Toch wel de schildklier?

FloortjeL

New member
Ik weet, dat bijnieruitputting meestal samen gaat met te weinig schildklierhormonen.

Nu las ik vanavond over schildklierhormoon tekort en wat de gevolgen daarvan zijn.. Het is gewoon exact wat ik ervaar, en ik maar denken; 'dat heb ik niet, want de huisarts zegt dat mijn waarden goed zijn'.

Nu was ik gelukkig zo bijdehand om de laboratorium uitslagen op te vragen.. en ze nu dus hier voor te kunnen leggen.

Ik zie, er is alleen op T4 en TSH geprikt.

Ik was al huiverig toen ik ging prikken, ik had al zoveel negatieve verhalen gelezen over de niet betrouwbaarheid daarvan.

Goed, nu hoop ik dat men hier deskundig is hah, om mijn bloeduitslagen dus te kunnen 'vertalen'. Ik snap er zelf niet veel van.

T4 vrij thyroxine: 13.2 (moet tussen de 12 en 22 zitten)

TSH: 1.34 (moet tussen 0.3 en 4.2 zitten)

WIE OH WIE?

 
Hoi Floortje, ik zie dat de waardes te laag zijn (zitten bijna onder aan de grens). Ik kan je een site aan bevelen waar veel info opstaat. www.hypomaarniethappy.nl

Mevr. Hertoghe (internist in Brussel) kijkt óók naar de waardes maar meer naar je lichamelijke klachten.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, succes

 
Eerlijk gezegd geloof ik dat je nog enigszins vastzit aan wat de dokter zegt. Er is op zich niets mis met testen, maar wel met de manier van interpreteren. Het zijn geen instrumenten om blind op te vertrouwen. De meeste artsen zijn het daar niet mee eens en vinden testen de enige indicatoren van problemen. Symptomen alleen, die niet objectiveerbaar zijn, worden naar het land der psychiatrie en psychologie verwezen. Dat is een makkelijke manier om je onmacht, gebrek aan kennis en angst om je nek uit te steken te verbloemen. Hou er dus vooral rekening mee dat je ziektebeelden vooralsnog niet waterdicht kunt vangen in 20 ml bloed met de nodige analyses. Dus ik zou vooral zeggen: hecht niet te veel waarde aan wat de dokters je erover vertellen. Je voelt zelf het beste wanneer je gezond bent of niet.

 
Mike, een TSH van 1,34 is toch gewoon goed ??

edit : ook in de link die je doorgaf hierboven staat dat tussen 0,5 en 2 de meeste mensen zich goed voelen

 
Zie je, ik wist het!

En ik me maar afvragen, waarom ik maar zo slecht bleef zien. Waarom ik maar haaruitval bleef houden etc.

Het maakte al zo moedeloos.

Ik heb de site bekeken van hypomaarniethappy. Dus er wordt aangeraden om Cytomel dan te gaan slikken?

Ik heb woensdag een afspraak bij de orthomoleculair arts, hij heeft ook een kopie van de bloeduitslagen opgevraagd, dus ik ben benieuwd of hij dit ook op zal merken. Dit is overigens een hoog aangeschreven arts met heel goede resultaten.

Nu is het zo, dat mijn hartslag afwisselend is. Van heel traag, naar soms juist heel snel. Ook is mijn bloeddruk altijd te laag..

Zijn dit dan de symptomen dat het bij mij niet 'ernstig' is en het wel meevalt?

Zo voel ik me namelijk niet..

Ook nog opmerkelijk, mijn glucose: 4.4

En een B6 van 138, terwijl het 'gemiddelde' tussen de 35 en 105 hoort te liggen.

En m'n foliumzuur lijkt ernstig verhoogt, 37.5 ('gemiddelde' tussen 4.5 en 20.7)..

Wat zijn, voor nu, de meest belangrijke stappen?

 
Quote:
Mike, een TSH van 1,34 is toch gewoon goed ??

edit : ook in de link die je doorgaf hierboven staat dat tussen 0,5 en 2 de meeste mensen zich goed voelen


Nu ik er aandachtiger naar kijk, zie ik het ook. Iets te snel geweest gisteravond. Bovendien zie ik eerder een bijnierprobleem dan een schildklierprobleem als ik lees:

Quote:
En ik me maar afvragen, waarom ik maar zo slecht bleef zien.


Quote:
Nu is het zo, dat mijn hartslag afwisselend is. Van heel traag, naar soms juist heel snel. Ook is mijn bloeddruk altijd te laag..


Slecht zicht, een verstoord hartritme, lage bloeddruk...bijnieruitputting! Maar toch is er ook sprake van een klassieke symptoom van trage schildklierwerking:

Quote:
Waarom ik maar haaruitval bleef houden


Ik denk dat we hier toch te maken hebben met een primair bijnierprobleem en een secundair schildklierprobleem. Als de bijnieren de kans krijgen te herstellen, zal naar alle verwachting de schildklier ook opknappen.

Overigens is de glucose prima!

Mike

 
Kijk, dat is beter nieuws voor het begin van de week. Het valt gelukkig dus nog mee..

Dat mijn schildklier vermoedelijk toch te traag is, lijkt me wel een GO. Gezien mijn snelle aankomen.

Natuurlijk, ik heb (door eetstoornis verleden) lang in de spaarstand gestaan, maar daar ben ik volgens mij al een tijdje uit.

Toch lijk ik telkens, wanneer ik wat aankom, een opgeblazen gezicht te hebben. Wat ook hoort, bij een schildklierprobleem.

B6 verhoging hoef ik me geen zorgen om te maken? Die testen zijn toch ook maar relatief.

Zelfs b12 was verhoogd (660), terwijl ik -toen ik geprikt werd- op geen enkele manier b12 nuttigde.. behalve via supplementen (en toen ook nog maar een week).

Mijn vertrouwen in die cijfertjes is echt gedaald tot het minpunt..

 
De eetstoornis heeft je schildklier verrraagd en je bijnieren uitgeput, zoveel is mij wel duidelijk. Het is dus beide, maar als we iets aan die bloedwaarden kunnen ontlenen is het wel dat de schade op het niveau van je schildklier te overzien is. Je bijnieren zullen een grotere opdonder hebben gehad, dus daar zou ik alle aandacht naar verleggen.

Mike

 
Dankjewel, Mike. Dan ben ik er, wat betreft m'n ernstige ondergewicht, maar goed mee weggekomen.

Al is dit ook niet niks.

Ik ga er helemaal voor!

 
Is trouwens de waarde van ferritine ook erg bepalend?

Deze was bij mij 24, terwijl 'gemiddeld' deze tussen 15 en 150 hoort te zitten. Lijkt me wat aan de lage kant...

Is dat een aanwijzing voor mijn altijd maar duizeligheid?

 
Ferritine heeft met je ijzervoorraad te maken. Maar als het binnen de refernetiewaardes ligt zal je huisarts er zowieso niets aan doen.

Mijn ferritine is jaren te laag geweest, enig wat ik ervoor kreeg waren ijzertabletten.....

Is je Hb goed ?

 
Hb is 8.9 zelfs, dus dat lijkt me prima!

Ik ga ook niet meer uit van de hulp van de arts, ik ga uit van de kennis die ik hier op doe en wat ik zelf denk wat het beste is.

Ferritine heeft te maken met de ijzervoorraad die nodig is om de schildklier goed te laten werken toch?

Vind ik 'm best laag..

 
Wie oh wie?

Is het misschien verstandig voor mij om me te laten prikken op T3, om de werking van mijn schildklier beter in beeld te brengen?

 
Zelfs je T3 waarde in het bloed zegt niet alles. je hebt ook een deel T3 wat niet werkzaam is en dat zit wel in de bloedwaarde erbij.

Ik heb jaren geleden eens een urine onderzoek gehad mbt de schildklier. dit omdat ik een mega lage TSH waarde had ( iets van 0,15 ofzo ). Mijn T3 en T4 in het bloed waren laag normaal.

Bij dat urine onderzoek waren die waardes FT3 en FT4 super de super laag ( arts had nog nooit zulke lage waardes gezien ). dus toen aan thereoidum begonnen, maar ik was toen binnen no time hyper ( en dat duidt op overdosering thyreoidum ). Arts snapte er helemaal niets van.

Ik denk nu achteraf dat mijn bijnieren niet meewerkten ......

dank je wel trouwens voor je opmerking dat ferritine te kort te maken kan hebben met de schildklier ! Mijn ferritine is echt jaren heel laag geweest, maar nu telkens binnen de normaalwaardes.

Weet jij ook of tranferinne iets te maken heeft met de schildklier ? Die waarde is bij mij altijd te laag, al meer dan 10 jaar.

 
ik heb het in ieder geval bijna altijd koud. ik zit ook echt tegen de verwarming aan s'avonds.

 
Ferritine, ik weet het niet Zonne, maar kan me goed indenken dat het een het ander weer beïnvloed.

Wat ik herken: het altijd koud hebben..

Heb je ook zo'n last van paarse nagels? Hoe goed ik ook eet, dat lijkt nog niet te minderen..

Ik moet inderdaad mijn temperatuur eens structureel op gaan meten, maar ik weet wel dat ik bijna altijd (onder de oksel) rond de 35.8 zit.. vind ik erg laag!

 
ik zat gisteravond idd ook op 35,8 . brrrr koud

Paarse nagels herken ik overigens niet. wel overal blauwe plekken, maar dat is vast weer wat anders.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.459
Leden
8.646
Nieuwste lid
Marco777
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan