Vanavond(20okt.) op tv: Keuringsdienst van Waarde over (mager) spek.

G

Guest

Guest
Dit is het intro in de gids:

Spek is vet en daarom vet lekker. Door de stamppot, bij de bonen of onder het gebakken eitje. Maar, het mag niet meer: vet spek. Je wordt er dik van en je raakt verstopt. Daarom hebben de spekkopers van de industrie iets bedacht: mager spek. Echt spek van het varken, met maximaal twintig procent vet. Maar hoe kan dat eigenlijk, vet spek dat mager geworden is? Is dat nauwkeurig snijwerk of krijgt het varken niets te eten? De Keuringsdienst van Waarde gaat op zoek naar het mysterie van mager spek en komt met een spectaculaire onthulling.

Mijn gok qua spectaculaire onthulling....de verborgen suikers in het magere spek.

 
Nou ja, als ze smakeloze margarine en analoge kaas kunnen maken van vloeibare olie, waarom zouden ze dan geen mager spek kunnen maken van doperwten?! 8O

 
Ik heb de uitzending gezien. Spekvet bij varkens varieert van nature tussen de 19% en 21%. Het klinkt dus mooi om op het etiket te vermelden dat er 'slechts 20% vet' in zit en dus 'magere spek', maar het is gewoon spek. Het meest irritant waren die 'wetenschappers' die probeerden een mager varken te creeren! :twisted:

Mike

 
Klopt het dat varkensvet toxinenvrij is omdat varkens dat niet stacken in hun vet?

Betekent dit dat niet biologisch varkensvet wat toxinen betreft dan ook clean is?

Heb vanochtend voor schoonmoeders een stuk ongezouten vetspek gekocht, die maakt daar altijd haar variant van een of ander Drents gerecht van: boffert. Iets met bloem, vetspek, rozijnen....not my thing though...

 
Ik weet dit niet. Ik lees/hoor dit regelmatig, maar ik weet niet of dit 100% waar is. Ik zou in ieder geval spekvet van ongezonde varkens voor de zekerheid mijden, al is het alleen maar om niet mee te doen aan de concentratiekampen van de bioindustrie.

Mike

 
Las dit ook vaker, altijd zonder enig vorm van uitleg of onderbouwing. Ben dan ook benieuwd of varkens een ander systeem hebben dan wij mens en hoe dat dan zou werken, maar nog nx over kunnen vinden.

Wat vlees betreft eet ik alleen maar bio of gras/biovlees, met groenten wil ik nog wel eens smokkelen.

 
Quote:
boffert. Iets met bloem, vetspek, rozijnen..



Met gesmolten boter en stroop. Watertandend lekker! Jeugdsentiment.

Het verhaal dat ik ken is dat varkensvlees inderdaad toxinen bevat. Daarom geeft juist dat type vlees zoveel problemen bij sommige mensen. Het vlees van ijsberen bevat precies hetzelfde 'gif' maar dan in veel hogere en dodelijke concentraties. Ooit zijn er mensen aan overleden die schipbreuk leden op Nova Zembla en zich in leven probeerden te houden met ijsberenvlees. Ik heb het niet gecheckt.

 
Volgens mij klopt het niet want eskimo's zouden ijsberenvlees eten, zie ik net.

 
Dat ijsberenverhaal kan ik inmiddels ernstig in twijfel trekken. Er is een hardnekkig verhaal dat consumptie van de lever van ijsberen tot vit. A-vergiftiging zou leiden. Waar komt deze 'studie' vandaan? Van Merck! Juist ja, de farmaceutische gigant! Een bedrijf dat er veel baat bij heeft dat we geen natuurlijke vitamine A consumeren maar een synthetische variant uit een potje. De angstgedachte dat een overdosis aan vit. A tot vergiftiging zou leiden is gebaseerd op slechts 1 enkele studie en dit betrof ook nog eens SYNTHETISCHE vit. A. Hoe verklaart men dan de observatie van Weston Price dat oergezonde natuurvolkeren MINSTENS TIEN KEER ZOVEEL vetoplosbare vitamines (dus ook vit. A) consumeerden dan de doorsnee Amerikaan van zijn tijd? Dit valt voor mij voortaan onder de noemer: ijsberenverhalen!

Mike

 
Hieronder nog een programma over voeding en misstanden erom heen.

De wilde keuken. vorige aflevering ging over duurzaam

Duurzaam? De woord komt de Wilde Keuken niet in. Het meest gelogen begrip van de 21ste eeuw. Maar evengoed een ontdekking.

Lege flessen moeten in de glasbak maar als je daarmee geen haast maakt en ze buiten eerst wat legt te rusten verdwijnt na een paar dagen het etiket. Het papier blijkt voer voor wijngaardslakken en die zijn, na een mooi leven, voor de mens die graag slakken eet als ze escargots heten.

Zie link:De wilde keuken 14-10 duurzaam.

 
Lievergezond zei in een ander topic:

Quote:
Wat ik in elk geval weet (denk te weten) is dat het varken als zoogdier als enige zijn toxinen stalt in zijn eigen vlees (vandaar dat het niet als rein beschouwd wordt in de Joodse traditie), hetgeen het vet (ook het spek) van dit dier juist uiterst geschikt maakt om te eten zou ik zeggen, meer nog dan dat van de koe, die net als wij en andere zoogdieren de toxinen in het eigen vet stalt.


Hierin maakt ze onderscheidt tussen het vet en het vlees van het varken. Maar waar die wijsheid vandaan komt?

@Corneliahz: jij hebt het ook over 'vlees' en niet over 'vet' of bedoel je daarmee beide?

Grappig dat je boffert kent! Zijn niet veel mensen die 't kennen. Klopt toch dat het van oorsprong Drents is?

 
Nee hoor, ik bedoelde het vlees in zijn geheel en maakte geen onderscheid tussen vet en vlees ook al zou dat er zijn.

Boffert komt inderdaad uit Drenthe. Ik ben opgegroeid in de kop van Noord Holland, de ouders van mijn moeder zijn daar omwille van werk ooit een keer vanuit Drenthe naartoe verhuisd. Het verhaal gaat dat deze groothouders in een heuse plaggenhut het levenslicht zagen.. Woooow. Boffert lijkt een beetje op zakmeel/jan in de zak, dat zullen sommigen misschien wel kennen.

Hilda

 
Hoi Lady Marian, terecht dat je op die uitspraak van mij terugkomt over het onderscheid vet en vlees van het varken. Ik heb deze info van de therapeut die ik had een jaar lang van de www.totalhealthclinic.nl Geen idee waar zij die info vandaan haalt, ik zou haar eens kunnen mailen. Ik vind er bijv. helemaal niets van over op het wereld wijde web. Vreemd! Ik heb zojuist de mail verstuurd, als er antwoord komt dan kom ik erop terug.

 
@ Remcoon

Lege flessen moeten in de glasbak maar als je daarmee geen haast maakt en ze buiten eerst wat legt te rusten verdwijnt na een paar dagen het etiket. Het papier blijkt voer voor wijngaardslakken en die zijn, na een mooi leven, voor de mens die graag slakken eet als ze escargots heten.

Ik heb ook wel eens aan handvol segrijnslakken (familie van de wijngaardslakken) in de tuin gevangen en op een meeldieet gezet, zodat ik ze na een paar dagen veilig zou kunnen opeten. Op een gegeven moment waren er een aantal slakken ontsnapt en die hebben zich inderdaad te goed gedaan aan papieren die ik in de keuken had liggen. Toch zou ik niet graag een slak gaan eten die chloorgebleekt papier heeft gegeten vol kleurige chemische inkt waarmee het etiket is bedrukt.

 
Hoi Lady Marian, ik heb geen antwoord gekregen op mijn vraag over toxinen en varkensvlees/vet.

Ik kreeg een reactie, maar geen antwoord.

Excuus.

Niet traceerbare bron.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.691
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan