The man who made us fat - Deel 1 BBC

JHS

New member
Hallo allemaal,

Afgelopen donderdag werd op BBC 2 deze documentaire uitgezonden - The men who made us fat - (part 1)







Echt een aanrader! Deel 2 wordt donderdag 21 juni op BBC 2, 22:00 NL tijd uitgezonden

 
De eerste zin is iets van: "More people are overweight than undernourished": nou dat is misschien wel de vraag!

 
Juist Lievergezond,

Door de ondervoeding hebben ze inderdaad overgewicht. Maar dan kijkt men je raar aan, als je dat zegt. :?

Lia

 
Ja Lia!

Het ergste zijn de halve waarheden.

(High) fructose (corn syrope) onderdrukt leptine (hormoon) zegt de documentaire, waardoor het lichaam honger blijft houden.

Dit wist ik zelf eerlijk gezegd nog niet precies zo als het zo is.

Het anti high fructose-corn-sirope-verhaal komt van Robert Lustig, een man met een missie.

Robert Lustig, endocrinoloog, is de man die in deel II aan het woord komt en die heb ik al eerder ook gespot : die is vooral anti-fructose ("high fructose corn sirope" - zoeter dan sucrose en je wil er meer van als je het eet - dit effect is groter bij high fructose corn sirope: de msg onder de suikers dus):

zie https://www.fatsforum.nl/topic/leptineresistentie#post-12675

#at=2610

http://blogs.mercola.com/sites/vita...truth-about-sugar--is-it-really-a-poison.aspx

De mimiek van de geinterviewden in de documentaire die verraadt alles.

Die mevrouw van de beverage organisatie bijv., Susan Neely, met die enge sadistische lach op haar gezicht.

Evenzo de blik van die marketingman die verraadt iets.

Iets van: we deden het omdat het kon! (high fructose in dranken stoppen).

Ik vraag me af of de hormonen en antibiotica in vlees en eieren niet ook mensen dikker maken naast de prediabetes-aanleg die veel mensen hebben (door te veel koolhydraatrijke graanvoeding en te weinig goede vetten en andere nutrienten- ondervoeding dus- ?).

Wat zijn de precies de onderdrukkers van leptine naast high fructose corn sirope als ze er zijn?

 
High fructose corn syrup (HFCS) is in het Nederlands glucose-fructosestroop of maissiroop. Deze vind je ook in biologische producten dus wees gewaarschuwd! Robert Lustig is geweldig en zit helemaal goed met zijn anti-fructoseboodschap! Maar als deze uitspraak van hem afkomstig is, klopt deze helaas niet. Leptine geeft aan of er genoeg vet in het systeem aanwezig is (een overduidelijk teken dat de mens een geboren vetverbrander is). Indien er sprake is van teveel glucose in het systeem en te weinig vet VERMEERDERT het leptinegehalte in het bloed juist en spoort leptine de afgifte van insuline aan om de overtollige glucose uit het bloed weg te werken en om te zetten in vet. De truc is dus om je leptine- en insulinewaarden zo laag mogelijk te houden. Voor meer info, zie dit artikel.

Mike

 
Quote:
De truc is dus om je leptine- en insulinewaarden zo laag mogelijk te houden.


Het is toch lastig voor mij om dat precies te volgen, het hele verhaal dat je schetst bedoel ik.

Maar ik ga je leptineverhaal toch nog een keer lezen, al heb ik het al gedaan.

Misschien dat daar ook staat hoe dat dan precies in zijn werk gaat: de leptine- en insulinewaarden laag houden.

Wat ik wel ook eng vindt in deel I: je kunt van buiten dun zijn: er niet vet uitzien, maar van binnen wel vervet zijn! (ik wist dit al, maar toch vind ik het eng).

En dan die verkrachters van de landbouw zoals in 1971: in de vs was het dus Earl Butz met als motto: "Get big or get out" (zegt de docu).

In NL hebben we ook van die verschrikkelijke landbouwpolitici gehad en nog die ons willen wegpraten bij de biologische landbouw als zou ons die niet genoeg te bieden hebben.

Hier een treffend artikel over de vele voordelen van biologische landbouw boven industriele "get big or get out" -landbouw: nav een documentaire genaamd: "gardens of destiny": trailer .

http://www.woudziel.nl/2011/04/productiviteit-van-biologische-landbouw-versus-reguliere-landbouw/

Quote:
Fragment afkomstig uit ‘Gardens of Destiny‘

Transcriptie: Het enige wat ik me toen afvroeg, was: en wat als de hele wereld biologisch voedsel zou eten?

Bedrijven als Monsanto zeggen immers: “Ja maar, als de hele wereld biologisch zou eten…

… dan zou je alle regenwouden moeten kappen, natuurgebieden afschaffen, want de opbrengsten zijn veel te laag”.

Wel, als je kijkt naar de werkelijke opbrengsten van biologisch voedsel in de westerse wereld…

… en je schakelt over op biologisch, zie je een daling van 20%…

… maar dat is geen daling van de nutrienten, maar van het water in de planten…

… omdat ze ‘volgepompt’ zijn met water. In ontwikkelingslanden zie je juist een gemiddelde toename van 93%…

… en in de gehele wereld krijg je 75% meer calorieën per persoon dan met de huidige manier van produceren.

Voor een echt gezonde planeet, met voedsel voor iedereen, zouden we op biologisch moeten overstappen.

De werkelijkheid is dat de meeste landbouw in de wereld biologisch is.

Hier in Noord Amerika is veel geïndustrialiseerde massa-produktie maar zelfs in Europa is het veel minder.

Jarenlang zijn mensen in staat geweest om zichzelf te voeden, en voedsel naar de markt te brengen.

Met een wetenschappelijke benadering van biologische landbouw kun je een fenomenale opbrengst verkrijgen.

Dus het is niet zo dat biologische landbouw is niet wetenschappelijk, en industriële landbouw wel…

… het zijn twee verschillende vormen van wetenschap. — Biologisch boeren is veruit de meest produktieve, gezondste…

… manier voor ons allen, en alle neven-effecten zoals zelfmoord onder boeren in India …

… en het uitsterven van wilde dieren verdwijnen als we overstappen op biologisch boeren.

Dat is logisch.


hele docu

&feature=relmfu

&feature=relmfu

 
vervolg op vorige bericht:

deel III van gardens of destiny &feature=relmfu

deel IV van gardens of destiny &feature=relmfu

deel V van gardens of destiny &feature=relmfu

deel VI van gardens of destiny &feature=relmfu

deel VII van gardens of destiny &feature=relmfu

deel VIII van gardens of destiny &feature=relmfu

deel I en II staan in het vorige bericht

 
Kennen jullie deze al:

Sugar the bitter truth.

En niet te vergeten de verkorte versie:



Ik vond hem zeer interesant, je moet alleen wel goed Engels kunnen.

-Kavana

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.670
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan