Trage galstroom

fatsnotbad

Administrator
Forumleiding
Zo aan het eind van het jaar kom ik op enkele belangrijke conclusies. Een daarvan is dat wat menigeen op dit forum en daarbuiten parten speelt is een trage galstroom, iets wat in het Engels 'sluggish bile' wordt genoemd.

Een trage galstroom verhindert dat de galblaas zich goed kan ledigen van galzuren en galzouten. Het nut van lever- en galblaaszuiveringen kan dan ook niet voldoende onderstreept worden, evt. gecombineerd met (koffie)klysma's en/of hogedarmspoelingen.

Het vetrijke WAPF-eetpatroon heeft in mijn ervaring het meest aanduwende effect op de lever en galblaas dan alle andere voedingspatronen die ik er in het verleden op nahield. Had iedereen maar dezelfde ervaring! Niet dat het bij anderen ook niet een stuwwerking van de lever en galblaas bevordert, maar a.g.v. een trage galstroom gebeurt er vervolgens desondanks niets of veel te weinig. Dit maakt mensen tot slechte ontgifters of, in het Engels, 'slow oxidizers'. Hieruit blijkt eens te meer dat zuurstof een cruciale rol speelt bij ontgiftingsprocessen.

Ik ga hier zo dadelijk nog een andere post over aanmaken, maar de energie van het vasthouden en niet loslaten is de naar binnen trekkende (implosieve) yin-energie. Zuurstof is een mannelijk element en het brandt zonder vuur. De mannelijke yang-energie wil naar buiten (explosief). Teveel contractie (spanning) en te weinig expansie (ont-spanning) speelt menigeen parten en daarmee kom je weer uit op stress als onderliggende energie.

Forumleden als Lievergezond gaan vervolgens met een steekwoord als 'sluggish bile' flink op zoek naar allerlei info hierover, dus ik hoop dat jullie deze voorzet van mij gebruiken om met de nodige aanvullingen op dit thema te komen. Die galstroom moet op gang komen en de informatiestroom ook!

Mijn eigen ervaring van het moment:

Al ruim een week slaap ik 's nachts weer in ozon en blijven de galzuren maar stromen! Dit geeft een brandende ontlasting, die donker van kleur is, soms zelfs zwart (zwart-gallig). Een mooie opruimactie zo vlak voor het eind van het jaar! Die galstroom is vooral zeer essentieel voor het uit het lichaam verwijderen van zware metalen. Rood vlees en de bijnieren spelen hier een belangrijke rol in, zoals al eerder vermeld:

https://www.fatsforum.nl/topic/goed-artikel-why-red-meat-is-crucial-to-heal-the-adrenals-and-prevent-cavities
https://www.fatsforum.nl/topic/ontgiften-via-dierlijke-voeding

Mike
 
hoi Mike, ik heb de afgelopen week veel geexperimenteerd met ozon.
Niet aan te raden aan andere mensen in elk geval zoals ik het deed, maar ik heb naast effecten waarvoor ik alle waarschuwingen ik al kende ook positieve effecten mogen ervaren.
Ook de zwarte ontlasting.
Plus mijn lymfeklieren zijn ineens merkbaar in actie gekomen.
Slapen in de ozonlucht deed ik lange tijd maar had dit effect niet bij mij.
Ook geen negatieve effecten van gemerkt trouwens.
Plus mijn sinus- en kieswortelklachten zijn zo goed als weg weer (ik heb veel aan neus- en oorinsufflatie gedaan, plus slangetje op tandvlees bij kiezen gehouden: dan wel niet inademen).

Stress: dat is een lastige en ook in mijn geval van toepassing.
Het wordt op een gegeven moment een vicieuze cirkel: van ontgiftiging krijg ik ook extra stress.
Daarom ben ik maar weer even wat gaan minderen op dat vlak.
Gisteren vernam ik dat de gemiddelde Westerse mens in een staat verkeert van een posttraumatische stressstoornis als het gaat om de verhouding negatieve versus positieve gedachten: 80 versus 20 procent.
Dit gaat ook om grotendeels onbewuste negatieve gedachten, die we bewust moeilijk kunnen sturen.
En ondertussen putten we onze kracht er mee uit: of we nou negatieve gedachten hebben over onszelf, over anderen of waar ook over: het is allemaal even ontkrachtend.
Ik ben me nog even aan het verdiepen hoe je daar dan weer het beste mee om kan gaan...
Iets met unpluggen...: dit is het filmpje waaruit ik de info heb geput:

 
Down in the small intestine, the stimulation caused by the bitter taste prompts your liver to increase its production of bile, and your gallbladder to increase bile excretion.2,3,11 Bile is necessary for fat digestion and the absorption of fat-soluble nutrients such as vitamins A, D and E.12 Healthy bile flow helps rid the liver of waste products such as oxidized cholesterol and hormonal metabolites, prevents gall stone formation, and provides lubrication of the intestines, easing the passage of stool.4,12 It should not be surprising that by enhancing movement of waste products out of the liver, bitter herbs have been found to exert a protective effect in liver conditions such as hepatitis and cirrhosis.2

http://www.westonaprice.org/basics/bitters-the-revival-of-a-forgotten-flavor]http://www.westonaprice.org/basics/bitters-the-revival-of-a-forgotten-flavor[/url]

http://www.gekruid.com/zweeds-kruidenbitter.html]Zweeds kruidenbitter[/url].

Brian

 
Er zit wel senna in en rabarberwortel!!
Misschien goed voor mensen die niet voldoende naar het toilet kunnen?

 
Interessant topic! Het schijnt dat een te kort aan progesteron ook een trage galstroom kan veroorzaken

 
Dat is niet vreemd, aangezien progesteron de vrouwelijke variant van testosteron en dus een yang-hormoon. Yang = uitstoot!

Mike

 
Heb vaker groene ontlasting sinds gebruik van progesteron crème en chlorella. Ging er vanuit dat dit de chlorella was maar zou dus ook de progesteron kunnen zijn. Begrijp ik dat goed?

 
Vanwege de kerst nu te weinig tijd om er echt goed voor te gaan zitten. Maar nog voor het eind van het jaar, beloofd!

Mike

 
Dacht ook altijd dat mijn groene ontlasting aan de chlorella lag, en aan mijn vrij hoge consumptie groen bladvoer. Sinds ik veel vetter eet is mijn ontlasting groengeel. Eet ik een dag minder vet is het weer groen. (en een beetje drekkig.... )
Progesteroncreme heb ik ook eens gebruikt maar dat aromatiseerde volgens mij (kreeg er vocht en grotere borsten van en had last van verstopping)

 
Is het dan progesteron dat zorgt voor borstgroei? Ik dacht oestrogeen... Ik heb zelf momenteel 'last' van alles wat je nu opnoemt... Maar ik dacht eigenlijk dat ik oestrogeendominantie had ivm vetopslag op m'n benen...
Ik gebruik verder geen hormonen ofzo...

 
Een goed werkende schildklier is ook belangrijk om te kunnen ontgiften verwarmen/warmten.
Dat is ook de reden waarom je vaak bij Artsen ziet die met H202 of ozon therapie werken om mensen te genezen ze vaak ook schildklier supplementen voorschrijven omdat De schildklier je lichaam tempratuur regelt.
Als je schildklier onderactief is (te koud)en er nog stenen in je lever/galblaas zitten dan gaat het ontgiften gewoon zeer moeilijk. Dat is denk ik ook de reden waarom de meesten mensen in de zomer makkelijker ontgiften.
maar wil je dat je schildklier weer optimaal gaat functioneren dan kom je uiteindelijk weer bij je lever uit die moet als eerst helen.
Naar mijn mening zijn H2o2 en Ozon zeer belangrijk in het herstel proces maar je lost er geen gall stenen mee op dus de lever- en galblaaszuiveringen zijn een must.

 
Benadrukt moet worden hoezeer een goede galstroom van belang is voor de afvoer van zware metalen. Ik produceer nu al bijna twee weken zeer toxische ontlasting, die extreem zuur is en groen of zwart (of een combinatie van beide) van kleur is. Van alle voedingspatronen die ik er in het heden en verleden op na heb gehouden, is WAPF absoluut het meest ontgiftend. De aanduwende factor hierbij is VET!

Mike

 
Is het dan progesteron dat zorgt voor borstgroei? Ik dacht oestrogeen... Ik heb zelf momenteel 'last' van alles wat je nu opnoemt... Maar ik dacht eigenlijk dat ik oestrogeendominantie had ivm vetopslag op m'n benen...
Ik gebruik verder geen hormonen ofzo...
Ja klopt, daar is oestrogeen verantwoordelijk voor. Met aromatiseren bedoel ik dat teveel aan progesteron/testosteron wordt omgezet in oestrogeen (dmv het enzym aromatase). Of ik daaruit moet concluderen dat ik toen geen oestrogeendominantie had weet ik niet zeker...

 
Afgelopen zomer op vakantie op Sicilie was ik doorlopend aan het ontgiften volgens mij. Ik at uitzonderlijk veel olijfolie en citroenen (we zaten in een citroengaard) en ik poepte zoals jullie beschrijvingen van een lever/gal reiniging: geel, donkergroen, zuur, drekkig en rare balletjes en veeeel. Als ik niet eerder op dit forum had meegelezen had ik waarschijnlijk gedacht dat er iets niet goed was. :D

 
Heb het nu een keer gelezen. Gevoelsmatig heel logisch en om het echt te begrijpen zal ik het nog een paar keer lezen. Maar geen straf, dan weet ik weer waarom ik deze weg ben ingegaan ..
Dank Mike!

 
Artisjok zou ook kunnen helpen.
te gebruiken bij:
slechte spijsvertering
leverproblemen
alcoholmisbruik
galblaasproblemen

Het belangrijkste bestanddeel van het blad is cynarine,
een stof die zowel de productie als de afbraak van gal door de lever bevordert.
Om die reden wordt het artisjokblad gebruikt voor lever- en galblaas problemen.
Indirect kan zo ook een te trage darmwerking als gevolg van een slechte leverwerking worden bestreden.
Artisjok bevat naast cynarine ook nog tal van andere stoffen die de lever beschermen en de levercellen herstellen.
Van artisjok is tevens bekend dat het de spijsvertering stimuleert, helpt het cholesterolgehalte te verlagen en bloedzuiverend werkt.

NIET TE GEBRUIKEN BIJ:
de periode dat borstvoeding wordt gegeven omdat het de melkafscheiding remt.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.514
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan