Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
WEF-oprichter Schwab doet aangifte na vondst afluisterapparaat
6 jul 2026
Oprichter Klaus Schwab van het World Economic Forum (WEF) heeft in Genève aangifte gedaan nadat hij in zijn werkkamer thuis een afluisterapparaat had ontdekt. Er is een onderzoek gestart.
Het apparaat werd gevonden na een routinematige veiligheidscontrole in zijn privéwoning in Genève, vlak bij de locatie van het World Economic Forum.
Het apparaat is mogelijk in de afgelopen drie jaar geplaatst, staat in een verklaring van een woordvoerder van de 88-jarige Schwab. Er is inmiddels een onderzoek gestart met als doel de verantwoordelijken voor de plaatsing op te sporen. Het is niet bekend tegen wie aangifte is gedaan.
Vorig jaar vertrok Schwab bij het WEF na beschuldigingen van wangedrag op de werkvloer en een conflict met de leiding. Schwab zou onder meer vrouwelijke medewerkers ongepast hebben behandeld. Ook zouden hij en zijn vrouw ongeautoriseerde uitgaven hebben gedaan. De organisatie achter de jaarlijkse topbijeenkomsten in Davos zei later geen bewijs te hebben gevonden van structureel wangedrag door Schwab.
Bij de jaarlijkse WEF-top in het Zwitserse skioord in januari komen wereldleiders, staatshoofden, ministers, bankiers en topbestuurders uit het bedrijfsleven bijeen. De in Duitsland geboren Klaus Schwab was jarenlang het gezicht van de organisatie.
Eerder dit jaar trad ook WEF-topman Børge Brende af. Dat deed hij nadat bekend was geworden dat hij banden had met de veroordeelde zedendelinquent Jeffrey Epstein.
De VN benoemt Pedro Sánchez tot medevoorzitter van de pleitbezorgers van de SDG’s van de Agenda 2030. Dit is geen erkenning voor Spanje, maar een beloning voor de leider die het beste heeft begrepen dat je, om hogerop te komen in de mondiale architectuur, eerst moet laten zien dat je kunt gehoorzamen.
Joe Rogan's gast, een wildlifebioloog, gaat op een "fucking tirade" over hoe de Gates Foundation "absoluut heeft laten instorten" een van Afrika's meest overvloedige visserijen die miljoenen mensen voedt, allemaal in de naam van "het vermijden van malaria".
Hoe meer hij praat, hoe bozer hij wordt.
FORREST GALANTE: "Weet je wat ze fucking in de Cahora Bassa Delta met hun muskietengaas hebben gedaan?"
ROGAN: "Nee. Wat hebben ze gedaan?"
GALANTE: "Man, ik ga hier een fucking tirade houden."
ROGAN: "Graag."
GALANTE: "Oké, dus de Bill and Melinda Gates Foundation besloot dat er te veel malaria in Afrika was, toch? Waarmee jij en ik het waarschijnlijk eens kunnen zijn. Malaria is slecht. Dus wat deden ze? Ze gaven al deze mensen die in tribale dorpen wonen.
"Ik heb je ding helemaal gepiratet. Sorry, maar ik ga hier een fucking rant houden. Ze gaven al deze mensen in de Cahora Bassa Delta, wat de graanschuur van de Zambezi-vallei is, wat betekent, zoals, waar meer vissen geboren worden. Het is een kwekerij voor vissen. Klopt. Niet alleen daar, maar dit is een goed micro-voorbeeld.
"Ze gaven miljoenen muskietengaas uit aan al deze mensen om 'malaria te vermijden'. Raad eens wat de mensen die verhongeren deden met hun muskietengaas? Ze visten ermee. Ze visten ermee. Muskietengaas heeft een gat dat zo klein is dat een mug er niet door kan. Dus raad eens?
"Deze muskietengaas vangen nu indiscriminair kleine babyvisjes in gebieden zoals Cahora Bassa, waar de vissen heen gaan om te broeden en zich voort te planten en te vermenigvuldigen. Dus nu heb je ineens duizenden en duizenden mensen die netten zijn aangereikt die honderdduizenden jaren op een bepaalde manier hebben geleefd.
"Ze geven geen sh*t om malaria. Ze hebben hun eigen manier om met malaria om te gaan. Ze zitten 's nachts in rokerige hutten, ze slapen bij een kampvuur. Alles daarbuiten, ja, ze krijgen nog steeds malaria, sommigen van hen, maar ze gaan ermee om op hun eigen manier. Bill Melinda Gates Foundation komt binnen, deelt miljoenen muskietengaas uit, laat de hele vispopulatie die miljoenen mensen voedt absoluut instorten.
"Omdat deze mensen gewoon de netten pakken en al het babyvis eruit vissen zodat die vissen niet opgroeien om substantiële eiwitbronnen te worden. Dus nu hebben deze prachtige 'filantropen' die miljoenen netten hebben uitgedeeld, een ecosysteem vernietigd, een vispopulatie laten crashen en wijdverspreide honger gecreëerd voor mensen die anders volop middelen hadden, allemaal omdat ze probeerden te 'helpen' met hun muskietengaas."
ROGAN: "Oh, God."
GALANTE: "Het is gewoon. Het is een fucking ramp, man. Ze hebben zo'n rijk en belangrijk deel van Afrika genomen, een van de meest overvloedige zoetwater-visserijen ter wereld, en het vernietigd. Omdat ze 'helpen' door muskietengaas uit te delen."
ROGAN: "Goede God."
GALANTE: "Ja, ik weet het. Sorry. Ik zei al dat ik een rant zou houden, maar het is zo slecht wat daar gebeurd is. En ze delen nog steeds muskietengaas uit, trouwens. En je ziet letterlijk deze gasten in de rij staan, een muskietengaas pakken, en het gaat nooit hun huis in. Het gaat rechtstreeks naar het vangen van visjes die zo groot zijn [klein] voor hen om te eten."
ROGAN: "Oh, God…"