tandvulling zink fosfaat

Leske

New member
Hallo

Heeft iemand ervaring met een tandvulling van zink fosfaat ? of dat de vulling vast gezet met cement van zink fosfaat ?

 
Zinkfosfaat is een van de meest gebruikte materialen voor fixatie van restoratieve elementen (kronen, vullingen e.d.). Iedereen die tandheelkundige ingrepen heeft ondergaan (van vulling tot beugelfixatie) zal dus een grote kans hebben er op een of andere manier mee te maken gehad te hebben. Weinig mensen zullen zich echter hier van bewust zijn.

Als je aangeeft wat de reden is van je vraag dan kan er misschien een gerichter antwoord gegeven worden. Mogelijk ingegeven door chemische overgevoeligheid? Behalve de mogelijke, tijdelijke irritatie van de pulpa bij aanbrengen door de zure pH (fosforzuur als reagens), zijn er biochemisch weinig problemen op de lange termijn te verwachten denk ik.
De beperkingen liggen meer op het mechanische vlak, omdat de hechtingscapaciteit beperkt is, doordat de hechting mechanisch en niet chemisch is (non-adhesive micro-mechanical interlocking als verbindingswijze). Als pure vulling op de lange termijn is dit materiaal mede daarom minder geschikt, als hechtingsmateriaal of scheidingslaag wordt het nog veel gebruikt en aanbevolen als standaardmateriaal in de reguliere tandheelkunde. Eventuele hulpmaterialen zijn waarschijnlijk zo laag gedoseerd dat ze geen problemen geven (minimale hoeveelheden fluoride en aluminium bijvoorbeeld).
 
zit er aluminum in zink fosfaat ?

Ik stel deze vraag ivm met allergieen. Ik moet een composietvulling laten vervangen voor een porseleinen vulling. Ik ben erg bang om eer allergisch op de vulling ...vul tandmatrialen te reageren.

En ik mag ook geen composietlijm hebben. En ook geen metalen.

Er was ook en optie voor een glasiomeer vulling te laten zetten. of de porseleinen vulling vast te zetten met glasiomeer cement Maar ik ben bang voor de fluoride wat in glasiomeer zit omdat ik ook allergisch ben voor fluoride en omdat fluoride neurotoxische werkt.
Als in zink fosfaat aluminium zit durf ik het ook niet te laten zetten .

Wat zou minder schadelijk zijn glasiomeer of zink fosfaat ?

Het liefst zou ik de tand willen laten trekken dan hoef ik geen nieuw vul matriaal meer te laten zetten. Maarja laten trekken is eigenlijk geen optie want dan ben ik straks al mijn tanden kwijt.

 
hoi Leske, je stelt veel vragen die je misschien beter aan de tandarts kan stellen.
Misschien schriftelijk voordat je op consult gaat omdat men vaak niet veel tijd heeft.
Of anders kun je het misschien vragen aan een onafhankelijke tester? Bijv. Marthe Bosscher?
Glasionomeer is erg hard; iemand hier op dit forum heeft een keer een stuk boven- of onderliggend tand erop stuk gebeten, maar porcelein is misschien ook hard. Iemand die ik ken die wilde geen porcelein omdat er lood in zou zitten? Lastige afwegingen! Waarom moet jij hierover zelf gaan zitten nadenken? Een goede alternatieve tandarts test als het goed is toch de verschillende materialen eerst op je uit energetisch?
 
@Lievergezond bedankt voor je reactie. Ja mischien moet ik het idd met de tandarts gaan overleggen. Ik wist niet dat er in porselein lood zit. Zou dat ook zincorium porselein zitten ? Als er echt lood inzit wil ik geen porselein laten zetten.

Ik ga wel ook na een integrale arts en die wilt mijn bloed laten prikken op fluoride of ik hier echt allergisch op zou reageren. En mijn bloed laten testen op zink fosfaat en op zincorium porselein.

Ik ga zowiezo de bloedonderzoeken afwachten voordat ik er iets anders in laat zetten.
Wellicht is glasiomeer ook geen probleem als mijn bloed niet aangeeft dat ik allergisch reageer op fluoride.

Mijn tandarts gaat ook wel nog idd bio energetisch testen doen. Ik ga naar een bio tandarts. Heb over 2 maanden een intake en dan worden de bio energetisch testen gedaan. En een gedeelte bio energetisch testen zijn al gedaan omdat ik eerst na een andere bio tandarts ging. waar ik ook bio energetisch testen heb moeten laten doen bij een natuurgeneeskundinge en mijn huidige bio tandarts werkt met dezelfde natuurgeneeskundige samen voor testen.

Volgens de bio energetische test/via kinesologie getest bij natuurgeneeskundige.
Zou ik 3 soorten porselein wel kunnen verdragen, en ook 3 soorten glasiomeer zou kunnen verdragen volgens de kinelogische test.
Maar toch ben ik bang voor de fluoride wat erin zit. tevens teste de natuurgeneeskundige dat fluoride 80 procent storend en ziek makend voor me is.

En vraag me af hoe betrouwbaar is zon spiertest ?
Ik heb ook al vaker meegemaakt dat spiertesten ernaast kunnen zetten en onbetrouwbaar kunnen zijn.

 
Hoi Leske, Marthe Bosscher test niet kinesiologisch maar met electro-acupunctuur volgens Voll. Veel biotandartsen gebruiken datzelfde systeem.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.515
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan