Facebookstatus van belgisch schrijver Jeroen Oleyslaegers die toevallig nu in Israel familie bezoekt
"een uur geleden was er hier raketalarm en zaten we in de beveiligde panic room, Nikkie, Indigo en ik. nee inderdaad, in Gaza zijn er geen panic rooms. ik hoor het al iedereen denken tot hier. in ieder geval: ik ben wakker. zwijgen en nadenken, mijn voornemen voor juli en augustus, daar heb ik even geen zin meer in. wisten jullie dat het Israëlisch leger een sms stuurt naar de mensen die dra gebombardeerd worden? ze krijgen die waarschuwing 5 minuten op voorhand. dat wordt menselijk geacht. wisten jullie dat ze nog meer sms'en krijgen, maar dan van de plaatselijke autoriteit in Gaza? die boodschap probeert hen te overtuigen om in hun huizen te blijven tijdens de aanval. kan iemand zich dat voorstellen? biep biep gaat je gsm. maken dat je weg komt, lees je. biep biep gaat het vervolgens. verdedig je huis met je aanwezigheid, krijg je dan te lezen. ik noteer het maar, want het passeert, als signalen uit een palliatieve kamer. tot hier toe is er in Israël één dode gevallen: een oude mevrouw op weg naar de schuilkelder. hartaanval. zo'n raket van Hamas kost duizend euro, min of meer. het afweersysteem te Israël, Iron Dome geheten en nog maar twee jaar in werking, schiet zo'n raket uit de lucht. kostprijs per keer: rond de 145.000 euro (louter voor het projectiel, effectieve kost met alles inbegrepen waarschijnlijk veel hoger). iemand, nee: enkelen zijn champagne aan het drinken as we speak. over geld gesproken: het gaat over gas, volgens The Guardian en nog meer ernstige gazetten. yep, Gaza heeft een gasbel ter waarde van véél geld. geen enkele Israëli die ik daarover aanspreek weet dat en ze reageren verbijsterd. denk daar over na en ineens wordt veel duidelijk. het kolonialisme gaat gewoon door, de energieoorlog evenzeer en geen enkele gewone mens wordt er beter van. sterker nog: meer dan honderd man is er nu al aan gestorven en voegen zich bij de duizenden doden. racisme? check. arrogantie? check. het zogenaamde eeuwige conflict over de zogenaamde heilige grond? check. en ja hoor, daar wordt vrolijk en met een intens sérieux verder rond gepolariseerd want dat werkt: verdeel en heers. zo lang de mensen blijven roepen à la vuile Jood/varken of Palestijnse zot/hond hoor je het potentieel gerinkel van de kassa niet. geeft je mentale gsm al een bieptoon intussen? follow the money (en je komt geheid iedere holding tegen, zeker ook uit eigen land). biep biep."