tips voor vleeskwekers

G

Guest

Guest
Kan ik ergens een Nederlandstalige tekst vinden met uitleg waarom grasgevoerd vlees gezonder en beter is? Ik neem aan dat het ook nog eens goedkoper is voor de kwekers om geen extra voeder te moeten aanbrengen..

Dit zou handig zijn om aan lokale vleeskwekers door te sturen zodat ze misschien geïnspireerd raken om enkel gras gevoerde beesten te kweken, want ik lees veelal dat ze ondanks 'enkel natuurlijk voeder' geven, er zelf van overtuigd zijn dat bepaalde voeding de gezondheid en smaak van de dieren bevordert wat doorgaans toch niet waar is, zoals lijnzaad voor de omega3 bijvoorbeeld,...

En kunnen dieren in dit klimaat tijdens de winter ook gewoon buiten blijven grazen, wat als het sneeuwt?

 
Koeien staan 's winters op stal omdat ze anders door hun gewicht het weiland kapot lopen.

En 's winters groeit het gras niet dus kunnen ze ook niet grazen.

Nu heb ik begrepen dat er in NL iemand is die speciaal graszaad kan leveren zodat de koeien wel 's winters naar buiten kunnen.

Maar dat weet ik niet zo precies.

 
Vleeskwekers :lol:

Alsof ze een embryo in de grond stoppen en daar wat water en voedingsstoffen aan toevoegen ;)

 
Pure graze, die hebben een "saladebuffet" door de samenstelling van de grassen ed kjunnen volgens mij de koeien veel langere tijd van het jaar buitenblijven.

Ado Bloemendal verteld hjier over tijdens de kennisavond in beckum, hij was ook in utrecht.

 
Ik had pas vlees van Pure Graze gekocht zonder op de verpakking te kijken, omdat ik verwachtte dat het wel goed zou zijn. Nu bleek dat ze er nog gewoon schadelijke e-nummers in doen. Beetje jammer vond ik dat..

Maar volgens mij moet er best een manier te verzinnen zijn om die beesten het hele jaar door gezond gras te laten eten.

Die natuurvolkeren uit Zwitserland die Price bestudeerde zetten de koeien in de winter ook niet op stal. Vooral het gras bij de sneeuwgrens scheen erg gezond te zijn.

 
Als Ado zijn zin krijgt schakelen Pure Graze-boeren over op winterharde grassoorten. Gras heeft als eigenschap dat de wortels een 'mat' vormen die de bodem bij elkaar houdt. Boeren zouden in augustus of september dan bijv. winterrogge kunnen zaaien. Het is gewoon een kwestie van een omschakeling in denken door naar granen niet meer in hun eindstadium, het graanstadium, te kijken, maar juist naar hun beginstadium, het grasstadium. Zijn die granen toch nog ergens goed voor!

Mike

 
de melkboer waar ik rauwe geitenmelk koopt zegt ook dat die behalve gras , graan krijgen met het groen er nog aan en dit wordt ook nog aangezuurd.

Ik heb intussen wel een artikel gevonden in het Engels waarom grasgevoerd beter is. Er staat wel op dat grasgevoerd vlees lager is in vetten met voorname de verzadigde vetten wat zogezegd gelinkt wordt aan hartziekten, die info klopt dan wel niet.



Grass-fed beef is better for human health than grain-fed beef in ten different ways, according to the most comprehensive analysis to date. The 2009 study was a joint effort between the USDA and researchers at Clemson University in South Carolina. Compared with grain-fed beef, grass-fed beef was:

Lower in total fat

Higher in beta-carotene

Higher in vitamin E (alpha-tocopherol)

Higher in the B-vitamins thiamin and riboflavin

Higher in the minerals calcium, magnesium, and potassium

Higher in total omega-3s

A healthier ratio of omega-6 to omega-3 fatty acids (1.65 vs 4.84)

Higher in CLA (cis-9 trans-11), a potential cancer fighter

Higher in vaccenic acid (which can be transformed into CLA)

Lower in the saturated fats linked with heart disease


 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.673
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan