Vakantie uiteten of bezoek kortom niet thuis eten.

Louise

New member
Ik heb geregeld dat ik ergens buiten de deur eet en dan bedoel ik niet die ongezonde winkels maar restaurant bij bekenden of op vakanties alleen merk ik dan wel dat ik niet aan mijn voorwaarden van voeding/eten zit WAPF hoe gaan jullie hiermee om want als ik alleen op bezoek ben laat ik eigenlijk alles al staan omdat dat meestal "rommel" is al gaat dat iets moeilijker met uiteten en ja ik selecteer vooraf al de bron zodat ik in een goed restaurant ga maar toch merk ik steeds meer een soort anti voeding ipv wat ik nu gewent ben.

Ja ik ben me bewust van bv Mike dat die naar Cornwall is geweest die staat bij mij ook op de lijst al is die lijst veel langer, we zijn niet voor niets wereldburgers.

Weet ook dat Dennis er iets kort heeft over gemeld maar kan het niet echt vinden en weet dat het geen brede discussie was geworden.

 
Je hebt Cornwall en dan de rest van de wereld. :wink:

Ik kies in dit soort gevallen simpelweg datgene op het menu dat het dichtst in de buurt komt van fatsoenlijke voeding. Meer kun je niet doen. Een restaurantbezoek levert mij de dag daarna diarree op, dus mijn lichaam kiepert het er net zo hard weer uit als dat het binnenkwam.

Mike

 
@ Mike Wil je dan eigenlijk zeggen dat je niet uiteten gaat en ook vrijwel niet bij andere (vrienden/kennissen) eet en noem nog maar wat dingen op. Ik weet ook dat je naar Italie bent geweest alleen niet meer hoe dat precies is gegaan wel dat je redelijk veel deeg gegeten hebt.

 
Ik vind dat ook heel moeilijk. Gisteren zijn mijn kinderen bij oma geweest en dan geef ik ze een broodtrommel met olijven, eieren, zuurdesembrood etc mee, maar ze hebben toch nog soep met bouillonblokjes op. Vanavond moet ik mee naar de chinees, daar hebben ze al helemaal niks dat ze niet eerst door de suiker gerold hebben. Ik kan hier niet altijd de partypooper uithangen maar ik vind dat dus ook heel lastig. Als ik opleiding volg is er een broodlunch voorzien. Gisteren waren we onverwacht veel langer weg dan gebruikelijk en nergens iets te krijgen dat ook maar een beetje fatsoenlijk was, dus een broodje gegeten. Jammer want ik had er helemaal geen zin in maar ik wil ook niet te krampachtig en perfectionistisch worden.

 
@Iklustvet Dit is inderdaad precies wat ik bedoel en ook wat je meld als je langer dan voorzien weg bent en eigenlijk wel iets moet eten dus helaas dan maar het beste uit alle slechte pakken uit nood (maar zelfs dat doe ik tegenwoordig al niet eens meer en ik ben geen kleine eter dus dat is een extra punt van "zorg")

 
Een flink stuk kaas kan je makkelijk meenemen en dat stilt toch een deel van de trek/honger.

@ Remco, fantastisch man dat je op vakantie bent geweest naar het noordpool gebied!!

Is weer wat anders dan de noordoost polder :mrgreen:

Heb je daar wel goed gegeten, inuit style?

 
Ja dat kan zeker maar moet je dan op straat een stuk kaas gaan lopen opeten? Ik vind ook dat je van kaas een vieze smaak (en geur) in je mond krijgt, persoonlijk vind ik dat niks om tussendoor te eten als ik van huis ben. Ik kan naar mijn opleidingen ook wel een gebakken ei of zoiets meenemen maar ik moet de lunch wel gewoon betalen (standaard) en ik heb ook niet altijd zin in een gesprek over eten waarbij ik het orakel ben dat moet uitleggen waarom vet niet slecht is, en dat komt er om de een of andere reden bij mij altijd van ;-). Afijn, ik ben maar aan het zeuren maar ik begrijp Remco dus wel! Je moet er altijd mee bezig zijn, gewoon vertrekken en ik eet onderweg wel wat is er niet bij, en als je dan ook nog een gezin mee hebt is het een hoop werk.

 
@ Pike Ja inderdaad iets anders dan de Noordoost polder ;) zeker kwa temperatuur en een zeer mooi gebied.
Quote:
Heb je daar wel goed gegeten, inuit style?

Ja een paar dingen maar verder merk je toch ook dat er veel verwesterd is en dat zeker voor toeristen al heb ik er meerdere malen om gevraagd en eigenlijk niets gekregen misschien ivm koning winter al is het er deze week wel erg warm -1 tot maximaal -7 dag en nacht toen ik er was was het -15 tot -30 alleen overdag nacht weet ik niet eens meer/niet meegekregen.

Voor wat betreft dat kaas meenemen ja dat kan en is een optie alleen ga ik er niet altijd vanuit dat het langer duurt dan verwacht, en daarnaast ga je meestal van kaas ook een beetje ruiken uit je mond wat Ikustvet zegt.

 
Vakantie en gezond blijven eten tips

Daar is volgens mij maar één remedie voor! Radicaal zijn, weten wat je wilt en wat je niet meer wilt, bewust kiezen voor een andere vakantie ( zonder restaurant bezoek).

Of inderdaad iets kiezen waarvan je de volgende dag aan de diarree bent.

Gewoon restaurant is: E-nummers, vooral smaakversterker, transvetten, plofkip, ellende

(vlees) op je bord, nee merci....

Wij gaan vaak naar Zuid Duitsland op vakantie waar ik nog rauwe melk bij de buurman

(boer) kan halen. Rauwmelkse kaas en rauwmelkse boter kan krijgen en heerlijk zuurdesembrood.

Wij huren altijd een appartementje waar ik 's morgens ( laat in de ochtend) eerst een supervette smoothie maak waar we uuuuuuuuuuren op kunnen draaien zonder verleid te worden voor al dat Duise zoet.

Ik doe er vaak avocado in voor het idee dat ik dan toch ook groenten binnenkrijg op vakantie.

Ik ben nu zelfs immuun voor de Duitse torenhoge taarten waar ik altijd zo gek op was.

Onderweg naar ons appartementje zoeken we een biologische winkel ( meestal doet ik dat huiswerk al in Nederland) even googlen...daar kopen we dan alles waar we zin in hebben want uit eten is altijd duurder ( en ongezond dus keuze snel gemaakt).

" Thuis " aangekomen mikken we alles ( net zoals thuis, eieren, creme fraiche, groenten, kokosolie/kokosmelk, olijfolie, eventueel basmatirijst etc.) in de wok ( neem ik altijd mee) en dan zitten we weer uuuuuuuuren vol.

We kunnen dan rustig nog wat leuks gaan doen en zelfs op een terrasje zitten want in een half uurtje is alles gaar toch?

Samen even de groenten snijden klaar....of we eten een salade met heerlijke hamburgers, groenten-kaasomelet, spek met ei, grote pan champignons met uien en knoflook en vette saus, zó gebeurd.

Trouwens het wordt een sport ècht leuk, niks geen gezeur van; moeten we nu weer koken :roll:, dat was vroeger toen we nog onblij waren van de verkeerde vetten.

Na die rauwe melk en vette smoothie moeten we ons vaak wurgen om überhaupt nog wat op te krijgen. Afgelopen zomervakantie hebben we daar bijna op geleefd. Wel 's avonds nog een toastje met rauwmelkse kazen waar ze je daar dood mee gooien of met wilde zalm....(blikjes neem ik al mee van thuis), lekker zuurdesemstokbroodje met kruidenboter of als we zoete trek hebben ( meestal zin in ijs = een oude gewoonte) nemen we een bak joghurt met aardbeien en slagroom of rijstepap met kaneel. Schiet mij maar lek :wink:

Ik zie nu graag af van iedere dag uit eten op vakantie ( wat we voorheen wel altijd deden). We voelen ons veel fitter op vakantie en hebben veel meer zin om iets te ondernemen.

Alhoewel je in Zuid Duitsland makkelijk uit eten kunt gaan volgens mij.

Daar krijg je niet alleen friet met schnitzel, maar echt goed vlees van de koeien die grasgevoerd zijn.

Ook Wildschwein, sauerbraten ofzoiets en nog véél meer.

Maar aangezien het daar iedere dag stampevol zat met van die rondbuikige Duitsers

(volgens mij gaan die mensen iedere dag uit eten lijkt het wel) hebben we eieren voor ons geld gekozen :-)

En mocht ik het dan helemaal niet meer uithouden dan wil ik nog wel eens zondigen met een stuk cheesecake.

Nee, ik laat me de kaas niet van het brood eten. Op bezoek gaan bij mensen die ongezond eten, prima, maar ik sla alles af. Ze weten dit en als ze mij hierin niet kunnen accepteren dan houden ze ook niet van me.

Ik houd in ieder geval wel van hun en respecteer dat zij nog niet zover zijn.

Zo ver ben ik nu, maar het heeft lang geduurd voordat ik zover was hoor.... 8O

Ik wil niet betweterig overkomen maar het is meer bedoeld als inspiratie voor hoe het ook kan.

Volgens mij kan dit in meer landen, niet alleen in Zuid Duitsland.

 
Vakantie heb ok me nog niet mee bezig hoeven houden. Bij vrienden en familie eet ik alleen als we dat van te voren hebben afgesproken, ik neem dan namelijk alles zelf mee. Net als minimaal een liter rauwe melk per bezoek dat ik afleg. Op t werk eet ik ook alleen mijn eigen eten. Het wordt voor mij en mijn omgeving steeds normaler. Maar.... Morgen ga ik heel bewust naar de friettent, omdat ik ben uitgenodigd door een oud client van mij, via zijn moeder. En geloof me, daar is niets gezonds te krijgen. Ik kies er in dit geval bewust voor het sociale aspect en het samenzijn en dat ik waarschijnlijk een paar uur later ziek op de bank zit, dat heb ik er voor over. Maar dit is een hele grote uitzondering!

Er komt op t werk een teamdag en een werklunch aan. Ook dan zal ik met tassen vol eten en drinken van huis gaan. En hopen dat ze ergens een koelkast hebben waar ik alles kan stallen....

 
Had je dat ook al voordat je met WAPF begon, dat je ziek op de bank zit na een bezoek aan de snackbar? Of is het je lichaam dat de troep totaal niet meer gewend is sinds je gezond bent gaan eten?

Ik had vorige week diarree na het supermarkt-kerstvlees bij iemand; maar volgens mij kocht ik dat vorig jaar ook wel eens, ogenschijnlijk zonder problemen.

In dat geval is het een signaal van het lichaam dat echt alleen nog maar kwaliteit wil, begrijpelijk natuurlijk.

 
Mooi onderwerp deze had ik ook willen aansnijden.dit vraag ik mij ook al een tijdje af ,stel je bent op vakantie wat ga je dan eten? dit wordt lastig ,je kunt wel naar de AH gaan en daar zoveel mogelijk biologisch kopen.een keertje een beetje zondigen is ook niet zo'n grote ramp,ligt er natuurlijk met welke voeding.Het grootste probleem is het missen van de rauwe melk.

 
Als je zo extreem met je voeding bezig bent kun je werkelijk niets anders of ergens anders meer eten, je lichaam is nou eenmaal zo gewend aan je eigen eten zodat al het andere er direkt uit wil, je lichaam kan helaas nergens meer tegen sociaal gezien.

 
Met kerst uit eten met de familie heb ik niets genuttigd met suiker je moet ook nee durven zeggen,heb wel een klein beetje gezondigd.En wat je echt niet wil moet je gewoon niet doen.

 
Ik heb geen last van diarree na ander eten. Alleen verschrikkelijke dorst, ik kan totaal niet tegen eten met smaakversterkers. Ik vermijd het altidj als het kan maar net als nu vandaag met chinees eten daar zal het zeker in gezeten hebben. Ik krijg daar echt een dorst van die niet overgaat wat ik ook drink. En een vieze smaak die ook niet meer weg gaat. Belachelijk! Maar goed, dat had ik voor WAPF ook altijd al.

 
Juist in zuidelijke landen zoals Frankrijk, Spanje, Griekenland en Italie vind je vaak nog ambachtelijke slagers, bakkers en streekmarkten. Ik ga al jaren naar Noord Italië (bloemenriviera) en behalve voor de zee kom ik daar vooral graag voor het eten (en de cappucino, mijn 'zonde'). Dagelijks ontstaan er daar op het grote plein kleine markten met verse groenten en fruit (van die heerlijke zongerijpte bosaardbeien, frambozen en bramen) van lokale boeren die het die dag zelf hebben geoogst, geweldige olijfolie. Allemaal niet perse biologisch, maar wel van de koude grond en vers. Verse vis en ik weet niet wat zij de koeien voeren want mijn Italiaans is niet zo goed, maar het vlees ziet er heel goed uit en smaakt fantastisch.

Ik vind ook altijd wel een suup met wat biologische yoghurt, boter en eieren. Eerlijk gezegd maak ik er een sport van om dit soort markten en producten op te sporen op vakantie en als ik dan met volle tassen terugkeer naar de stacaravan kan ik niet gelukkiger zijn. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik nog niet aan het wapfen was vorige zomer, tenminste niet zo ver doorgevoerd als momenteel, maar zelfs dat zou goed te doen zijn. Heb er vorig jaar zelfs Keltisch zeezout in molen gevonden en rauwmelkse boter. Tsja andere mensen gaan naar ruines of andere ouwe zooi bekijken, maken culturele uitjes, gaan naar waterparken of de natuur in en ik ga op zoek naar lekker verantwoord eten.

Op bezoek gaan is een crime, ik heb de msg chips al verbannen bij de schoonfamilie en oma bakt de frieten in kokosolie, maar de vlaaien zijn niet weg te denken in Limburg. Ik kook gewoon vaak zelf en neem het mee, of kook terplekke. Aangezien ik bekend sta als een redelijke keukenprinses is iedereen het daar al snel mee eens. Enige dat ik hieraan spijtig vind is dat het ook wel eens lekker is om gewoon aan te kunnen schuiven, ondanks dat ik met heel veel plezier eten bereid.

 
Henry,

rauwe melk kan je misschien niet meenemen maar wel flessen met kerfir als je dat tenminste maakt.

dat blijft wel een paar weken goed in de koelkast.

 
leuk om te lezen en herkenbaar, volgens mij had ik voor wapf hier ook al last van maar wist toen niet beter dat het erbij hoorden. Nu heb ik het er niet meer voor over om me loom te voelen na het eten.

 
Wij gaan niet meer uit eten, we vinden het thuis gewoon het allerlekkerst.

En op verjaardagen neem ik heel af en toe een gebakje, helemaal afhankelijk van wat er is. maar dat is heel sporadisch.

Een blokje kaas neem ik af en toe maar meestal heb ik gewoon geen trek in eten, ben ik nog verzadigd van het avondeten.

Geen behoefte meer aan.

Op vakantie is het inderdaad een sport om goede voeding te vinden. Een leuke zoektocht is dat.

Het is voor ons een uitdaging de komende tijd: we gaan op vakantie met de camper naar Spanje/Marokko/Portugal.

Daar zal vast wel aan rauwe melk en goed vlees te komen zijn.

Lia

 
Ik probeer er niet te krampachtig over te doen. Ik eet meestal thuis en daar eet ik veelal supergezond en als het zo uitkomt neem ik mijn eigen eten mee naar buiten zoals bij uitstapjes. Als ik in een sociale setting buitenshuis eet, dan kies ik meestal wat me het beste lijkt, maar soms kies ik ook gewoon wat ik lekker vind en het komt ook wel eens voor dat ik er nog een suikertoetje achteraan gooi. In gezelschap wil ik best een statement maken, maar ook weer geen vervelende sfeer scheppen. Ik probeer vooral ook dankbaar te zijn voor het feit dat anderen voor me koken, ook al is het met ingrediënten die ik niet zou kiezen. Wat betreft E-nummers waaronder smaakversterkers is het zoals het is. Ze zijn moeilijk helemaal te vermijden, dus ik accepteer het gewoon. Ik zal geen chips eten die zonder smaakversterkers al heel ongezond is (laat staan met!), maar ik zal wel soep met verse groente eten ook al zitten er bouillonblokjes is met smaakversterkers. Als ik op vakantie ga, word ik wel kritischer aangezien ik geen dagen aan een stuk ongezonde dingen wil eten.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.514
Berichten
527.286
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan