Tomaten

G

Guest

Guest
Ik wil nou wel eens weten hoe het precies zit met tomaten. Ik weet wel, het zijn nachtschades enzo maar zelf denk ik dat natuurlijk gerijpte tomaten geen giffen meer bevatten. Zo ja, dan wil ik weten welke precies en niet het algemene verhaal wat ik hier steeds lees dat ze 'neurotoxines' bevatten. Welke dan? en geldt dat ook voor rijpe tomaten? Volgens DIT artikel zijn ze namelijk uitgewerkt in rijpe tomaten.

 
Ik denk dat alle antwoorden op je vragen, in je eigen link staan.

Atropine en tomatine zijn dan denkelijk de neurotoxische stoffen.

 
UFO

Dat denk ik zelf ook, wat dus betekent dat je gewoon lekker van een tomaatje kunt genieten zonder de schadelijke effecten die in groene tomaten wel aanwezig zijn.

 
@Bastiaan, misschien heb je me verkeerd begrepen.

Ik beweer niet dat er geen schadelijke stoffen in rijpe rode tomaten kunnen zitten.

Toch eet ik nog wel eens een heel enkele keer tomaat, maar ik snij dan wel altijd de groene plek er vanaf, waar het steeltje zat.

 
De gifstoffen zitten in de groene delen van nachtschades.

Nachtschades bevatten daarnaast (net als veel andere voedingsmiddelen, o.a. granen, peulvruchten, noten, eieren en zuivel) lectines, waar je overgevoelig voor kunt zijn. Niet iedereen is overgevoelig (ik wel, vrees ik); deze overgevoeligheden kunnen ook weer overgaan.

 
Bastiaan,

Ik ga je Night Shade Free Pain Free van Michael Fowler toesturen. Dan zul je tot de conclusie komen dat ook gerijpte tomaten neurotoxines bevatten en dat deze niet alleen in de groene gedeeltes zitten. Nachtschades horen nu eenmaal niet regelmatig op het menu te staan, hoe jammer dat ook mag zijn voor je.

Mike

 
Quote:
Zoals zoveel andere nachtschades bevatten de stengels en bladeren van de tomaat alkaloïden als atropine en tomatine. Indien in grotere hoeveelheden gegeten veroorzaakt tomatine koorts, slaperigheid, lusteloosheid, buikpijn, diarree, overgeven en een algemeen gevoel van zwakte. Alleen de rijpe rode vruchten bevatten de giftige stoffen niet, maar dat betekent ook dat groene tomaten ze wel degelijk bevatten.



Maar die rijpe rode vrucht zit toch vast aan die stengel in indirect aan de blaadjes. Dus ook als-tie rijp is komen die stoffen toch de vrucht binnen. Dus waarom is de tomaat dan als-tie rijp is opeens niet meer 'giftig'?

Er staat dat de rijpe rode vruchten de giftige stoffen niet bevatten maar waar haalt hij dat vandaan?

 
Het is alom bekend dat veel mensen met reuma en dergelijke klachten baat hebben bij het laten staan van nachtschades - de pijn in mijn schouder verdween toen ik geen nachtschades meer at. Maar: of dat aan de neurotoxines ligt of aan de lectines? Ik denk het laatste.

 
Waarschijnlijk beide. Reden genoeg om ook de rijpe tomaten te laten staan. Mijn vriendin kon 's nachts niet slapen van de pijn door consumptie van sauzen op basis van tomatenpuree. Nu zijn we erachter gekomen dat ook granen voor haar geen goed idee zijn (voor welk ander levend wezen wel, behalve vogels?). Ook granen bevatten lectines, maar de gluten zijn natuurlijk ook berucht. Daarnaast hebben granen met nachtschades gemeen dat ze eveneens neurotoxines bevatten. Denk maar bijvoorbeeld aan ergot in rogge, waar LSD op is gebaseerd.

Mike

 
Voor alle duidelijkheid: ik eet nauwelijks tomaten en andere nachtschades omdat ik ook in de veronderstelling verkeer dat ze niet zo gezond zijn. Een discussie met mijn zus uit Kreta, waar ze volop tomaten eten, maakte dat ik me afvroeg wat ik er nou werkelijk van wist. Ik kon er niet veel slechts over vinden op het net, vandaar mijn vraag. Zojuist heeft Mike het boek gestuurd, dus dat ga ik lezen. Bedankt!

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.780
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan