Tavistock-opleiding

De informatie is schokkend maar ondertussen wel bekend.
Heel veel wat er in de 2e link staat, wordt hier met name in het varkenstopic beschreven. Misschien plaats ik hem ook nog wel daar.

Hier wordt heel veel ook gesproken over NLP - Neuro linguïstisch Programmeren.
Ik heb zelf de opleiding gedaan tot het hoogste niveau (Master of NLP) en was echt gefascineerd door de opleiding. Ik deed het om me te ontwikkelen en om meer zelfverzekerd te worden. De vrouw die de opleiding gaf, heeft het heel mooi gedaan. Uiteindelijk was de laatste opdracht om op een stuk hout een tekst te schrijven, bv. iets wat je graag zou overwinnen en iets wat je belemmerde in je mens-zijn. Dit was geen dun plankje. We moesten het op 2 stenen leggen, we kregen muziek te horen, en moesten het plankje doorslaan zonder het aan te raken. Ongelooflijk, maar waar. Als je in jezelf geloofde, kon je dat. Heel vaak twijfelde ik aan mezelf en stopte op het laatste moment. Op een gegeven moment dacht ik, nou het maakt me niet uit, dan sla ik mijn hand maar kapot, maar ik doe het. En als een wonder sloeg ik door en voordat ik de plan aanraakte, brak hij al doormidden. Echt waar. Ik heb deze plank nog als bewijs voor mezelf dat ik dat echt gedaan heb.
Als ik de informatie op de site lees, herken ik weer enkele dingen, ze komen weer terug, dan weet ik weer wat NLP is. Het was in mijn geval iets positiefs.
Toch heb ik alles achter me gelaten en zou het niet meer kunnen doorvoeren. Misschien wel jammer. Maar toen heb ik me meer toegelegd op de R.E.T. rationeel emotieve gedragstherapie, en daar sta ik helemaal achter. Heeft ook met de mind te doen, maar de slogan is
'Wij voelen, dat wij denken. Het zijn niet de dingen, die ons verontrusten, maar de irrationele meningen en de irrationele visies, die wij over de dingen hebben. (Epiktet)
en
Twijfel altijd,
aan wat je gelooft.
Ik heb hier een heel trainingsbureau over opgebouwd
http://www.empowarance.com/nl/diensten/bedrijfstrainingen-en-lezingen/het-balance-programma.html
Maar helaas was het niet succesvol. Jammer.
In ieder geval gebruikt de Illuminatie de NLP NIET positief. Dus het is een instrument en een zeer effectief instrument.

 
Ik ben heel sceptisch mbt wat ik zou willen leren en van wie. Het moge duidelijk zijn dat het twee kanten heeft. Besef dan ook dat je in dat wereldje mensen van beide extremen tegen komt en dat het doorgaans niet duidelijk is met wie of wat je te maken hebt én waarmee je je zonder enig benul verbindt. Ze zullen dat er niet bij vertellen. Herkennen doe je het pas als je zelf een level van begrip hebt van waar ze mee bezig zijn, maar dan zul je dat eerst moeten leren en ben je een onthutsende ervaring rijker.

Alles bij elkaar blijven al die methodes vaak manieren om anderen te manipuleren (for better or for worse) en zijn de meeste mensen die daar in Nederland (of het Westen in het algemeen) mee bezig zijn verre van voldoende bewust om daar verantwoord mee om te (kunnen) gaan. Daarbij komt dat met een toename van de bewustwording dit soort "gaven" vanzelf ontstaan. Middels een of andere cursus of inwijding als shortcut zou je dat kunnen overslaan, maar je mist de context.

Bijkomend kom je er middels een natuurlijk proces dat niet als doel heeft het verkrijgen van die gaven ook vanzelf achter hoe het werkt en ontdek je dat we helemaal niet het recht hebben om te gaan zitten wroeten in andermans energiesysteem.

De meesten volgen zulke cursussen vanuit de arrogante behoefte anderen te "helpen"/"healen" of het willen bezitten van bepaalde krachten of gaven. Als icing on the cake gaan ze daarna vaak zelf cursussen of lezingen geven. Daarbij komt dat dit soort therapieën net zoals de Westerse geneeskunde zelden meer zijn dan symptoombestrijding en "cliënten" afhankelijk maken in plaats van op eigen benen zetten. Baat het niet dan schaadt het niet gaat helaas niet zonder meer op.
 
Hoi Alethea,

Even voor de duidelijkheid, ik ben niet geïnteresseerd in de Tavistock-opleiding hoor, het beangstigd me en ik wil er op wijzen dat de "belangrijke" mensen in de politiek en de media etc. deze opleiding hebben gehad en dat we daarom voor deze mensen moeten oppassen.
 
hoi Godgeschenk: goed punt van jou, dat laatste bericht. Er bestaan lijsten van welke wereld¨leiders¨ een opleiding hebben genoten aan het tavistock-instituut. En dan blijkt dat ze nagenoeg allemaal daar opgeleid zijn voor ze ¨aan de macht¨ kwamen. Dan besef je pas goed hoezeer dingen geregisseerd worden. Van Hitler is ook een jaar kwijt in zijn biografie: men vermoedt dat hij in dat jaar ook op het tavistockinstituut is opgeleid.
 
Ik denk dat op heel veel werkplekken, die geleid worden door een machtige organisatie, de leiding ook zo'n soort gelijke opleiding heeft gehad. Ik denk hierbij ook aan callcenters. Volgens mij gebruiken die ook mind control. In callcenters in het algemeen is er is sprake van een ongelooflijke ziekelijke controle, elk telefoontje dat men doet wordt op wel 20 punten gecontroleerd en elke seconde die men er aanwezig zijn wordt met een systeem van KPI (Key Performance Indicators) gecontroleerd. Men mag niets meenemen op de werkplaats, alleen de kleding die men aanheeft, dus controle extreem. Dan wordt men gecoacht als men niet voldoet en dat gebeurt op een berispende manier. Vreemd genoeg wordt men dan soms zonder redenen beloond met lekkernijen. Dis is echt wel een systeem van mind control, men probeer de werknemer angst in te boezemen en dan beloond men hem als hij voldaan heeft.
 
Vreemd genoeg wordt men dan soms zonder redenen beloond met lekkernijen.
hoi Godsgeschenk: wat een ¨beloning¨ heb je het dan over? Zoetigheden? Op mijn werk heb ik op een gegeven moment ook voor de pauze van een bepaalde bijeenkomst snoep gekocht op aanraden van een collega (iemand die al officieel diabetes type 2 heeft) die het officieel wat meer voor het zeggen heeft dan mijn persoon. Uiteraard heb ik andere ideeen over een gezond tussendoortje, maar voor opvoeden kies ik liever mijn eigen momenten. Gelukkig klaagden collega´s over de kwaliteit van dit ongezonde (!) tussendoortje.
 
Nou, van alles: Belegde broodjes, chips, taartjes, donuts, cola, energiedrinks...kortom lekker maar ongezonde dingen. Natuurlijk vinden de anderen dit dan fijn. Van de ene kant is dit best wel aardig, maar ik vind het maar raar. Van de ene kant zo streng en bestraffend. Mensen hebben bijna geen mogelijkheid om te ademen (om het maar zo te zeggen) en dan worden ze zonder redenen beloond.
 
hoi Godsgeschenk:

Belegde broodjes, chips, taartjes, donuts, cola, energiedrinks…kortom lekker maar ongezonde dingen.
Tja, lekker maar ongezond: wel de verkeerde prikkel als je het mij vraagt, alleen al aan het ongezonde gehalte ervan te zien. En dan ook nog een rare timing zoals je zegt, voor zover je nog kan spreken van een beloning.

 
Ja, sowieso is er alleen maar heel slechte voeding verkrijgbaar. Er zijn koffie automaten met alleen maar troep (poeder vorm) en energiedrinks automaten en mars en die dingen en een kantine die alleen maar broodjes met iets en croissants en magnetronmaaltijden verkopen. Overal staan ook magnetrons. De mensen zijn zo gestressed dat ze bijna allemaal in de kleine pauzes naar buiten rennen en gaan roken met een blikje met drinken in hun hand. Wat een leuk leven.
 
Dit was alleen maar een algemene beschrijving van callcenters. Ik wil er wel bij zeggen dat ik op het moment op een 'best wel aardig'project zit.
 
Wat ik er wel nog even bij wil vermelden is dat er de laatste tijd zeer vaak fruit aangeboden wordt. Dus dat is dan wel positief.
 
Fruit boordevol pesticides. Hartstikke positief!

Het beleid van belonen en straffen dat jij beschrijft wordt door de elite 'carrot or stick' genoemd, de wortel of de stok. Het komt van de ezel die moet worden voortbewogen. Dat kan door hem een tik met een stok te geven (straf) of door hem een wortel voor te houden ('beloning', is ook een Nederlandse uitdrukking, een wortel voor houden). In de behaviopristische psychologie (ook een uitvinding van de elite) heet dit positieve of negatieve conditionering. Dit werd voor het eerst toegepast in het leger!

Mike
 
Ik weet het van het fruit. Ik neem het ook nooit. Ik vermoed echter dat dit niet verkeerd bedoeld is. De mensen denken niet zover door.

Wel fijn dat jij het ook zo ziet zoals ik beschreven heb. Zit ik dus niet te fantaseren.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.626
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan