Triphala: een Ayurvedische super ontgifter

G

Guest

Guest
Ik gebruik nu sinds anderhalve week triphala tabletten. Ik heb daarvoor wel Oxy-Powder gebruikt, bitterzout en andere methoden om te ontgiften of in ieder geval de darmen leeg te krijgen.

MAN!!!! Wat een spul is dat triphala! Als er mensen zijn die een klysma niet zien zitten: this is IT!

Let op: nooit gebruiken met melk! Maar voor het slapen gaan is het prima te gebruiken, net als oxy-powder, zodat je 's ochtends een flinke letterlijke ontlasting krijgt.

Triphala is een simpele mix van 3 vruchten gemalen tot poeder. Deze mix zuivert het bloed, de darmen en de lever.

Ik gebruik het nu dus al enkele dagen en ben goed van de leg, maar er komt me toch een troep uit me lijf, ongelooflijk.

Op dit moment merk ik dat het behoorlijk zuur is geworden en dat mijn gal tot rust komt. De afgelopen dagen voelde ik namelijk de onderkant van mijn lever 'kloppen' of misschien wel pompen. Dat is nu wel over.

Ik heb geen galstenen kunnen ontdekken, maar misschien dat die er wel tussen hebben gezeten. Of misschien komen die nog.

Triphala is veilig en kan over een langere periode gebruikt worden. Al ben ik de zure ontlasting nu wel een beetje beu.

Triphala ontneemt geen bouwstoffen, sterker nog, het voegt een behoorlijke lading vitamine C toe, plus een aantal andere sterke anti-oxidanten.

Ik gebruik momenteel zelf deze: Planetary Herbals, 1000mg, 180 tabletten

Zijn er meer mensen met ervaringen?

 
Ik ben zelf wel eens bij een ayurvedische arts geweest en zij kijken eerst naar je constitutie voordat ze iets voorschrijven. Er zitten drie kruiden in: amalaki, bibhitaki, haritaki. Alle drie zijn ze laxerend, dus dat wil wel. Vraag is of de darmen daar niet lui van worden. Neem je dit op eigen houtje of samen met een ayurv. arts?

Incidenteel i.v.m. een vasten-reinigingskuur zou het interessant kunnen zijn. Verder mag je 2 x 2 tabletten nemen. Dus dat zou dan ook nog wel wat minder kunnen als ik je verhaal zo lees. Bovendien zou ik kritisch zijn o ver "het is veilig". Dat zeggen ze van senna ook, maar is absoluut niet zo. Hoe vaak ga je dan naar het toilet, is er in 1x alles uit?

 
Ik ben ook niet van plan dit te blijven gebruiken. Maar ik ben blij dat er eindelijk eens iets los komt en dat mijn lever er in ieder geval gunstig op reageert.

Ik lees hier belangrijke informatie over triphala:

Quote:
Triphala behoort tot één van de meest gebruikte formules in de Ayurvedische geneeskunde. De letterlijke vertaling van het woord Triphala is ‘Drie vruchten’. Triphala is samengesteld uit gelijke hoeveelheden van het poeder van drie gedroogde vruchten, te weten de Indiase kruisbes (Sanskriet:Amalaki, Latijn:Emblica officinalis), de Zwarte myrobalaan (Sanskriet:Vibhitaka, Latijn:Terminalia belerica) en de Myrobalaan (Sanskriet:Haritaki, Latijn:Terminalia chebula). In alle eeuwenoude tekstboeken van de Ayurveda wordt Triphala geroemd als een krachtgevend middel dat het bloed zuivert en het spijsverteringskanaal reinigt. Het werkt licht laxerend en heeft de eigenschap dat het de spijsvertering in balans brengt en de eliminatie van spijsverteringsslakken bevordert. Triphala speelt, als mono-remedie of in combinatie met andere kruiden, een grote rol in de behandeling van een grote hoeveelheid aandoeningen. Men zou kunnen stellen dat het bij elk ziekteproces kan worden ingezet.


Quote:
Triphala is van oudsher verkrijgbaar als fijn poeder. Dit poeder wordt, om in te nemen, traditioneel gemengd met ghee (geklaarde boter), warm water of honing. Tegenwoordig treft men het ook vaak gecapsuleerd of getabletteerd aan. Er zijn vele manieren om Triphala te verwerken, zoals in medicinale oliën, in decocties, in confituren of in, door fermentatieprocessen gemaakte, wijn (Asava/Arishta). In de Ayurvedische farmacopee wordt Triphala geschaard onder de Rasayana. Rasayana is een Sanskriet term voor middelen die de algemene gezondheid bevorderen en het leven verlengen. Rasayana worden ook wel verjongingsmiddelen genoemd en kennen een groot belang in de Ayurveda. Voor deze reden wordt Triphala gedurende een jaar voorgeschreven in een dosering van twee tot vier gram per dag. Het kan zelfs een leven lang ingenomen worden om de weefsels te reinigen, de spijsvertering te versterken en de zintuigen te scherpen. Men dient bij de aanschaf van Triphala er wel op te letten dat het product vers is, omdat poeders volgens de Ayurveda een beperkt (=kort) ‘schapleven’ hebben. Tabletten en capsules kunnen langer bewaard worden.


Quote:
Onder een veelheid aan Ayurvedische Rasayana’s wordt Triphala bewonderd door behandelaars vanwege de betrouwbare en gebalanceerde werking. Het is zó veilig te gebruiken en wordt zó hoog gewaardeerd om zijn effectiviteit, dat een gebruikelijk aforisme onder veel Ayurvedisch artsen is: “bij twijfel, gebruik Triphala!” De auteurs van oude Ayurvedische tekstboeken noteerden dat Triphala alle smaken, behalve de zoute smaak, bevat. Doordat het zoveel smaken bevat, heeft het een breed therapeutisch venster en brengt het balans tussen de humorale principes van het lichaam. De Ayurvedische farmacologie leert ons dat de werking van een kruid hoofdzakelijk bepaald wordt door de smaak van het betreffende kruid. De drie humorale principes in Ayurveda worden Dosha’s genoemd en zijn Vata, Pitta en Kapha. Ayurveda onderscheidt zes smaken. De verschillende smaken beïnvloeden de Dosha’s. Elk ingrediënt van Triphala heeft zijn eigen specifieke werking op de Dosha’s, Vata, Pitta en Kapha. Indiase kruisbes (Emblica officinalis) wordt gezien als een Rasayana voor Pitta (ontstekings condities), Myrobalaan (Terminalia chebula) als een Rasayana voor Vata (katabolisme) en Zwarte Myrobalaan als een Rasayana voor Kapha (congestie). Triphala wordt ook beschouwd ‘Malashodana’ te zijn, en verwijdert (shodana) de giftige afvalstoffen (Mala’s) die als gevolg van een slechte vertering in het lichaam achterblijven, Ama genoemd. Indicaties van een hoge Ama belasting zijn onder andere aanslag op de tong, geringe eetlust, indigestie, constipatie, gewrichtspijn, hoofdpijn, oedeem, en lethargie. Het routinematig gebruik van Triphala in de ochtend wordt verondersteld het lichaam te reinigen en de integriteit van het hele spijsverteringskanaal te handhaven. Met de perfecte balans tussen samentrekkende, verzachtende, verterende en laxerende eigenschappen wordt dit bereikt.


Quote:
Volgens het Ayurvedisch formularium van India, wordt Triphala bereid door gelijke delen Amalaki, Vibhitaka en Haritaki te mengen. In te nemen in doseringen van drie tot zes gram, twee keer per dag voor de behandeling van flatulentie, constipatie, diabetes en oogaandoeningen. De samenstelling van dit recept kan veranderd worden al naar gelang de conditie. Bijvoorbeeld voor de behandeling van een Vata aandoening, zoals obstipatie kan de hoeveelheid Haritaki vergroot worden ten opzichte van de andere twee ingrediënten om een sterker laxerende werking te bereiken.


Quote:
Afgezien van deze subtiliteiten zullen de meeste behandelaars het eens zijn dat Triphala in kleine doseringen van één tot twee gram een verjongend en gezondheidsbevorderend middel is dat gedurende lange tijd veilig kan worden ingenomen. Bij grotere doseringen (10-15 gram) heeft Triphala typisch een laxerend effect en men zal de duur van inname dan reduceren.


Quote:
Van deze laxerende activiteit wordt in het algemeen aangenomen dat het veilig is voor jongeren en ouderen, omdat de verjongende eigenschappen van Triphala beschermen tegen de kwalijke gevolgen van overmatig laxeren.. Bovendien zal Triphala geen afhankelijkheid aan laxeermiddelen teweeg brengen omdat het de darmspieren versterkt en de tonus van de darm vergroot. Dit in tegenstelling tot veel andere laxeermiddelen.


Quote:
De potenties van Triphala veranderen ook met de Anupana (voertuig) waarmee het wordt geconsumeerd. Een Anupana is een substantie dat de opname van de remedie bevordert. De meest gebruikelijke Anupana’s zijn warm water, ghee en honing. Bij Vata aandoeningen kan Triphala het beste worden ingenomen met twee delen ghee en één deel honing doorgeslikt met warm water. Bij Pitta aandoeningen wordt alleen het gebruik van ghee als Anupana aangeraden en bij Kapha aandoeningen, honing. Daarna volgt de inname van warm water.


Quote:
Hoewel Triphala het best bekend staat als digestief tonicum, hebben vele behandelaars hun voordeel gedaan met Triphala’s krachtige werking als gezondheidsbevorderaar bij de behandeling een groot aantal aandoeningen. Zo is Triphala onmisbaar bij de behandeling van oogaandoeningen. Triphala wordt onder andere gebruikt om cataract te voorkomen, zoals dat vaak voorkomt bij mensen met suikerziekte.


 
Whatever does the trick. Als dit middel fantastisch voor je werkt, dan zeer zeker gebruiken! Beter eruit dan erin! Enne...zure ontlasting heb ik na al die jaren nog steeds regelmatig, soms zo zuur dat het mijn gat uit brandt! Ik heb het hier vaak over galzouten, maar het zijn van oorsprong galzuren die zich binden aan alkalische zouten. Als je galblaas nog een hoop (bewuste woordspeling) overtollige zuren moet lozen en dit middel maakt het mogeljk, dan de pot uierzalf erbij halen en niet klagen, maar juichen!

Mike

 
Ik moest ook wel daaraan denken Mike, over zwarte-groene zure troep dat gewoon brandend/snijdend is tot bijna bloedens toe. Dat is echt doorbijten, auw ;-)

Ik ben nu nog wat ayurvedische informatie aan het lezen en ik moet zeggen dat het me erg boeit!

Ik ben er zeker blij mee!

Ik gebruik nu ook 3x daags curcuma, volledig spectrum en ik merk dat mijn doorbloeding echt heel goed gaat. Ik ben nu gewoon overal warm genoeg. Als ik nu nog even wat meer vet kan toe laten in mijn voeding, dan ben ik een heel eind gekomen. Mijn hypoglycemie moet ik toch ooit eens onder controle krijgen.

Oh, en ik heb sinds 2 weken de zapper continue op mijn lijf... dat zal ook wel invloed hebben.

 
Ik moet zeggen dat het mij ook wel aanspreekt. Ik ben nog altijd een beetje huiverig tegenover de grote lever-en gal reiniging, ik doe wel af en toe de milde reiniging maar daar merk ik niet zoveel van. Ik moet zeggen dat ik sinds ik met mijn koolhydraten netjes onder de 100 gram blijf ik wat meer moeite heb om naar de wc te gaan, het is elke dag minstens 1 keer een zware en pijnlijke bevalling, de keren daarna gaan wel vanzelf. Hoeveel tabletten slik je voor het slapengaan?

 
Vruysuyver: Wat is dat Curcurma, volledig spectrum. Mijndoorbloeding is ook nog steeds een probleem.

 
@Wommes: Ik gebruik 2 tabletten. En dat is ook de aanbevolen dosering. Ik heb nu enkele dagen 2x 2 tabletten gebruikt, 's ochtends en 's middags. Maar dan heb je overdag dus dat je regelmatig een toilet moet bezoeken.

's Ochtends bij het opstaan heeft mijn voorkeur omdat daarna de inhoud van de maag en darmen weer gevuld worden met yoghurt enz.

@Debsy: curcuma, volledig spectrum is een supplement op basis van de hele wortel van de curcumaplant. Sommige supplementen gebruiken enkel een extract.

Ik heb niet echt een mogelijkheid om curcumapoeder in mijn voedingspatroon in te passen momenteel. Vandaar dat ik kies voor een supplement.

Ik vind de prijs kwaliteit van dit product erg goed. 240 Capsules, daar doe je wel even mee.

 
Hmmm, zouden die overmaat aan dierlijke producten zonder evenwicht met groeten niet gewoon de oorzaak van al die zuur uitstoot zijn? Ik ben jarenlang macrobiotisch geweest en had last van een tegenovergestelde zuurverdiend: te veel granen. Zodra ik balanceerde doormidden graan en meer vetten had ik als maatstaf perfecte ontlasting. Even ernaast eten en hopla, zure shit :)

 
Mijn stoelgang is na mijn maagontsteking moeizaam. Nu heb ik deze tabletten gekocht en ik moet toegeven, er gebeurd wel wat.

Alleen blijft de kleur wat aan de gelige kant.

Mijn vraag, waarom moet je de tabletten niet met melk innemen?

Nu heb ik al weekend en vanavond ga ik de milde leverreiniging doen.

Sap van 3 limoenen, 2 dooiers en 1 el olie. Eens kijken of er wat los wil komen.

 
@vrysuyver,

Dat is een mooie tip. Triphala. Ik hou ook erg van de Ayurvedische benadering, heel interessant en het voelt dicht bij de natuur, dat vind ik heel belangrijk.

Het lijkt me een goede voorbereiding op de lever- en galreiniging.

Thxs :!: Miek

 
@Heidefiets: ondanks dat ik dacht het als tijdelijke kuur te doen, gebruik ik het nu nog steeds.

Inderdaad was de eerste paar keren ontlasting gelig, groenig, bleek etc. Maar dat is nu wel over en is de ontlasting wisselend, maar niet meer geel of groen. In ieder geval stevig genoeg volgens de Bristol stool-chart.

Ik heb nu nog enkele andere producten van Planetary Herbals, ook uit de Ayurveda of uit de Chinese tradionele kruidenleer.

Ik ben benieuwd wat ik daar weer van ga merken.

 
http://www.ayur.nl/product_info.php?prodid=949

Bio-Triphala Vati, BIO-Voordeelverpakking 585 tabl.

Verjongend en reinigend

Nu extra voordelig!

Deze combinatie van de vruchten van Terminalia arjuna, Terminalia belerica en Emblica officinalis is Ayurveda’s belangrijkste verjongende en reinigende middel. Triphala is een excellente zuiverende formule voor alle constitutietypen. Triphala reinigt de diepste weefsels en heeft een ontslakkend effect op het spijsverteringskanaal. Het draagt bij aan een regelmatige darmwerking, bevordert de spijsvertering en de opname van voedingsstoffen. Daarnaast heeft Triphala leverreinigende en bloedzuiverende eigenschappen.

Triphala combineert zuiverende effecten met voedende eigenschappen, want de formule is rijk aan vitamine C en anti-oxidanten. Kortom: hét middel voor inwendige reiniging en verjonging van alle lichaamssystemen. Geschikt voor langdurig gebruik.

Algemene gebruiksaanwijzing: 1-2 maal daags 1-2 tabletten.

Een voordeelverpakking Bio-Triphala Vati, BIO bevat 585 tabletten. Uit gecontroleerd biologische teelt.

 
Deze aanbieding heb ik gekocht en t doet echt wel wat.

Alleen weet ik nog stteds niet waarom je het niet met melk mag gebruiken.

Wie het weet mag t zeggen.

Dankjewel.

 
@Heidefiets: wat ik lees is dat je het niet mag gebruiken met KOUD water, KOUD sap of KOUDE melk.

Ik lees namelijk dat kamertemperatuur het beste is en dat het zelfs met warme melk wel gebruikt wordt.

Veel mensen gebruiken melk voornamelijk koud uit de koelkast. Het ligt dus kennelijk niet aan de melk, maar aan de temperatuur.

 
@Wilma & @Marijan: bedankt voor de links, ziet er erg goed uit qua prijs/kwaliteit! Die ga ik maar even bookmarken.

 
Ok, duidelijk en dank je wel.

Ik ben er nu een paar dagen mee aan de gang en er zit gelukkig weer beweging in, mn darmen leken wel op slot, verschrikkelijk.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.515
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan