mij ontzettend goed, goed voor de ogen, hersenen etc. Het artikel van marenostrum lijkt alles over één kam te scheren.. dan gaan mensen minder vis eten en krijgen ze nog minder essentiële vetzuren binnen. Dat zo'n Europese Commissie zich er mee gaat bemoeien en zelfs visolie gaat afraden vind ik wel tekenend. Maar mocht ik mezelf voor de gek houden dan hoor ik het graag.

 
Ik vind de zalm van de Lidl wel erg lichtroze. Als ik wilde zalm koop is die veel donkerder van kleur, daarom vind ik het wel vreemd dat de Lidl zalm zo licht is. En bovendien erg droog.

Lia

 
@thijs: die gedachtegang v jou had ik ook bij zulk soort artikelen als marenostrum... en ik ben ook veel haring gaan eten, elke week wel twee. Maar ik vind het lastig, want die zee is gewoon vervuild, dat is duidelijk... en dat eskimo verhaal kom ik op meerdere sites tegen en ook dat berinnen de jongen niet in leven kan houden door de slechte vis.

@Tanja: en gestoomde makreel?? En is er een gerookte zalm die wel oke is, zoals de biologische van de AH oid?? Is alle gerookte zalm kweekvis??

@:Liesje: in elk geval al die goedkope visoliecapsules mijden

 
Er is ook wilde gerookte zalm, bij een goede visboer te verkrijgen (bv schmidt zeevis)

Makreel is niet echt groot/klein en wel lekker vet, dus die eet ik af en toe ook.

Poekie, de Lidl vis is ieg donkerder dan kweekvis, maar idd erg droog. Ik ga ervan uit dat het geen kweekvis is, omdat er op de verpakking staat dat het gevangen is (misschien naief...). Blijft wel de vraag waarom die zo droog is. Ik kreeg laatst een stukje kweekzalm bij iemand voorgeschoteld en die was wel lekker mals :?

Ik ga met je mee Thijs, er zijn veel voordelen aan de vetten verbonden en verdacht dat de EC zich ermee bemoeit. Blijft wel staan dat goedkope visolie bewerkte ranzige rommel is.

 
Bestaan er ook betrouwbare onderzoeksartikelen over de vervuiling van vis en oceaan? Iets wat echt te vertrouwen is (zonder EC ;P)

En, welke vissen kun je beter mijden naast kweekvis, Pangasius en Tilapia.

Tonijn?

Paling?

Slibtong?

Garnalen?

Mosselen?

Kabeljauw?

Schol?

Forel?

Koolvis?

Ansjovis? (erg lekker!! maar is het zout wel oke?)

Heilbot?

 
Louisa:

Dit is wat Mike eens schreef op het forum:

Kwik zit in vis en dus worden we gewaarschuwd voor vis. Maar kwik zal altijd al in vis en uit onafhankelijk onderzoek blijkt dat het kwikgehalte in vis de afgelopen 150 jaar gelijk is gebleven. Waarom moeten we desondanks uitkijken met kwik? Omdat we zijn gedegenereerd!

Kwik in vis is echter een biologische vorm die bovendien niet in geisoleerde en geconcentreerde vorm voorkomt in vis, maar in samenspel met vele andere mineralen en spoorelementen, die mogelijk een remmende werking hebben, waardoor het wel eens niet als gif zou moeten worden beschouwd maar als medicijn. Om die reden zijn nachtschades ook altijd medicinaal ingezet, als kortstondige heilzame kuur. Soms is een beetje gif bijzonder helend, omdat het het immuunsysteem op de juiste manier activeert, waardoor het lichaam zichzelf heelt.

Het punt is dat de westerse wetenschap dit complexe samenspel van voedingsstoffen niet of nauwelijks onderzoekt, omdat het reductionisme als uitgangspunt heeft, oftewel alles terugbrengen tot het kleinste deel en dat tot in den treure analyseren. Men onderzoekt details van details, waardoor men steeds meer het geheel uit het oog verliest en uiteinelijk alles te weten komt over niets.

In de ayurvedische wetenschap zag men alle natuurlijke elementen als helend en noodzakelijk en werd er dus ook gebruik gemaakt van zgn. 'giftige' elementen. Dit deed men door dergelijke elementen te combineren met andere elementen, precies zoals de natuur dat doet. 'Ayurveda' betekent dan ook: studie van het leven. Nu zet de reguliere 'wetenschap' dit weg als 'kwakzalverij'. Terwijl de westerse medische 'wetenschap' slechts 100 jaar oud is en deze oosterse geneeskunst zo'n 7000 jaar!

Kwik in geconcentreerde vorm is levensgevaarlijk. Cyanide als gifgas (Zyklon B) natuurlijk ook. Maar denk ook aan lood, plutonium, uranium, arsenicum, etc. Al deze elementen zitten in Keltisch zeezout, maar is er bij mijn weten nog nooit iemand overleden aan de consumptie van Keltisch zeezout. Blauwzuur zit in abrikozenpitten, die de Hunza's consumeerden en deze kregen geen kanker. Het zit ook bijv. in appelpitten. Je kunt een paard een appeltje geven en dan spuugt het echt niet de pitten uit, maar ik heb nog geen paard dood zien neervallen.

Het gaat dus om de complexiteit van de natuur. bepaalde elementen zijn alleen giftig in een door de mens gecreeerde geisoleerde en geconcentreerde vorm. De natuur heeft daar hele andere ideeën over, dus is wat wij doen tegennatuurlijk.

En lees hier ook is:

https://www.fatsforum.nl/topic/wat-voor-vis-eten-jullie-zoal/page/2

Dit is wat zotteke eens schreef op het forum:

De meeste consumptievis bevat selenium dat het lichaam beschermt tegen kwik en andere verontreinigingen die in diezelfde vis aanwezig zijn. Zolang je geen grote roofvissen zoals zwaardvis en haai eet zit je meestal goed. Deze hebben namelijk meer kwik dan selenium.

Echt vermoeiend hoe establishment-onderzoekers de synergie tussen bepaalde stoffen over het hoofd zien. Nog vermoeiender is hoe gemakkelijk de massa hun halve waarheden/leugens gelooft...

En lees hier ook is:

http://chriskresser.com/is-eating-fish-safe-a-lot-safer-than-not-eating-fish

http://www.naturalnews.com/026729_selenium_mercury_fish.html

https://www.fatsforum.nl/topic/biologische-kweekvisgerookte-vis

https://www.fatsforum.nl/topic/traditionele-gezonde-nederlandse-voeding

 
Behalve de kwik of andere metalen maak ik mij ook meer zorgen over de zee en haar inwoners sinds de kernramp in Japan. Ik laat de vis voorlopig maar helemaal staan.

 
Wat een goed stuk en goede artikelen, thanks, heel verhelderend en het lijkt dan weer op bangmakerij om geen vis te eten. Ik weet alleen nog niet wat ik moet met het verhaal van de eskimo's die geen vis meer eten want ze worden er ziek van en berinnen die door de slechte vissen hun jongen verliezen... maar ja, hoe waar die verhalen zijn?

 
@Asaya: ik geloof niet dat deze kernramp uitstraalt tot de Noordzee... dat was toch ook in tjernobyl, dat heeft een bepaald bereik, maar ik weet niet hoe dat zich verspreidt... In Japan zou ik ook de sushi laten voor wat het is...

 
De Eskimo's hebben de pech dat ze zich bevinden op een plek in de wereld waar gifstoffen zich concentreren. Hoe dit precies werkt weet ik niet, zal wel met bepaalde stromingen te maken hebben. Het probleem van de Eskimo's is niet de vis, maar veel grotere prooidieren, bijv. zeehonden en (vroeger) walvissen die onderdeel uitmaken van hun traditionele voeding. Hoe groter het dier, hoe hoger het in de voedselketen staat en hoe meer kwikstapeling er heeft plaatsgevonden in het dier. Daarom adviseer ik wilde, vette vis uit koude wateren, die zo klein mogelijk is, bijv. sprot, spiering, sardientjes.

Mike

 
Hoi,

Ik was even op het forum aan het lezen, want ik was ook op zoek naar wilde zalm. Ik haalde het altijd bij de viswinkel, maar daar ben ik 32,50 per kilo kwijt. Wel mooi rood.

Toen zag ik bij de Lidl de wilde zalm met MSC-keurmerk. (9,20 euro per kilo) Op de verpakking kon ik niets vinden wat me niet goed leek. Toen ik het uit de verpakking haalde, bleek dat deze wilde zalm, zoals Poekie al vermeldde, wel erg roze is. Heel bijzonder vind ik dat. Ik vond hem niet droog. (misschien de bereidingswijze?.... hihi...)

Ik lees hier terug dat MSC-keurmerk goed moet zijn, maar hoe verklaar je dan dat enorme kleurverschil? Het lijkt bijna net zo roze als kweekzalm...

Iemand hier een mening over?

Groetjes,

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.889
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan