vervanger voor plantaardige boter

elmo

New member
Onze kinderen verdragen geen lactose, hierdoor hebben ze tot nu toe plantaardige boter gekregen op hun brood, ik wil hier dolgraag van af en vraag me af of ontgeurde kokosolie een beter alternatief is, ik weet dat ontgeurde kokosolie ook niet geweldig is en dat extra virge vele malen beter is. maar het gaat me er even om of ontgeurde kokosolie wel beter is dan de plantaardige olie.

De extra virge vinden ze niet altijd lekker. Al gebruiken we die zo veel mogelijk met ze , net als levertraan.

Ook ghee gaat nog niet goed qua darmen helaas. zijn er nog andere opties?

Ze worden wel steeds sterker door de yoghurt en we zien dat ze zich beter ontwikkelen door de voeding die ze nu krijgen.

Alleen blijven ze gevoelig door hun mindere darmafweer, met griep vallen ze ver terug en moeten we weer stap voor stap opbouwen.

 
Alles beter dan transvetten (let ook op dat er geen plantaardig vetten in het brood zitten trouwens).

Je kunt ook olie sprenkelen op brood (olijfolie).

En misschien hoef je ook niet perse te denken in termen van brood of ook niet in termen van boter op brood.

 
Hallo Elmo,

Mijn man en ik eten als vervanger voor plantaardige boter, zelfgemaakt ghee van boter van de boer en als deze nog warm is, niet heet, gemengd met ongeveer eenvijfde olijfolie. Goed mengen en laten opstijven in de koelkast.

Ik heb dan een smeerboter die ook buiten de koelkast goed houdbaar is omdat de eiwitten uit de boter gehaald zijn.

Hij staat buiten de koelkast omdat hij dan direct smeerbaar is.

 
rundvet of ganzenvet ga ik eens opzoeken dan, zoals gezegd ghee is nog geen optie.

Geen brood had ik wel verwacht ja :) , weten we natuurlijk wel maar aangezien ei en lactose en gluten als geen optie zijn blijft er niet zo veel over voor de kids. Ook omdat gebleken is dat quinoa en basmatirijst toch te vaak besmet is met gluten.

Veel dingen belasten de lever en de darmen nog te zwaar maar we bouwen het rustig op.

We maken dus zelf het brood en inderdaad met olijfolie en glutenvrije granen.

Ze eten er ook niet veel per dag, het gaat me er in eerste instantie om dat ze bij elke maaltijd de juiste vetten binnen krijgen

Bedankt voor het meedenken

 
Reuzel (uitgesmolten varkensvet) werd vroeger veel op brood gegeten. Vooral als men zich geen boter kon veroorloven

 
Lukt het om ze kefir te laten drinken? Dat zorgt ervoor dat ze op den duur beter lactose zullen kunnen verteren (dat doen de goede bacteriën voor ze). Dan zal roomboter ook beter gaan, lijkt me.

 
Quote:
Reuzel (uitgesmolten varkensvet) werd vroeger veel op brood gegeten. Vooral als men zich geen boter kon veroorloven


Klopt. Dit werd 'smout' genoemd.

Mike

 
In plaats van boter op brood, zou je ook een mengsel van olijfolie met chlorella/spirulina kunnen maken, en daar wat van op het brood smeren.

Meen dat ik dit recept een keer gelezen heb op de site van Ron Fonteine, maar dat weet ik niet geheel zeker.

Overigens zit lactose ook in brood en yoghurt.

 
Quote:
In plaats van boter op brood, zou je ook een mengsel van olijfolie met chlorella/spirulina kunnen maken, en daar wat van op het brood smeren.


Lijkt me niet te vreten!

Mike

 
Ik vond het ook al een opmerkelijk idee Ufo. ;-)

Ganzenvet heb ik wel eens tijdens de kerst gekocht. Het zat in een blikje en het smaakte niet lekker en daarmee bedoel ik dat het smaakt alsof het flink verhit is geweest. De natuurlijke smaak was eraf. Toen ik via het etiket ging zoeken naar de afkomst van dit vet kwam ik bij een boerderij/kwekerij uit in Frankrijk. Ze maken daar ook foie gras en er waren weinig of geen plaatjes van hoe de ganzen gehouden werden. Ik vond het toen geen zuivere koffie, dus opletten geblazen met ganzenvet

Reuzel maak ik zelf en is direct uit de koelkast prima smeerbaar voor op brood. Ik vind het lekker en gebruik het zelf ook op brood. Naar mijn idee het beste alternatief voor boter, ghee en kokosolie.

Wat je ook zou kunnen overwegen is zelf margarine maken. Ik heb dit eens gedaan rundvet en extra virgin olijfolie. Ik vond de smaak niet geweldig maar wel te doen. Lees hier meer over hoe je dit doet: https://www.fatsforum.nl/topic/margarine-versus-roomboter#post-26102

Tot slot kan je ook nog smeervetten maken met een smaakje. Zoals je kruidenboter hebt, zo kan je ook kruidenreuzel maken om maar iets te noemen. Ik heb ook wel eens chocopasta gemaakt op basis van pindakaas, kokosolie, cacao en honing. Op internet zijn vast genoeg recepten te vinden...

 
Quote:
Lijkt me niet te vreten!


Ach, het is beter dan plastic boter.

Zag het zojuist nog beschreven op heelbewust.com

Beetje rauwkost er over, eet smakelijk.

 
Quote:
Beetje rauwkost er over, eet smakelijk.


Brood, algen en rauwkost? Brr.. nou ja ieder zijn ding :lol:

 
In Duitsland is het heel gewoon (geweest in de meeste plaatsen) om reuzel of rundvet of ganzevet op roggebrood te eten. En het is ook erg lekker. Ik heb het meerdere keren gegeten, echt top. Dus dat vind ik een echte aanrader voor mensen die geen boter kunnen verdragen.

Ik heb vorig jaar ganzevet gekregen van een Franse vriendin. Haar vader maakt het samen met zijn vriend van hun eigen ganzen. Zo vreselijk lekker is dat. Het is ook heel erg geel. Wat ik in de supermarkt gezien heb is allemaal erg wit. Ik denk dat de kleur wel wat zegt in dit geval.

 
Ja vroeger in Nederland ook hoor. Mijn opa zag mij bezig met het reuzel maken en zei goh dat kregen wij vroeger altijd op brood. Daarna was je urenlang verzadigd!

Soms kreeg hij kaantjes op brood maar meestal dus reuzel.

 
In mijn eigen familie heb ik het niet meegemaakt helaas, daardoor kon ik niet voor Nederland spreken wat dat betreft. Op feesten bij vrienden in Duitsland heb ik het tot ongeveer 10 jaar geleden wel vaak gezien en gegeten. Het wordt daar overigens ook minder en minder helaas.

 
Nou bij hem was dat ook al een hele tijd geleden hoor. Hij is geboren in 1922 en ik denk dat hij niet lang na de oorlog ook over is gegaan op roomboter.

Ook niet verkeerd dus

 
Dat rundvet dat je van je bottenbouillon kunt scheppen als hij is afgekoeld kun je echt prima op brood smeren. Ik ben er zelf niet gek op maar het kan en het is gezond. Vaak lusten wij die dingen niet omdat we het niet gewend zijn, maar mijn dochter van anderhalf vindt zulke dingen prima, die is gek op vet :)

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.776
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan