Tandsteen

Poekie

Administrator
Mike,

Je hebt al een paar keer iets gepost over tandsteen c.q. kalkafzettingen:
Quote:
Denk hierbij ook aan tandsteen bijvoorbeeld. Ramiel Nagel in Cure Tooth Decay:

Tandsteen wordt veroorzaakt door een hoog gehalte aan calcium in het bloed. Het calciumgehalte van je bloed heeft te maken met de verschillende voedselbronnen van calcium die je eet, maar ook met het vermogen van je lichaam om calcium te metaboliseren. Tandsteen doet zich voor als er een teveel aan calcium ten opzichte van fosfor in het bloed zit.

Tandsteenvorming kan ook het gevolg zijn van niet-opneembare vormen van calcium in de voeding. De niet-opneembare calcium creëert vrije calcium in je bloedstroom.

Hieruit volgt dat plak niet de hoofdoorzaak is van tandvleesaandoeningen, maar dat plak zich op het gebit vormt wanneer de interne chemische huishouding van het lichaam niet in evenwicht is. Dit wordt veroorzaakt door slechte voeding, te veel suiker, verkeerd behandelde en bereide granen en belastende en giftige stoffen in het milieu.

Het kan dus ook te maken hebben met bijv. een tekort aan vit. D (calciferol), waardoor calcium niet goed kan worden opgenomen en vrij in het bloed achterblijft.

Mike



En deze:
Quote:
Als je glazuur door zuren wordt aangetast dan moet je goed beseffen dat het glazuur al aangetast was voordat je die zure voedingsmiddelen tot je nam. Dit duidt op een overdaad aan vrije fosfor in het bloed. Dit is fosfor die onvoldoende wordt opgenomen. Zoals je wellicht weet is er voor fosforopname plenty vitamine A nodig. Je hebt dus een verstoorde balans tussen vit. A en vit. D en daarmee automatisch een verstoorde calcium-fosfor-balans. Ik zal het uit proberen te leggen:

Calcium en fosfor zijn de twee dominante mineralen die verantwoordelijk zijn voor je algehele skeletstructuur. Fosfor is een bouwstof, calcium een afbraakstof. In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt is calcium geen bouwsteen voor botten en voor het gebit. Die bouwsteen is fosfor, calcium zorgt - in de juiste balans tot fosfor - voor celvernieuwing doordat cellen overgaan tot spontane zelfdood (apoptose) aan het eind van hun levenscyclus, om plaats te maken voor nieuwe cellen. Het fosfor maakt nieuwe cellen aan, het calcium breekt oude cellen af. Calcium is een base en fosfor is een zuur. Het zure fosfor vormt dus botten en het gebit en het basische calcium breekt dit af.

Vitamine A is verantwoordelijk voor de opname van fosfor. Zonder voldoende vitamine A ook onvoldoende opname van fosfor, waardoor deze vrij in het bloed terecht kan komen en botten en het gebit kunnen oplossen (tandbederf). Vitamine D zorgt voor opname van vitamine D. Indien er onvoldoende vitamine D in je systeem is kan er eveneens teveel vrije calcium in het bloed voorkomen. Deze zal worden afgezet op bijv. vaatwanden (aderverkalking), gewrichten (reuma), maar ook op botten en het gebit (tandsteen). Teveel calcium veroorzaakt ook tandvleesaandoeningen. Afhankelijk van het teveel of te weinig aan calcium of fosfor in het systeem zal het lichaam dan proberen te compenseren voor overschotten of tekorten aan calcium of fosfor door deze materialen te lenen uit zijn eigen skeletstructuur, maar ook uit andere harde, hoornachtige weefsels, dus uit de botten, het gebit, de nagels en de haren. Is er een teveel aan calcium in het bloed, dan leent het lichaam fosfor van zichzelf, is er teveel fosfor dan leent het lichaam calcium van zichzelf.

Jouw tandglazuur is aangetast door een teveel aan fosfor in het bloed, wat automatisch een tekort inhoudt aan vitamine A. Hierdoor is het milieu van jouw mond niet basisch, maar zuur, waardoor het glazuur (en als je niet uitkijkt de rest van je tandstructuur) oplost. Door nog meer zuren in de vorm van voeding over je gebit te laten gaan vererger je de klacht die je al had, nl. een te zuur mondmilieu. Je zou een simpele test kunnen doen door geelwortel te vermengen met je speeksel. Als de geelwortel rood kleurt is er sprake van verzuring in je mond. Je mondomgeving hoort basisch te zijn.

Je kunt het probleem oplossen door zure dranken met een rietje te drinken, zodat ze wel ten goede komen van je maagzuur. Daarnaast moet je snel je voorraad aan vitamine A gaan aanvullen. Drie keer per dag een theelepel gefermenteerde levertraan bij elke maaltijd is wat ik je wil aanraden. Daarnaast bevat met name orgaanvlees veel vitamine A, vooral lever.

Mike



Nu nemen wij de levertraan en boterolie; de knobbels in mijn handen zijn behoorlijk geslonken maar nog steeds niet weg.

En ik heb best wel veel tandsteen. Mijn zus klaagt daar ook over.

Wat kunnen we nu nog meer doen behalve het weg te laten halen, want dat is toch een symptoombestrijding.

Jij ben het boek van Ramiel Nagel aan het vertalen, kan jij (middels zijn verhaal) ons hierover nog iets meer vertellen?

Lia

 
Alle relevante citaten uit het boek heb ik al vermeld. Hieruit volgt dat je te maken hebt met een gebrekkige calciumopname, waarschijnlijk veroorzaakt door een tekort aan vit. D. Dit ondanks de levertraan. Ik zal me eens verdiepen in de co-factoren die verantwoordelijk zijn voor de opname van vit. D.

Mike

 
Ik poets met kokosolie,daarna met wat zout en dan nog H202, ik heb totaal geen last meer van tandsteen juist.

 
Dirtsa,

Dan ga ik in ieder geval de poetsbeurten uitbreiden, dat is het proberen waard.

Trouwens de 2 levertraan die ik van jou heb overgenomen zijn naar Dudink (forumlid) gegaan. Ze was afgelopen zondag op de kennismiddag in Wieringerwerf.

Dat vond ik eigenlijk wel leuk, dat ze er was en dat de levertraan voor haar was.

Mike,

Dank dat je je er in wilt verdiepen, ben benieuwd wat er uit komt.

We nemen de levertraan/boterolie in ieder geval 1x per dag, ik vergeet het vaak in de loop van de dag maar ga toch proberen om het maximaal 3x per dag in te nemen.

Verder verblijven wij ook veel in de zon, zonder te smeren uiteraard.

We eten 1x per week lever, dus je zou zeggen dat de vitamine D toch wel snor moet zitten.

Lia

 
Het is opnieuw de lever:

http://www.westonaprice.org/fat-soluble-activators/seafood-to-sunshine#dbp

Quote:
Humans with acute liver failure also have depressed levels of DBP.39 This may be because the synthesis of DBP in the liver declines during such a condition, but DBP also plays a secondary role in scavenging harmful cellular debris from the blood; therefore, any kind of acute tissue damage can overwhelm our supply of DBP.


Dit hangt samen met eerdere verstopping die je hebt ervaren door een te hoge vetinname.

Mike

 
DBP = Vitamin D Binding Protein, een eiwit dat vitamine D bindt en daarmee opneembaar maakt. In de tekst valt te lezen dat als de lever beschadigd is door gifstoffen (niet je huidige voeding, maar je voeding van voorheen, uiteraard) deze niet goed meer zijn functie kan vervullen als ontgiftingsorgaan. Dit kan tevens ten koste van je voorraad aan DBP gaan, waardoor je dus vitamine D niet goed kunt opnemen.

Je hebt door de hoge vetinname van WAPF regelmatig verstopping gehad, die je nu aan het oplossen bent d.m.v. zout-flushes en lever- en galreinigingen. Op mijn advies heb je je vetinname verlaagd tot een aanvaardbaar niveau. Dit heeft allemaal tot verbetering geleid. Toch kom je ook nog regelmatig energie tekort. Het zit dus simpelweg niet goed met je lever en dit zou wel eens kunnen verklaren waarom de lever niet goed in staat is om ook zijn andere functie te vervullen, nl. vetverbranding. Vit. D is een vetoplosbare vitamine en je ziet wederom dat inname nog niet noodzakelijk opname is. Aan de inname ligt het immers niet, maar wel aan de opname.

Kortom, je lever behoeft nog de nodige heling. Ik zou als ik jou was inderdaad de inname van levertraan verhogen, maar ook nog vaker lever gaan eten. Heel het desbetreffende orgaan met datzelfde orgaan als voeding!

Mike

 
Tandsteen krijgen we door kalk afzetting, niet door slecht poetsen dus.

Maar als het met voeding nog niet op te lossen valt is het dan wel raadzaam om de tandsteen weg te laten halen?

Of kan dit geen enkel kwaad.. Ik ben 1,5 jaar niet meer bij de tandarts geweest en daar werd ik weer eens over gebeld :lol:

Ik heb nog steeds tandsteen, dus beter even gaan? of niet?

 
Ik laat het wel weg halen, maar geen idee of dat het beste is. Wel merk ik dat het sinds mijn veranderde eetpatroon gemakkelijker zelf (deels) weg te halen is en ook dat het soms wat minder lijkten dan ineens weer meer. Vroeger duurde het langer voor het er zat, maar dan kon ik het zelf echt niet wegkrijgen.

 
Tandsteen is een ideale plaats voor bacteriën om zich te vestigen. Ook al is het verwijderen van tandsteen 'symptoombestrijding', dan is dat nog geen reden om het niet te doen. Er is niets mis met het bestrijden van symptomen, zeker als ze aanleiding kunnen geven tot weer nieuwe klachten, als je maar niet de ogen sluit voor de er achter liggende problemen. De bacteriën die zich in de tandsteen nestelen zijn niet goed voor gebit en tandvlees en veroorzaken ook een herkenbare vorm van slechte adem.

Weghalen is dus de beste optie: voor je tanden, je tandvlees en je sociale omgeving. :)

 
Melca.

Ik herken dat wat je schrijft wel ja, dat zelf los kunnen maken enzo.

Colonquixote, bedankt.

 
Enkele weken geleden ben ik voor een controle bij de tandarts geweest.Was alweer 14 maanden geleden.Ik heb sinds 2 jaar mijn tanden gepoetst met KZ en af en een paar keer per week met extra bica. Tanden perfect in orde en wel tandsteen weggehaald. Heb ik geen moeite mee.

ad

 
Tandsteen is een heel duidelijk symptoom om te zien hoe het gaat met mijn gebit. Ik begon met heel veel tandsteen, dat werd voor mij pas zichtbaar toen ik ging poetsen met kkz en kokosolie. En sindsdien verdwijnen er steeds stukjes. Ik laat het dus niet weghalen, ik laat de natuur zijn werk doen. In mijn bovengebit heb ik tegenwoordig spleetjes tussen mijn tanden die na het weghalen van tandsteen na een week of wat weer dicht zaten. Ik ben daar nu al maanden tandsteenvrij.

Aan de onderkant kan ik het zien en zie ik ook dat het steeds meer aan het verdwijnen is. En soms heb ik opeens een stukje tandsteen in mijn mond en spuug ik t uit.

Ik laat het zitten, want dan kan ik zien hoe het met mij gesteld is. En voorlopig neemt t nog steeds af, dus ben ik op de goede weg :)

 
Bij mij wordt het tandsteen nu minder, ook breekt er af en toe een stukje af. Het 'gat' wordt dan wel weer opgevuld met tandsteen maar ik merk dat de laag dunner wordt.

Ik ben bij geen enkele tandarts ingeschreven op dit moment dus ik laat het ook zijn eigen gang gaan.

Overigens, een zijstapje, merk ik dat mijn nagels ook steeds gladder worden, minder ribbels. Dat begint bij mijn wijsvinger, op mijn pinknagel zijn nog wel ribbels aanwezig. Het wordt gestaag beter zo.

Lia

 
Ik heb sinds 1.5 jaar nagenoeg geen tandsteen meer. Volgens mij komt dit alleen maar doordat ik geen granen meer eet. Voor die tijd veel tandsteen, maar toen at ik ook 6 sneetjes meergranenbrood.

Nu nergens meer last. Ik moet 5 mei weer op controle bij mondhygieniste, maar die heeft wederom weinig werk om handen.

Deze zijn trouwens ook aan te raden: http://www.tandartsplein.nl/winkel/Cear/1791/interprox-regular.html

Erg goed voor je tandvlees en houd alles schoon. Ideaal om na eten ofzo te gebruiken, even raggen.

 
Hoeveel brood eten julie nog?

Ik dagelijks 1 rogge broodje waar ik mijn gebakke eieren op doe. Of een half met kaas en een half met honing en soms nog wel eens noten pasta (hazelnoot/amandel) ook fytine dus..

Kan me haast niet voorstellen dat 1 zo, n broodje die tandsteen veroorzaakt, zie het eerder in een onbalans van vit A/D of calcium/fosfor.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.691
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan