Thee

G

Guest

Guest
Wat zijn de ideeën over thee ? Zijn er theesoorten die je beter kunt mijden, omdat ze het zelfde effect hebben als koffie? Of geldt dat voor alles behalve kruidenthee / groene thee?

Ik drink het liefst de gewone zwarte thee (earl grey). Het is eigenlijk een vervanging geworden voor koffie want daar wil ik echt vanaf.

 
Dat is al stukken beter als koffie die earl-grey.

Lust je geen groene thee of kruiden thee?

Dan zit je helemaal goed :)

 
Er zijn al een paar topics geschreven over thee, misschien is het handig om te zoeken via google: 'groene thee weston price'.

Dat geldt eigenlijk voor alle onderwerpen, zoek even of er al iets geschreven is.

topic 1 en topic 2

En er staat hier en daar nog wat verspreid, die vind je door de bovengenoemde zoekactie via google te doen.

Lia

 
Ik zit een paar dagen bij een stel Chinezen en ik heb gisteren Korean Red Ginseng met ze gedronken. Ik had ze gewezen op ginseng-thee van de tuinen maar dat vonden maar ze niks. Bewerkt en niet sterk genoeg. Korean Red Ginseng lijkt een beetje op thee van bospaddenstoelen, en het heeft echt een effect. Ik kreeg na een paar uur een licht gloeiend gevoel van binnen, in de armen en op de borst. Heerlijk warm dus. Mijn Chinees legde uit dat ginseng het element 'lucht' versterkt. Heeft iemand ervaring hiermee?

 
hoi Thijs, ik las toevallig vandaag over het verschil tussen amerikaanse en koreaanse ginseng: ik las ergens op internet dat de koreaanse ginseng meer yanguitwerking heeft en de amerikaanse meer je yin in balans brengt. Daarom ga ik nu maar aan de amerikaanse ginseng binnenkort:)

 
Bepaalde kruiden theeën mag je niet in overvloed drinken,vraag me af of dit voor alle kruiden theeën geldt.Bijvoorbeeld sterrenmix thee dit is een combithee ,mag ik hiervan 3 kopjes per dag drinken ,en hoe zit het met kamille ,rooibos en brandnetel ,hoe denken jullie er over ?

 
Sideritis is een Griekse kruidenthee die je onbeperkt kunt drinken. Hippocrates roemde de plant al, omdat het allerlei wonden kon genezen. Versterkt het immuunsysteem, ook goed tegen allergieen en osteoperose. Wordt ook wel Griekse of Bulgaarse bergthee genoemd.

 
Ik koop het op de Albert Cuyp markt, bij een kruidenwinkel. Ik heb het ook zien liggen in een biologische supermarkt in de stad. Verder denk ik dat veel lokale Grieken wel een plek kennen, het is erg populaire thee in Griekenland (en Bulgarije).

 
De steeltjes van kersen koken in water.

Schijnt volgens een turkse kennis van mij goed te zijn voor de nieren. (Geen idee of het werkt).

 
en kersensap schijnt goed te zijn tegen jicht,

aan de andere kant bevat kersen veel suiker, dus zou je het weer om moeten draaien :roll:

 
Via een online boek "Chinese medicinal teas" vond ik het volgende:

Quote:
Fortify the Teeth Tea (Jian Chi Cha)

Tea leaves, i.e., Folium Camelliae Theae (Cha Ye) 1-3 grams

Method of administration: Place the Tea leaves in a cup and steep in boiling water. Drink this while it is warm. Drink 1-2 cups per day. After drinking, rinse the mouth with Tea water also.

Functions: Removes the rotten and eliminates dental decay, cleans the teeth and prevents tooth decay.

Indications: This tea is suitable for preventing and treating tooth decay and disease in the oral cavity.


Ik ben dus op zoek naar de theesoort "Folium Camelliae" ?

Is dit gewone groene thee (Folium Camelliae Sinensis)? Als dit zo is dan lijkt het mij niet zo goed om te drinken en spoelen voor tandgezondheid omdat er toch nogal wat oxaalzuur in zit??

Ik vind namelijk o.a. dit:

http://link.springer.com/article/10.1007%2F978-3-7091-0763-8_77/lookinside/000.png

 
Ik heb deze week een paar keer een mix gedronken van paardenbloem en guldenroede thee, en ik heb de dagen erna extreem erge last van mijn rug gehad!! Wist niet wat me overkwam.

Ik heb echt nooit rugpijn, dus heb zelf het idee dat het door mijn nieren komt. Ben er na twee dagen maar mee gestopt.

Maar als het echt mijn nieren zijn die reageren hebben ze blijkbaar wel het een en ander te ontgiften.

 
Kun je van iedere iedere soort Bamboeblad thee trekken?

In Bamboe (en waarschijnlijk ook in bamboeblad) zit namelijk veel Silicium. Wel 10x zoveel als in Heermoes! Heermoes schijnt ook de eigenschap te hebben om zware metalen uit de bodem op te nemen vandaar de vraag of bamboe veiliger is.

Is het zonder gevaar om thee te zetten van het blad van een willekeurige bamboeplant (in Nederland)?

 
Dank voor je reactie cham.

Kun je wel van iedere soort bamboe thee zetten?

Of zijn er giftige soorten bamboe? Aangezien bamboe tot de grassenfamilie behoort zou je denken dat het weinig kwaad kan, of heb ik het mis??

 
Alle delen van bamboe bevatten cyanide wat eruit gekookt dient te worden.

Bamboescheuten bevatten heel veel cyanide, maar worden in Azië gekookt geconsumeerd.

Als je thee wilt maken van bamboeblad dien je het bamboeblad eerst zo'n 5 - 10 min te koken om de cyanide kwijt te raken. Vervolgens het blad weer drogen, dan de gedroogde bamboe kort in de blender doen en dan kun je er thee van trekken.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.459
Leden
8.646
Nieuwste lid
Marco777
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan