Tandarts liegt over een gaatje?

Gadsie

New member
Mijn gangbare tandarts zei dat ik een gaatje had. Het was echter een invaller en ik vond hem heel onprettig overkomen. Nou ben ik uit wantrouwen maar Fred Neelissen gegaan. Hij kon niks vinden en zei dat alles er perfect uitzag.

Dit vond ik vreemd. Ik wil niet in gezond glazuur boren, maar ik wil een bestaand gaatje ook niet verder laten komen.

Ik ga nu zoeken naar een "third opinion" van een andere gangbare tandarts. Ik ga hem niet vertellen waar het gaatje zou moeten zitten maar gewoon vragen of hij er één kan vinden.

Ik vraag me alleen af of er überhaupt reden zou zijn voor een tandarts om te liegen. Misschien voor geld, maar krijgt een tandarts niet betaald per uur?
 
Uit Genees tandbederf van Ramiel Nagel:



Een ‘second opinion’ inwinnen

Vijf jaar geleden vertoonde mijn gebit een aantal pijnlijke plekken. Ik maakte een afspraak met een tandarts, die röntgenfoto’s maakte van mijn gebit. Toen de röntgenfoto’s werden gemaakt voelde dit niet goed, omdat ik de schadelijke effecten hiervan voelde.
Deze tandarts vertelde me dat ik vier gaatjes had die moesten worden gevuld. Vreemd genoeg waren de kies waar ik last van had en de plekjes waar mijn tanden gevoelig waren niet te zien op de röntgenfoto en de tandarts merkte ze tijdens de controle ook niet op.
Deze tandarts wilde boren in tanden en kiezen die geen pijn deden. Noch uit zijn controle, noch uit de röntgenfoto, maakte hij op waar precies mijn tandglazuur zwakheden vertoonde en waar mijn tanden wel zeer deden (ik heb hem ook niet verteld over de pijnlijke plekken, omdat ik niet nog meer vullingen wilde).
Dit vond plaats voordat ik meer te weten kwam over de tandheelkunde.
Ik ging naar een andere tandarts, op een onderwijsinstelling, om mijn tanden te laten schoonmaken. Deze tandarts had geen winstmotief, omdat hij werd betaald om tandhygiënisten te onderwijzen en niet om vullingen te plaatsen.
Hij liet me weten dat, afgaande op dezelfde röntgenfoto’s (die ik mee had genomen van de vorige tandarts) en op dezelfde inspectiemethodes, dat ik maar één gaatje had. De tandarts zei ook dat ik dit niet hoefde te vullen, maar moest afwachten of er geen verbetering zou optreden.
Dit is een opzienbarend voorbeeld van hoe geld en financieel gewin verbonden aan tandheelkundige operaties ervoor zorgen dat de tandarts gaatjes ziet die er in werkelijkheid niet zijn. Door het geld vergeet menige tandarts dat niet ieder gaatje hoeft te worden behandeld, omdat het kan remineraliseren en genezen.
Ten slotte vertelde een vriend van me, die zelf tandarts is, afgaande op dezelfde röntgenfoto’s, dat ik drie gaatjes had die gevuld moesten worden en hij wees me deze op de foto aan.
Ik kon duidelijk één gaatje in het tandglazuur op de foto zien. Ik was er echter niet van overtuigd dat de andere twee daadwerkelijk bestonden.
Als je twijfelt over de diagnose van de ene tandarts, ga dan te rade bij een andere. Zelfs als je je tandarts volledig vertrouwt, maar niet zeker bent over de volgende stap, is het raadzaam om een ‘second opinion’ in te winnen. Als er iets is wat je tandarts je heeft verteld dat je verkeerd in de oren klonk, win dan een ’second opinion’ in.

Mike
 
In Bloemendaal praktijk Alldente. Ik ben daar erg prettig geholpen.
Echter willen ze waarschijnlijk een dure foto maken. Dus probeer dat te voorkomen.
 
@fatsnotbad

Het is alleen vreemd dat een tandarts een slechte reputatie zou riskeren voor een beetje extra geld. Als het uitkomt dat hij gaatjes verzint kan hij zijn baan denk ik wel vergeten.
 
Het is alleen vreemd dat een tandarts een slechte reputatie zou riskeren voor een beetje extra geld. Als het uitkomt dat hij gaatjes verzint kan hij zijn baan denk ik wel vergeten.

Vlekjes op rontgenfoto's kunnen ook abusievelijk als gaatjes worden aangezien. Ik weet persoonlijk van 1 schrijnend geval van 'tumoren' die werden waargenomen op foto's van de borsten van een vrouw, van wie vervolgens de borsten zijn afgezet. Achteraf bleken dit helemaal geen tumoren te zijn. Rontgenfoto's kunnen totaal verkeerd worden geinterpreteerd, met alle gevolgen vandien.

Mike
 
Vlekjes op rontgenfoto’s kunnen ook abusievelijk als gaatjes worden aangezien. Ik weet persoonlijk van 1 schrijnend geval van ‘tumoren’ die werden waargenomen op foto’s van de borsten van een vrouw, van wie vervolgens de borsten zijn afgezet. Achteraf bleken dit helemaal geen tumoren te zijn. Rontgenfoto’s kunnen totaal verkeerd worden geinterpreteerd, met alle gevolgen vandien.


Dat soort dingen zijn idd verschrikkelijk. Mijn tandarts zag echter met het blote oog binnen een paar seconden dat er een gaatje zat. Des te vreemder het contrast dus tussen hem en Fred (hij heeft meerdere malen goed gezocht maar vond echt niks).
 
@lievergezond



"If a practitioner does not believe [...] exist, he will not see [it]."

Dit is de reden dat ik de second opinion ook niet gelijk 100% vertrouw. Omdat de secondopiniontandarts meer is gericht op het positieve (wat opzich een goed iets is) ziet hij misschien ook minder snel een gaatje. Hopelijk zegt de derde controle ook dat er niks zit.
 
Ik zou Fred Beelissen blindelings vertrouwen. Hij is:

a) een zeer ervaren tandarts

en:

b) hij heeft het hart op de juiste plek en zou je nooit bedonderen.

Je kunt wel een 3rd opinion aanvragen, maar ik zou varen op wat Fred zegt.

Mike
 
Dankje Mike.
Ik vertrouw Fred zeker ook meer dan mijn eigen tandarts. Maar ik heb persoonlijk geen ervaring met hem en weet verder ook vrij weinig van hem af.
Ik ben naar hem toe gegaan vanwege de referentie op dit forum.
 
hoi Gadsie, ik blijf een beetje hangen op dit citaat van jou:

Het is alleen vreemd dat een tandarts een slechte reputatie zou riskeren voor een beetje extra geld. Als het uitkomt dat hij gaatjes verzint kan hij zijn baan denk ik wel vergeten.

Je hebt veel vertrouwen in hoe zuiverend onze maatschappij uitwerkt op de mensen.
Het zou wel mooi zijn als het zo was Gadsie.
Als het zo was, dan hadden we dit forum al niet nodig gehad denk ik.
 
Als het zo was, dan hadden we dit forum al niet nodig gehad denk ik.

Daar heb je gelijk in. Het was ook een invaller die heel naar overkwam, waarom valt moeilijk uit te leggen. Misschien probeert je onderbuik gevoel je toch wat te vertellen.
 
Het is inderdaad een hardnekkige conditionering: dat iedereen het beste voor heeft, zeker als het gaat om mensen met autoriteit en verantwoordelijkheid. Hetzelfde geldt voor onze inschatting van hun deskundigheid en zorgvuldigheid. Het zijn ook gewoon mensen en er zijn mensen voor alles.
 
en zo ken ik iemand waar ze vorig vanwege een achteraf niet bestaande kanker de schildklier hebben weggehaald.
Tandartsen kunnen doen wat ze willen want wie merkt het op?
Zo is mijn gebit goed #@#!$ door voeding en de tandarts. Deze heb ik gehad tot mijn 20e. Er waren wel wat aanwijzingen dat het beter kon, maar we vertrouwen de witte jas en wat weten wij nu van tandzorg af?
Dus die blunderde tandarts kan vrolijk verder gaan en blunderen kan ook omgekeerd door kleine gaatjes niet te behandelen, maar wachten tot het tegen zenuwbehandelingen aan zit.
Of verkeerd (dat doen de meeste tandartsen!)vullen waardoor de kiem voor een volgend gaatje gelegd wordt.
 
Over zenuwbehandelingen en wortelkanaalbehandelingen gesproken... Voor mij was dat vele jaren geleden de eerste keer dat ik van Weston Price hoorde, toen er pas net internet was. Het artikel staat nog steeds online http://educate-yourself.org/cn/rootcanalcoverup02apr04.shtml. De moeite waard om te lezen.
 
Mijn tandarts heeft zich in de loop der jaren bij mijn eigenwijzigheid neergelegd. Vroeger drong hij telkens aan op foto's maken, nu niet meer. Ik heb hem wel eens een vulling laten openmaken omdat ik voelde dat het eronder niet goed zat. het heeft heel wat overtuigingskracht gekost en hij wilde eerst.... en foto maken. Dat dus niet en wel opengemaakt en inderdaad een, gelukkig nog klein, rot plekje.
Ik heb een tandarts spiegeltje, een tandartshaakje en een felle lamp. Kan je zelf heel goed in je mond kijken en zien of er gaatjes zitten (deze kunnen ook net onder het tandvlees zitten, dat kan je iets opzij duwen, of tussen tanden en kiezen, dat is moeilijk te zien als ze nog klein zijn, maar met het haakje kan je sommige van dat soort gaatjes wel voelen en als je flost en het draadje slijt erg snel, dan zit er iets scherps of ruws, dat kan ook een gaatje zijn
 
De 3rd opinion vond ook een klein gaatje op precies dezelfde plek, zonder dat ik hem daarvoor had verteld waar het gaatje zou moeten zitten. Fred had hem dus blijkbaar toch niet gezien.
 
hoi Gadsie, en wat nu?
Ik heb een broer die vroeger angst had voor de tandarts (nu vast nog steeds) en toen ging hij 10 jaar niet naar de tandarts. Blijkt hij na die tijd nog maar heel weinig gaatjes te hebben bij een nieuwe check. Dit terwijl iedereen in onze familie telkens een gaatje had bij diezelfde tandarts. Je kunt die gaatjes ook zelf van binnen tegengaan Gadsie.
 
Ik laat hem wel vullen. Als dat gaatje is ontstaan op een dieet van rauwe melk, lever etc. lijkt het me sterk dat ik hem kan regeneren. Natuurlijk vraag ik een kwikvrije vulling en ga ik nog harder mn best doen om verdere gaatjes te voorkomen.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.514
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan