Tegenstellingen tussen groepen en generatiekloven


Ze noemen het dan niet specifiek moslims viel mij ook op maar ze gooien het dan onder de noemer: allochtonen in de msm. Het gaat met name om turken,Marokkanen, Somaliërs, Irakezen etc en dat zijn idd toch wel heel vaak moslims. Ook zetten ze trouwens prikbussen neer op moskee terreinen. Vaccinatie graad blijft daar dus enorm achter.

Gisteravond overigens nog heerlijk gegeten in een Turks restaurant zonder QR, we hadden niet eens gereserveerd en konden gewoon doorlopen. Viel mij op dat er ook veel nederlanders zaten. Het was daar niet anders dan de tijd voor corona. Er hingen zelfs geen desinfectie pompen oid.
 
Dick Bijl (oud-huisarts en auteur):
Ik ben bang voor het gemak waarmee in de pandemische chaos over medische ethiek en censuur heen gestapt werd en het leidend narratief in de hoofden van volwassenen en zelfs kinderen kroop. We zijn beland in een wereld waarin vrijheid van meningsuiting en zelfbeschikking onder druk kwamen te staan. Een wereld waarin we elkaar nodig hadden, maar steeds meer vereenzaamden en polariseerden, terwijl we allemaal niets liever willen dan in vrijheid samen leven.

 
Laatst bewerkt:

Verslaving niet met spuitje op te lossen​


Sinds 2014 probeer ik de discussie daarover op gang te krijgen. Half Nederland viel over me heen toen ik me in een interview in Trouw ergerde aan rokende longkankerpatiënten voor de ingang van het ziekenhuis. Er wordt per patiënt ongeveer een miljoen euro aan operaties en chemokuren uitgegeven. ’Wat mij betreft mag iemand die veertig jaar heeft gerookt en dan longkanker krijgt, hop, meteen door naar het crematorium. Er staat toch op zo’n pakje dat je er kanker van krijgt? Dat je er dood van gaat? Nou gá dan gewoon dood en laat ons niet voor de kosten opdraaien,’ zei ik toen. Een tekst die in 2021 ineens salonfähig is geworden als het over corona gaat.

Met een verschil: vreetzucht, rook- en drankverslavingen zijn niet met een spuitje op te lossen. Daar moet je zelf wat aan doen, met bloed zweet en tranen. Dat gaat tegen de farmareligie in. We hebben mensen het recht op hun eigen probleem ontnomen en verslaafd gemaakt aan de verzorgingsstaat. Zelf je verantwoordelijkheid nemen voor je gezondheid is helemaal niet de bedoeling! Wie zuipt en rookt maar prikt is braaf. Wie sport en niet prikt is een dader, een paria die we liever kwijt zijn.

 
Politie kan zo natuurlijk niet ingrijpen. Vreselijk voor de politie. Mensen denken: ''zat dat zootje ongeregeld maar in kampen''
 

Column max pam​

Ongevaccineerden houden Nederland in gijzeling​

Max Pam columnist artikel Beeld -


26 oktober 2021
Het kabinet zint op maatregelen om een nieuwe golf besmettingen het hoofd te bieden. Die zullen ongetwijfeld volgende week komen. Vervolgens zullen verschillende groeperingen gaan klagen dat die maatregelen oneerlijk en onterecht zijn. Na een tijdje zal hun geklaag worden gehoord en zullen er versoepelingen worden ingevoerd, waardoor zich als vanzelf een volgende besmettingsgolf aandient. Zo jojo-en we voort en zal het nog jaren duren voordat de pandemie helemaal is uitgedoofd.

Een minderheid van ongevaccineerden houdt Nederland in gijzeling en daar lijkt weinig tegen te doen. Verplichte inenting kan tot onsmakelijke taferelen leiden en met dwang wordt niemand populair. Toch zijn er enige maatregelen te bedenken om aan de gijzeling snel een einde te maken. Een zekere tweedeling zal noodzakelijk zijn, maar daarbij moet men bedenken dat de ongevaccineerden zelf die tweedeling veroorzaken en dat mijn voorstellen dienen om uiteindelijk juist een einde te maken aan die tweedeling.

Uitgangspunt is dat niet iedereen gevaccineerd hoeft te zijn, maar dat wel iedereen antistoffen in zijn lichaam moet hebben, dit om de kans te verkleinen dat hij (of zij) anderen ziek maakt. De vraag luidt: hoe kom je aan die antistoffen zonder vaccinatie? Het antwoord is tamelijk eenvoudig: door covid op te lopen, zodat het lichaam zelf die antistoffen gaat aanmaken. Door besmetting aangemaakte antistoffen schijnen nog beter te werken dan vaccinaties, maar of dat inzicht ook door het laatste onderzoek wordt ondersteund, weet ik niet.

Gods Hand​

In elk geval verdient het aanbeveling om ongevaccineerden bij elkaar te laten komen, in plaats van ze weg te houden van bepaalde bijeenkomsten. Neem de gelovigen in Staphorst. Hier zou de overheid juist geen limiet moeten instellen op het aantal kerkgangers dat naar binnen mag. Hoe meer zielen, hoe beter. Fijn, gereformeerden zullen daar alleen maar blij mee zijn. Of kerkgangers besmet zullen worden, is dan helemaal in Gods Hand. Of zij antistoffen aanmaken en zullen genezen trouwens ook. Het is met elkaar in tegenspraak dat medische kennis wordt afgewezen zo lang men niet besmet is, maar dat vaccinatieweigeraars wel naar het ziekenhuis gaan, zodra de besmetting heeft plaats gevonden. Je onsterfelijk wanen en toch stiekem dokters spreekuur bezoeken.

Ongevaccineerden die een beroep doen op een ziekenhuis moeten geholpen worden, maar het is voortaan wel gewoon achter aansluiten in de rij. Geplande operaties dienen voor te gaan. Ongevaccineerden moeten dan nog maar even een beroep doen op Gods Hand. Dat klinkt hard, maar voor zieken die steeds te horen krijgen dat hun operatie of andersoortige behandeling weer is uitgesteld vanwege de pandemie, is de werkelijkheid nog veel harder.

Wat voor kerkgangers geldt, zou natuurlijk ook voor voetbalsupporters en festivalgangers kunnen gelden. Met een lege ring eromheen zou je in de stadions aparte vakken voor ongevaccineerden kunnen maken. Ook hier geldt: hoe dichter op elkaar hoe beter. Opdat die mensen het virus aan elkaar doorgeven en zo antistoffen aanmaken. Wat mij betreft mogen ongevaccineerde voetbalsupporters gratis naar binnen, als zij maar bij elkaar blijven en zich niet mengen met de gevaccineerden – een kwestie van gedisciplineerd het stadion binnengaan en weer verlaten.


Cynisch​


Bij festivals lijkt mij dat lastiger te organiseren, maar misschien kun je festivals houden, louter voor ongevaccineerden. Die kunnen in groten getale naar binnen zonder QR-code en zonder testbewijs, dat alles in de hoop – zeg maar in de zekerheid – dat zij elkaar zullen aansteken en antistoffen gaan produceren. Het lijkt mij een interessant sociaal en medisch experiment, al die hossende mensen bij elkaar die niet in vaccins geloven. U vindt mij misschien cynisch, maar dat verwijt moet pertinent van de hand worden gewezen. Je niet laten vaccineren, maar toch mee willen doen aan de maatschappij, terwijl je willens en wetens een gezondheidsrisico vormt voor jezelf en voor je omgeving, dat noem ik pas echt cynisch. Wat mij voor ogen staat is juist het tegendeel van cynisme: een coronavrij land, waarin uiteindelijk iedereen weer vrij en blij kan staan waar hij wil.

Een minderheid houdt de gevaccineerde meerderheid nu al bijna een jaar in gijzeling. Die meerderheid gedraagt zich tolerant en staat toe dat besmettingsgolven telkens terugkeren. Ik vermoed dat de meerderheid zelfs weer bereid zou zijn om een lockdown te accepteren. Maar het houdt op een gegeven moment wel op. Je kunt van de goedwillenden niet steeds allerlei kleine onaangenaamheden vragen, terwijl je eigen gedrag is gebaseerd op nepnieuws, complottheorieën, of op een goddelijk verbod, dat duizenden jaren geleden is ingesteld door een rabbijn of sekteleider die ook geen benul had hoe het nou eigenlijk zit. Voltaire heeft eens gezegd dat het eeuwen duurt om een stompzinnige mening te vernietigen. Als iedereen antistoffen bezit, kan dat in een paar maanden.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.195
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan