syndroom van Sjögren

Poekie

Administrator
Van de week kwam ik tijdens het wandelen een vrouw tegen, van mijn leeftijd, die ik al jaren niet meer gezien had.

Ik weet dat zij last heeft van haar ogen, ze heeft het 'syndroom van Sjögren'. (bij het diagnose stellen wordt deze aandoening nogal eens verward met Sarcoïdose)

Wat is het 'syndroom van Sjögren':
Quote:
Het Syndroom van Sjögren (SjS) is de benaming van een chronische ontsteking waarbij onder meer de slijmvliezen van de mond en ogen te weinig vocht produceren. Patiënten met het Sjögrensyndroom hebben vaak last van te droge ogen en mond. Daarnaast is vermoeidheid de derde meest voorkomende klacht. Het syndroom is genoemd naar de Zweedse oogarts Henrik Sjögren.

Andere symptomen zijn: droge slokdarm, droge luchtpijp, droge vagina, gewrichtspijn of ontsteking, spierpijn, moeheid, grieperig gevoel, polyneuropathie, leukopenie, fenomeen van Raynaud, vasculitis, uveïtis, non-Hodgkinlymfoom, antifosfolipidensyndroom, carpaletunnelsyndroom en bilaterale zwelling van de parotisklier.

Het SjS is een auto-immuunziekte. De oorzaak is echter (anno 2010) nog niet bekend. Wel zijn er aanwijzingen dat een genetische component en omgevingsfactoren een rol spelen. De vochtafscheidende slijmvliezen worden beschadigd door binnendringende witte bloedcellen. Door uitdroging kan het hoornvlies beschadigd worden door de tot een derde teruglopende traanvochtproductie. Smaak en reuk vervlakken meestal en er treedt pijn bij het slikken op.

De diagnose wordt doorgaans gesteld op grond van het optreden van droge ogen, mond en gewrichtsontstekingen. Met bloedonderzoek naar het voorkomen van specifieke antistoffen (anti-SS-B) kan de diagnose bevestigd worden.

De therapie bestaat uit: kunsttranen, kunstspeeksel, ontstekingsremmers en stimulatie van exocriene klieren met M3 receptoragonisten (Pilocarpine).


Een ontstekingsziekte dus.

Volgende week ga ik bij haar langs/aan om wat voedingsadviezen te geven.

Zal beginnen met: rauwe melk, yoghurt, kwark, keltische zeezout (sole) en misschien al H2O2, ik denk dat ze daar wel voor open staat.

En uiteraard alle kunstboters vervangen door roomboter.

Ik zal haar ook het ebook over bijnieruitputting van Mike doormailen.

Het is wel grappig, toen ik met haar stond te praten, langs de kant van de weg, reed haar zus langs met de auto.

Die vroeg later aan haar, met wie stond jij te praten?

Ze legde het uit en ook dat ik veel weet over voeding. Wat denk je, nu komt die zus volgende week ook want die kan daar, naar eigen zeggen, ook wel wat advies in gebruiken. Zij is in het verleden behoorlijk overspannen geweest en heeft kanker gehad.

you teach, you teach, you teach. Ik hoop hun te kunnen inspireren om over te gaan op goede voeding.

 
Poekie, mag ik er nog iets aan toevoegen?

Het syndroom van Sjögren is zoals je al aangaf een ontstekingsziekte. Auto-immuun ontstekingsziekten zijn vrij makkelijk te herleiden naar ook bijnieruitputting. Misschien kan ze daar iets mee als ze specifieke klachten heeft. Zie dit stukje tekst uit de pdf van Mike over bijnieruitputting:

Quote:
De bijnieren en autoimmuunziektes

Als de bijnieren een zeer belangrijke functie vertonen in het in evenwicht houden van

het immuunsysteem, dan mag het duidelijk zijn dat autoimmuunziektes ook te maken

hebben met bijnieruitputting. We hebben hier te maken met constante

ontstekingsprocessen die vanuit het perspectief van je immuunsysteem logisch en

nuttig zijn. Zonder een rem slaat het immuunsysteem echter op hol. Dit wordt met

een zeer ongelukkige benaming ‘autoimmuunziekte’ genoemd, waarmee de indruk

gewekt wordt dat het immuunsysteem een beetje dommig is en zichzelf aanvalt, zelfs

suïcidaal is. Dit doet geen recht aan de intelligentie die het immuunsysteem werkelijk

is. Alles draait om balans. Cortisol houdt het immuunsysteem in evenwicht maar als er

bijnieruitputting optreedt, zal het immuunsysteem er alles aan doen om zo snel

mogelijk zich van lichaamsvreemde substanties te ontdoen. Als dit een dagelijkse

bezigheid is, kost dat ontzettend veel energie en zal er een vicieuze cirkel optreden

met steeds verdere verzwakking van het immuunsysteem tot gevolg. Het

immuunsysteem ‘valt dan zichzelf aan’. Een slechtere denkwijze dan dit is bijna niet

te verzinnen. Beter is het om te denken in termen van bijnieruitputting.


 
Deze vrouw gebruikt Thyrax.

Hier een eerdere post van Mike in antwoord op een vraag over Cytomel:
Quote:
De standaardmedicatie die je krijgt voorgeschreven bij een trage schilkdlierwerking is Thyrax, oftewel synthetische T4. T4 is waardeloos als deze niet door de lever en darmen wordt omgezet in T3, het schildklierhormoon dat bruikbaar is voor je cellen. Vandaar dat het artikel ook spreekt over Cytomel (T3). Als je de synthetische route kiest, moet je behalve Thyrax (T4) ook Cytomel (T3) tot je nemen. Beter is het om dierlijk schildklierhormoon van varkens tot je te nemen. Dit bevat alle schildklierhormonen in de juiste verhouding, zowel T1 als T2 als T3 als T4.



Maar kan zij zonder begeleiding de Thyrax vervangen door bijvoorbeeld Adrenal of Adrenanorm. Welke geniet de voorkeur?

Of moet ze de Thyrax afbouwen en de dierlijke schildklierhormoon opbouwen.

Ze heeft al roomboter gehaald en gaat vandaag om het zout uit.

En ze is aan het lezen in het ebook over bijnieruitputting.

 
Nee, zij kan niet zomaar aan het dierlijk schildklierhormoon gaan ter vervanging van synthethetische medicatie. Hier moet een protocol op gezet worden, waarbij het ene langzaam wordt afgebouwd en het andere langzaam opgebouwd. Dit moet onder leiding van een deskundige natuurarts. Ik ken er maar 1 en zijn naam is Ron Velthuis. Ik weet van minstens 1 geval die hij succesvol van de synthetische medicatie naar de natuurlijke heeft geholpen en die zich nu 10 x beter voelt!

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.835
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan