verdikte hartspier

reuhman

New member
On 7 May 2013, at 6:56 PM, Hinke Reuhman <hreuhman@kpnmail.nl> wrote:

Beste Juglen,

Mocht u geen tijd hebben om het volgende te beantwoorden, heb ik daar alle begrip voor. Ik probeer het maar.

Bij mij is (begin vorig jaar) een verdikte hartspier geconstateerd, waarschijnlijk genetisch bepaald. Ik ben onder controle van een cardioloog en doe ook mee aan een wetenschappelijk onderzoek gericht op patiënten met deze aandoening.

Voorgeschreven is de bèta-blokker Metoprololsuccinaal (plus Acenocoumarol en Hydrochloorthiazide maar die slik ik niet). Ik kan mij bij tijd en wijlen heel ziek voelen en ben dan nergens toe in staat. Meestal als ik lichamelijk veel van mij heb gevraagd. Ik krijg dan (op afstand) hulp van een natuurgeneeskundig therapeute, waardoor ik weer een poosje vooruit kan. Ik wil het in de voeding zoeken. Hebt u daar misschien tips voor?

Ik eet geen vlees, rook niet en drink niet.

Met vriendelijke groet,

Hinke Reuhman

hreuhman@kpnmail.nl

bedankt voor je vraag! Ik raad je aan om deze te stellen op ons forum www.westonprice.nl. Dan kunnen we er met z'n allen naar kijken en kan iedereen er ook iets van leren. Ik hoop dat je je vraag daar neer wilt leggen.

Gezonde groet,

Juglen Zwaan

 
Reuhman, welkom

Je eet geen vlees, wat voor reden heb je daarvoor?

En zou je ook eens willen posten wat je allemaal nog meer eet en drinkt?

Dan kunnen wij je wat meer gerichte informatie/tips geven.

Kijk ook eens op mijn site, daar vind je informatie vanaf dit forum overzichtelijk bij elkaar gezet.

In het 'alleen lezen forum' vind je teksten van Mike de moderator van dit forum. Ze zijn zeer leerzaam.

Volgens de bijwerkingen van Metoprololsuccinaal is het juist slecht voor het hart:
Quote:
Zeer vaak

Zenuwstelsel: vermoeidheid.

Vaak

Hart: vertraagde hartslag (bradycardie), bloeddrukdaling door bijvoorbeeld snel opstaan uit een zittende of liggende houding soms gepaard gaande met duizeligheid (orthostatische hypotensie), koude handen en voeten, hartkloppingen (palpitaties);

Zenuwstelsel: duizeligheid, hoofdpijn;

Maagdarmkanaal: misselijkheid, buikpijn, diarree, verstopping;

Ademhaling: kortademigheid bij inspanning.

Soms

Hart: verergering van verschijnselen van hartfalen (onvoldoende pompkracht van het hart), bepaalde stoornis in de geleiding van het hart, leidend tot ritmestoornissen (hartblok), vochtophoping (oedeem), pijn in de hartstreek;

Zenuwstelsel: waarnemen van kriebelingen, jeuk of tintelingen zonder dat daar aanleiding voor is (paresthesie) spierkrampen;

Maagdarmkanaal: overgeven;

Stofwisseling: gewichtstoename;

Psyche: (ernstige) neerslachtigheid (depressie), verminderde alertheid, slaperigheid of slapeloosheid, nachtmerries;

Ademhaling: benauwdheid door kramp van de spieren van de luchtwegen (bronchospasme), ook bij patiënten die geen afsluitingen hebben van de luchtwegen;

Huid- en onderhuid: vluchtige huiduitslag, toename van zweetproductie.

Hart: geleidingsstoornissen, stoornissen in het hartritme (arritmieën);

Maagdarmkanaal: droge mond;

Lever en gal: leverfunctiestoornissen;

Psyche; zenuwachtigheid, angst, impotentie, minder zin in sex;

Ademhaling: ontsteking van het neusslijmvlies gekenmerkt door een verstopte neus, niezen en afscheiding (rhinitis);

Ogen; stoornissen bij het zien, droge en/of geïrriteerde ogen, ontsteking van het bindvlies (conjunctivitis);

Huid- en onderhuid: haaruitval.

Zeer zelden:

Hart: afsterven van weefsel bij patiënten met ernstige doorbloedingsstoornissen; Maagdarmkanaal: smaakstoornissen;

Bloed en lymfestelsel: bloedafwijking (tekort aan bloedplaatjes) gepaard gaande me blauwe plekken en bloedingsneiging (trombocytopenie);

Lever en gal: leverontsteking (hepatitis) gepaard gaande met geelzucht (gele verkleuring van de huid of ogen);

Spieren en gewrichten: gewrichtspijn (artralgie);

Psyche: geheugenverlies, verwardheid, waarnemingen van dingen die er niet zijn (hallucinaties), vervreemding van zichzelf of van het eigen gevoel (depersonalisatie);

Evenwichtsorgaan en oren: oorsuizen (tinnitus);

Huid- en onderhuid: overgevoeligheid voor licht, verergering van terugkerende huidaandoening gepaard gaande met schilferende, droge huiduitslag (psoriasis);

Geslachtsorganen: potentiestoornissen.



Lijkt me niet zo'n fantastisch 'geneesmiddel'. Maar daar heb je natuurlijk niet zoveel aan. Dus laat eerst maar eens weten wat je allemaal in je mond stopt qua voeding en drinken. 8O

Lia

 
Welkom Reuhman,

Wat is het doel van wetenschappelijk onderzoek voor patienten met deze aandoening? Nieuwe medicijnen ? Wat moeten we denken van een cardioloog die je meteen al medicijnen voorschrijft waar je terecht twijfels over hebt.

Ik denk dat natuurvolkeren een veel sterker hart hadden dan wij; en dat onderzoek inderdaad zou moeten kijken naar het eetpatroon van die volkeren. We weten dat zij veel orgaanvlees aten; daar kun je je eigen organen ook mee versterken. Eet je wel vis?

 
Hallo Hinke, Een hartchirurg over het belang van verzadigde vetten:
Quote:
Enjoy Eating Saturated Fats: They're Good for You. Donald W. Miller, Jr., M.D.

Uploaded on Aug 28, 2011

Dr. Miller is professor of surgery, cardiothoracic division, Univ. Washington, and writes frequently for http://www.Lewrockwell.com.


Verdiep je ook in de damagecontrol: transvetten vermijden als de ziekte.

Weet dat men transvetten als zodanig niet op een etiket hoeft te vermelden.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.459
Leden
8.646
Nieuwste lid
Marco777
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan